Ervaringen met grote tapped hoorn subwoofer 20 Hz

Started by belgiansound, August 28, 2015, 22:28:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

belgiansound

Hallo,

Zoals de titel zegt ben ik geïnteresseerd om een tapped hoorn subwoofer te bouwen, mag groot zijn, die tot 20 Hz gaat.

Liefst een tapped hoorn omdat het goed diep gaat en niet teveel vermogen nodig heeft om aan te sturen, wat het ook betaalbaar maakt.

Bedankt voor jullie tips en ervaringen!

belgiansound

Ik zou trouwens graag de 'lilwrecker' bouwen  O0

bert stoltenborg

Wil je die hoornkast bouwen omdat je dat wilt of omdat je denkt veel rendement nodig te hebben en omdat een hoorn een magisch geluid geeft?
Een gewone gesloten of reflexkast maken is eenvoudiger en een ding met een beetje speaker erin heeft een rendement van boven de 90 dB@1W/m.
Met een 100 Watt versterkertje gaat dat dus over de 110 dB.
Een hoorn heeft in het laag in een kleine ruimte niet eens zoveel meer rendement.
Wel meer kastvolume en vervorming.
Ik bazel maar wat.

belgiansound

#3
Vooral omdat ik had gelezen dat je met een hoor op de goedkoopste manier een echte diepe bas kunt krijgen, tot 20hz, zonder een te zware versterker. Met een gesloten kas heb je direct duurdere drivers nodig en zwaardere versterkers. (volgens internet...). Je zit toch snel aan 1000 euro. Een hoor kan ik al bouwen voor een 300 omdat de driver iets minder belast wordt en idem voor versterker.

Ik vind zo'n hoor sub ook wel een tof concept...


solitaire

#5
Heb alleen ervaring met een relatief kleine TH (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=78036.msg2158269#msg2158269 reactie Reactie #709 en hieromtrend).

Als je www goed leest zie je vele discussies of en wat dan de toegevoegde waarde is van een TH tov. bv. een BR. Ja het is mogelijk iets winst in rendement te hebben, als je een gedegen ontwerp en uitvoering hebt klinkt 'ie misschien wat strakker / sneller dan een BR. Maar de bandbreedte van een TH is meestal vrij smal wat integratie met bestaande luidsprekers wellicht lastiger maakt (kan ook een voordeel zijn, vandaar dat ik hem toepaste). Een BR laat zich tov. een TH makkelijker WAF vriendelijk (afmetingen en vorm) bouwen.

Staar je niet blind op de mooie verhalen op www. Neem naast TH ook andere afstemmingen mee in je afweging.


soli


edit   krijg link niet werkend sorry
Hinterm Horizont geht's weiter.

belgiansound

Bedankt voor de reacties! Vergeten te vermelden maar de luisterruimte is niet groot, 4x8 m.

Ik weet niet of de smalle bandbreedte en probleem is, ik zou hem vanaf een 80hz inschakelen.

Ik heb ook heel wat leuke ontwerpen gezien met een basreflex, is de sonotube ook geen basr? Ik sta voor alles open het moet gewoon echt diep gaan en strak blijven zonder een gigantisch dure pa versterker nodig te hebben.

solitaire

In morca heb je denk ik een hele goede als het gaat om all things DIY bass :clapping:
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

Quote from: solitaire on August 31, 2015, 19:13:13
In morca heb je denk ik een hele goede als het gaat om all things DIY bass :clapping:
Dank voor je vertrouwen,maar ik kan en weet ook niet alles ;D

Quote from: belgiansound on August 31, 2015, 18:31:13
Bedankt voor de reacties! Vergeten te vermelden maar de luisterruimte is niet groot, 4x8 m.

Ik weet niet of de smalle bandbreedte en probleem is, ik zou hem vanaf een 80hz inschakelen.

Ik heb ook heel wat leuke ontwerpen gezien met een basreflex, is de sonotube ook geen basr? Ik sta voor alles open het moet gewoon echt diep gaan en strak blijven zonder een gigantisch dure pa versterker nodig te hebben.
Is die Shiva in de markt niks voor je,lijkt me ook je budget en een betere driver koop je niet voor het geld.

belgiansound

Welke shiva? Heb een search gedaan maar niets gevonden.

solitaire

Quote from: morca on August 31, 2015, 19:15:42
... maar ik kan en weet ook niet alles ;D

het type zelfreflectie dat helaas toenemend node gemist wordt op dit forum :D

you make me feel good

je kan het ;)
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

Quote from: belgiansound on August 31, 2015, 19:28:49
Welke shiva? Heb een search gedaan maar niets gevonden.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=152902.0
Het is een Adire maar dat was later Shiva.

Misschien nog iets afdingen hij staat er al even  ;D

Quote from: solitaire on August 31, 2015, 19:28:58
het type zelfreflectie dat helaas toenemend node gemist wordt op dit forum :D

Ik hoor de laatste tijd dat niet iedereen het daarmee eens is,maar dat komt misschien weer door gemis aan zelfreflectie :)

solitaire

Quote from: morca on August 31, 2015, 19:40:51
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=152902.0
Het is een Adire maar dat was later Shiva.

Komt deze Adire / Shiva niet uit dezelfde ontwerp/productie-koker als de door mij in mijn TH toegepaste Exodus EX-Anarchy Midwoofer ? Die waren van een erg mooie kwaliteit.

(heb nog een setje BMS 12N630 liggen, die er niet mooi uitzien omdat een extra aangebrachte coating al bij het drogen losliet, echter daardoor maar eenmalig gebruikt zijn ...)

Quote from: morca on August 31, 2015, 19:40:51
Ik hoor de laatste tijd dat niet iedereen het daarmee eens is,maar dat komt misschien weer door gemis aan zelfreflectie :)

:bigsmile:


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

Quote from: solitaire on August 31, 2015, 21:37:14
Komt deze Adire / Shiva niet uit dezelfde ontwerp/productie-koker als de door mij in mijn TH toegepaste Exodus EX-Anarchy Midwoofer ? Die waren van een erg mooie kwaliteit.


Ik durf het niet te zeggen,ik weet wel dat Adire mooie woofers maakte.
Jammer dat het er niet meer is.

Quote from: solitaire on August 31, 2015, 21:37:14


(heb nog een setje BMS 12N630 liggen, die er niet mooi uitzien omdat een extra aangebrachte coating al bij het drogen losliet, echter daardoor maar eenmalig gebruikt zijn ...)

Een setje kan je een leuke sub van maken lijkt me....

bert stoltenborg

#14
Een versterker is de laatste tientallen jaren toch niet echt duur?
Mijn vrienden die in de pro audio zitten hebben al 15 jaar geen Thiel-Small parameters gemeten omdat je met voldoende versterkervermogen en een geavanceerde EQ wegkomt, het gaat er meer om hoeveel vermogen een speaker kan verdragen voor hij overlijdt.

En in een luisterruimte....
Peerless heeft toch van die speakers die ver uitslaan in een kleine kast als je er power opzet?
Desnoods met een slave. Ik vind dat hoorns-voor-laag-principe in een gewone kamer een beetje 1930, als ik eerlijk ben. Of voor gelovigen genaamd audiofielen. Maar ik word graag gecorrigeerd.
Ik bazel maar wat.

morca

Quote from: bert stoltenborg on August 31, 2015, 22:19:26
Een versterker is de laatste tientallen jaren toch niet echt duur?
Mijn vrienden die in de pro audio zitten hebben al 15 jaar geen Thiel-Small parameters gemeten omdat je met voldoende versterkervermogen en een geavanceerde EQ wegkomt, het gaat er meer om hoeveel vermogen een speaker kan verdragen voor hij overlijdt.

En in een luisterruimte....
Peerless heeft toch van die speakers die ver uitslaan in een kleine kast als je er power opzet?
Desnoods met een slave. Ik vind dat hoorns-voor-laag-principe in een gewone kamer een beetje 1930, als ik eerlijk ben. Of voor gelovigen genaamd audiofielen. Maar ik wordt graag gecorrigeerd.
Bedoel je bij gepoorte of gesloten kisten,daar zit mbt wat je zegt wel wat verschil in het benodigde vermogen.
Een gepoorte sub kan vaak met minder vermogen hetzelfde werk doen qua Xmax,dus meer rendement en een lichtere amp is afdoende.

IK PM de TS net dat een monocor 300 D 150 euro kost,een hypex PCS2/400 290 euro maar die heeft wel dsp.
En crossovers om hem onder de tuning te beschermen )de driver)
Hypex maakt top of the line plate,s ,alleen ze kosten wat.

Ik weet niet hoe het in de pro audio is,maar vaak zie ik dat de Xmax verschilt nogal per driver tov de inhoud vd kist.
Daar zit wel een berekening achter zodat je de woofer optimaal of naar wens kan belasten tov Xmax ,Pmax zodat je hem niet mechanisch of elektrisch sloopt...... zeg maar  ;D

Maar als je een beetje goed zit kan je met dsp idd veel doen,dan kan iets groter of kleiner wel.

bert stoltenborg

Als je een woofer met een lage resonantiefrequentie in een hele grote kast zet, geeft hij veel laag. De belastbaarheid is dan minder omdat hij niet wordt geremd door het achterliggende volume dat hij vacuum probeert te trekken.
Voor ons band-PA zijn dr. De Haan en ik wel eens een paar dagen in de sneeuw aan het klooien geweest om te meten aan kasten.
Dynacord kwam met een kast met een 18 "en een hele grote toeter ervoor, net als Bose. Dat gaf veel laag.
We hebben dat nagedaan en we hebben gemerkt dat het niet veel uitmaakt of je een speaker van een toeter aan de voorzijde voorziet (= hoorn) of dat je hem in een hele grote kast zet. Je krijgt in het laag meer output. Maar de mechanische belasting op het ding verandert ook. hij wordt anders geremd door de voor- en achteraanwezige hoeveelheid lucht (die uiteraard een veer vormt).
Maar voor home toepassingen waar het niet over 140 dB output gaat, neem toch een leuke sub van weinig liters en ga geen hoornkasten gebruiken. Of je moet het graag willen.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Quote from: morca on August 31, 2015, 22:31:57
Bedoel je bij gepoorte of gesloten kisten,daar zit mbt wat je zegt wel wat verschil in het benodigde vermogen.
Een gepoorte sub kan vaak met minder vermogen hetzelfde werk doen qua Xmax,dus meer rendement en een lichtere amp is afdoende.

  ;D


Een poort geeft meer laag dan een gesloten kast.
Maar met een slechter uitslingergedrag, wat je daar ook van hoort. En vaak merk ik dat je reflexkasten die tegen de wand staan (zoals het hoort, alles in fase) toch weer moet muten in de poort of met EQ omdat alles te heftig wordt.

Als je genoeg vermogen hebt kun je alles sowieso EQ-en. In het laag werkt dat aardig, zeker als je pieken reduceert.
Ik bazel maar wat.

morca

Heel duidelijk uitgelegd,niks aan toe te voegen   :thumbs-up:

Ik denk ook dat de TS beter een gepoorte sub bouwt,hij onderhandeld nu over de driver.
Zullen we daarna met hem gaan onderhandelen over de te bouwen kist  ;D

morca

Quote from: bert stoltenborg on August 31, 2015, 22:44:21
Een poort geeft meer laag dan een gesloten kast.
Maar met een slechter uitslingergedrag, wat je daar ook van hoort. En vaak merk ik dat je reflexkasten die tegen de wand staan (zoals het hoort, alles in fase) toch weer moet muten in de poort of met EQ omdat alles te heftig wordt.

Als je genoeg vermogen hebt kun je alles sowieso EQ-en. In het laag werkt dat aardig, zeker als je pieken reduceert.
Ervaar ik ook,daarom speelt de gepoorte sub onder de 40 hz goed mee,daarboven valt hij af.
Dat maakt het een schonere filmervaring die wel het geweld van een gepoorte heeft,maar niet dat het te heftig word-overheersend.

belgiansound

De sub ga ik normaal morgen ophalen, de onderhandeling is al rond, op de terugweg van mijn trip naar zwolle...ga naar criterion T 160 speakers luisteren en Philips FB 825. Een transmissielijn en een closed box, beide rond dezelfde vraagprijs (alhoewel de criterions bij lancering een veelvoud kostten van de philips hebben die laatste beter hun waarde gehouden...)

Afhankelijk van de luidsprekers zal ik dan ook de sub kiezen neem ik aan. De hoorn wordt heel weinig toegepast maar past misschien meer bij een transmissielijn luidspreker. Al begin ik ook te twijfelen om een grote ported box te bouwen, vandaag wel een gehoord maar vond hem 'boomerig', de port was ook naar beneden gericht.

Ik ga wel af op jullie advies! De Adire kan volgens mij verschillende types enclosures aan, maar ook het budget voor de amp kan limiterend zijn, goedkoop is een goede amp niet...

bert stoltenborg

Boomerig is een subjectief begrip. Het kan de kast zijn die slecht is gedempt, het kan de ruimte zijn (staande golven) of de poort.....

Ik geloof niet in hoorbare verschillen tussen versterkers, of de versterker moet iets mankeren.
Ik bazel maar wat.

belgiansound

zo, onverwachte wending :coffee:

De criterions gaan ophalen, hij had zijn (zware) versterker al verkocht, dus moeten testen op een denon met 2x60 Watt waarop ze niet super klonken. Toch meegenomen en op de terugweg gestopt en ze beluisterd op een Uher 2x200 watt versterker, geluid was  :worship: :worship: :worship: Gezien de nogal hoge prijs van de Uher  :ph34r: voorlopig geen budget meer over om een sub erbij te zetten, en twijfel ook of het nog nodig is met deze versterker en luidsprekers.

Ga dus nog even verder luisteren en verder info opzoeken over subs!

solitaire

great

en luisteren ... daar doen we het voor :pompom:

veel plezier


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

bert stoltenborg

Ik bazel maar wat.