Jep's zolder HT

Started by Jep, September 12, 2015, 14:55:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Komt wel goed :), bijzonder mooie ruimte (had ik volgens mij al gezegd :D)

Jep

#126
Er is weer een hoop werk verricht op de zolder. In de muurtjes onder het schuine dak en de dakkapel heb ik deuren gemaakt. De muurtjes zelf zijn geheel afgewerkt met laminaat. De deurtjes zijn eigenlijk een soort kisten geworden die in de muurtjes worden geschoven. Deze kisten zijn ongeveer 18cm dik en gevuld met steenwol. Deze opbouw moet voor thermische en akoestische isolatie zorgen. Alles wat nu voorzien is van laminaat en de plafonds kan ik nu gaan afwerken met plinten. Ik kreeg alleen het verzoek om eerst de AV kast te gaan maken. Die kast komt tussen de twee deuren in te zitten, boven de plek waar de wasdroger komt te staan. Als die kast klaar is, heeft het washok niet meer zo veel te lijden onder het stof, dat nog regelmatig door de lucht vliegt!  :angel: Het MDF voor de AV kast is inmiddels binnen (2 platen 30mm dik en 1 plaat 18mm dik). In gote lijnen is het ontwerp wel klaar, maar de details moet ik nog uitwerken. Dat uitwerken gebeurt meestal tijdens het bouwen...  8)

Zicht op het knieschot aan de kant waar het projectiescherm komt te hangen:


En de andere kant:


Het kozijn waar binnenkort de AV kast in zit. De surround receiver staat al klaar  ;) en de eerste 3 Canare kabels zijn getrokken. Die zijn voor de front kanalen. En ik zie ook dat ik de lens of de sensor van mijn camera eens goed moet afstoffen...


Tot zover weer!
Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

denoontje

Mooi keep on the good work

Maikel_audionerd

Mooi zeg, tot in de kleinste details. Ik vind vooral de pilaren links en rechts van de twee deuren erg gaaf bedacht. Zouden zou it een echte cinema kunnen komen. Ik krijg meer en meer ideeën haha.
Heb t vast gemist, maar ga je een vast of rol-scherm bevestigen?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Jep

Quote from: denoontje on May 22, 2017, 21:54:27
Mooi keep on the good work
Quote from: Maikel_audionerd on May 23, 2017, 11:47:12
Mooi zeg, tot in de kleinste details. Ik vind vooral de pilaren links en rechts van de twee deuren erg gaaf bedacht. Zouden zou it een echte cinema kunnen komen. Ik krijg meer en meer ideeën haha.
Heb t vast gemist, maar ga je een vast of rol-scherm bevestigen?

Dank!

De uitvoering van de pilaren lag voor mij redelijk voor de hand: ik heb geen andere plek dan naast de deuren. Deze plek is helaas niet geschikt om surrounds in de kolommen weg te werken. Los van de decoratieve functie, ze zijn erg handig om kabels achter weg te werken. Het onderste deel wilde ik losneembaar houden, zodat ik later makkelijk kabels erbij kan trekken (subwoofer andere plek geven, extra subwoofer toevoegen). Het onderste deel zit met magneetjes vast en heeft onder tegen de muur uitsparingen om met kabels achter de toekomstige plinten te komen. Het donkergrijze plankje achter de lampjes is zaag 'afval' van het onderste deel. Vind het altijd zonde om materiaal weg te gooien.  :smile:

Maar voor meer ideeën heb je ongetwijfeld al op internet gezocht op b.v. 'home cinema column' o.i.d. Dan zie je de meest uiteenlopende ontwerpen voorbij komen.

Ik wil een vast scherm gaan gebruiken. Een mogelijkheid is een scherm van Projecta HD Progressive met een zichtmaat van 220cm breed, maar zelf maken is ook nog een optie. Het scherm wil ik in een soort bak wegwerken, die ik tegen het plafond kan klappen. Opgeklapt ontstaat er dan een verlaagd plafond dat ik wit kan houden. Geeft net wat meer licht in zo'n donkere ruimte, als de ruimte niet als HT wordt gebruikt. Tevens kunnen er dan de zelfde spotjes in gebouwd worden als die al aan de zijkant van de ruimte zitten en daarvoor zit er al een centraaldoos in het plafond van de dakkapel. Wordt de bak naar beneden geklapt (scharnieren komen aan de kant van en evenwijdig aan het raam), dan zit het witte deel aan de achterkant van het scherm uit het zicht.

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Maikel_audionerd

Quote from: Jep on May 23, 2017, 12:33:53
Dank!

De uitvoering van de pilaren lag voor mij redelijk voor de hand: ik heb geen andere plek dan naast de deuren. Deze plek is helaas niet geschikt om surrounds in de kolommen weg te werken. Los van de decoratieve functie, ze zijn erg handig om kabels achter weg te werken. Het onderste deel wilde ik losneembaar houden, zodat ik later makkelijk kabels erbij kan trekken (subwoofer andere plek geven, extra subwoofer toevoegen). Het onderste deel zit met magneetjes vast en heeft onder tegen de muur uitsparingen om met kabels achter de toekomstige plinten te komen. Het donkergrijze plankje achter de lampjes is zaag 'afval' van het onderste deel. Vind het altijd zonde om materiaal weg te gooien.  :smile:

Maar voor meer ideeën heb je ongetwijfeld al op internet gezocht op b.v. 'home cinema column' o.i.d. Dan zie je de meest uiteenlopende ontwerpen voorbij komen.

Ik wil een vast scherm gaan gebruiken. Een mogelijkheid is een scherm van Projecta HD Progressive met een zichtmaat van 220cm breed, maar zelf maken is ook nog een optie. Het scherm wil ik in een soort bak wegwerken, die ik tegen het plafond kan klappen. Opgeklapt ontstaat er dan een verlaagd plafond dat ik wit kan houden. Geeft net wat meer licht in zo'n donkere ruimte, als de ruimte niet als HT wordt gebruikt. Tevens kunnen er dan de zelfde spotjes in gebouwd worden als die al aan de zijkant van de ruimte zitten en daarvoor zit er al een centraaldoos in het plafond van de dakkapel. Wordt de bak naar beneden geklapt (scharnieren komen aan de kant van en evenwijdig aan het raam), dan zit het witte deel aan de achterkant van het scherm uit het zicht.

Groeten, Jep.
Creatief hoor. Ben benieuwd hoe je die bak gaat maken hoor, dat wordt een pittig klusje maar gaat vast helemaal goed komen.
Succes met klussen, ik blijf je topic zeker volgen.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Jep

#131
Afgelopen vrijdag was voor mij een verplichte vrije dag, dus tijd om aan de AV kast te beginnen!  :pompom: Zagen en frezen e.d. doe ik altijd in de achtertuin, en met het mooie weer werd het dus factor 20 op m'n kale kop en een parasol boven de Workmate. Ik kan me ergere dingen voorstellen (b.v. een buurman hebben, die de hele dag staat te zagen en te frezen in z'n achtertuin)  :angel:

De AV kast bestaat uit twee compartimenten: de ruimte waar de apparatuur komt te staan en een ruimte voor alle kabels, stekkerdozen, ethernet switchen e.d. Er is plaats voor 4 componenten: receiver, BD speler, HTPC en een extra ruimte voor mogelijke uitbreiding. De scheidingswand tussen componenten en stekkerblokken heeft 4 openingen, waardoor kabels getrokken gaan worden. Op die manier houd ik de spaghetti aan kabels vanuit de HT ruimte uit het zicht.

De kast staat hier nu nog provisorisch op z'n plek om te checken of alles past. Daarna haal ik de kast weer weg om de zijwandjes te plaatsen en vervolgens te lakken. In de zijwand komen deurtjes voor toegang tot de stekkerblokken, maar ook om achter de componenten te komen. Zo kan ik makkelijk bij alle kabels en aansluitingen, zonder de componenten half van hun plek te moeten halen.













JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Sjaak_Banaan

Quote from: Jep on May 28, 2017, 11:34:05
Ik kan me ergere dingen voorstellen (b.v. een buurman hebben, die de hele dag staat te zagen en te frezen in z'n achtertuin)  :angel:

Haha!

Ziet erg goed uit, slim idee om de kabels netjes uit het zicht te hebben.
Is het daar dadelijk niet bloedje heet en heb je dan geen extra ventlilatie nodig in de kast?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Jep

Quote from: reza on May 28, 2017, 13:45:23
Heel mooi hoor!
Dank je!

Quote from: Sjaak_Banaan on May 28, 2017, 12:35:51
Haha!

Ziet erg goed uit, slim idee om de kabels netjes uit het zicht te hebben.
Is het daar dadelijk niet bloedje heet en heb je dan geen extra ventlilatie nodig in de kast?

Sjaak, het zou best wel eens kunnen dat het daar erg warm wordt. Aan de kant van de componenten verwacht ik dat er voldoende ventilatie is omdat die kast open blijft. Dan kan er alleen nog warmte via de kabeldoorvoeren naar het compartiment van de stekkerblokken trekken en die ruimte is in principe gewoon met deurtjes afgesloten. Ik heb echter nog een escape hiervoor: schuin boven de kast zit een flinke ventilator met nog twee vrije aansluitingen. Ik zal zien hoe het in praktijk gaat met de warmte en desnoods kan ik zo op de ventilator aansluiten. Dat zal voor m'n gevoel een buisje Ø63mm PVC kunnen zijn met een geluiddempertje ertussen.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

#135
De AV kast staat nog niet eens in de grondverf en de eerste bewoner dient zich al aan! :pompom: Deze zal voorlopig mijn SC-LX85 gaan vervangen in de woonkamer. De 85 zal als de HT op zolder gereed is weer z'n oude plek terug krijgen, zodat we in de woonkamer kunnen blijven genieten van surround.

Morgenavond staat een leuke klus te wachten: het installeren, instellen en ontdekken van de 901.  8)

JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

MLCinema

Mooie machine zeg! Je ruimte wordt ook prachtig. Veel aandacht voor detail[emoji4].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Maikel_audionerd

Woow, wat een machtige mooie machine zeg, daar kun je een hele tijd mee vooruit  :pompom:
Ik heb zelf via 't forum een tweedehandse Pioneer VSX-LX51 aangeschaft, gaat nog wel even duren voor die hier is, en is relatief een 'oudje' maar gaat m'n eerste introductie met Pioneer worden in de HT. Ik ben erg benieuwd. Gebruik jij MCACC, en zo ja, gebruik je dit over het gehele frequentiebereik of alleen laag?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

raindog

Quote from: Jep on May 28, 2017, 11:34:05
De AV kast bestaat uit twee compartimenten: de ruimte waar de apparatuur komt te staan en een ruimte voor alle kabels, stekkerdozen, ethernet switchen e.d. Er is plaats voor 4 componenten: receiver, BD speler, HTPC en een extra ruimte voor mogelijke uitbreiding. De scheidingswand tussen componenten en stekkerblokken heeft 4 openingen, waardoor kabels getrokken gaan worden. Op die manier houd ik de spaghetti aan kabels vanuit de HT ruimte uit het zicht.

Mooi stukje nijverheid, complimenten! Maar ik deel de zorgen van Sjaak over de warmteontwikkeling. Ruimte aan de zijkanten en de voorkant is alvast mooi, maar warmte stijgt op en zal zich voor een deel gaan ophopen boven je component. Het is vooral je receiver die er last van kan gaan hebben omdat die dingen echt veel warmte kunnen afgeven, al valt dat bij Pioneer gelukkig nog wel mee.
Wat je zou kunnen doen is de receiver in het bovenste schap zetten en enkele smalle sleuven in het 'dak' van de kast frasen. Dan kan alle warmte omhoog naar de grote ruimte boven de kast.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Jep

Quote from: Kamidioblitz on June  8, 2017, 23:17:43
Mooie machine zeg! Je ruimte wordt ook prachtig. Veel aandacht voor detail[emoji4].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Quote from: Maikel_audionerd on June  9, 2017, 07:15:59
Woow, wat een machtige mooie machine zeg, daar kun je een hele tijd mee vooruit  :pompom:
Ik heb zelf via 't forum een tweedehandse Pioneer VSX-LX51 aangeschaft, gaat nog wel even duren voor die hier is, en is relatief een 'oudje' maar gaat m'n eerste introductie met Pioneer worden in de HT. Ik ben erg benieuwd. Gebruik jij MCACC, en zo ja, gebruik je dit over het gehele frequentiebereik of alleen laag?

Dank!

Ik gebruik MCACC over het gehele frequentiebereik. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na een paar keer meten/testen er verder weinig meer mee heb gedaan, aangezien het naar mijn idee goed klinkt (rekening houdend met het feit dat het een woonkamer HT is, die qua akoestiek niet heel super is). Mijn ervaring is wel dat 'even' een automatische kalibratie uitvoeren niet altijd een bevredigend resultaat gaf. Na een eerste meting klonk het allemaal veel minder ruimtelijk. Als de HT op zolder af is, dan wil ik daar veel meer aandacht aan gaan besteden en wil ik t.z.t. ook proberen of het beter gaat als ik de sub(s) apart bij regel met bv een Anti-Mode systeem.

Quote from: raindog on June  9, 2017, 11:05:38
Mooi stukje nijverheid, complimenten! Maar ik deel de zorgen van Sjaak over de warmteontwikkeling. Ruimte aan de zijkanten en de voorkant is alvast mooi, maar warmte stijgt op en zal zich voor een deel gaan ophopen boven je component. Het is vooral je receiver die er last van kan gaan hebben omdat die dingen echt veel warmte kunnen afgeven, al valt dat bij Pioneer gelukkig nog wel mee.
Wat je zou kunnen doen is de receiver in het bovenste schap zetten en enkele smalle sleuven in het 'dak' van de kast frasen. Dan kan alle warmte omhoog naar de grote ruimte boven de kast.

Dank je! Als ik de richtlijnen van Pio bekijk, dan is de ruimte voor ventilatie rondom de receiver in de huidige situatie (foto SC-LX85) te krap. De 901 zal iets ruimer komen te staan (en idd helemaal bovenin), maar dan ben ik nog steeds niet conform de richtlijnen. Ik kan op basis van eigen ervaring wel melden dat de warmte ontwikkeling van de 85 best meevalt. Het is overigens een goede tip om sleuven in het dak te maken voor warmteafvoer. Ik heb daar vlakbij ook een ventilator zitten die ik nog op het AV meubel kan aansluiten. Ik kijk het even aan hoe het in de praktijk zal uitpakken, maar ik heb in ieder geval een escape, als het onverhoopt toch te warm blijkt te worden.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Maikel_audionerd

#140
Quote from: Jep on June  9, 2017, 16:52:57
Dank!

Ik gebruik MCACC over het gehele frequentiebereik. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na een paar keer meten/testen er verder weinig meer mee heb gedaan, aangezien het naar mijn idee goed klinkt (rekening houdend met het feit dat het een woonkamer HT is, die qua akoestiek niet heel super is). Mijn ervaring is wel dat 'even' een automatische kalibratie uitvoeren niet altijd een bevredigend resultaat gaf. Na een eerste meting klonk het allemaal veel minder ruimtelijk. Als de HT op zolder af is, dan wil ik daar veel meer aandacht aan gaan besteden en wil ik t.z.t. ook proberen of het beter gaat als ik de sub(s) apart bij regel met bv een Anti-Mode systeem.
Dat klinkt absoluut positief, ik ga t meemaken en blijf (natuurlijk) je topic ook in de gaten houden.

Wat de warmte-ontwikkeling betreft zou ik daar overigens ook geen risico mee willen lopen persoonlijk, ik denk dat die sleuven bovenin de kast al een heel pak helpen.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Jep

#141
Hallo!

Binnenkort wil ik de zaag zetten in een aantal reststukken MDF om daar een projectorkast van te maken. Ik vroeg me af of ik de handleiding van de projector m.b.t. maximale lensshift goed heb geïnterpreteerd en of de projector dan niet onverhoopt te hoog t.o.v. het scherm komt te staan? Ik hoop dat iemand kan bevestigen dat ik in de juiste richting zit te denken.  :smile:

De situatie. Als uitgangspunt neem ik een scherm met zichtmaat 220x124cm. Ik wil het scherm ongeveer 60cm vanaf de grond houden, zodat er een centerspeaker onder past. De handleiding van de projector (ik zit te denken richting een X7500) geeft aan dat de maximale verticale lensshift ongeveer 80% van de schermhoogte is. Dus bij een schermhoogte van 124cm is de maximale lensshift dus 124 x 0,8 = 99,2cm. Dus de lens van de projector mag maximaal 99,2cm boven het center van het beeld komen te staan. Op onderstaande schets staat de projector op een centimeter na op ruim 8cm onder de maximale hoogte?

Ik kan de projectorkast nog een cm of 7 laten zakken. Dan zit de onderkant van de kast op 2m hoogte vanaf de vloer. Dan kan ik met mijn lengte nog een sprongetje van blijdschap (als alles eindelijk klaar is) van 8cm hoog maken, voordat ik mijn hoofd tegen die kast stoot.  :pompom: Eventueel kan ik het scherm nog een paar cm hoger hangen.

Kloppen mijn bevindingen en is dit een goede hoogte van de projector t.o.v. het scherm? Of moet ik de maximale lensshift van 80% vermijden? Geen idee hoe goed die lensshift van dit kaliber projector is?

Groeten en alvast bedankt voor het mee denken!

Jep.

P.s. de AV kast is zo goed als klaar en inmiddels heb ik ook diverse plinten in de lak gezet en gemonteerd. Als ik tijd heb post ik uiteraard weer foto's van de laatste stand van zaken!


JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Ik moest mijn vorige berichtje even verbeteren.  :hehe: Ik zit met de voorgenomen afmetingen nog ruim 8cm onder de maximale hoogte van de projector t.o.v. het scherm, als het gaat om beschikbare lensshift. Tenminste, als ik de handleiding van de X7500 juist interpreteer... Daarmee kom ik op een benodigde lensshift van nog geen 74% van de beeldhoogte en is dat nog goed te doen?

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

#143
De AV-kast is klaar:  :happy: in de lak gezet en voor de zekerheid ook voorzien van ventilatie. De kast staat los van de muur waar die doorheen komt. Dit om de kast van de muur te ontkoppelen. Als de deuren in de sponningen slaan, dan voel je de trilling best goed in die muur en laagfrequente geluiden zullen die muur misschien ook kunnen laten trillen, vandaar het ontkoppelen. De AV-kast is aan de achterkant met de stenen muur verbonden en vlak achter de tussenmuur wordt de kast met poten direct op de betonvloer gesteund. Die poten zijn nu nog tijdelijke houten balken, maar ik hoop komende week de RVS staanders met stelpoten af te kunnen maken, zodat ik die ook definitief kan plaatsen. Verder heb ik een heleboel plinten langs het plafond en muren gemaakt.

Dit weekend begonnen aan de projectorkast. Het ontwerp van het plaatje enkele posts hierboven heb ik verder uitgewerkt. In de zijkanten heb ik gaten gemaakt omdat de minimale vrije afstand vanaf de projector tot een zijwand minimaal 300mm moet zijn. Dat haal ik niet, vandaar extra ventilatiegaten. Op de foto's hieronder is de projectorkast voor het eerst opgehangen. Die gaat er vandaag weer af om verder af te kunnen werken: er komt nog een frontje tegenaan, verder de randjes rondfrezen, schuren en lakken.

Op de site van JVC vond ik een rekenprogramma om de maximale hoogte te kunnen bepalen. Op basis van die gegevens kan ik concluderen, dat ik met de projector nog ruim onder de maximale hoogte t.o.v. het scherm blijf.  :pompom:





Via de deurtjes toegang tot de achterkant van de componenten en de ruimte met kabels en stekkerdozen. Bovenop is de demper van de ventilatie te zien.


Lekker weer om in de achtertuin te klussen!




We gaan vrolijk verder...  :thumbs-up:

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

MLCinema

Wauw. Zeer indrukwekkend om te zien! Overal is over na gedacht. Erg fraai. Mooie projector ook die X7500!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Jep

Quote from: Kamidioblitz on July 16, 2017, 17:10:52
Wauw. Zeer indrukwekkend om te zien! Overal is over na gedacht. Erg fraai. Mooie projector ook die X7500!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

;D Ja, die JVC lijkt mij echt een prachtige projector! Als ik nu zou moeten overstappen, is de 7500 echt een grote kanshebber. Vandaar dat ik die als voorbeeld neem om de positie van de projectorkast te bepalen (wat dat betreft is de 7500 identiek aan de HD1). Ik ben nog steeds tevreden met mijn HD1 en ik verwacht dat die nog een beter plaatje neerzet, wanneer die in de donkere en verduisterde HT staat. Nu staat die nog in de woonkamer met lichte muren en wit plafond en dat haalt het contrast behoorlijk omlaag. Ik wil de HD1 eenmaal op zolder nog wel een jaartje (of twee) blijven gebruiken, voordat ik die ga upgraden. 8)

Ik heb veel gelezen over de nieuwe projectoren van JVC, maar nog niet in het echt zien werken. Volgens mijn val ik van mijn stoel als ik het verschil zie met wat ik nu gewend ben...
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Sjaak_Banaan

Wauw indeed. Wat een mooie afwerking!  :clapping:
Het is echt een prachtige ruimte aan het worden. Erg leuk om je topic te volgen met al die foto's.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Jep

Quote from: Sjaak_Banaan on July 16, 2017, 20:07:00
Wauw indeed. Wat een mooie afwerking!  :clapping:
Het is echt een prachtige ruimte aan het worden. Erg leuk om je topic te volgen met al die foto's.

Dank je Sjaak! Ik vind het ook altijd erg leuk om foto's op dit forum te bekijken. En en foto zegt meer dan duizend woorden!  ;D

Ik vroeg me af: zou het qua ventilatie en koeling nog goed genoeg werken als ik de gaten in de zijkanten van de projectorkast afwerk met speakerdoek?

Ik wil de kast helemaal kunnen afsluiten tegen stof. Als speakerdoek nog voor voldoende ventilatie zorgt, dan hoef ik aan de zijkanten geen deurtjes te maken. Er zit overigens ook een ventilatieopening in het plafond dat is aangesloten op de geforceerde ventilatie. Warmte blijft dus niet boven de projector hangen.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Sjaak_Banaan

Dat vraag ik mij ook nog af, ik ben eigenlijk bang dat het de warmte misschien teveel binnenhoudt.

Wat voor jou misschien mooi is, is dat 'gaas' wat in pc-behuizingen wordt gebruikt.
Misschien kun je eens bij bijvoorbeeld HighFlow op 'dust filter' zoeken, dan zie je wat ik bedoel.
Dat is waarschijnlijk beter geschikt en is tevens uit te spoelen/zuigen wanneer het vies is geworden.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

denoontje