Arcade game cabinet zelfbouw project

Started by squeek, September 14, 2015, 21:20:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

squeek

Hey iedereen,

Ik ga vrij binnenkort zelf mijn eigen arcade game kast bouwen met alle toeters en bellen erop. Nu heb ik reeds de nodige hardware gekocht (joysticks,knopjes, pcb, jammakabel etc) en ben ik aan het kijken naar het ontwerp van de kast en thema. Nu heb ik reeds een idee hoe het silhouet van de zijdes eruit gaan zien en heb ik reeds aan heel wat praktische zaken gedacht voor het bouwen, en later eventuele aanpassingen te kunnen maken (monitor vervangen, ombouw MAME etc)

Waar ik meer moeite mee heb zijn de afmetingen. Overal lees je dat je op het internet afmetingen vind bij de vleet. Maar helaas is dit niet echt zo. Wat ik bijvoorbeeld zoek is de breedte van een kast. Hoogte en diepte zie je vaak op plannen staan maar nooit geen breedte. Ik weet zodus ook niet hoe breed mijn controle paneel moet worden. Ik gok rond de 76 cm maar ben niet zeker.

Volgende vraag is : hoeveel cm staat de eerste joystick van de zijkant en hoeveel van de voorkant om ergonomisch goed te spelen? En hoe diep is een controle paneel?

Wie heeft er dus een arcade game kast en wil deze maten eens als referentie voor me opmeten? Dat zou een erg grote hulp zijn in de verdere planning van mijn project. Misschien he je zelf al eens een eigen kast gemaakt en kan je tips and tricks mededelen. Alle hulp is welkom alvast en hopelijk kan ik binnenkort eventueel een bouwprojectje posten.

Greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Kjelt

Geen ervaring mee maar ik kan me voorstellen dat jouw bedieningspaneel totaal afwijkt van een standaard kast.
De reden is dat je MAME wilt draaien en in plaats van 1 dedicated game bediening wil je dus de bediening voor al die 2000 spellen bouwen, of niet?

Dat houdt oa wellicht ook een of meerdere rollerballs/joystick, veel knoppen etc in.
Dus je zou eens kunnen "spieken" bij ervaren mame kastenbouwers (zoals dragonfly-amusement) hoe die het hebben gedaan.

Wat ik zelf meestal doe als ik een kastje met knoppen en display voor de electrohobbie moet bouwen is alle onderdelen kopen (zodat ik niet voor verassingen kom te staan), een stevig stuk karton nemen en alle onderdelen er op monteren om "droog" te kunnen testen of het praktisch is. Meestal verschuiven de posities dan nog wat.

Niets zo vervelend als dadelijk het af te hebben en dan er pas achter te komen dat voor je favoriete spellen de knoppen net verkeerd zitten.

squeek

Quote from: Kjelt on September 14, 2015, 21:33:44
Geen ervaring mee maar ik kan me voorstellen dat jouw bedieningspaneel totaal afwijkt van een standaard kast.
De reden is dat je MAME wilt draaien en in plaats van 1 dedicated game bediening wil je dus de bediening voor al die 2000 spellen bouwen, of niet?

Dat houdt oa wellicht ook een of meerdere rollerballs/joystick, veel knoppen etc in.
Dus je zou eens kunnen "spieken" bij ervaren mame kastenbouwers (zoals dragonfly-amusement) hoe die het hebben gedaan.

Wat ik zelf meestal doe als ik een kastje met knoppen en display voor de electrohobbie moet bouwen is alle onderdelen kopen (zodat ik niet voor verassingen kom te staan), een stevig stuk karton nemen en alle onderdelen er op monteren om "droog" te kunnen testen of het praktisch is. Meestal verschuiven de posities dan nog wat.

Niets zo vervelend als dadelijk het af te hebben en dan er pas achter te komen dat voor je favoriete spellen de knoppen net verkeerd zitten.

Goeie tip van het karton.

De kast die ik ga bouwen gaat draaien met een multi pcb. De reden hiervoor is omdat ik weinig ervaring heb in elektronica en nog minder in programmering. mame zal dus moeten wachten tot ik hierover heb bijgeleerd. Betreft de pcb en jamma kabel heb ik dit weekend alles over geleerd via tutorials en youtube filmpjes om te begrijpen hoe het werkt en welke kabel voor wat dient. Ik wil ook graag de kast maken en vrij snel kunnen spelen. Als ik, met mijn pc ervaring, met mame moet beginnen dan is de kast klaar en kan ik een jaar later voort eerst erop spelen.

De layout van de knoppen gaan beperkt blijven tot zes buttons per speler en een joystick, en dan een 2-player setup. Alsook nog een 1-player en 2-player knop voor selectie. Een muntproever zal er komen voor de coins/credit. Voor de games die ik ga spelen dus voldoende. Trackball en spinner etc komen er niet op.

Grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Kjelt

Dat lijkt dan veel op de dragonfly layout denk ik.
Er was in juli een user die zo,n kant en klare kast had gekocht en gepost in "wat is je laatste niet ht aanschaf" topic, wellicht hem even pm,n voor de afmetingen?

snikkeltje

#4
Gaaf project hoor! Ben al jaren erg into het retrogaming gebeuren en een eigen gebouwde arcadekast zie ik mijzelf ook nog wel eens bouwen (later als ik groot ben  :coffee:)
Ik neem aan dat je het topic op tweakers al kent?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1160786/0

Voor welk (merk) knoppen ben je gegaan? En heb je een ball-top of een bat-top stick?






Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

squeek

Quote from: snikkeltje on September 25, 2015, 11:54:27
Gaaf project hoor! Ben al jaren erg into het retrogaming gebeuren en een eigen gebouwde arcadekast zie ik mijzelf ook nog wel eens bouwen (later als ik groot ben  :coffee:)
Ik neem aan dat je het topic op tweakers al kent?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1160786/0

Voor welk (merk) knoppen ben je gegaan? En heb je een ball-top of een bat-top stick?




Hey, ja ik ken het topic ook en zowat elk topic on earth betreft dit onderwerp. Veel informatie opgedaan maar er ontbreekt ook erg veel informatie is mijn ervaring.( ik denk er ook over na om een eigen tutorial te maken waar ik die ontbrekende informatie in verwerk)  Iedereen praat wel over het aantal knoppen, ipacs en jammakabels etc. Maar concrete afmetingen blijven beperkt, ergonomisch gezien is het echt uitproberen. Ik heb voorlopig een console gemaakt dat op zichzelf staande is zodat ik alles eens kon aansluiten en testen. Heb dan ook nog draden moeten bijsolderen etc. Maar de elektronica van de kast is werkend nu.

Momenteel ben ik begonnen aan het op ware grootte uit tekenen van de zijkant, om een idee te krijgen van verhoudingen etc. Als dit ok is maak ik een mal op ware grootte en die zal gebruikt worden om de zijdes te frezen. Ondertussen ook bezig met een drukkerij om te bepalen hoe we de zijkanten gaan afwerken. Dit blijkt erg lastig te zijn aangezien de meeste foto's op het net niet geschikt zijn om zo groot af te printen. Een vector afbeelding is de enige juiste manier blijkbaar en daar ben ik me nu in aan het verdiepen. Zeer waarschijnlijk ga ik mijn eigen vectors creëren from scratch.

Kwestie van knoppen, geen idee wat merk ze zijn. Joysticks zijn zwarte bat tops, player 1 heeft rode knoppen met leds en player 2 blauwe met leds. Anyways, de bouw van de kast zal pas vanaf november kunnen wegens verplichtingen. Ondertussen ontwerp ik verder aan de kast en aan de artwork.

Grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

squeek

De voorlopige testmodule met de layout van de knoppen zoals ze in de kast gaan komen
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Kjelt


)p(

Quote from: squeek on September 14, 2015, 21:20:54
Hey iedereen,



Wie heeft er dus een arcade game kast en wil deze maten eens als referentie voor me opmeten? Dat zou een erg grote hulp zijn in de verdere planning van mijn project. Misschien he je zelf al eens een eigen kast gemaakt en kan je tips and tricks mededelen. Alle hulp is welkom alvast en hopelijk kan ik binnenkort eventueel een bouwprojectje posten.

Greetz

Ik heb een mame kast in een omgebouwde Galaxian kast. Ik kan die wel opmeten. Als je 3dstudio max formaat kan lezen kan je ook kijken naar de 3D modellen op de site van mijn mame frontend die ik jaren geleden voor de kast heb gemaakt: http://www.mameworld.info/3darcade/index.html



squeek

Quote from: )p( on September 25, 2015, 20:53:04
Ik heb een mame kast in een omgebouwde Galaxian kast. Ik kan die wel opmeten. Als je 3dstudio max formaat kan lezen kan je ook kijken naar de 3D modellen op de site van mijn mame frontend die ik jaren geleden voor de kast heb gemaakt: http://www.mameworld.info/3darcade/index.html

Zou super zijn! Ik heb niet alles nodig van maten maar enkele deftige richtlijnen kan ik wel gebruiken. Als je eens wil kijken naar het volgende eventueel :

Totale hoogte, breedte en diepte van de kast.
Hoogte van de joystickconsole
Hoogte van de marquee
En als je 2 player setup hebt, hoever staat de eerste joystick van de zijkant feitelijk?

