Spotify serieus alternatief voor cd's?

Started by Erik, September 28, 2015, 18:00:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Quote from: garmtz on September 28, 2015, 22:04:21
Bij mijn laatste test kon ik geen verschil meer horen tussen Qobuz en geripte/gestreamde CD op een Akurate DSM.
ik vermoed dat dat alleen geldt voor hun duurste abonnement? Ik zie dat ze ook goedkopere mp3 abonnementen hebben.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Hanky Panky

#26
Voor huis, tuin, keuken en auto gebruik is Spotify perfect. Het gemak is top, connectiviteit met Sonos en moderne receivers en lokaal opslaan (telefoon)/meenemen in de auto e.d.

Ik gebruik Spotify vooral op kantoor (simpel bejaard Denon mini setje), in de auto en in de huiskamer (om nieuwe muziek te ontdekken). Met het is geen vervanger van een schijfje of een goede FLAC rip want je mist de dynamiek/diepte van een echte CD als je het afspeelt op een wat serieuzere set.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Dday

Hier redelijk tevreden gebruiker van Spotify. Al merk ik dat we zelf bij de favoriet muziek liever de CD luisteren of tegenwoordig goede flac. Met de hierboven genoemde reden mbt dynamiek/diepte, maar al met al zijn wij hier content met Spotify. Tidal even geprobeerd, maar vinden het persoonlijk die 20,- in de maand niet waard.

Robiwan

Waarom ik Spotify lekker vind klinken en Tidal minder, waarschijnlijk vanwege het meer "flat earth" karakter overeenkomend met de Naim trekjes.
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Jumping Jack

Ik vind dat toch maar vreemd. Hier klonk spotify ronduit slecht. Een echt goed opgenomen album was nog enigszins te genieten, maar dan nog... Tidal daarentegen vind ik erg goed, ik betwijfel of ik verschil kan horen met een cd-rip op de NAS.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

katwax

Spotify is iets dat ik gebruik om muziek te ontdekken of om onderweg te luisteren naar muziek (als ik geen flacs bij heb).
Het verschil in kwaliteit tussen een cd-rip en spotify is groot. Ik heb het vergelijk gedaan via mijn streamer, waarnaar ik ook spotify kan afspelen, nu dit is de gewone stream niet de premium.

De reden waarom ik nog niet ben overgestapt op online streaming is simpel:
-Je hebt niets als je stopt -> hiermee bedoel ik dat je gebonden bent om altijd een online service te nemen, want zodra je stopt heb je niets meer
-De "betere" diensten hebben niet het aanbod zoals Spotify, zowel Qobuz als Tidal hebben niet alles wat ik zoek, bv veel Belgische muziek zit niet in hun aanbod
-geen hi-res -> dit zal wel komen maar voorlopig is in dit geval enkel het sublieme abo van Qobuz mogelijk het overwegen waard, omdat je dan tegen voordeligere tarieven hi-res kan kopen
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

mradem

Muziek die ik niet kan vinden op Tidal zet ik wel op de NAS. Met de diverse Linn apps zit dat toch mooi in 1 app. Wat ik gewoon erg fijn vind aan het streamen is het gemak. Het luisteren van nieuwe albums, playlists etc.

Je hebt inderdaad niets als je stopt. Aan de andere kant waarom zou je stoppen :P. En mocht je switchen naar een ander dan zijn daar altijd wel weer tools voor. Als je NAS schijven defect raken heb je ook niets meer. Tenzij je weer back-ups maakt die op een andere locatie staan.

Met films is het bij mij precies hetzelfde. Ik gebruik voornamelijk Netflix en HBO streaming. En de NAS voor wat daar niet op draait. Ik vind het heerlijk en niet zo erg om daar maandelijks een paar tientjes aan te besteden.

katwax

1 schijf in mijn nas defect is gewoon vervangen, ben niet alles kwijt dan + ik heb veel dingen nog op cd, hoewel ik meer en meer online koop via Qobuz, maar ook daar blijft wat je gekocht hebt beschikbaar op je account.
Natuurlijk voor een kostprijs van 20 euro per maand heb je 2cd's (als het meezit), terwijl je via je streaming abo alles ter beschikking hebt van wat ze aanbieden.

Zodra hi-res beschikbaar is via online diensten zal ik het herbekijken :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

RubenV.

Quote from: garmtz on September 28, 2015, 22:14:40
Ja, daar geeft de streamer netjes 320kbits aan... :) Verder vermoed ik dat Spotify er nog een eigen compressie extra overheengooit naast de codering in ogg vorbis/mp3.

Echter, wat ik bedoel is niet technisch de detail van bitrate/sampling frequentie/bitdiepte, maar werkelijk wat ze streamen aan data in een bit-voor-bit vergelijk met het origineel. Heb nog niet helemaal uitgedokterd hoe ik zo'n stream zou kunnen capturen.

Zou je zoiets niet met een package sniffer kunnen doen? En als het capturen gelukt is, waar ga je de stream dan op beoordelen? Latency? Bit-error-rate?

Ik heb zelf al gemerkt dat afspeelsoftware ook nog verschil kan maken in het uiteindelijke geluid, wat weer te maken had met de priority scheduling. Interessante materie allemaal.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

katwax

Quote from: RubenV. on September 30, 2015, 13:48:14
Zou je zoiets niet met een package sniffer kunnen doen? En als het capturen gelukt is, waar ga je de stream dan op beoordelen? Latency? Bit-error-rate?
Wat zou de invloed van latency zijn? Dit is simpel op te lossen door te zorgen dat de buffer groot genoeg is.
Volgens mij is het verschil dat sommige waarnemen tussen Qobuz en Tidal vooral te wijten aan de client software en wat deze wel/niet doet met de geleverde stream.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

twani

#35
Een Losless Aiff-je of Alac-je geeft daadwerkelijk een wat betere "bühne", overigens zónder daarmee Spotify te degraderen. Luister naar beide met veel plezier.

En zoals Garmt telkens suggereert dat Spotify er "een compressie" overheen gooit.   Tja, zal wel maar het klinkt desondanks gewoon lekker.

Ik gebruik mijn on-gecomprimeerde NAS files slechts zo af en toe en alléén als ik er écht voor ga zitten. Een drang tot technisch luisteren valt mij dan onmiddellijk ten deel.

Bah, gauw weer Spotify Premium op en lekker ongecompliceerd muziek genieten :D  Technisch luisteren is de doodsteek voor een relaxte luistergang, leidt af en zorgt voor onrust.

Ik zal wel echt een heel rare gast zijn maar Spotify (ook door de waanzinnige bibliotheek en het ultieme bedieningscomfort via de "in-app remote" via Connect op de MacMini) laat mij eigenlijk het meest genieten van muziek.

Misschien ben ik gewoon niet zo veeleisend :)

Anyway, I'm deeply in love with it :inlove:

Siddartha

Geldt ook voor mij.. Alhoewel connect niet altijd goed wert bij mij... Maar qua kwaliteit heb ik ook niets te klagen, maar de cd klinkt wel nog altijd beter. Maakt ook gebruik van ander DAC (in Marantz sa7004 vs ca DAC magic)
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Erik

#37
Gisteren mijn set aangesloten.
Eerst mij set vergeleken met de Samsung M7 draadloze speakers. Bron Spotify.
Het geluid klonk op beide lekker maar ik hoorde zo weinig voordeel op de matrix 805 dat we zoiets hadden waarom alle moeite van een complete set nemen als de M7 bijna net zo goed klinkt. Ja het beeld was breder natuurlijk en stereo maar verder...
Nee ik was zwaar teleurgesteld zeker niet wat ik had verwacht en het idee dat een draadloze speaker bijna net zo goed klonk als mijn set was een ontzettend domper. Zeker niet wat ik in winkel had gehoord op betere set dat wel.
Ik was klaar met audio en dacht later misschien is de bron niet goed genoeg geweest laat ik voor zekerheid de test overdoen. Gewoon voor de zekerheid. Ik nam een gratis proef abo op Qbuzz en tidal.
Qubus heft een verschrikkelijke interface erger ik werd in Frans aangesproken en moest zoeken hoe ik moest inloggen voor hij naar Engels schakelde, de verwaande Fransen weer. helaas had hij niet al mijn muziek. Wat hij had klonk erg goed beter dan Spotify idd ineens klonk de muziek weer mooi voor echt lekker onderuit op de bank luisteren. Breed gekuidsbeeld, mooiere klank. tIdal kwam daarna zelfde mooie geluid en deze had wel mijn muziek alleen zoveel muziek heb ik niet en vor 20 euro kun je ook twe cd's kopen elke maand. denk dat tidal wel een blijvertje wordt. Ik heb weer een hobby herontdekt.

Niks ten nadele van spotify verder want het klinkt zeker niet slecht, best goed zelfs voor gewoon luisteren tidal is alleen net wat beter. 

Blijft de set waarschijnlijk wel. Al blijf ik teleurgesteld in het missen van een lage strakke bas wat nou eenmaal gewoon is bij monitors, ik mis net wat lage tonen. Dus misschien kan ik die nog vervangen door betaalbare zuilen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

twani

#38
Quote from: Erik on October  1, 2015, 18:55:52
Gisteren mijn set aangesloten.
Eerst mij set vergeleken met de Samsung M7 draadloze speakers. Bron Spotify.
Het geluid klonk op beide lekker maar ik hoorde zo weinig voordeel op de matrix 805 dat we zoiets hadden waarom alle moeite van een complete set nemen als de M7 bijna net zo goed klinkt. Ja het beeld was breder natuurlijk en stereo maar verder...
Nee ik was zwaar teleurgesteld zeker niet wat ik had verwacht en het idee dat een draadloze speaker bijna net zo goed klonk als mijn set was een ontzettend domper. Zeker niet wat ik in winkel had gehoord op betere set dat wel.
Ik was klaar met audio en dacht later misschien is de bron niet goed genoeg geweest laat ik voor zekerheid de test overdoen. Gewoon voor de zekerheid. Ik nam een gratis proef abo op Qbuzz en tidal.
Qubus heft een verschrikkelijke interface erger ik werd in Frans aangesproken en moest zoeken hoe ik moest inloggen voor hij naar Engels schakelde, de verwaande Fransen weer. helaas had hij niet al mijn muziek. Wat hij had klonk erg goed beter dan Spotify idd ineens klonk de muziek weer mooi voor echt lekker onderuit op de bank luisteren. Breed gekuidsbeeld, mooiere klank. tIdal kwam daarna zelfde mooie geluid en deze had wel mijn muziek alleen zoveel muziek heb ik niet en vor 20 euro kun je ook twe cd's kopen elke maand. denk dat tidal wel een blijvertje wordt. Ik heb weer een hobby herontdekt. :tounge2:

Niks ten nadele van spotify verder want het klinkt zeker niet slecht, best goed zelfs voor gewoon luisteren tidal is alleen net wat beter. 

Blijft de set waarschijnlijk wel. Al blijf ik teleurgesteld in het missen van een lage strakke bas wat nou eenmaal gewoon is bij monitors, ik mis net wat lage tonen. Dus misschien kan ik die nog vervangen door betaalbare zuilen.

Hey dude, wat heb jij gebruikt?  :D

Erik

Quote from: twani on October  2, 2015, 21:52:30
Hey dude, wat heb jij gebruikt?  :D
Twee jointjes hm misschien was het toch beter geweest even te wachten met schrijven  ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#40
x
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Isflicka

Quote from: Erik on October  3, 2015, 02:01:13
Twee jointjes hm misschien was het toch beter geweest even te wachten met schrijven  ;D
Moest er wel om lachen...
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

danielo

Quote from: garmtz on September 28, 2015, 22:04:21
Bij mijn laatste test kon ik geen verschil meer horen tussen Qobuz en geripte/gestreamde CD op een Akurate DSM. Dit verschil was er nog wel met TIDAL. Maar het is echt gevaarlijk om absolute statements hierover te maken zonder de streams technisch echt te hebben onderzocht op gelijkheid.

Er is geen reden waarom TIDAL/Qobuz niet even goed zouden klinken als een gestreamde CD. Spotify haalt bij lange na niet de kwaliteit van genoemde streaming diensten en is voor de audiofiel gewoonweg niet goed genoeg wat mij betreft.

Jammer dat niemand dit nog gedaan heeft, het zou super zijn om echt te vergelijken door de output te pakken en digitaal te vergelijken met een fout percentage. Dan de zelfde track met de encoding die ze beweren te doen op zelfde track (zeg van een cd) en dat te vergelijken. Zo kan je de verschillen zien die komen door het formaat en instellingen en wat de streaming dienst er zelf nog mee doet (bv andere masters of .. of ... of ...).

Ik snap dat luister test en ervaring een prima manier zijn voor mensen te bepalen wat 'beter' voor hun is maar het zou best ok zijn als mensen zouden zijn die het ook op deze manier aanpakken. Uiteindelijk kan je best veel meter voor het je dac in gaat.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Marcel.B

Naar aanleiding van deze discussie ben ik van Spotify premium naar Qobuz gegaan en ik kan niets anders zeggen dat Qobuz veel beter klinkt dan Spotify, ik had niet verwacht dat het verschil in kwaliteit zo groot zou zijn.

Er is nu veel meer detail te horen en dat miste ik af en toe bij Spotify maar er zitten bij Spotify ook goede opnames tussen.

Wel jammer dat de prijs zo hoog is ivm het mindere aanbod tov Spotify.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

Xander32

... kijk, iedere waar naar diens prijs. Al gaat dat in het audio-wereldje lang niet altijd op 8).


Quote from: pillie123 on October 17, 2015, 10:37:38
Naar aanleiding van deze discussie ben ik van Spotify premium naar Qobuz gegaan en ik kan niets anders zeggen dat Qobuz veel beter klinkt dan Spotify, ik had niet verwacht dat het verschil in kwaliteit zo groot zou zijn.

Er is nu veel meer detail te horen en dat miste ik af en toe bij Spotify maar er zitten bij Spotify ook goede opnames tussen.

Wel jammer dat de prijs zo hoog is ivm het mindere aanbod tov Spotify.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Marcel.B

Ik vind het na een week luisteren echt een meerwaarde tegenover Spotify maar ik mis het betere aanbod van Spotify tegenover Qobuz want Metallica  is niet beschikbaar bij hun en zulke dingen zijn heel irritant maar het geluid is zoveel beter op mijn KEF LS50 speakers dat ik eigenlijk niet meer terug wil maar toch mis ik het gemak van Spotify.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

RubenV.

Quote from: pillie123 on October 23, 2015, 20:42:23
Ik vind het na een week luisteren echt een meerwaarde tegenover Spotify maar ik mis het betere aanbod van Spotify tegenover Qobuz want Metallica  is niet beschikbaar bij hun en zulke dingen zijn heel irritant maar het geluid is zoveel beter op mijn KEF LS50 speakers dat ik eigenlijk niet meer terug wil maar toch mis ik het gemak van Spotify.

Heb je al eens het aanbod van Tidal bekeken? Ik was verbaasd dat ik er zo'n beetje mijn gehele spotify playlists terug kon vinden. Slecht 4 nummers die niet beschikbaar waren op een paar honderd.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

N1v3K

Ik overweeg ook om Tidal te gaan gebruiken. Qobuz heeft mwer in de richting van jazz en klassiek begreep ik, dus die valt voor mij af.
Kan er nog iemand anders iets zeggen over de compleetheid van het aanbod tov Spotify?
Jammer dat je niet net als bij Netflix op kunt zoeken wat ze aan aanbod hebben, zonder daarvoor te moeten aanmelden.

PMVD

Ik ga echt voor Tidal, zoveel beter dan Spotify.
Blinde test bij mn vriendin gedaan die er geen "verstand" van heeft, ze hoorde wel degelijk het verschil. Een gordijn wat bij Tidal opengetrokken werd, dynamischer, meer detail tov Spotify.


Erik

Voor "nette" muziek zit je goed en misschien wel beter bij Qobuz anders Tidal idd. Ik mis wel een paar albums die ik weer alleen op bandcamp terugvind in cd kwaliteit of mp3 op Spotify.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill