Jep's zolder HT

Started by Jep, September 12, 2015, 14:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

Hallo!

Vorig jaar december vroeg ik me af of het bouwen van een HT kelder haalbaar zou zijn voor mij. Dat moest dan een nieuw te bouwen kelder onder een bestaande tussenwoning worden.
Zo'n project heeft echter praktisch en financieel zoveel voeten in aarde, dat ik het laat voor wat het is: een mooie droom.

Beter haalbaar is het verbouwen van de zolder. De zolder wordt al ruim 10 jaar gebruikt voor de opslag van rommel, waar we nauwelijks wat mee doen. Tijd dus voor een grote opruiming en het maken van nieuwe plannen.

Inmiddels hebben we een bezoekje gebracht aan een bedrijf dat dakkapellen levert. Ik ben in afwachting van een eerste offerte. Om voldoende ruimte op zolder te creëren voor een HT, vind ik twee dakkapellen noodzakelijk.

Tweede punt is dat er ruimte moet blijven voor wasmachine en -droger en de CV-ketel. Tevens is het opnieuw maken van opslagruimte een belangrijk punt. Hoe langer we er over na denken, hoe meer spullen we blijken te hebben om op zolder te bewaren. De zonnebank zal waarschijnlijk op Marktplaats verdwijnen...

Hieronder staat een plaatje van hoe de zolder er uit zou kunnen zien, inclusief afmetingen. Stoelen en luidsprekers zijn er als referentie ingetekend. De afmetingen zijn +/-, maar die komen denk ik redelijk in de buurt van wat het kan worden. De doorzichtige wanden geven de netto ruimte van de HT aan. De witte muur links is een kalkzandsteenmuur die grenst aan de woning van de buren. De kalkzandsteenmuur die grenst aan de woning van de andere buren is niet getekend.



Een belangrijk aandachtspunt is geluidsisolatie. Een omschrijving van de zolder:
- betonvloer 20cm dik.
- tussenmuren met de buren zijn als volgt opgebouwd: kalkzandsteen 15cm dik, ankerloze spouw 8cm breed (gevuld met Rockwool spouwplaten 4cm dik), kalkzandsteen 15cm dik.
- dak bestaat uit gordingen waar ongeveer 5cm dikke PU platen als dakbeschot op liggen met aan de binnenkant een dun laagje spaanplaat-achtig hout.

De HT is tot op heden in de woonkamer gesitueerd. De ervaring leert dat de buren soms de bassen van de sub horen gonzen, maar ze geven aan dat ze het niet storend vinden. Ik ga er dus van uit dat de tussenmuren redelijk het geluid tegen houden. Daarbij komt dat ik het niet heel storend vind als geluid van de zolder naar de rest van ons huis lekt. Wij zijn met z'n tweeën en kijken meestal ook met z'n tweeën naar een film. Er is dus meestal niemand anders in huis die last zou kunnen hebben van geluid van zolder. Desondanks wil ik toch tot op zekere hoogte wel aan geluidsisolatie doen. Enerzijds om eventueel overlast te beperken, anderzijds voor de akoestiek. Aangezien ik niet wordt gehinderd door kennis over geluidsisolatie en akoestiek wil ik hierbij al wat vragen stellen  :smile:

1) De tussenmuur met de buren rechts (niet getekend), wil ik isoleren om reflekties van de harde stenen muur te verminderen. Dit wil ik doen door balken van ongeveer 75mm dik om de 30cm langs de stenen muur te zetten. Deze worden direkt op de betonvloer bevestigd, maar verder zo min mogelijk tegen de stenen muur. Deze voorzetwand opvullen met Rockwool 211 (45kg/m3) en de wand afdekken met twee lagen gipsvezelplaat. Vraag: is dit een goede manier om akoestiek te verbeteren t.o.v. een kale stenen muur en om nog wat extra geluidsisolatie richting de buren te verkrijgen? Als de spouw van de voorzetwand kleiner kan, dan zou ik dat graag doen. Elke cm winst in de breedte is mooi meegenomen  ;)

2) Op ongeveer 1m van de tussenmuur links op de tekening wil ik een scheidingswand plaatsen. Er staat nu een scheidingswand op ongeveer 2m vanaf die muur en die heeft als primaire functie het ondersteunen van de dak gordingen. Ik zal dus met het verplaatsen van die muur enkele gordingen moeten opdikken, zodat ze een grotere overspanning kunnen hebben. Dat geldt niet voor alle gordingen, aangezien die worden onderbroken voor de dakkapellen.
Die muur wil ik maken van balken van 75x50mm om de 30cm geplaatst en aan één kant afgedekt met multiplex/OSB plaat 10mm dik. Dit geeft in ieder geval voldoende sterkte om de gordingen te ondersteunen. In principe wil ik die muur vervolgens ook vullen met Rockwool 211 isolatie en afdekken met een dubbele laag gipsvezelplaat. Eventueel kan aan de kant van de multiplex/OSB ook nog een laag gipsvezelplaat geschroeft worden. Vraag: zal zo'n muur enigszins geluid dempen en een akoestische waarde hebben voor de HT? Of zal zo'n muur als een soort membraan met bepaalde frequenties mee gaan trillen en alle geluid lekker doorgeven?

Alvast hartelijk dank voor tips en suggesties!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

r_flagg

Mooie plannen jep.
Ben benieuwd wat je er van gaat maken maar komt vast goed.

En dat verhaal van je kelder ...... Heeeeeel bekend ! ... Helaas ... ;)
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Jep

#2
Oeiii... Vandaag een kleine tegenslag met het ontwerp van de dakkapellen.

Aan de voorkant van het huis loopt het zadeldak van het huis ter breedte van ongeveer 2m door naar de onderliggende verdieping. Dit betekent dat met de huidige breedte van de dakkapel, deze ongeveer 90cm overlapt met dit doorlopende deel van het dak. In de richtlijnen voor het vergunningsvrij bouwen van een dakkapel staat o.a. dat de onderkant van de dakkapel tussen 50 en 100cm boven de dakvoet moet staan. Aangezien een deel van het zadeldak doorloopt en de dakvoet daarvan dus lager ligt, val ik dus buiten deze richtlijn en wordt het bouwwerk automatisch vergunningsplichtig. Navraag leert dat de welstandscommissie deze overlap waarschijnlijk niet zal accepteren en zal één van de dakkapellen dus smaller gemaakt moeten worden. Als ik het interieur symmetrisch wil houden (de schuine delen van het zadeldak naast de dakkapel), zal de dakkapel waarschijnlijk te smal naar mijn zin worden.

Vanavond maar weer eens achter de tekentafel kruipen.   :eh:

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

#3
Om e.e.a. te verduidelijken, heb ik nog een paar afbeeldingen gemaakt.

Het lijkt er dus op dat aan de voorkant de dakkapel niet zo breed mag, als dat ik had bedacht. Ik zal dus waarschijnlijk die aan de voorkant smaller moeten maken. Dit i.v.m. de geldende richtlijnen en de versprongen dakvoet. De dakvoet ligt lager dan getekend. Ik heb twee rijen pannen getekend om aan te geven wat de situatie is.

Die nieuwe situatie ziet er als volgt uit:


Zonder dak:


En een zijaanzicht:


Mocht ik idd gedwongen worden de dakkapel aan de voorkant smaller te maken dan die aan de achterkant, dan wordt de ruimte asymmetrisch. Wat zou ik dan het beste kunnen doen: de asymmetrie accepteren en de ruimte met twee verschillende dakkapellen bouwen, of geen dakkapel aan de voorkant. Voordeel daarvan is dat de symmetrie weer terug is en dat lijkt mij de akoestiek ten goede komen. Nadeel: het kost een hoop ruimte  ???.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Earthshaker

Leuk project lijkt me zo. Deze ga ik volgen.

Is het een idee om de boel 180 graden te draaien en dan geen dakkapel aan de voorkant te plaatsen? Of wilde je dit sowieso al doen? Ik heb zelf een akoestisch transparant scherm genomen zodat ik groter kon omdat alle speakers achter het scherm gaan. Misschien een idee.

Mag ik een tip geven? Ik zat met de voorbereiding van mijn zolder ook allerlei zaken aan te halen die ik wilde doen. Uiteindelijk heb ik eerst maar eens contact gezocht met Toine van Soundscapes. Na een meting thuis en wat overleg zijn we tot de conclusie gekomen dat een hele boel van de aanpassingen niet nodig waren. Dit heeft me een boel tijd en geld gescheeld, waardoor de kosten van de meting en het advies ruimschoots terugverdiend zijn.

Jep

Hoi Earthshaker,

Dat zijn helemaal geen gekke adviezen. Dank voor het mee denken!

Ik zal het scherm eens tegen het schuine dak tekenen en kijken of dat allemaal past. Wellicht dat één schuin dak akoestisch beter is dan twee dakkapellen tegenover elkaar?

Aan een akoestische meting zat ik ook te denken. Meten is weten! :smile:

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

#6
Opstelling 180° gedraaid en werken met een akoestisch transparant scherm. Bij een zelfde schermgrootte (2,5m breed) verlies ik zo ongeveer een meter lengte van de kamer, maar het is zeker geen slecht idee. Deze houden we voorlopig als optie aan.  :smile:


JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

#7
Inmiddels ben ik weer wat verder gekomen met het ontwerp van de zolder. De opstelling heb ik toch weer 180° terug gedraaid, zodat het scherm weer in de dakkapel hangt. Dit levert een betere indeling op waarbij ik wat verder weg van het scherm kan zitten. De bioscoopstoelen heb ik vervangen door een bank. Bioscoopstoelen versterken het bioscoopgevoel, maar de vaste opstelling en de hoogte vind ik toch niet praktisch. Kunnen altijd later nog geplaatst worden.

Hoewel het ontwerp van de dakkapel aan de voorkant van het huis nog niet is afgewezen door de gemeente (kans is groot dat dat wel gebeurt), ben ik voorlopig verder gegaan met een zolder HT met één dakkapel. Qua nuttig vloeroppervlak ga ik er niet veel op achteruit en ik kan een grotere bergruimte achter het knieschot onder het schuine dak maken. We moeten namelijk ook nog rommel kunnen opbergen. :pompom: T.o.v. het ontwerp in mijn startbericht, is de lengte van de kamer bijna 1,2m korter. Er blijft echter nog een ruime 5,5m over.  Tevens kan ik ook met één dakkapel een aardige indeling maken. Misschien houd ik het wel bij één dakkapel... Wordt vervolgd.

Ow ja, ik heb nog twee vragen staan in mijn start bericht.  ;) Wie kan daar iets over vertellen?





JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Vandaag weer contact gehad met de gemeente over de dakkapellen. De dakkapel achter valt geheel binnen de richtlijnen voor het vergunningsvrij mogen bouwen, dus die kan ik nu verder gaan uitwerken. De dakkapel aan de voorkant is niet vergunningsvrij en zal dus o.a. langs de welstandscommissie moeten. Daarvan is al aangegeven dat het ontwerp, zoals ik die graag wil hebben, niet zal worden goedgekeurd. Voor mij zijn de opties: mijn ontwerp of geen dakkapel. Het ontwerp dat de gemeente wel zal goedkeuren geeft asymmetrie in de luisterruimte en dat wil ik niet. Ik denk dat ik het bij één dakkapel laat en zal dus het ontwerp volgens de afbeeldingen in mijn voorgaande post verder uitwerken.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Hallo!
Inmiddels heb ik 2x een akoestisch advies mogen ontvangen voor mijn nog te bouwen HT. Aanvankelijk had ik Toine Dingemans om advies gevraagd, maar hij bleek helaas niet meer zakelijk actief met Soundscapes. Daarom ben ik verder gaan zoeken naar een bedrijf dat advies zou kunnen geven en zo ontstond een afspraak met Rivasono in Woerden. Vervolgens liet Toine weten dat ik toch bij hem thuis langs mocht komen. Hierbij wil ik Toine en Frank nogmaals hartelijk danken voor hun adviezen en het mij verder op weg helpen!  8)

Ik wilde graag weten of de basis van mijn huidige ontwerp van de HT goed was en of ik dus (qua akoestiek) niet een hopeloze ruimte aan het creëren was. Dit bleek gelukkig niet het geval en er zijn nu al een aantal mogelijkheden gelokaliseerd waarmee ik redelijk uit het zicht bass traps zou kunnen bouwen. Die zouden b.v. aan de zijkanten, achter de knieschotten gemaakt kunnen worden. Tevens biedt de vliering waarschijnlijk een mooie ruimte om iets met bas absorptie te doen, mocht het nodig zijn. Verder waren de adviezen om een harde vloer te voorzien i.p.v. tapijt (hooguit een kleed tussen zitpositie en front speakers) en het schuine dak is een locatie waar waarschijnlijk met diffusie gewerkt kan worden. Ook zullen reflectiepunten aangepakt kunnen worden, maar dat zijn zaken die ik achteraf makkelijk kan doen. Deze adviezen geven mij dus meer zekerheid over dat ik op de goede weg ben en dat ik de verbouwing verder kan gaan organiseren.

Helaas konden beide heren mij geen duidelijkheid geven over het tripple leaf-verhaal en of ik dat nu wel of niet moet doen. Dit is ook niet iets dat ik achteraf wil aanpakken, aangezien bij het achteraf plaatsen of verwijderen van 10cm voorzetwand meteen de symmetrie t.o.v. de dakkapel in de ruimte verdwijnt. Akoestiek en geluiddemping blijken niet dezelfde tak van sport.

Er is nog een drempel die genomen moet worden alvorens ik de verbouwing kan starten en dat is opruimen...  :wacko: Daar ben ik inmiddels mee begonnen en het weekend zal een eerste ritje naar de milieustraat worden gemaakt.

Tot zover...

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

gilles0181

Ik ga het in de gaten houden, cool!
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

botsen

Ziet er veelbelovend uit.

Klopt jouw aanname wel dat symmetrie wenselijk is? Ik heb wel eens begrepen dat symmetrie juist staande golven kan opleveren.

Jep

Quote from: botsen on October  8, 2015, 12:41:02
Ziet er veelbelovend uit.

Klopt jouw aanname wel dat symmetrie wenselijk is? Ik heb wel eens begrepen dat symmetrie juist staande golven kan opleveren.

Het gaat mij om de symmetrie over de lengte-as. Dus links en rechts gelijk. Dwars gezien is het totaal niet symmetrisch (achter een schuin plafond, voor een dakkapel). Over de lengte-as de ruimte asymmetrisch maken vind ik niet mooi, maar zal mogelijk beter zijn voor de akoestiek. Maar zover wil ik niet gaan.  ;) Akoestische problemen zullen dus opgelost moeten worden met absorptie en diffusie.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

IndianaJ

Ziet er veelbelovend uit joh.
Mooi ontwerk.

Zo sjiek kan ik het niet maar wellicht is mijn topic wel leuk om te lezen voor je.
Ook op zolder en door dakkapel was het mogelijk om een mooie HT te creeren.

Ben erg benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien bij je.

Leuk om te lezen.
My topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=167501.0

Onkyo TX-NR807 | Onkyo TX-RZ900 | Optoma UHD35 | Main Quadral Platinum M40 | Centre Quadral Platinum M10 | Back Quadral Quintas 500F | Sub SVS PB12 Plus |

Jep

Quote from: IndianaJ on October  8, 2015, 16:41:34
Ziet er veelbelovend uit joh.
Mooi ontwerk.

Zo sjiek kan ik het niet maar wellicht is mijn topic wel leuk om te lezen voor je.
Ook op zolder en door dakkapel was het mogelijk om een mooie HT te creeren.

Ben erg benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien bij je.

Leuk om te lezen.

IndianaJ,

Jouw topic had ik al een paar keer bekeken. Erg leuk om zo'n verbouwing te volgen! Ben benieuwd naar de foto's als de nieuwe vloer klaar is. Mijn ervaring is dat wanneer na een lange verbouwing eindelijk de nieuwe vloer is gelegd, het een enorme stap vooruit is naar het eind resultaat.  :thumbs-up:

Succes verder!

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

bert stoltenborg

Quote from: botsen on October  8, 2015, 12:41:02
Ziet er veelbelovend uit.

Klopt jouw aanname wel dat symmetrie wenselijk is? Ik heb wel eens begrepen dat symmetrie juist staande golven kan opleveren.

Elke ruimte heeft met staande golven te maken. Het is zo dat je in bepaalde ruimtevormen in ieder geval weet doe die staande golven gaan optreden. In ruimten die niet-symmetrisch zijn, dus ruimten met schuine wanden etc, weet je niet waar die staande golven gaan optreden en heb je dus al in de ontwerpfase een probleem.
Ik bazel maar wat.

Jep

#16
Vandaag ben ik begonnen met het afbreken van de huidige zolder. Er zijn nu nog twee slaapkamers op zolder en van kamer #1 heb ik de gipsplaten van de vliering en de tussenmuur weg gesloopt. Het is een begin van een lange weg... Ik ben op de andere kamer nog rommel aan het opruimen. Vandaag heb ik de overbuurjongens blij gemaakt (denk ik  ::) ) met mijn oude Sony MDP-212 en een stapel laserdiscs die ik vond. Vanochtend die oude bak eerst nog even aangeslingerd om te checken of die het nog deed en er borrelde meteen een hoop jeugdsentiment op.  :satisfied: Dat ding is ook alweer ongeveer 25 jaar oud  :crazy:

Jep.

De vorige bewoners hielden van vrolijke kleurtjes...

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.


RonG

Succes ;D, ben benieuwd naar de vorderingen en eindresultaat :)

Crownfire

Succes met klussen. Gaat volgens mij erg vet worden!

Maikel_audionerd

Mooie plannen en succes met klussen/slopen
Groet Maikel
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

R

Leuk, ga ik volgen. Succes met klussen🏠

r_flagg

Quote from: Jep on October  8, 2015, 13:12:42
Het gaat mij om de symmetrie over de lengte-as. Dus links en rechts gelijk. Dwars gezien is het totaal niet symmetrisch (achter een schuin plafond, voor een dakkapel). Over de lengte-as de ruimte asymmetrisch maken vind ik niet mooi, maar zal mogelijk beter zijn voor de akoestiek. Maar zover wil ik niet gaan.  ;) Akoestische problemen zullen dus opgelost moeten worden met absorptie en diffusie.

Jep.

Leuk om te volgen.
Ik zie wel een aantal overeenkomsten met mijn Ht op zolder zoals de vorm ( achter en 2 zijkanten schuin. Voor recht. ) en ook ik heb de symmetrie opgezocht. Zelfs 2 subs daarvoor aangeschaft.
Hahaha
De akoestiek is idd. nu de volgende stap die aangepakt moet worden.
Succes!!
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Jep

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jefften

Vink leest ook even mee, veel succes met het project😁!
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike