nieuwe desktop pc

Started by SV..S, September 30, 2015, 21:33:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SV..S

Ik wil mijn huidige desktop pc vervangen.

Toepassing hoofdzakelijk word, excel en internet/mail.

Ik begreep laatst dat er niet veel slechte pc's meer verkocht worden, persoonlijk lijkt me dat wat kort door de bocht.

Ik zat te denken aan een i5 met 8GB aan werkgeheugen, maar ook aan een max van 450,-

Dat gaat al niet lekker samen, ik heb nog wel een nieuwe sdd van 120 GB liggen die ik daarin wil gebruiken.

Mijn vraag is, is een i3 (of vergelijkbaar voldoende)?

En zal ik gewoon een standaard systeem kopen of zelf iets samenstellen?

oh ja, ook belangrijk, omdat deze vele uren staat te draaien wil ik hem wel redelijk stil hebben!
dat mag dan eventueel wel wat extra kosten.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

dennism

Voor enkel Office applicaties kan zelfs een i3 nog overkill zijn als je de wat zwaardere functies van excel bijv. niet gebruikt. Vaak is bij dit soort systemen in deze prijsklasse de HDD de bottleneck qua performance, maar aangezien je daar al een SSD voor hebt liggen zal dat geen probleem zijn, maar voor enkel word/excel en Internet / mail zal een i3 nog jaren kunnen voldoen. Enkel als je een echte poweruser bent in bijv. excel zou ik in een geval als dit een i5 inzetten. 8 GB geheugen is dan wel weer prettig, en zou ik zeker doen.

Voor dit soort zaken zal zelfbouw t.o.v. een kant en klaar model waarschijnlijk niet al te veel opleveren. Zelfbouw wordt vaak pas echt interessant als het om specifieke eisen gaat (bijv HTPC componenten, gaming hardware of bijv. systemen voor amateur fotobewerking / video bewerking of 3d modelling. qua geluid doen de standaard HP / Dell (zakelijke) desktopjes het vaak al prima bj de meer recente modellen. De tijd dat deze veel herrie maakten ligt wel achter ons. Enkel als je echt super stil wil dan zal je misschien even verder moeten kijken.

SV..S

vandaag bij een lokale winkel geweest, goed geïnformeerd (naar mijn beleving) hij zou een prijsje maken.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

RubenV.

Quote from: dennism on September 30, 2015, 23:55:38
Voor enkel Office applicaties kan zelfs een i3 nog overkill zijn als je de wat zwaardere functies van excel bijv. niet gebruikt. Vaak is bij dit soort systemen in deze prijsklasse de HDD de bottleneck qua performance, maar aangezien je daar al een SSD voor hebt liggen zal dat geen probleem zijn, maar voor enkel word/excel en Internet / mail zal een i3 nog jaren kunnen voldoen. Enkel als je een echte poweruser bent in bijv. excel zou ik in een geval als dit een i5 inzetten. 8 GB geheugen is dan wel weer prettig, en zou ik zeker doen.


+1

Zolang je niet met al te grote Excel bestanden werkt is zo'n i5/i3 overkill. Om je een beetje een idee te geven: http://nl.hardware.info/pcadvies/998/instap-pc---augustus-2015
Met je eigen SSD zou je dan in totaal op 400 euro uitkomen. Dan hou je nog wat geld over voor een stillere fan of 4Gb extra geheugen. Wellicht is er iemand in je omgeving die het voor je in elkaar kan zetten, al kan je dat vaak ook tegen een geringe meerprijs bij een onlineshop laten doen. 
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

donaldk

vijf zoveel inclusief ssd en vier zoveel voor een i5 zonder ssd en met kleine hdd 500 ipv 1000 en een iets minder glad kastje zag ik bij computerstunt, zo zijn er vast nog meer aanbieders die complete box bij je thuis neerkwakken binnen genoemd budget. Beide met 8 gig dat lijkt daar wel standaard.

