Jep's zolder HT

Started by Jep, September 12, 2015, 14:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Mooi project, de ts lijkt gezegend met twee rechter handen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RonG


Jep

Quote from: Sjaak_Banaan on July 16, 2017, 23:13:36
Dat vraag ik mij ook nog af, ik ben eigenlijk bang dat het de warmte misschien teveel binnenhoudt.

Wat voor jou misschien mooi is, is dat 'gaas' wat in pc-behuizingen wordt gebruikt.
Misschien kun je eens bij bijvoorbeeld HighFlow op 'dust filter' zoeken, dan zie je wat ik bedoel.
Dat is waarschijnlijk beter geschikt en is tevens uit te spoelen/zuigen wanneer het vies is geworden.

Sjaak, bedankt voor de tip. Ga ik uitzoeken!

Quote from: denoontje on July 16, 2017, 23:24:29
mooi strak werk zeg!
Quote from: Xander32 on July 17, 2017, 07:47:14
Mooi project, de ts lijkt gezegend met twee rechter handen.
Quote from: RonG on July 17, 2017, 08:22:34
Dat ziet er top uit hoor O0

Dank!  ;D

Dat van die twee rechter handen: in al mijn bescheidenheid durf ik te zeggen dat ik best handig ben, maar ben geen vakman hoor!  ;) Het heeft vooral te maken met interesse, de wil om iets zelf te doen of het in ieder geval te proberen en geduld hebben... Wat dat betreft geef ik niet snel op.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

chansig

Wat mooi en goed over nagedacht. Deurtjes om achter de apparatuur te kunnen...ik zou er ws nooit opgekomen zijn. Ja...als het klaar was geweest...dan was de decoupeerzaag in de zijkant gegaan. :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jep

#154
Quote from: chansig on July 17, 2017, 12:44:06
Wat mooi en goed over nagedacht. Deurtjes om achter de apparatuur te kunnen...ik zou er ws nooit opgekomen zijn. Ja...als het klaar was geweest...dan was de decoupeerzaag in de zijkant gegaan. :D

Gr. Hans

Even los van de deurtjes op zich: ik heb sowieso ruimte nodig om stekkers, kabels, etc. kwijt te kunnen, dus de zijkant van de AV kast moest (gedeeltelijk) open blijven. Een open kast vind ik niet mooi met al die kabels e.d. in het zicht, dus deurtjes gemaakt. In deze situatie is het dan niet veel meer moeite om de deurtjes zo te maken, dat ik ook makkelijk achter de apparatuur kan.  ;)

Ondertussen na wat plamuurwerk en 4 laklagen verder hangt de projectorkast definitief op z'n plek. De kast wil ik nog voorzien van deurtjes om de projector stofvrij te kunnen houden, maar dat is iets wat ik later altijd kan toevoegen. Het is nu in ieder geval functioneel en ik wil eerst aandacht aan belangrijkere zaken besteden.

De grootste uitdaging nu wordt het projectiescherm. Ik wil iets met een verlaagd plafond doen waar zowel het scherm als extra verlichting in moet komen. Verder moet ik de gording (die onder de projectorkast door loopt) afwerken en moet ik nog ergens in de knieschotten ventilatieopeningen maken voor toevoer van verse lucht naar de HT. Zo zijn er nog wel wat klussen te bedenken, de vloer bijvoorbeeld. Die ligt ook nog geduldig in de verpakking te wachten...

De to-do-list is in ieder geval weer iets korter geworden!

Jep.







JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Earthshaker

Wat een aandacht aan de afwerking! Echt mooi. :pompom:

MLCinema

Super strak afgelakt zo afgaande op de foto!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

denoontje

Mooie afwerking, strak in de lak, maar is het geen verf die nogal licht gaat weerkaatsen?

Jep

Quote from: reza on July 30, 2017, 17:19:05
Mooi mooi mooi.

Dank dank dank!  ;D

Quote from: Earthshaker on July 30, 2017, 20:13:43
Wat een aandacht aan de afwerking! Echt mooi. :pompom:

Dank! Dat is ook meteen mijn handicap. ;) Daardoor kost het mij ook zoveel tijd...

De link in jouw handtekening triggerde mij om bij jou op zolder te kijken. Wat een imposante verzameling diffusers heb je daar staan! Dat zijn onderdelen waar ik ook nog aandacht aan wil besteden in mijn HT, maar dan ben ik een paar fasen (en wellicht een paar jaartjes) verder. Na de bouwfase ga ik eerst luidsprekers bouwen en de ruimte verder inrichten (bank, vloerkleed, misschien een kast o.i.d.). vervolgens gaan we eindelijk eens genieten (hoop ik...) van wat ik allemaal heb gebouwd. Daarna ga ik me specifiek op het verbeteren van de akoestiek richten.

Quote from: Kamidioblitz on July 30, 2017, 20:55:18
Super strak afgelakt zo afgaande op de foto!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dank je wel! Het is super strak afgelakt dankzij 'Strak in de Lak' lak van Flexa! :pompom: Maar als je met je neus erop staat, dan zie je best hier en daar wat stof of iets wat net wat beter geplamuurd had moeten worden. Als je het in z'n geheel ziet, ben ik best tevreden.

Quote from: denoontje on July 30, 2017, 21:04:48
Mooie afwerking, strak in de lak, maar is het geen verf die nogal licht gaat weerkaatsen?

Dank je! Ik heb geen idee in hoeverre deze lak licht gaat weerkaatsen dat het beeld onderuit gaat halen. Het is zijdeglans, maar zoals je kunt zien had het best nog wat doffer mogen zijn. Ik denk dat het mee gaat vallen en anders zal ik sommige oppervlakken opnieuw en anders moeten afwerken. We gaan het zien...  8)

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

W.Otter

Geweldig man! Super project.. en wat nu als alles af is.. volgens mij is de bouw net zo leuk, om te volgen in ieder geval!

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Bart_M

Ziet er echt allemaal strak uit! Mooi werk man.

Jep

Quote from: W.Otter on July 31, 2017, 22:46:42
Geweldig man! Super project.. en wat nu als alles af is.. volgens mij is de bouw net zo leuk, om te volgen in ieder geval!

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk


Quote from: Bart_M on August  1, 2017, 08:13:42
Ziet er echt allemaal strak uit! Mooi werk man.

Dank jullie wel! Tsja, wat als het af is... Dan gaan we toch eens nadenken over een nieuwe keuken.  ;D Ik heb veel plezier in het bouwen van de HT. Ben nu ongeveer 2 jaar bezig, inclusief ontwerpen en afbreken van de oude situatie en dat is eerlijk gezegd wel wat langer dan dat ik vooraf had bedacht. Ik zou het niet erg vinden als het morgen klaar zou zijn en dat we eindelijk kunnen beginnen met genieten van de HT! Maar je zal me voorlopig nog niet horen klagen.  ;)
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

#163
Hallo!

Wegens vakantie heeft het werk op zolder een dikke maand stil gelegen en sinds vorige week heb ik de draad (en het gereedschap) weer opgepakt.

Het volgende hoofdstuk gaat over het opklapsysteem waarop een vast projectiescherm komt te hangen. Zodoende kan ik het scherm in de dakkapel voor het raam laten hangen en na gebruik kan het tegen het plafond gescharnierd worden. Twee kantschuiven in de onderbalk moeten de plaat dan op z'n plek houden. Ik maak de plaat aan de achterkant wit, waardoor er een wit plafond ontstaat als de plaat tegen het plafond is opgeklapt. Binnenkort ga ik het plafond van de dakkapel zwart verven en dan wordt de zolder wel erg donker.

Op de foto zie je twee platen hangen (lijkt bijna 1 geheel) en de derde plaat staat nog op de grond. De derde plaat laat de zichtzijde zien, als het is opgeklapt. Op die plaat zie je ook een smaller vlak. Dat vlak maak ik dicht met een stuk MDF en daar komt dan nog een inbouwspot is. Totaal 3 spots dus. Ik heb voor drie platen gekozen die ik later aan elkaar maak, zodat het geheel nog hanteerbaar blijft. Aan de onderbalk zitten links en rechts uitstekende delen. Daarop worden de kantschuiven gemonteerd en kan ik ze tot bijna tegen de zijwand van de dakkapel laten komen. In de zijwanden komen dan de bussen (o.i.d.) waarin de kantschuiven worden geschoven.

De plaat moet voorkomen dat een plat liggend spanscherm niet op den duur een uitgezakte hangmat gaat worden. Nu zal het projectiedoek netjes vlak op de plaat rusten. Rond het projectiescherm wil ik zwart plakvelours maken. Over het scherm zelf ben ik nog niet uit. Misschien wordt het een Projecta scherm met een HD Progressive doek 220cm breed of een Lumene Screen van 236 breed. Ik speel ook nog met de gedachte om 2.35:1 verhouding te nemen. Dat lijkt mij echt fantastisch tot ik een film in 16:9 verhouding heb. Dan wordt het ineens wel een klein beeld. Daar moet ik in ieder geval nog een ei over leggen...

Tot zover de ' sneak peek' van het opklapsysteem.  :smile:

Jep.

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Maikel_audionerd

#164
Supervet systeem Jep! Wel een flink gewicht wat daar aan komt te hangen zeg, maar alle vorige vakwerk gezien te hebben twijfel ik geen moment dat je dit enorme grote varken ook wel even wast.

Het systeem lijkt me in ieder geval goed uitgedacht!
Heb je gedacht om meteen op deze panelen aan de boven en onderzijde een maskingsysteem te maken?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

MLCinema

Slimme oplossing! Maar was een tab tensioned projectiescherm niet makkelijker geweest?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jep

#166
Quote from: Maikel_audionerd on October  8, 2017, 18:02:44
Supervet systeem Jep! Wel een flink gewicht wat daar aan komt te hangen zeg, maar alle vorige vakwerk gezien te hebben twijfel ik geen moment dat je dit enorme grote varken ook wel even wast.

Het systeem lijkt me in ieder geval goed uitgedacht!
Heb je gedacht om meteen op deze panelen aan de boven en onderzijde een maskingsysteem te maken?

Hoi Maikel,

Ik schat een totaalgewicht van 60kg. Ik was vandaag weer wat verder gekomen met dit onderdeel en heb alles compleet gemonteerd gehad. Dus voor het eerst kon ik de gehele plaat omhoog klappen. Meteen even de weegschaal erbij gepakt en om de onderkant tegen het plafond te klappen, moest ik nu 22,5kg omhoog duwen. Ervan uit gaande dat de andere helft door de scharnieren wordt opgevangen, is dit een totaal van 45kg. Het spanscherm (Lumene Movie Palace 240C) dat eraan komt te hangen weegt zo'n 15kg. Als ik de huidige constructie in m'n handen heb, denk ik: oeiii... blijft dat wel hangen...  :o Maar als ik dan na ga dat er op de meest kritische punten nog geen 10kg per schroef komt te hangen, dan geloof ik het wel (schreef hij vol vertrouwen  :unsure: )

Ik heb wel nagedacht over een masking, maar nog niet veel aandacht aan besteed. Voorlopig laat ik dat even voor wat het is. Ik kan altijd later nog iets toevoegen.

Quote from: Kamidioblitz on October  8, 2017, 18:08:23

Slimme oplossing! Maar was een tab tensioned projectiescherm niet makkelijker geweest?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tab tensioned heb ik wel overwogen omdat mij dat een hoop werk zou besparen. Helaas zijn de behuizingen van de oprolschermen net iets te dik, waardoor de draai-/kiepramen er tegenaan draaien. Een no-go dus.

En waar geklust wordt, worden wel eens fouten gemaakt! Zoals hierboven vermeld, had ik de gehele constructie compleet hangen. Klaar om te demonteren en alles te gaan plamuren en lakken. Ik dacht: toch nog even checken of de ramen nog open kunnen. Helaas...  :crazy: De buitenste twee ' doosjes' waar de inbouwspots in komen te hangen, zitten te ver naar de wand en daardoor draait het raam er tegenaan. Inmiddels ligt het eerste paneel alweer op de operatietafel om de doos van de spot te verplaatsen. D.w.z. zaag erin, gaten opvullen met paneeltje MDF, lijmen en hopen dat het na het plamuren en gronden onzichtbaar is hersteld.  :thumbs-up:

De grote vlakken worden overigens wit. De rest wil ik donkergrijs maken. Het wit geeft nog een beetje extra licht in de kamer als er geen film wordt gekeken. Leek me wel handig. De witte vlakken zitten aan de achterkant van het paneel als alles voor het raam hangt en hindert dus niet tijdens projecteren.



JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

MLCinema

Ik heb dat ook bij het raam. Ik heb aan weerszijden ramen. Er is een mdf koof met daarin een rol scherm. Het raam draait netjes onder de mdf koof door. Maar de bak van het rolscherm zakt uit dus daar komt het raam tegenaan. Viel gelukkig nog mee te leven[emoji13].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jep

#168
Het eind is in zicht voor wat betreft de (ver)bouwwerkzaamheden en het begint er eindelijk een beetje op te lijken!  :pompom: De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het verlaagde plafond. Dat wordt de constructie waaraan het spanscherm komt te hangen. Het scherm is besteld bij BB&G en het wordt een Lumene Movie Palace 240C. Verder heb ik in de afgelopen avondjes het laminaat gelegd.

Er moeten nog wel puntjes op de i gezet worden:

- Vensterbank rondom afkitten;
- Plinten;
- Plakvelours op het verlaagde plafond aanbrengen (rondom het scherm);
- Meubels/inrichting verder uitwerken.

Nu kan ik me meer met het audio/video gedeelte bezig gaan houden (begint het eindelijk op een hobby te lijken...  ;D). Het belangrijkste is nu geschikte zelfbouw speakers te vinden, zodat we die kunnen gaan bouwen. Leuke klus voor de Kerstvakantie! Wanneer de speakers staan/hangen, dan verhuis ik de HT van de woonkamer naar de zolder en dan kunnen we eindelijk de HT in gebruik nemen. Dan komt de laatste fase in zicht: akoestiek verbeteren.





Detail: met deze kantschuiven zit het verlaagd plafond vergrendeld:


Detail: de inbouwspots had ik al gekocht (zitten ook al een tijdje aan de zijkanten van de ruimte) en waren te diep voor het plafond. Ik heb een soort doos gemaakt om ruimte te maken voor de spots. De buitenste dozen zijn meer naar het midden verplaatst (zie enkele posts hierboven) om ruimte te maken voor het draai-/kiepraam. Die draaide tegen zo'n doos aan  >:(


Het verlaagde plafond neergeklapt. Aan de zijkanten en boven langs de rand komt het plakvelours. Die randen steken namelijk een stukje voorbij het scherm.


En weer door...
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

N1v3K


denoontje

Vakwerk


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

mr.crash

Ja erg mooi  :headbanging: :headbanging:.
Ik heb wel wat foto's van je opgeslagen om
later wat ideeën te hebben voor mijn ruimte. ;D.
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

RicooCardoo


Valkyrie

Mooi zolder zo! :thumbs-up:
Ik ben erg benieuwd hoekje de akoestiek gaat aanpakken. :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster