Nieuwe Skylake build

Started by Raphie, October 3, 2015, 15:30:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RubenV.

Quote from: Nosferatu on October  9, 2015, 11:37:45

Maar in zoverre heb je gelijk dat dit formaat oorspronkelijk voor laptops ontwikkelt is.

Klopt, deze kon je o.a. terugvinden in de nieuwe Macbook Pro's. Ik heb mijn sm951 alweer een tijdje en deze bevalt zo goed dat ik een paar weken terug een nieuwe Macbook Pro heb gekocht. Het verschil tussen mijn desktop en MB Pro was te groot geworden  8)

@Raphie, let wel even op dat het m.2 slot op je mobo ook daadwerkelijk 4 pci lanes heeft naar de cpu, anders haal je de volledige snelheid niet. Een alternatief zou een pcie ssd kunnen zijn.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

dennism

Quote from: Raphie on October  9, 2015, 09:41:17

En wanneer ik met deze componenten mijn huidige PC upgrade, ben ik dan mijn win10 licentie kwijt?

Het kan inderdaad zijn dat je huidige activatie niet meer werkt doordat je teveel componenten wisselt, echter mag je gewoon je oude Windows 7 of 8 licentie opnieuw installeren op je systeem (met als uitzondering dat dit geen OEM licentie mag zijn die al op een ander systeem gebruikt is). En daarna kan je gewoon de upgrade opnieuw uitvoeren, mits je dit doet voordat het gratis upgrade jaar voorbij is.   

Kjelt

Koop even de laatste hardware info magazine, is gisteren uitgekomen staat een test in van alle beschikbare skylake moederborden  :)
Kijk ook voor ssd dan eens naar de Samsung 950 pro.
Ik ga zelf ook binnenkort weer een pc bouwen, intel is van de tick-Tock strategie afgestapt wat concreet betekend dat iedere volgende stap relatief nog minder gaat brengen dan nu al het geval was en niet zo heel veel voorstelde. Kortom nu bouwen met state of the art kun je makkelijk weer vier a vijf jaar mee vooruit.

THX-UltraII

Quote from: Kjelt on October 10, 2015, 09:22:26
Koop even de laatste hardware info magazine, is gisteren uitgekomen staat een test in van alle beschikbare skylake moederborden  :)
Kijk ook voor ssd dan eens naar de Samsung 950 pro.
Ik ga zelf ook binnenkort weer een pc bouwen, intel is van de tick-Tock strategie afgestapt wat concreet betekend dat iedere volgende stap relatief nog minder gaat brengen dan nu al het geval was en niet zo heel veel voorstelde. Kortom nu bouwen met state of the art kun je makkelijk weer vier a vijf jaar mee vooruit.
Je moet er toch echt goed op letten of je mb M2 ondersteuning biedt hoor. Mijn nieuwe H110 1151 mb van Asus heeft dit niet dus ben je gebonden aan een sata of pcie ssd.

dennism

#29
Quote from: THX-ultraII on October 10, 2015, 09:29:34
Je moet er toch echt goed op letten of je mb M2 ondersteuning biedt hoor. Mijn nieuwe H110 1151 mb van Asus heeft dit niet dus ben je gebonden aan een sata of pcie ssd.

Opzich niet onlogisch, de H110 is een budget chipset die voor zover ik weet geen M.2 over PCI-E ondersteund omdat er gewoonweg geen PCIE 3.0 lanes voor zijn (de Z170 heeft 20 PCI-e 3.0 lanes via de chipset, de H170 heeft 16 PCI-E 3.0 lanes en de H110 heeft slechts 6x PCI-E 2.0). de H170 en Z170 hebben deze ondersteuning wel en afhankelijk van de flexibiliteit van de Bios en de fysieke sloten op het mobo zijn deze lanes vrij toe te wijzen aan bijv. Extra M.2 sloten (wanneer aanwezig) extra Sata poorten (wanneer aanwezig) of bijv. extra netwerkkaarten wanneer aanwezig. De Z170 chipset heeft 3x een blokje van 4 PCI-E lanes die toe te wijzen zijn, de H170 2x een blokje van 4 Lanes en de H110 heeft geen vrij toe te wijzen blokjes. Het kan bij de Z170/H170 dus wel voorkomen dat als je een M.2 slot (of meerdere wanneer aanwezig gebruikt) bijv. een paar van de onboard sata poorten uitgeschakel worden.

Dit plaatje laat het een beetje zien, uiteraard een voorbeeld configuratie (Z170 plaatje).


Kjelt

Ja sorrie ik ging er inderdaad vanuit dat iemand die een nieuw skylake systeem bouwt met M2 SSD wel een Z170 of H170 moederboard aanschaft.
Als je 400 euro voor een SSD uitgeeft dan ga je niet een paar tientjes besparen op het moederboard (vind ik ).

Ik ga zelf zeker voor een Z170 board niet omdat ik wil overklokken maar puur vanwege de variabele instelbare CPU PCIe lanes (1x16/2x8/1*8+2*4) vanwege een 10Gb netwerkkaart en de SSD.
Dus inderdaad jezelf goed informeren of alles gaat.

Overigens vraag ik me ook nog iets af over het verschil tussen de 6700 en de K versie, zie plaatje onder.
De 6700 staat fixed op 3,4GHz met 4GHz turbo en de 6700K kan die nu permanent op 4GHz draaien met turbo tot 4,2GHz?

Als je kijkt naar het energieverbruik dan vind ik dat wel schokkend. De laatste 17,6% snelheidswinst (van 3,4GHz -> 4GHz) kost 40% meer vermogen (van 65W -> 91W).
De vraag is kun je de 6700K gedurende normaal gebruik ook op 3,4GHz zetten en verbruikt ie dan inderdaad ook maar 65W ? Weet iemand dit?
Voor het prijsverschil van twee tientjes zou ik het dan niet laten.

Erik

Mijn mobo heeft software om hem op drie continu standen te zetten laag middel en fullmpower. Ook even kijken naar de software bij mobo dus.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

#32
Quote from: Kjelt on October 10, 2015, 12:11:33
Ja sorrie ik ging er inderdaad vanuit dat iemand die een nieuw skylake systeem bouwt met M2 SSD wel een Z170 of H170 moederboard aanschaft.
Als je 400 euro voor een SSD uitgeeft dan ga je niet een paar tientjes besparen op het moederboard (vind ik ).

Ik ga zelf zeker voor een Z170 board niet omdat ik wil overklokken maar puur vanwege de variabele instelbare CPU PCIe lanes (1x16/2x8/1*8+2*4) vanwege een 10Gb netwerkkaart en de SSD.
Dus inderdaad jezelf goed informeren of alles gaat.

Overigens vraag ik me ook nog iets af over het verschil tussen de 6700 en de K versie, zie plaatje onder.
De 6700 staat fixed op 3,4GHz met 4GHz turbo en de 6700K kan die nu permanent op 4GHz draaien met turbo tot 4,2GHz?

Als je kijkt naar het energieverbruik dan vind ik dat wel schokkend. De laatste 17,6% snelheidswinst (van 3,4GHz -> 4GHz) kost 40% meer vermogen (van 65W -> 91W).
De vraag is kun je de 6700K gedurende normaal gebruik ook op 3,4GHz zetten en verbruikt ie dan inderdaad ook maar 65W ? Weet iemand dit?
Voor het prijsverschil van twee tientjes zou ik het dan niet laten.

Hou er wel rekening mee dat TDP niet het verbruik is, maar het benodigde koelvermogen.

QuoteThe thermal design power (TDP), sometimes called thermal design point, is the maximum amount of heat generated by the CPU that the cooling system in a computer is required to dissipate in typical operation.

Zelf zou ik me niet echt druk maken over het maximum verbruik van een CPU, tenzij je 24/7 dat ding gaat laten stampen op zware berekeningen. Intel Speedstep zal het verbruik bij normaal gebruik zo laag houden dat je het op de energie rekening niet echt gaat merken, tenzij je dus de machine 24/7 op maximale snelheid en belasting gaat laten draaien. Daarnaast kan het goed zijn dat de nummers voor de 6700K daar wat hoger staan, omdat deze ook nog wat headroom nodig heeft voor de overklok optie (al weet ik niet 100% of daar rekening mee gehouden wordt bij deze nummers).

Wel zou je inderdaad een 6700k kunnen beperken qua snelheid door de Multiplier op 34 te zetten, deze is namelijk volledig vrij instelbaar (binnen de limieten van de CPU), al zal dat in de praktijk niet al te veel besparing opleveren en kan je dan beter kiezen voor een goedkopere 6700 of gewoon de stroombesparende maatregelen in de CPU hun werk laten doen en zodoende het verbruik beperken. Zeker daar gezien onder maximale belasting de beide cpu's maar 200Mhz schelen (zowel de 6700 als de 6700K zullen bij volle belasting met goede koeling 100% van de tijd op de turbo draaien).

bij die PCI-E denk ik trouwens dat je verkeerde inschatting maakt. Bij een Z170 heb je 16 lanes direct verbonden met de CPU, en deze zijn in principe gereserveerd voor grafische kaarten in een 16x (bij 1 kaart), 8x8 (bij 2 kaarten) en 8x4x4 (bij 3 kaarten, echter zijn er momenteel geen mobo's die daadwerkelijk de 8x4x4 optie geïmplementeerd hebben omdat het de performance te ver omlaag haalt). Alle huidige Z170 mobo's hebben enkel 2 PCI-E sloten direct gelinked aan de CPU die of 16x draait bij het gebruik van 1 slot, of 8x8 bij het gebruik van 2 sloten (nu kan het natuurlijk best zijn dat een 8x insteekkaart die geen grafische kaart is best werkt in zo'n slot). 

Daarnaast zijn er bij Z170 26 lanes beschikbaar die door de mobo fabrikant semi vrij inzetbaar zijn (en deel ook door de gebruiker doormiddel van bios opties), semi vrij omdat er 6 van de 26 lanes altijd door USB3 gebruikt worden. van de overige 20 kunnen er 12 gebruikt worden voor Storage (mix en match tussen M.2 poorten, Sata poorten, eventuele Msata poorten). Bij een MSI 170 bord waar ik ervaring mee heb zijn bijv. de volgende opties mogelijk qua storage

Geen M.2 gebruiken, Sata 1 t/m 6 zijn te gebruiken, 1x M.2 in gebruik dan blijven 4 normale Sata poorten beschikbaar, 2x M.2 in gebruik, dan zijn er nog maar 2 Sata poorten beschikbaar.

De laatste 8 lanes worden gebruikt om bijv. de onboard Nic(s), een eventuele onboard combo Wifi / bluetooth modules, extra usb poorten of mogelijke PCI-E x1 en PCI-E x4 sloten aan te sturen (de MSI waar ik ervaring mee heb heeft bijv een 3de fysiek PCI-E x16 slot die intern maar 4 lanes heeft, niet te verwarren met de 8x8x4 CPU lanes mogelijkeheid die dus niet geïmplementeerd is).

Kjelt

Quote from: dennism on October 10, 2015, 14:51:30
bij die PCI-E denk ik trouwens dat je verkeerde inschatting maakt. Bij een Z170 heb je 16 lanes direct verbonden met de CPU, en deze zijn in principe gereserveerd voor grafische kaarten in een 16x (bij 1 kaart), 8x8 (bij 2 kaarten) en 8x4x4 (bij 3 kaarten, echter zijn er momenteel geen mobo's die daadwerkelijk de 8x4x4 optie geïmplementeerd hebben omdat het de performance te ver omlaag haalt). Alle huidige Z170 mobo's hebben enkel 2 PCI-E sloten direct gelinked aan de CPU die of 16x draait bij het gebruik van 1 slot, of 8x8 bij het gebruik van 2 sloten (nu kan het natuurlijk best zijn dat een 8x insteekkaart die geen grafische kaart is best werkt in zo'n slot). 
Je hebt gelijk, als ik in die tabel van hardwareinfo kijk hebben inderdaad bijna alle mb's 2 pci sloten op de cpu zitten.

Waarom heb je voor de MSI gekozen als ik vragen mag? Ik zit zelf nu te denken aan de Asus Maximus VIII Ranger board. De Gigabytes hebben een nog niet volledig werkende Intel USB3.1 chipset volgens de test (zal wel goed komen over niet te lange tijd). Maar ik ben geen gamer, vind het wel leuk zo nu en dan wat te spelen hoor maar niet dat ik de laatste milliseconde advantage er uit wil halen  ;D Ik wil alleen dat ik en één grafische kaart (max een GTX970) en een 10Gb kaartje (PCI-2.0x4) en een (toekomstig misschien een tweede) M.2x4 SSD fatsoenlijk zonder compromissen kan gebruiken. Nog andere zaken waar ik dan rekening mee moet houden? Zie bv dat de meeste mb's maar 1 M.2x4 SSD ondersteunen.
Dus als ik het nu goed begrijp kan ik die op de andere lanes van de chipset aansluiten en worden de lanes van de cpu gereserveerd voor de GPU's ?

dennism

Quote from: Kjelt on October 10, 2015, 15:14:03
Je hebt gelijk, als ik in die tabel van hardwareinfo kijk hebben inderdaad bijna alle mb's 2 pci sloten op de cpu zitten.

Waarom heb je voor de MSI gekozen als ik vragen mag? Ik zit zelf nu te denken aan de Asus Maximus VIII Ranger board. De Gigabytes hebben een nog niet volledig werkende Intel USB3.1 chipset volgens de test (zal wel goed komen over niet te lange tijd). Maar ik ben geen gamer, vind het wel leuk zo nu en dan wat te spelen hoor maar niet dat ik de laatste milliseconde advantage er uit wil halen  ;D Ik wil alleen dat ik en één grafische kaart (max een GTX970) en een 10Gb kaartje (PCI-2.0x4) en een (toekomstig misschien een tweede) M.2x4 SSD fatsoenlijk zonder compromissen kan gebruiken. Nog andere zaken waar ik dan rekening mee moet houden? Zie bv dat de meeste mb's maar 1 M.2x4 SSD ondersteunen.
Dus als ik het nu goed begrijp kan ik die op de andere lanes van de chipset aansluiten en worden de lanes van de cpu gereserveerd voor de GPU's ?

MSI was niet mijn eigen keuze, maar het was een day one aanschaf van een kameraad van me voor wie ik de game PC in elkaar gezet heb. Voor zover ik weet viel de keuze op de MSI vanwege day one leverbaarheid, waar de Asus en Gigabyte wat langer duurden om op voorraad te komen. Ik zit zelf denk ik nog wel enige tijd op een Z87 met Haswell cpu :)

Met de eisen / wensen die je hebt moet je zorgen dat je een board koopt met 2x M.2 slot (ws kan je dan dus wel maar 2x normale sata gebruiken voor normale SSD's / HDD's mogelijk iets om rekening mee te houden als je nog veel lokaal opslaat) en dat het board een 3de fysieke x16 (of x4) slot heeft met minimaal 4 PCI-E lanes voor de 10GbE kaart (zal wel 3.0 zijn, daar de Z170 voor zover ik weet geen 2.0 lanes meer heeft, maar die zijn backwards compatible).. GTX970 zal geen issue zijn daar ieder van de mobo's een x16 slot heeft gelinked aan de CPU voor deze kaart.

De Asus Maximus VIII Ranger heeft bijv. geen 2x M.2 maar 1x M.2 + 2x Sata express + 6x Sata, de MSI Gaming 170 M5 en hoger hebben wel 2x M.2 x4 (en ook 2x Sata express en 6x Sata) en volgens mij heeft Asrock zelfs een board met 3x M.2, het 3de Fysieke x16 slot (met 4 lanes) zie je ook op de meeste high end borden wel terug, dus dat zal ook niet lastig zijn. Dual M.2 lijkt momenteel de meest keuze beperkende optie uit de wenslijst die je hebt.

Kjelt

Bedankt!  :)
Denk je dat er later nog kaarten komen die van een PCI-e slot een M2 slot kunnen maken of praat ik nu onzin ;D
Dan zou nu een tweede M2 slot inderdaad niet de beperking hoeven te wezen.

Nosferatu

Quote from: Kjelt on October 10, 2015, 15:48:07
Bedankt!  :)
Denk je dat er later nog kaarten komen die van een PCI-e slot een M2 slot kunnen maken of praat ik nu onzin ;D
Dan zou nu een tweede M2 slot inderdaad niet de beperking hoeven te wezen.
Zoiets bedoel je ?  ;D
http://www.goplextor.com/Product/Detail/M6e_Black_Edition#/Features

Ja dus, die heb je. Volop.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

RubenV.

Hier nog een: http://www.tweaktown.com/reviews/6422/addonics-adm2px4-pcie-3-0-to-m-2-ssd-adapter-review/index.html
Volgens mij hoef je op deze manier weinig aan snelheid in te boeten tov. een m.2 mobo aansluiting (mits er genoeg pci lanes voor handen zijn).
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Kjelt

Bedankt voor de links, dat geeft me vertrouwen.
25 euro voor zo'n kaartje is een mooie prijs om als het perse moet/wil er een tweede m2 bij te zetten en dan heb ik meer keus uit de moederborden  :thumbs-up:

RubenV.

Quote from: Kjelt on October 12, 2015, 10:44:53
Bedankt voor de links, dat geeft me vertrouwen.
25 euro voor zo'n kaartje is een mooie prijs om als het perse moet/wil er een tweede m2 bij te zetten en dan heb ik meer keus uit de moederborden  :thumbs-up:

Let aub wel even op of je op deze manier ook vanaf de adapter kan booten, en of dat de overige hardware ook met UEFI bios overweg kan (zie ook de comments onder het artikel). 
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie