230V~ DC Blokker + Verdeeldoos

Started by Kingpin, September 30, 2015, 00:39:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

De 2e op din rail gebruik ik ook op het werk voor (ster)aarding, nou ja meer als 1 aardpunt en vandaar met 1 kabel naar buiten.
Bij sterbedrading hoeven de onderlinge afstanden toch niet gelijk te zijn, het gaat er toch om dat de uiteindes op 1 punt bij elkaar komen en vandaar naar de gemeenschappelijke outlet gaan?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: Kjelt on October 14, 2015, 14:10:23
En toch is dit niet de functie van een adereindhuls.
Deze is gemaakt om de losse adertjes van 1 (of sommige speciale 2) kabel tot een vaste massa te krimpen en dat deze te gebruiken is als vervanger voor een vaste ader.
Let op: de mantel van de kabel wordt niet vast geklemd ook niet in de adereindhuls met isolatie, aangezien het 1 geheel is kabelmantel,adertjes en huls staan er geen aparte krachten , oftewel kracht op de mantel wordt overgebracht op de adertjes en op de adereindhuls.
Als je nu 7 kabels in een grote adereindhuls stopt heb je te maken met de (trek)kracht op iedere individuele kabel. Je zult bij een niet perfecte krimp dan in staat zijn om een van de 7 kabels eerder los te trekken dan een andere, bij een perfecte krimp valt dit weg maar zul je wel alle zeven de kabels nog fysiek met elkaar willen verbinden voor de huls, met behulp van een of meerdere tyraps of beter een metalen geschroefde trekontlasting.
Twisten van de adertjes met elkaar is helemaal not done vanwege de extra belasting tijdens de krimp.
In eerste instantie zat ik aan deze Wago te denken.



Deze is geschikt voor zowel flexible -als vaste aders, helaas alleen in 5 polig.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

erik s.

Hij is daar zeker niet voor gemaakt, maar het werkt erg goed als je er handigheid in krijgt, ik zie het ook bij "grote" fabrikanten.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

#28
Ja de Wago kan 100A aan maar inderdaad "slechts" 5 draden max.
Als je er maar voor zorgt dat de krimp echt goed is dus dat er geen loze ruimte meer tussen de aders zit, dus niet de aders eerst twisten want dan kunnen ze afbreken.
En ook precies de juiste huls gebruiken anders is er teveel loze ruimte na de krimp. Als je voorzichtig aan de individuele draden trekt mag er absoluut geen beweging of speling op zitten. Dan kun je eventueel nog beter extra draden toevoegen om op te vullen.

Hier een leuk voorbeeld van een perfecte krimp van een stuk of 60  4mm2 aders maar wel uit 1 kabel.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=153812.msg2845897#msg2845897

GOOS88

Quote from: Kjelt on October 14, 2015, 14:10:23
En toch is dit niet de functie van een adereindhuls.
Deze is gemaakt om de losse adertjes van 1 (of sommige speciale 2) kabel tot een vaste massa te krimpen en dat deze te gebruiken is als vervanger voor een vaste ader.
Let op: de mantel van de kabel wordt niet vast geklemd ook niet in de adereindhuls met isolatie, aangezien het 1 geheel is kabelmantel,adertjes en huls staan er geen aparte krachten , oftewel kracht op de mantel wordt overgebracht op de adertjes en op de adereindhuls.
Als je nu 7 kabels in een grote adereindhuls stopt heb je te maken met de (trek)kracht op iedere individuele kabel. Je zult bij een niet perfecte krimp dan in staat zijn om een van de 7 kabels eerder los te trekken dan een andere, bij een perfecte krimp valt dit weg maar zul je wel alle zeven de kabels nog fysiek met elkaar willen verbinden voor de huls, met behulp van een of meerdere tyraps of beter een metalen geschroefde trekontlasting.
Twisten van de adertjes met elkaar is helemaal not done vanwege de extra belasting tijdens de krimp.

Inderdaad, tiewrap gebruik ik ook voor de trek ontlasting. Van het twisten wist ik niet, thanks. Strip de aders ook wat langer zodat ze uit de huls steken en dat geheel weer solderen en afwerken met krimpkous.

Ik krimp ze met een simpele adereindhuls tang, en kan daar nooit voldoende druk mee zetten im het tot 1 massief geheel te krijgen. Vandaar het solderen.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Kjelt

Hydraulische tang voor nodig dan.
Niet genoeg druk en solderen lijkt me dan een mindere oplossing tov de Wago way, met twee 5 polige connectors die onderling verbonden zijn met een korte 4mm2 kabel.
Niemand in de kennis kring met de goede tang?

GOOS88

Quote from: Kjelt on October 14, 2015, 15:41:50
Hydraulische tang voor nodig dan.
Niet genoeg druk en solderen lijkt me dan een mindere oplossing tov de Wago way, met twee 5 polige connectors die onderling verbonden zijn met een korte 4mm2 kabel.
Niemand in de kennis kring met de goede tang?

Dat is ook een optie. Nee ken niemand met zo'n tang. Ze zijn ook behoorlijk prijzig volgens mij.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

screw

#32
Draai doppen van conex die gaan zeker tot 25+ mm2 en Wago heeft ook 8+ steek lassen


Deze heb ik gebruikt in mijn electro doosje :D



Quote from: Kingpin on October 14, 2015, 11:07:41
hmm zulke tangen heb ik hier op het werk niet ... ;D
Wago heeft ook een zeer mooie oplossing, die ook geschikt is voor niet vaste kern draad, helaas alleen in maximaal 5 ingangen verkrijgbaar. Dat is ook een klemconstructie.
En anders maar een tang bij halen.




LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

erik s.

De draaudoppen werken denk ik niet met niet massief draad.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

screw

Quote from: erik s. on October 14, 2015, 18:04:04
De draaudoppen werken denk ik niet met niet massief draad.

nee dan idd niet, dan is de andere optie icm aderhulsje beter.

al ben ik zelf voorstander van solidcore bedrading in een stekker blok
LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

Kingpin

Quote from: screw on October 14, 2015, 18:11:56
nee dan idd niet, dan is de andere optie icm aderhulsje beter.

al ben ik zelf voorstander van solidcore bedrading in een stekker blok
Waarom?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Henrie

Quote from: Martin!!! on October 14, 2015, 13:19:34
Dan is het toch geen 'ster'-bedrading meer  :blush: of zie/begrijp ik dat verkeerd?
Nee, dat is alleen het sterpunt. Niks mis mee toch?
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

erik s.

Quote from: Henrie on October 15, 2015, 21:48:04
Nee, dat is alleen het sterpunt. Niks mis mee toch?
De belangrijkste eigenschap blijft iig behouden.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

frank2

Aderhulsjes kunnen het geluid negatief beïnvloeden, ik raad aan om ze niet te gebruiken.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

erik s.

Quote from: frank2 on October 16, 2015, 09:05:44
Aderhulsjes kunnen het geluid negatief beïnvloeden, ik raad aan om ze niet te gebruiken.
Gelukkig zijn ze binnenkort ook buiten de vaste stroominstallatie verplicht.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kingpin

Quote from: frank2 on October 16, 2015, 09:05:44
Aderhulsjes kunnen het geluid negatief beïnvloeden, ik raad aan om ze niet te gebruiken.
In dit geval niet, alle aders maken al contact namelijk, de adereindhuls dient er alleen voor dat ze bij elkaar worden gehouden.
En krimp is nog altijd het beste omdat het koper als het ware na de krimp 1 geheel vormt.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: erik s. on October 16, 2015, 09:14:22
Gelukkig zijn ze binnenkort ook buiten de vaste stroominstallatie verplicht.
Nee daar waag ik me niet aan. Gewoon volgens de voorschriften, zal maar brand krijgen en oorzaak is een niet deskundig apparaat ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

erik s.

Quote from: Kingpin on October 16, 2015, 09:15:56
Nee daar waag ik me niet aan. Gewoon volgens de voorschriften, zal maar brand krijgen en oorzaak is een niet deskundig apparaat ...
In het blok is het nu nog niet verplicht, maar idd uit veiligheidsoogpunt zeer aan te bevelen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Kjelt

Quote from: frank2 on October 16, 2015, 09:05:44
Aderhulsjes kunnen het geluid negatief beïnvloeden, ik raad aan om ze niet te gebruiken.
Je moet ze ook niet in je oren stoppen.  :dry:
Als je ze correct gebruikt met de juiste krimp en de juiste materialen durf ik te beweren dat er niemand op deze planeet rond loopt die het verschil kan horen tussen een kabel met en zonder adereindhuls, sterker nog, over 70 jaar door de oxydatie zou je misschien wel verschil kunnen horen, in het voordeel van de kabel met adereindhuls.
Het is gewoon een betere verbinding dan alternatieven, mits goed toegepast.

GOOS88

Quote from: frank2 on October 16, 2015, 09:05:44
Aderhulsjes kunnen het geluid negatief beïnvloeden, ik raad aan om ze niet te gebruiken.

:-X
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

GOOS88

Quote from: erik s. on October 16, 2015, 09:19:03
In het blok is het nu nog niet verplicht, maar idd uit veiligheidsoogpunt zeer aan te bevelen.

^^
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Kingpin

Quote from: Kjelt on October 16, 2015, 09:20:10
Het is gewoon een betere verbinding dan alternatieven, mits goed toegepast.
Er staat bij Canare wel een filmpje meen ik waarin erg mooi en duidelijk wordt uitgelegd waarom krimp beter is als solderen.
De kernen worden bij krimp als het ware samengeperst tot 1 massa.

Toch maar eens over nadenken om een goede krimptang  te kopen, is toch wel erg handig.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Quote from: Kingpin on October 16, 2015, 10:51:10
Er staat bij Canare wel een filmpje meen ik waarin erg mooi en duidelijk wordt uitgelegd waarom krimp beter is als solderen.
De kernen worden bij krimp als het ware samengeperst tot 1 massa.
Toch maar eens over nadenken om een goede krimptang  te kopen, is toch wel erg handig. 
Dat klopt zie ook mijn reeds eerder genoemde link: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=153812.msg2845897#msg2845897
Daar zie je dat al de koperen geleiders tot 1 massief geheel zijn gedrukt.
Er zijn twee voorwaarden: de huls moet de juiste doorsnede hebben (liever net iets te klein dan veel te groot) en de krimpkracht en vorm moet goed passen bij de huls.

Henrie

Quote from: frank2 on October 16, 2015, 09:05:44
Aderhulsjes kunnen het geluid negatief beïnvloeden, ik raad aan om ze niet te gebruiken.
Goed verhaal! Lekker kort ook! :-X
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kingpin

Zo, weer een rib uit m'n lijif, de onderdelen zijn besteld.
Nu nog even kijken naar een goede krimptang die in ieder geval de 7 x 2,5mm2 kabels bij elkaar kan houden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack