Wat is de definitie van 'DIY Audiokunst' voor jou?

Started by simsatit, August 23, 2015, 12:02:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simsatit

Wat is de definitie van DIY 'audiokunst' voor jou?

Hier bedoel ik niets pretentieus mee, het is een vraag :D :clapping:

Misschien kunnen we in dit topic de foto's laten spreken, zo wordt het een soort van DIY audiokunst galerie 8) 8) 8)

Dus meng je in de discussie en post eens een foto van wat voor DIY audio creatie dan ook, laten we inspiratie voor elkaar zijn en op die wijze ook van elkaar te leren!
Ik vind het inspirerend om de creaties van andere mensen te zien en hun passie, voor mij is dat kunst, het inspireert me.

Zelf behoor ik tot de categorie van mensen die beperkt verstand hebben van de elektrische technische zaken, maar beleef plezier in maken van mooie dingen, althans zelf vind ik ze wel aardig..


>> Ik zal een begin maken, met wat 'kunst (ige)' foto's te posten waarvan ik denk dat het iets met kunst in de relatie met audio, te maken zou kunnen hebben.
Graag hoor ik jullie mening!

De eerste fotoserie is min of meer van een nieuw filter gemaakt voor mijn Magnepans, hier wat fotos van de ombouw condensatoren en de bekabeling etcetc:

Doe mee!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#1
deleted as not quality is lower than brandnames
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#2
 :yawnee:
deleted 'audiocreatiefmetkurkfoto' as not ML or another brand which needs to be blust, aka as the brandblusser :nowink: or brandblusher :blush:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Dirk

ik weet dat "kunst" geen uitleg behoeft, maar mag ik toch even vragen wat we zien op de 1e (met iets behandelde draadjes?) en 3e foto? (condensatorhouders besmeerd met?)

fyi; ik ben zelf m'n eerste stappen aan het zetten met OB speakers wat ontzettend veel voldoening geeft, maar van electronica blijf ik voorlopig maar rustig af, wegens mijn te beperkte kennis terzake ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

simsatit

#4
Haha Dynky,

Dit topic zou mooi zijn te vullen met foto's van 'audio kunst'  :P   :embarassed:  :yinyang:

Maar wil je best vertellen dat de eerste foto aders zijn die liggen te drogen na een mooi kleurtje gelakt gekregen te hebben.

Verder zou ik persoonlijk NOOIT beweren dat mijn geneuzel in de marge betreffende lakken etc hoorbare verbeteringen geeft,, maar ik vind het gewoon heerlijk creatief te zijn en kunstige dingen te maken waar ik mijn creativiteit mee aanspreek, en ook ben ik gek op mooie materialen.

De condensator behuizing heb ik met een zelfgemaakte pasta behandeld bestaande uit dierlijk product met hoge elastischiteit gemengd met ebben afval.

Ik ben instrument bouwer en dat soort materialen heb ik in behoorlijke mate voor handen.

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#5
Editorio
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Ik kijk gewoon even aan of er (nog) animo is voor een dergelijk topic, mocht dat niet zo zijn verwijder ik mijn posts (in dit topic dan) en hang dit forum aan de wilgen voor mij, dan maar op DIYaudio mijn audio heil zoeken of een ander (buitenlands) forum..
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

Quote from: Dynky on August 23, 2015, 12:19:52
ik weet dat "kunst" geen uitleg behoeft, maar mag ik toch even vragen wat we zien op de 1e (met iets behandelde draadjes?) en 3e foto? (condensatorhouders besmeerd met?)

fyi; ik ben zelf m'n eerste stappen aan het zetten met OB speakers wat ontzettend veel voldoening geeft, maar van electronica blijf ik voorlopig maar rustig af, wegens mijn te beperkte kennis terzake ;)
Beste Dynky,

Eerste post in dit topic, dank je wel.

Hopelijk kun je een puntje van welgemeende kritiek van mijn kant verdragen?
In plaats je post te beginnen met,  'leuk initiatief', of 'wat een lelijke foto's' (negatief commentaar is ook commentaar) vraag je, 'waar is 't van gemaakt?'.
Dat vind ik dan wel jammer.

Vind het als mens toch ook wel leuk als de creaties iig nog even aangehaald worden, zei het goed of slecht, dat maakt me niet uit, dan heb je er iig een paar seconde van je leven aandacht aan geschonken, en dat is mij ook wat waard.
Een mening luister ik altijd naar namelijk, wie weet steek ik er nog wat van op;)

Groet,
Simon
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Dirk

hey Simon,

als ik er geen paar seconden (en wat meer) aan had besteed, zou ik me nooit oprecht afgevraagd hebben wat ik op je plaatjes zag...dus in die zin heb je m'n nieuwsgierigheid geprikkeld, wat imo minstens zo belangrijk is bij wat we "kunst" plegen te noemen.

verder...ga alsjeblieft door met dit soort andere posts, ook als er weinig reacties komen, want wat mijn verblijf op audiofora me alvast geleerd heeft, is dat je vooral je eigen ding moet (blijven) doen, ook al lijkt het merendeel van de aanwezigen er geen boodschap aan te hebben  :thumbs-up:

wat je creaties betreft ben ik een tikkeltje jaloers, want mijn handigheid met hout & C° is nog niet van dergelijk niveau dat ik vol vertrouwen wat in elkaar knutsel om met trots in m'n woonkamer te zetten...al dient wel gezegd dat er bij elk bouwsel wat bijgeleerd wordt  ;D

dus in zoverre ik je handenarbeid en creativiteit als leek kan waarderen, ik apprecieer en bewonder ze absoluut  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

simsatit

Quote from: Dynky on August 23, 2015, 14:08:12
hey Simon,

als ik er geen paar seconden (en wat meer) aan had besteed, zou ik me nooit oprecht afgevraagd hebben wat ik op je plaatjes zag...dus in die zin heb je m'n nieuwsgierigheid geprikkeld, wat imo minstens zo belangrijk is bij wat we "kunst" plegen te noemen.

verder...ga alsjeblieft door met dit soort andere posts, ook als er weinig reacties komen, want wat mijn verblijf op audiofora me alvast geleerd heeft, is dat je vooral je eigen ding moet (blijven) doen, ook al lijkt het merendeel van de aanwezigen er geen boodschap aan te hebben  :thumbs-up:

wat je creaties betreft ben ik een tikkeltje jaloers, want mijn handigheid met hout & C° is nog niet van dergelijk niveau dat ik vol vertrouwen wat in elkaar knutsel om met trots in m'n woonkamer te zetten...al dient wel gezegd dat er bij elk bouwsel wat bijgeleerd wordt  ;D

dus in zoverre ik je handenarbeid en creativiteit als leek kan waarderen, ik apprecieer en bewonder ze absoluut  ;)


Hi Dynky,

dank je wel!
Jaloers hoef je zeker niet te zijn, slechts kritisch en dan kun je heel veel leren, houtbewerking is zeker geen rocketscience, al zouden de meeste mensen 2 uur per dag minder tv kijken moet je eens zien hoe snel je behendigheid krijgt in allerlei zaken wat je misschien wel leuk lijkt maar waar je van denkt dat het te moeilijk is.
Ik zeg niet dan een OB ontwerpen makkelijk is, zeker het elektrische gedeelte niet (heb je daar hulp bij?).
Wat wel leuk is, is om er proberen zelf in te duiken, de elektriciteitsleer er weer eens bij te pakken of er juist mee te beginnen, dan maar niet alle seizoenen van games of thrones of weet ik niet wat kijken maar simpele schema's gaan maken en leren een schakeling of filter te maken, dat geeft voldoening denk ik.

Maar bedankt voor je interesse! maar mocht er echt verder weinig animo zijn voor een topic als dit heb ik geen zin mezelf een eenzame pelgrim te voelen in de Sahara en dan zoek ik mijn heil liever in een oase, hoop dat er toch nog animo onder bepaalde leden is om de DIY community weer eens een wat prominentere plaats te geven op de NL fora.

In plaats van (sorry er komt even een sneer nu) de nieuwste iphone of streamer generatie.
Misschien ben ik wel long overdue en dan is het inderdaad tabee.

groet
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

morca

Mooi topic.
Als DIY sub bouwer weet ik wel wat je bedoeld,het is leuk om te doen en je hebt voldoening....dat heb ik gemaakt en afgeregeld.
Speakers en filters waren wel gevolgd als ik meer budget had dat te doen.

Echt elektronica kleine dingen opsporen lukt soms wel,grote nieuwe dingen bouwen laat staan ontwerpen....
Ga ik eerst hier even meelezen.

Net wat Dynky zegt,ga door en doe je ding .
Deed ik ook altijd en of ik nou veel lezers reactie had tov hoeveel actieve leden.....
Nee denk het niet,maar de DIY gemeenschap hier groeit er elke keer weer mee.


simsatit

#11
Hi Morca,

budget is niet altijd nodig om zelf wat te maken, een simpele figuurzaag, ja zo een oude beugel, en een no11 scalpel, een leuk stukje hout, mag afval zijn van je plaatselijke meubelmaker (zal je vast wat willen geven gaat anders toch maar de container in) en je kunt zoveel... inlegwerk, fineerwerk, zelfbouwmeubels, filterkasten, Noem het maar op...


Hier een klein detail van mijn meubel, allemaal van hergebruikte materialen (behalve het wortel fineer), dat is het mooie van mooie materialen, ze zijn tijdloos.
(pas op, nu komt de sneer weer: ::) in tegenstelling tot de streamers, iphones, computers etcetcetc, er is op het ogenblik bijna geen grotere afvalberg als die van afgedankte pc's/telefoons ea elektrische apparatuur :unhappy:

Maar dat zal vele mensen  :yawnee: :yawnee: :yawnee: :yawnee: :yawnee: :yawnee:

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.


simsatit

afval hout
koper behuizing
sterbedrading
fantasie
stekkerblok

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.


simsatit

#15
Quote from: morca on August 23, 2015, 15:08:23
Ik bedoelde de componenten voor de speaker die ik gekozen had.
Die waren aardig aan de prijs  ;D

ik denk dat speakercomponenten niet perse duur moeten zijn om mooi te kunnen integreren in een hele goede set?
De balans echter tussen de componenten dat is een zoektocht.
Wat voor speaker had je in gedachte gehad dan?