SV..S

Quote from: RubenV. on October  2, 2015, 19:36:52
+1

Zolang je niet met al te grote Excel bestanden werkt is zo'n i5/i3 overkill. Om je een beetje een idee te geven: http://nl.hardware.info/pcadvies/998/instap-pc---augustus-2015
Met je eigen SSD zou je dan in totaal op 400 euro uitkomen. Dan hou je nog wat geld over voor een stillere fan of 4Gb extra geheugen. Wellicht is er iemand in je omgeving die het voor je in elkaar kan zetten, al kan je dat vaak ook tegen een geringe meerprijs bij een onlineshop laten doen.
dat is een scherpe prijs, als je het beeldscherm en de speakerset ook nog eens wegdenkt




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

RubenV.

Let ook even op welke versie van het besturingssysteem erop komt. Om 8GB intern geheugen te kunnen gebruiken heb je een 64-bit versie nodig. Als je nu een pc koopt met 4GB en windows 10 32-bit, kan je het geheugen niet uitbreiden naar 8GB zonder ook het besturingssysteem te upgraden naar 64-bit.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

SV..S





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

ik zie nu trouwens dat er in onze laptop van 1,5 jaar oud ook een i5 zit, deze is niet echt vlot, of is dit niet te vergelijken met een desktop?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

RubenV.

Quote from: SV..S on October  3, 2015, 18:46:03
ik zie nu trouwens dat er in onze laptop van 1,5 jaar oud ook een i5 zit, deze is niet echt vlot, of is dit niet te vergelijken met een desktop?

De mobiele varianten zijn doorgaans iets lager geclocked. Echter, er zijn natuurlijk meer componenten van invloed op de snelheidsbeleving. Zit er bijvoorbeeld wel al een ssd in de laptop? En hoeveel intern geheugen heeft de laptop? Om welk i5 model gaat het?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

SV..S





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

RubenV.

Quote from: SV..S on October  3, 2015, 19:48:42
I5-3337u 4 GB geen ssd

Vaak zit er in een laptop ook nog een (goedkopere) 5400rpm HDD, dit draagt allemaal niet bij aan de snelheidsbeleving. Met de processor an sich is niets mis.
De Celeron in mijn voorbeeld heeft dezelfde kloksnelheid, maar mist hyper threading. Echter, in combinatie met een SSD zal die met de applicaties die jij gebruikt
waarschijnlijk sneller aanvoelen. Daarnaast heeft is de baseclock van de 3337 1,8GHz en draait deze alleen op 2,8GHz als er gebruik wordt gemaakt van de turbo
frequentie.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

dennism

Quote from: SV..S on October  3, 2015, 19:48:42
I5-3337u 4 GB geen ssd

Dit is geen echte vergelijking met de huidige generatie desktop i5's, deze heeft namelijk maar 2 cores (+2 virtuele cores doormiddel van Hyperthreading), waar een normale desktop i5 4 cores heeft (geen virtuele), daarnaast is de core snelheid ook vrij laag (1.8Ghz, turbo 2.7Ghz) waar de "traagste" normale desktop i5 (geen low voltage model) van de huidige generatie op 2.7Ghz met 3.3Ghz turbo zit. Ook zal een laptop cpu vaak minder lang van de turbo gebruik kunnen maken, tenzij de koeling erg goed is, terwijl een desktop i5 bij normale koeling de turbo 100% van de tijd kan gebruiken.

Verder heeft Ruben uiteraard gelijk dat een SSD voor een veel betere beleving zorgt dan de standaard 5400RPM HDD's die je normaliter in laptops ziet. bij zo'n beetje alle huidig verkrijgbare systemen zal altijd de HDD de grootste bottleneck zijn bij standaard gebruik, tenzij je een SSD hebt. (bij gaming nog wel eens de GPU). 

SV..S

ik heb een voorstel binnen, een Dell waar ze mijn SSD inbouwen voor een totaalprijs van €575,-

Dell OptiPlex 3020 SFF desktop     
8 GB intern
Intel Core i5-4590 processor
500GB harde schijf
Intel HD Graphics 4600
Dvd-writer, 6x USB 2.0, 2x USB 3.0
VGA, DisplayPort, Audio, Ethernet
Windows 7 of 10 Professional 64 bit

lijkt me wel een redelijke prijs!?
                                         




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Raymond187

Quote from: RubenV. on October  3, 2015, 15:24:51
Let ook even op welke versie van het besturingssysteem erop komt. Om 8GB intern geheugen te kunnen gebruiken heb je een 64-bit versie nodig. Als je nu een pc koopt met 4GB en windows 10 32-bit, kan je het geheugen niet uitbreiden naar 8GB zonder ook het besturingssysteem te upgraden naar 64-bit.
32 bit ziet maar 3.25 GB aan werk geheugen. Niet eens de 4GB. Altijd voor x64 gaan. Zie geen reden om voor 32 te gaan.

i3 is wel mijn persoonlijke voorkeur. Heb je lekker overhead en als je in de toekomst misschien met een andere programma gaat werken die wat rekenwerk vereist dan hoef je niet meteen een nieuwe te kopen. RAM kan je altijd toevoegen als 4GB niet genoeg blijkt te zijn.

Quote from: SV..S on October  7, 2015, 13:17:58
ik heb een voorstel binnen, een Dell waar ze mijn SSD inbouwen voor een totaalprijs van €575,-

Dell OptiPlex 3020 SFF desktop     
8 GB intern
Intel Core i5-4590 processor
500GB harde schijf
Intel HD Graphics 4600
Dvd-writer, 6x USB 2.0, 2x USB 3.0
VGA, DisplayPort, Audio, Ethernet
Windows 7 of 10 Professional 64 bit

lijkt me wel een redelijke prijs!?
                                         
:crazy:

Zei je niet voor standaard office gebruik en wat internet? En dan 575e uitgeven  :crazy: :crazy:

MOBO met intel SATA poorten nemen ivm je SSD. De Marvel poorten zijn trager.

i3 @3Ghz . Deze heeft een GPU 110e
4GB RAM is zat 40e
MOBO 50e
Win10 kost zo rond de 100e meen ik.
Kast 60e
DVD ROM 30e

:headbanging:

SV..S

Quote from: Raymond187 on October  7, 2015, 13:54:49
32 bit ziet maar 3.25 GB aan werk geheugen. Niet eens de 4GB. Altijd voor x64 gaan. Zie geen reden om voor 32 te gaan.

i3 is wel mijn persoonlijke voorkeur. Heb je lekker overhead en als je in de toekomst misschien met een andere programma gaat werken die wat rekenwerk vereist dan hoef je niet meteen een nieuwe te kopen. RAM kan je altijd toevoegen als 4GB niet genoeg blijkt te zijn.
:crazy:

Zei je niet voor standaard office gebruik en wat internet? En dan 575e uitgeven  :crazy: :crazy:

MOBO met intel SATA poorten nemen ivm je SSD. De Marvel poorten zijn trager.

i3 @3Ghz . Deze heeft een GPU 110e
4GB RAM is zat 40e
MOBO 50e
Win10 kost zo rond de 100e meen ik.
Kast 60e
DVD ROM 30e

:headbanging:

MOBO ?
QuoteMobo is een gemeente in de Filipijnse provincie Masbate

ooh, moederboard  ;D

ik zou er best wel zelf 1 in elkaar durven zetten maar ik vind vooral een MOBO uitzoeken lastig  :confused:




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

als ik jou prijzen optel en daar moet volgens mij ook nog een voeding bij? kom ik toch ook al op €450,-?

dan is €575,- voor een i5 met 8GB en een 500GBHD en het inbouwen van mijn SDD toch helemaal niet zo'n verkeerde prijs?

net dat van die Sata poorten snap ik niet helemaal, in de Dell zitten dus tragere Marvel poorten?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Raymond187

ahh ja sorry. MOBO is voor mij een logische benaming.

Idd voeding vergeten. 30e. 300watt is meer dan genoeg.

Die 575e is een prima prijs, maar je gaf aan waar je de PC voor wilt gebruiken. Ik stel altijd een PC samen aan de behoefte + wat overhead. Dit om onnodige uitgaven te beperken.

Je moederbord heeft SATA poorten waar je SSD/HDD/DVD-ROM op aangesloten worden. Deze zijn waarschijnlijk SATA6, maar die van Marvel presteren minder. Voor SSD maakt dat zeker uit de rest niet.

SV..S

waar ik over zit te twijfelen of ik naast de SDD wel of geen HDD in de pc zou zetten, dit puur voor de data.

ik heb ook een Nas, daar gaat sommige data rechtstreeks naartoe, (dus dit staat niet op een interne HDD) maar ik de Nas zit maar 1 schijf.

nu wil ik de Nas binnenkort aanpassen, ook omdat deze vrij oud (lees traag) is maar dan nog.

voordeel van alles op de Nas opslaan is dat je er van uit elk station bij kan.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Raymond187

Ik heb ook maar een 120GB SSD in me HTPC. De rest op de NAS. Waarom nu geld uitgeven voor een HDD als je toch al een andere NAS wilt gaan aanschaffen?? Andere NAS+extra HDD(s) is al duur zat.

Wat voor data zou je op de SSD willen zetten? Van de 120GB SSD kan je ~112GB fysiek gebruiken. 20GB is je OS. En ik zou toch zo,n 40GB vrij houden op je SSD als je wilt dat hij snel bljft. En vergeet niet je pagefile aan te passen. Deze is te groot en neemt dan onnodig schijf ruimte in beslag. Indexering ook uitzetten

SV..S

Quote from: Raymond187 on October  7, 2015, 15:11:32

Wat voor data zou je op de SSD willen zetten?

tja, het gebruikelijke, windows, office, en wat andere zooi, motorroutes en muziek progjes, itunes, pdf reader, enz, geen idee van de grootte hiervan?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Raymond187

Office is ~1GB meen ik.
Motor prog.. Garmin oid. paar 100MB en de rest is nog geen GB bij elkaar.

Ik heb er wel meer op staan en hou 50GB+ vrije ruimte over  :thumbs-up:

Wat is dan de toegevoegde waarde van een 500Gb HDDs?

SV..S

uuhhm,
ik dacht dus de SDD voor software, en de HDD voor  alle data, zoals fotos videos, muziek enz.

maar zoals ik aangaf, zou ik dit ook allemaal direct op de Nas kunnen zetten!?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Raymond187

Quote from: SV..S on October  7, 2015, 16:10:18

maar zoals ik aangaf, zou ik dit ook allemaal direct op de Nas kunnen zetten!?
:thumbs-up:

donaldk

#24
Quote from: Raymond187 on October  7, 2015, 14:57:58
ahh ja sorry. MOBO is voor mij een logische benaming.

Idd voeding vergeten. 30e. 300watt is meer dan genoeg.

Die 575e is een prima prijs, maar je gaf aan waar je de PC voor wilt gebruiken. Ik stel altijd een PC samen aan de behoefte + wat overhead. Dit om onnodige uitgaven te beperken.

Je moederbord heeft SATA poorten waar je SSD/HDD/DVD-ROM op aangesloten worden. Deze zijn waarschijnlijk SATA6, maar die van Marvel presteren minder. Voor SSD maakt dat zeker uit de rest niet.

Wel een stille nemen bijvoorbeeld die bequiet uit de pcadvies hierboven, is dus 50 euro+  Inderdaad ik kwam al op 500 euro als ik bij hem alles optel. Moet je alles alles zelf uitzoeken en je hebt geen garantie op het geheel!!! Wat kost een downgraded Dell?

Voor internetten volstaat elke pc van 50-100 euro. 16  (heb ik op ISE van BenQ gekregen grootste promo stick ooit, eerste was een Acer van 16 MB, van Philips)of 32 gig USB stick als (boot)disk. Linux erop en gaan.