Met deze gegevens kom ik een heel eind!

Thx
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Kjelt

Nu waren die originele arcade kasten wel diep omdat er crt monitoren in ge plaatst waren.
Met een moderne lcd kun je een hoop diepte besparen?

Erik

Of je probeert aan en crt te komen retro op een kcd ziet er niet uit en mist iets wat crt wel bad. Al moet er een kaart bestaan die dat nabootst geen idee of die nog bestaat en werkt onder win 7 tm 10
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

squeek

Quote from: Kjelt on September 25, 2015, 22:55:12
Nu waren die originele arcade kasten wel diep omdat er crt monitoren in ge plaatst waren.
Met een moderne lcd kun je een hoop diepte besparen?

Ja snap ik wel, maar minder diepte veranderd het profiel van de kast ook wel erg. En dat is net mooi vind ik dat het niet zo'n smalle plank tegen een muur is. En ik heb een crt monitor staan dus... Enkel moet ik op zoek gaan naar een groter model
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

)p(

#13
Quote from: squeek on September 25, 2015, 22:12:25
Zou super zijn! Ik heb niet alles nodig van maten maar enkele deftige richtlijnen kan ik wel gebruiken. Als je eens wil kijken naar het volgende eventueel :

Totale hoogte, breedte en diepte van de kast.
Hoogte van de joystickconsole
Hoogte van de marquee
En als je 2 player setup hebt, hoever staat de eerste joystick van de zijkant feitelijk?

Met deze gegevens kom ik een heel eind!

Thx

Hoogte 172 cm
Breedte 62,7 cm
Diepte 83,5 cm

Marquee onderkant vanaf de grond 145,5 cm
Marquee hoogte 24 cm

Linker binnenkant tot hart eerste Joystick 18 cm

Let wel op dit is vrij standaard voor pre streetfighter kasten. Streetfighter stijl kasten met twee joysticks en telkens 6 buttons aan weerszijden hebben vaak een bredere uitstekende controllers console. (Ik speel dergelijke games niet en heb daarom gekozen voor slechts 4 buttons bij elke joystick. Verder heb ik er nog een trackball en een spinner op. Fotos van mijn kast kun je hier bekijken. Let wel op oude site nog gemaakt in uhm flash... http://www.mameworld.info/3darcade/emulaxian/index.html

Erik

Ben wel benieuwd naar je foto's als eea af is cq meer vorm krijgt heb ook altijd een arcade cast willen hebben met retro games op je computer met vga scherm is het toch net niet.
Mist toch een bepaalde magie. Ik volg je topic even.
En idd een plat scherm neemt minder ruimte in maar dan je je net zo goed op je pc spelen achter je bureau.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kjelt

Quote from: Erik on September 26, 2015, 13:56:38
Ben wel benieuwd naar je foto's als eea af is cq meer vorm krijgt heb ook altijd een arcade cast willen hebben met retro games op je computer met vga scherm is het toch net niet.
Mist toch een bepaalde magie. Ik volg je topic even.
En idd een plat scherm neemt minder ruimte in maar dan je je net zo goed op je pc spelen achter je bureau.
Dat een lcd niet de oude crt magie heeft is 1 ding, dat je dan net zo goed achter je pc kunt spelen vind ik puur onzin. De spelemotie (rammen op die betrouwbaar grote knoppen) werkt gewoon niet achter een pc. Overigens vind ik dit minder heftig dan bv een pinball machine emulator dat is echt een groot verschil in beleving met een echte kast. Ik denk als ze in de jaren 80 al lcd schermen hadden gehad dat ze die er meteen in hadden gezet  ;)

squeek

Quote from: )p( on September 26, 2015, 13:29:20
Hoogte 172 cm
Breedte 62,7 cm
Diepte 83,5 cm

Marquee onderkant vanaf de grond 145,5 cm
Marquee hoogte 24 cm

Linker binnenkant tot hart eerste Joystick 18 cm

Let wel op dit is vrij standaard voor pre streetfighter kasten. Streetfighter stijl kasten met twee joysticks en telkens 6 buttons aan weerszijden hebben vaak een bredere uitstekende controllers console. (Ik speel dergelijke games niet en heb daarom gekozen voor slechts 4 buttons bij elke joystick. Verder heb ik er nog een trackball en een spinner op. Fotos van mijn kast kun je hier bekijken. Let wel op oude site nog gemaakt in uhm flash... http://www.mameworld.info/3darcade/emulaxian/index.html
Held  :clapping: erg bedankt! Dit geeft me een goed beeld van de verhoudingen. Ik bekijk je foto's nog van zodra ik weer op de pc zit. Ipad ondersteunt geen flash zover ik weet.

Quote from: Erik on September 26, 2015, 13:56:38
Ben wel benieuwd naar je foto's als eea af is cq meer vorm krijgt heb ook altijd een arcade cast willen hebben met retro games op je computer met vga scherm is het toch net niet.
Mist toch een bepaalde magie. Ik volg je topic even.
En idd een plat scherm neemt minder ruimte in maar dan je je net zo goed op je pc spelen achter je bureau.
vanaf november begin ik te bouwen als alles volgens plan gaat. Ik zal regelmatig wel eens een foto posten.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

snikkeltje

#17
Quote from: squeek on September 25, 2015, 18:50:28
De voorlopige testmodule met de layout van de knoppen zoals ze in de kast gaan komen

Ziet er al goed uit! Lekker veel ruimte ook, dat is denk ik wel prettig als je polsen/armen kunnen leunen als je aan het spelen bent en je zit player 2 niet in de weg. Leuk om te horen dat je een CRT wil gaan gebruiken, het ziet er gewoon beter uit imo en speelt fijner door gebrek aan lag.
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

Erik

Wat voor crt wil je gebruiken HEB GEEN IDEE MEER WAT DE officiële MAAT Is dacht 19 inch.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

squeek

Vandaag begonnen met de eerste artwork te tekenen als vector afbeelding. Ik heb dit nog nooit gedaan en gebruik een programma dat ik nog nooit gezien heb, maar na wat beginners tutorials en wat geklooi met instellingen heb ik een begin kunnen maken. Simpel beginnen en daarna zien we wel hoe advanced het allemaal wordt. Zover ik heb gelezen is de artwork de ene helft van al het werk, de bouw van de kast de andere. Dus kan ik maar beter op tijd beginnen.

Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

sj0er-D

Quote from: squeek on September 27, 2015, 19:23:08
Vandaag begonnen met de eerste artwork te tekenen als vector afbeelding. Ik heb dit nog nooit gedaan en gebruik een programma dat ik nog nooit gezien heb, maar na wat beginners tutorials en wat geklooi met instellingen heb ik een begin kunnen maken. Simpel beginnen en daarna zien we wel hoe advanced het allemaal wordt. Zover ik heb gelezen is de artwork de ene helft van al het werk, de bouw van de kast de andere. Dus kan ik maar beter op tijd beginnen.



Volgens mij zijn er op internet genoeg vector (onder andere a.i.) bestanden te vinden van het street fighter logo.. scheelt werk :)

Bijvoorbeeld: http://vectorlib2.free.fr/StreetFighter/

hdnoob


squeek

#22
Zo jongens, dit is em geworden uiteindelijk. Zoals je ziet is hij werkend en klaar voor oudjaarsavond  :pompom:

De echte afwerking zal hopelijk nog voor de zomer gebeuren. Nu wordt het eerst uittekenen van de artwork en de stickers bestellen etc. Daarna zal de kast grondlagen krijgen met een zwarte afwerklaag. Zijkanten worden bestickerd, net zoals het knoppen paneel en de marquee. Er is nog genoeg om over na te denken alleszins.

Gisterenavond stonden hier plots drie kameraden  ;D en hebben we al enkele uurtjes fun gehad. Toch een beleving hoor op zo'n arcade te gamen. Erg leuk, er zit ook een muntproever in, wat werkt dat ding nauwkeurig zeg. Ik heb een 90 tal token muntjes (muntjes zonder waarde) die net even groot zijn als een tien eurocentje, toch als je dat tien eurocentje erin gooit komt ie er weer uit. De muntproever weegt en meet het muntje, net als de valsnelheid. Blijkbaar erg nauwkeurig. Mooi om te zien hoe het allemaal werkt.

Ook zal het scherm met de tijd vervangen worden door een groter model, want ik heb geen tijd genoeg gehad om deftig op zoek te gaan. Maar de ganse kast is zo gemaakt dat ik langs de achterzijde er altijd inkan, en bijna alles kan vervangen of veranderen zonder de hele kast uit elkaar te moeten halen. Dit 19" scherm is wel voldoende voor nu.

Grtz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Erik

Mooi, lcd of crt scherm?
Geen last van hoekige net even te scherpe pixels?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

squeek

Quote from: Erik on December 30, 2015, 00:25:33
Mooi, lcd of crt scherm?
Geen last van hoekige net even te scherpe pixels?

Moeilijk te zeggen. Die games zijn zo al hoekig  ;D dat ik het er niet echt goed uithaal. Bij een voetbal spel heb ik gemerkt dat de refresh rate soms wat traag is. Maar weet je. Die dingen storen me kompleet niet. Er steekt een crt in. Bol scherm.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |