Calibratie 4K/UHD (rec2020/HDR) weergevers

Started by papaleo, August 25, 2015, 14:37:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donaldk

In de Pro industry houd men stug vast aan P3 Werner, dus 2020 zit er nog niet standaard in. 3M heeft overigens net een voorstel ingediend om 2020 aan te passen. Geen enkele technologie kan namelijk 2020 weergeven, ook niet Christie, die kondigd wel een 6P Rec. 2020 voorstelling aan tijdens de Big Screen Experience, maar per definitie is 6P geen Rec. 2020, want daarin zijn de primaries zeer strak gedefinieerd, zonder mogelijkheid tot afwijken )Dat was ook voor Chriestie nog en probleem), dus per definitie kan het alleen met 3P. Maar volgens CineTechGeek James Gardiner kwam geen enkele display op NAB/Cinemacon verder dan 80% van Rec. 2020. Ten minste dat vertelde hij mij via email. Toen Ik Mike Esch de CTO van Christie Digital hier naar vroeg, of dat waar was, kreeg ik geen antwoord...

3M is een maker van Quantum Dot folies, die wil een aanpassing zodat de primaries niet zo vast liggen, ze beweren dat Quantum Dots het oppervlak (en alleen Quantum Dots zie daar het motief) van Rec.2020 kan leveren, maar ja als dat niet congruent is dan moet je de primaries aanpassen en de driehoek verdraaien/verschuiven. Momenteel biedt LCD met QD Quantum Dots 90(+) van rec. 2020, in een op IFA getoond prototype van TCL. QD beweerde vorig jaar dat ze tot 93% konden komen en met verdere research theoretisch tot maximaal 97%.

home@the movies

Klopt inderdaad Donald, vandaar dat ik in mijn betoog ook nergens een exacte color space heb genoemd, we zullen ons moeten neerleggen bij wat de industrie ons aanbied. Maar wat het ging vooral over het hoe en wat van kalibratie tussen verschillende normen, of het nu REC2020 is of REC709 of P3, het maakt in de handelingen en de apparatuur niet zo erg veel uit, los van het feit dat je de settings in je software moet aanpassen en de juiste patroongenerator dient te gebruiken natuurlijk maar die hebben we in principe al ;-)

PRJK

Dank voor de antwoorden. Maar als HDR niet getriggered kan worden (behalve door het kleine beetje content dat er is) betekent dat dan niet dat die stand (HDR) niet te kalibreren is? Nog niet tenminste? En drie inputs zijn genoeg, ervan uitgaande dat die allemaal identiek presteren :)

donaldk

#28
Nou voor de high-end RGB lasers die theoretisch de enige mogelijkheid zijn om rec. 2020 te laten zien, heb je naar verluid wel spectrometers met een resolutie van 1NM nodig, dat is een duidelijk verschil met de huidige apparatuur. Nou is RGB LASER echt high-end HT, dus get your factory certification in order;-). Je moet echt de klanten ervoor hebben en willen vliegen wil je die kosten terugverdienen.

home@the movies

QuoteMaar als HDR niet getriggered kan worden (behalve door het kleine beetje content dat er is) betekent dat dan niet dat die stand (HDR) niet te kalibreren is?

In de Sony HW520 is er in het user menu een setting HDR aan of uit, dus als je er HDR testpatronen naartoe stuurt hoeven die niet gertiggerd te worden vanuit de patroon generator.


PRJK

Quote from: home@the movies on September  7, 2015, 20:42:40
In de Sony HW520 is er in het user menu een setting HDR aan of uit, dus als je er HDR testpatronen naartoe stuurt hoeven die niet gertiggerd te worden vanuit de patroon generator.

Ja, dat is helaas maar een enkele projector lijn. Bij de tv's werkt dit toch niet zo? Deel van de reden waarom ik wacht tot er wat rust is in het wereldje, lijkt toch een beetje op het hd-ready verhaal.

PRJK

Quote from: donaldk on September  7, 2015, 19:53:31
Nou voor de high-end RGB lasers die theoretisch de enige mogelijkheid zijn om rec. 2020 te laten zien, heb je naar verluid wel spectrometers met een resolutie van 1NM nodig, dat is een duidelijk verschil met de huidige apparatuur. Nou is RGB LASER echt high-end HT, dus get your factory certification in order;-). Je moet echt de klanten ervoor hebben en willen vliegen wil je die kosten terugverdienen.

http://tweakers.net/nieuws/105069/tcl-demonstreert-uhdtv-die-90-procent-van-rec-2020-kleurruimte-toont.html

Zit meer schot in dan men denkt. Ik had dit ook niet verwacht, maar goed nieuws. Scheelt in de aanschaf van belachelijk dure apparatuur. Zo'n spectro kost toch gauw 25-30K.

home@the movies

Quote from: PRJK on September  7, 2015, 20:59:37
Ja, dat is helaas maar een enkele projector lijn. Bij de tv's werkt dit toch niet zo? Deel van de reden waarom ik wacht tot er wat rust is in het wereldje, lijkt toch een beetje op het hd-ready verhaal.

Je kan er nu eenmaal niet omheen dat die dingen tijd vragen, en zoals dat vaak het geval is willen fabrikanten de consument graag doen geloven dat alles in één keer compatibel is met elkaar. Niet dus, dat weten wij met zijn allen maar al te goed hier, jammer genoeg zijn wij niet de gemiddelde consument en lat die laatste zich maar wat graag in het ootje nemen.

We moeten jammer genoeg ook beseffen dat het tijdperk van één standaard die jarenlang meegaat voorgoed verleden tijd is, we kunnen wat dat betreft de klok niet meer terugdraaien.
De vraag die je jezelf moet stellen is, waneer is het voor mij en in mijn situatie nog nodig om wezenlijk dingen te verbeteren. dat zal voor heel wat mensen verschillend zijn.

papaleo

Thx Werner voor uitleg en antwoorden,het is duidelijk dat er in ieder geval (binnenkort) gekalibreerd kan gaan worden.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

donaldk

Quote from: PRJK on September  7, 2015, 21:05:58
http://tweakers.net/nieuws/105069/tcl-demonstreert-uhdtv-die-90-procent-van-rec-2020-kleurruimte-toont.html

Zit meer schot in dan men denkt. Ik had dit ook niet verwacht, maar goed nieuws. Scheelt in de aanschaf van belachelijk dure apparatuur. Zo'n spectro kost toch gauw 25-30K.

Uhm al gepost QD had vorig jaar al aangegegevn dat ze maximaal 93% zouden kunnen doen, met verdere ontwikkeling, theoretisch maximaal 97%. Maar concurrent 3M heeft al gevraagd of ze de standaard niet kunnen aanpassen opdat zijn Quantum Dots folies de nieuwe standaard wel aankunnen.

home@the movies

SpectraCal CalMan 5.6 and C6 Colorimeter: Ready for HDR


SpectraCal's latest version of CalMan adds HDR support to its feature list. The C6 colorimeter gains certification for HDR calibration.

-----

2015 saw the introduction of numerous HDR (high dynamic range) displays from the major TV manufacturers. The technology offers a significant boost in image quality by providing an increase in contrast over conventional displays that use the current BT.709 standard for HD video.

One of the most popular software solutions for performing video calibrations is SpectraCal's CalMan. With this update to version 5.6, the software offers the capability to calibrate HDR displays. According to the company, "CalMan offers support for dozens of different EOTFs (electro-optical transfer functions), including the SMPTE 2084 Perceptual Quantization (PQ) Curve that is at the heart of HDR."

HDR, as presented to consumers, is more than just increased dynamic range. An expanded color gamut as part of the package and the CalMan update handles over 20 different color gamuts with various gamma and white point options to match DCI P3, BT.2020, Dolby Vision and HDR10 formats.

Proper HDR display calibration can be a complicated process, especially if it involves 3D look-up tables (3D LUTs). CalMan 5.6 communicates directly with external and integrated video processors to make 3D LUT calibration as fast, easy, and intuitive as possible.

You can't use calibration software without a meter, so SpectraCal bundles its software with measurement hardware. SpectraCal's C6 colorimeter offers a competent and affordable solution that is now certified for HDR calibration. I bought a C6 quite curious how much impact proper calibration makes with HDR content. Do you have an HDR capable TV? If so, are you considerinmeter not too long ago and found it to be both accurate and easy to use.

I look forward to putting SpectraCal's new tools to good use reviewing the latest HDR-capable televisions. I'm g getting it calibrated?

PRJK

Alleen nog geen patronen :(  Dat word dus nog een poos wachten op HDR kalibraties.

home@the movies

Quote from: PRJK on September  8, 2015, 18:03:51
Alleen nog geen patronen :(  Dat word dus nog een poos wachten op HDR kalibraties.

Hoezo geen testpatronen?

donaldk

Tja desnoods ga je photoshoppen.

Ik heb nog wat discussies gehad in de aanloop van IBC en de Christie 2020 doet toch hoog in de 90 procent range, volgens een kennis wiens oordeel ik vertrouw, of dat nou 99 of 97 procent is en waarschijnlijk is het een kwestie van laser tuning en dergelijke aanpassingen om op de 2020 driehoek uit te komen. Blijft het probleem van de drie fixed primaires die 6P disqualificeren, maar dat is een bijkomstigheid.

PRJK

Quote from: home@the movies on September  9, 2015, 19:37:01
Hoezo geen testpatronen?

Zoals ik zeg, geen testpatronen voor HDR. Ofwel geen generator die een HDR signaal kan verzenden. Tot zover zijn ze bezig met speciale patronen die alleen vanaf USB gebruikt kunnen worden om op die manier die HDR mode van de tv te triggeren, maar dat is ook nog niet klaar.

donaldk

Kortom patronen geen probleem de bronnen met die patronen wel. Als er geen link is met signaling...

papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

KillerbeeNL

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

donaldk

#43
Maar die speel je uit van je laptop en dan zit er geen HDMI2.0a uitgang op...???

The patterns are .ts HEVC files that need be put on a USB thumb drive and played with the TVs build in media player.