Z170 Mini-ITX bord van ASRock ondersteunt 60Hz 4K

Started by TopGun2010, September 23, 2015, 08:35:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

dennism

#1
Quote from: TopGun2010 on September 23, 2015, 08:35:34
Het eerste mini itx moederbord met dual hdmi 2.0 en 4K 60 ondersteuning!

http://nl.hardware.info/nieuws/45218/z170-mini-itx-bord-van-asrock-ondersteunt-60hz-4k-monitor

Volgens de specs op de Asrock site geen Dual HDMI 2.0, maar is slechts 1 van de poorten HDMI 2.0, de 2de 4K poort is de display port

- Supports HDMI with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 24Hz / (3840x2160) @ 30Hz (on HDMI1)
- Supports HDMI with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 60Hz (on HDMI2)
- Supports DisplayPort 1.2 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2304) @ 60Hz

Daarnaast ondersteund de Z170 chipset geen native HDMI 2.0 en HDCP 2.2 maar wordt dit via een tussenliggende chip gedaan, waarvan alleen zeker is dat deze HDMI 2.0 is, HDCP 2.2 is voor zover ik weet nog nergens officieel bevestigd.

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

s.t.

De vraag is of dit board ook h265 hardware acceleratie heeft. Anders moet de processor dit doen en dat kan nog moeilijk worden

TopGun2010

Kan de nieuwe Intel generatie dit niet prima? Is ook hardware.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

dennism

Quote from: s.t. on September 24, 2015, 20:54:49
De vraag is of dit board ook h265 hardware acceleratie heeft. Anders moet de processor dit doen en dat kan nog moeilijk worden

Haswell en Broadwell hadden al hybrid H265 decoding in zich, waardoor het al niet meer volledig op de CPU liep, en 4K afspelen van video geen probleem op deze CPU's (CPU en GPU zijn 1 product), het enige nadeel was op laptops het nogal aan batterij duur kostte daar de cpu nog wel aardig wat werk moest verzetten.

Skylake (de processor generatie voor deze mobo's heeft) heeft volledige hardware 265/HVEC encoding en dedecoding waardoor het energie verbruik ook verder is afgenomen.

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...


Montoya

Quote from: dennism on September 23, 2015, 17:07:21
...
Daarnaast ondersteund de Z170 chipset geen native HDMI 2.0 en HDCP 2.2 maar wordt dit via een tussenliggende chip gedaan, waarvan alleen zeker is dat deze HDMI 2.0 is, HDCP 2.2 is voor zover ik weet nog nergens officieel bevestigd.
Ondersteuning voor HDMI 2.0 is alleen aanwezig op de Z170 bordjes, als deze voorzien is met de Intel's Alpine Ridge Thunderbolt controller.
HDCP 2.2 ondersteuning is via deze controller ook voorzien. ASRock heeft HDCP 2.2 alleen gemeld in hun youtube video over dit moederbord : https://youtu.be/ZctNgvP8UY0

In de white papers van Intel over Skylake is HDCP 2.2 ook gemeld. Zie ook het leesvoer op http://www.anandtech.com/show/9485/intel-skylake-z170-motherboards-asrock-asus-gigabyte-msi-ecs-evga-supermicro, e rgens halverwege bij de het stuk over de Alpine Ridge.

Ik heb sinds dit weekend een mini-itx systeem opgebouwd met dit Fatal1ty Z170 mini-itx moederbord en 4K op de HDMI 2 output kan geselecteerd worden in display settings van de Intel driver. 4K wordt probleemloos hardwarematig afgespeeld, met een cpu belasting van hooguit 5-10% van m'n i5-6500  :clapping:

Die i5-6500 in mijn systeem is dus overkill voor 4K video, maar voor gaming een leuke bijkomstigheid ;)

Dus zolang er geen andere mini-itx borden beschikbaar zijn, zoals deze ASRock, is dit voor mij nu het ULTIEME HTPC moederbord   :worship:
Want voor 300 eurootjes ben je dus klaar, als je dit bord combineert met geheugen en een goedkope pentium uit de Skylake serie waarop in ieder geval de HD530 gpu opzit !!

s.t.

Quote from: Montoya on October 19, 2015, 13:45:06
Ondersteuning voor HDMI 2.0 is alleen aanwezig op de Z170 bordjes, als deze voorzien is met de Intel's Alpine Ridge Thunderbolt controller.
HDCP 2.2 ondersteuning is via deze controller ook voorzien. ASRock heeft HDCP 2.2 alleen gemeld in hun youtube video over dit moederbord : https://youtu.be/ZctNgvP8UY0

In de white papers van Intel over Skylake is HDCP 2.2 ook gemeld. Zie ook het leesvoer op http://www.anandtech.com/show/9485/intel-skylake-z170-motherboards-asrock-asus-gigabyte-msi-ecs-evga-supermicro, e rgens halverwege bij de het stuk over de Alpine Ridge.

Ik heb sinds dit weekend een mini-itx systeem opgebouwd met dit Fatal1ty Z170 mini-itx moederbord en 4K op de HDMI 2 output kan geselecteerd worden in display settings van de Intel driver. 4K wordt probleemloos hardwarematig afgespeeld, met een cpu belasting van hooguit 5-10% van m'n i5-6500  :clapping:

Die i5-6500 in mijn systeem is dus overkill voor 4K video, maar voor gaming een leuke bijkomstigheid ;)

Dus zolang er geen andere mini-itx borden beschikbaar zijn, zoals deze ASRock, is dit voor mij nu het ULTIEME HTPC moederbord   :worship:
Want voor 300 eurootjes ben je dus klaar, als je dit bord combineert met geheugen en een goedkope pentium uit de Skylake serie waarop in ieder geval de HD530 gpu opzit !!

Kan je delen welke components je allemaal gebruikt heb? (gehuegen,power,koeler,etc)

iweinm

Quote from: Montoya on October 19, 2015, 13:45:06
Dus zolang er geen andere mini-itx borden beschikbaar zijn, zoals deze ASRock, is dit voor mij nu het ULTIEME HTPC moederbord   :worship:
Want voor 300 eurootjes ben je dus klaar, als je dit bord combineert met geheugen en een goedkope pentium uit de Skylake serie waarop in ieder geval de HD530 gpu opzit !!
Welke pentium zou je aanraden?
Was aan het twijfelen tussen de I5 en I3 maar als voor 4K een pentium ook het werk kan verzetten is dat wel interessant.
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

s.t.

Quote from: iweinm on December 22, 2015, 19:09:44
Welke pentium zou je aanraden?
Was aan het twijfelen tussen de I5 en I3 maar als voor 4K een pentium ook het werk kan verzetten is dat wel interessant.

Ik was serieus aan het onderzoeken om een HTPC annex media server te bouwen met dit board. Uiteindelijk 2 problemen tegen gekomen:

1. De HDMI 2.0 poort ondersteund geen HD audio pass-through. Dit betekend dat audio los gaat via de andere HDMI poort naar je receiver Dit kan allemaal andere problemen opleveren (lip sync, receiver setup, etc.)
2. Als je de M.2 gebruikt worden er 2 SATA poorten uitgezet en de e-SATA uitgezet.

Door bovenstaande moet ik nog maar eens verder zoeken. Helaas is er nog geen andere hdmi 2.0 board beschikbaar dus dan wordt het iets met een video kaart (met meer fans en meer herrie)

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...