Hier een fototje van een oud zelfbouwspeakertje van mij, klinkt heel leuk en alles bij elkaar notabene met supreme in het filter heeft het mij zo een 650 euro gekost om te bouwen.
Dit hoef je ook niet in 1 keer uit te geven, je kunt zo een speaker namelijk ook niet in 1 dag bouwen;)
Dus als je budget klein is hoeft dat geen excuus te zijn, dus common bouwen M!  :D :thumbs-up: :thumbs-up:
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#16
Beetje flauwe foto misschien..
maar veel diy audio hobbyisten zijn ook wel buizenliefhebbers en zo een mooie TF d-getter long plate ecc83 uit de jaren 50 is eigenlijk al kunst van zich zelf ;D ;D

Heb er gelukkig twee, een zit in de vv de andere in reserve.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

simsatit

#17
Zondag middag,

4 uur later, 180 man/vrouw actief op t forum, niemand zin een foto te plaatsen  :music:

laat je DIY project eens van de kunstzinnige kant zien, prikkel de fantasie en nodig uit tot inspiratie.. en win de nieuwe iphone 9 of een snelle laptop :nowink:, kun je je oude op de berg achter je gooien   :devil:  en blablabla> you get the  ::)

:dozingoff: :yawnee:

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

morca

Het was een setje van scan  speak .
Nu zou ik iets anders bouwen als ik toen wilde denk ik.
Iets met meer body/conus oppervlak voor boven de 80 Hz impact.

simsatit

>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

phy


simsatit

Ik vind ze mooi Phy :inlove:

het kurk is dat voor diffractie?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

phy

mijn andere set is eigenlijk ook wel kunst

of mijn versterkers 2x8 watt en 90 kg  ;D

solitaire

Het is jammer dat je vaak iets leest in de trant van "belachelijk dat dit met 2 onderdeeltjes van €150 en 6 van €25 verkocht wordt voor €4.000", en dat er, afgezien van erkenning van het traject uberhaubt iets te kunnen verkopen (overhead / voorraad / transport / marges / inkoop / personeel / ...),  geen oog is voor de persoon (~en?) die met open vizier maar met erkenning van eigen of externe kennis (dit is imo. het kunstzinnige aspect) onderdelen met elkaar heeft verknoopt in de hoop/veronderstelling dat dit gaat opleveren waarnaar gestreeft is (of, nirvana, naar een geheel andere audio openbaring).

Momenteel ben ik bezig om met commercieel voorhanden onderdelen een rack te bouwen dat de resultaten levert die ik zoek en dat commercieel als zodanig niet te koop is (nou ja, iemand anders voor wie ik dit deed, en wiens rack ik nu nagenoeg ongewijzigd copieer). Als je eens wist welke an sich mooie onderdelen gebruikt maar afgewezen rechtstreekt de vuilnisbak in konden ... Ik wil mezelf zeker geen audio kunstenaar noemen (het impliciete risico van deze thread ? en wellicht een antwoord op een van de geopperde vragen), maar het traject van ontwerpen en bouw naar een geslaagd artikel is waar ik de kunst in zie (en wat sommige artikelen tot audiokunst kan maken).

Je wilt fotoos ?  Laat ik dan niet (beginnen 8)) met plaatjes van projecten van me, maar met een impressie van het 'verbetering door openminded proberen en onbevreesd afwijzen'.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

simsatit

haha jongens, eindelijk wat leven in de brouwerij, dat wordt gewaardeerd!

Hele mooie set (SET) Phy, dat zal heeeeerlijk zijn met SET versterking op de hoogrendement hoorns.

Solitaire,
ik begrijp wat je bedoeld, heb jou posts over de tijd heen wel leren lezen, en ik snap dat de opzet iets zou kunnen impliceren, en dat is niet de bedoeling an sich, maw om jezelf maar even als de fantastische kunstenmaker te presenteren.
maar ik begrijp wat je zegt en ben het hier ook mee eens.

Maar, laat dan zeker ook eens een foto/detail wat dan ook van je meubel zien, ik ben oprecht geinteresseerd daar ik zelf ook graag met bijzondere materialen werk die in de muziekinstrumentenbouw wel degelijk een functie hebben daar waar deze materialen meer een emotionele functie hebben bij het gebruik in audioapparatuur, echter zijn er wel degelijk materialen die zeker betreffende koppeling, ontkoppeling en resonantie beheersing hun functionele nut hebben, of het echt hoorbaar is ben ik nog niet uit, dus heel veel doet het misschien niet echter voor sommige audioten die graag compulsief met de hobby bezig zijn geeft het gemoedsrust het zo uit te voeren/ toe te passen dat het klopt, iig voor jezelf.

ik hoop dat je dit een beetje hebt kunnen volgen, eventueel een beetje op dezelfde golflengte zit?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.