Wat is de meest ideale afstelling voor de cross over van mijn subs?

Started by LeartesNL, August 17, 2015, 12:00:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LeartesNL

Dag hallo,

Een vraagje: wat is de meest ideale instelling voor de subs voor de crossover. Ik heb een 7.2 opstelling met subs van KEF en Monitor Audio. Dit alles is aangedreven voor een Marantz SR7009. De crossover staat nu op 120. Maar ik heb het idee dat als de bass erin komt dat  deze weg trekt uit de fronts en dat de subs de overneemt. Dit is geen fijne ervaring. Iemand een idee hoe ik dat weg haal?
~ Marantz ~ KEF ~ Panasonic ~ Pro-Ject ~ Cambridge Audio ~ Monitor Audio ~ Apple ~

Roksan

Dit klinkt alsof de fase van de sub tov je luidsprekers niet goed staat. Ze werken elkaar dan als het ware tegen. Verder is 120 hz redelijk hoog gefilterd. Je kunt het een proberen op zo'n 70 a 80 hz
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

LeartesNL

Quote from: Roksan on August 17, 2015, 12:12:41
Dit klinkt alsof de fase van de sub tov je luidsprekers niet goed staat. Ze werken elkaar dan als het ware tegen. Verder is 120 hz redelijk hoog gefilterd. Je kunt het een proberen op zo'n 70 a 80 hz

Ga ik proberen! Dank je!
~ Marantz ~ KEF ~ Panasonic ~ Pro-Ject ~ Cambridge Audio ~ Monitor Audio ~ Apple ~

WilcoL

Ligt ook een beetje aan wat je speakers weer kunnen geven. Ik persoonlijk probeer altijd een niet te lokaliseren bas die pas gemist wordt wanneer je je sub uitzet te bereiken. Bij 120hz zijn de subs verre van niet te lokaliseren vermoed ik  ;D Daarvoor moet je toch echt wel lager gaan filteren...
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

morca

Het crosover word meestal op 80 gezet,en dan kijken hoe het klinkt.
Idd boven 80 hz klinkt meestal niet lekker,word je sub zeer plaatsbaar van.

Let wel op voor film heb je LFE,die moet wel op 120 blijven staan,dat is alleen bij film tot 120.
Bij muziek/stereo zal hij je crossover van 80 hz aanhouden.

RZeemering

Fase is inderdaad goed om naar te kijken.
Je kunt ook kijken hoe laag je speakers gaan en daar iets boven gaan zitten.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

morca

Quote from: LeartesNL on August 17, 2015, 12:00:37
Dag hallo,

Een vraagje: wat is de meest ideale instelling voor de subs voor de crossover. Ik heb een 7.2 opstelling met subs van KEF en Monitor Audio. Dit alles is aangedreven voor een Marantz SR7009. De crossover staat nu op 120. Maar ik heb het idee dat als de bass erin komt dat  deze weg trekt uit de fronts en dat de subs de overneemt. Dit is geen fijne ervaring. Iemand een idee hoe ik dat weg haal?
Staat hij ook niet te hard?
Zou de speakers en sub om te beginnen eens op 80 hz zetten.
Staat er ergens een topic met foto,s van je setup.
Meteen even kijken hoe je de boel hebt staan.

denoontje



denoontje


LeartesNL

Quote from: morca on August 17, 2015, 20:23:14
Staat hij ook niet te hard?
Zou de speakers en sub om te beginnen eens op 80 hz zetten.
Staat er ergens een topic met foto,s van je setup.
Meteen even kijken hoe je de boel hebt staan.

Hierbij de instellingen van mijn versterker op de foto. Te vinden op https://www.flickr.com/photos/16938854@N04/

De eerste zijn de instellingen zoals ik ze had. Nu heb ik alle speakers op een crossover van 80 staan.

Bedankt alvast voor het meedenken

~ Marantz ~ KEF ~ Panasonic ~ Pro-Ject ~ Cambridge Audio ~ Monitor Audio ~ Apple ~

denoontje


LeartesNL

~ Marantz ~ KEF ~ Panasonic ~ Pro-Ject ~ Cambridge Audio ~ Monitor Audio ~ Apple ~

LeartesNL

Quote from: denoontje on August 18, 2015, 08:01:28
En klinkt het beter?

Ja het klinkt nu veel beter! De speakers houden zich niet meer in bij een bas moment (om het zo maar te noemen). Dank voor de tips!
~ Marantz ~ KEF ~ Panasonic ~ Pro-Ject ~ Cambridge Audio ~ Monitor Audio ~ Apple ~


GPO

crossover op 80 Hz werkt heel vaak heel goed. Bij mij levert dat ook de beste resultaten op.

Ik zag overigens wel dat bij jou de setting "LPF voor LFE" verkeerd staat. Die moet op 120 Hz staan, omdat dat aangeeft tot welke frequentie het LFE (.1) kanaal mag weergeven tijdens surround geluid. En daar komen soms nog best wat hogere bassen in voor. Hoger dan de 80 Hz waar je die nu op hebt staan.

Dus voor de duidelijkheid:
- crossover op 80 Hz, heb je gedaan, dus OK.
- "LPF voor LFE" moet van 80 Hz naar 120 Hz.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Quote from: GPO on August 31, 2015, 17:17:50
crossover op 80 Hz werkt heel vaak heel goed. Bij mij levert dat ook de beste resultaten op.

Ik zag overigens wel dat bij jou de setting "LPF voor LFE" verkeerd staat. Die moet op 120 Hz staan, omdat dat aangeeft tot welke frequentie het LFE (.1) kanaal mag weergeven tijdens surround geluid. En daar komen soms nog best wat hogere bassen in voor. Hoger dan de 80 Hz waar je die nu op hebt staan.

Dus voor de duidelijkheid:
- crossover op 80 Hz, heb je gedaan, dus OK.
- "LPF voor LFE" moet van 80 Hz naar 120 Hz.

Zorgt nog wel eens voor verwarring  ;D

LeartesNL

Quote from: GPO on August 31, 2015, 17:17:50
crossover op 80 Hz werkt heel vaak heel goed. Bij mij levert dat ook de beste resultaten op.

Ik zag overigens wel dat bij jou de setting "LPF voor LFE" verkeerd staat. Die moet op 120 Hz staan, omdat dat aangeeft tot welke frequentie het LFE (.1) kanaal mag weergeven tijdens surround geluid. En daar komen soms nog best wat hogere bassen in voor. Hoger dan de 80 Hz waar je die nu op hebt staan.

Dus voor de duidelijkheid:
- crossover op 80 Hz, heb je gedaan, dus OK.
- "LPF voor LFE" moet van 80 Hz naar 120 Hz.

Dank je! Ga het aanpassen!
~ Marantz ~ KEF ~ Panasonic ~ Pro-Ject ~ Cambridge Audio ~ Monitor Audio ~ Apple ~

J.A.F._Doorhof

Als je toch bezig bent gebruik dan sweeptones om te beoordelen of je ergens problemen hebt.
Als je je sub bv hoort (lokalisatie) zet hem dan ergens anders neer, je hoort eigenlijk je sub niet te horen (hij hoort aanwezig te zijn).
Ik heb hem zelf tussen de front speakers staan en die passen nu naadloos.

Ben ook niet bang om je speakers af te knijpen op 80hz en gewoon alles naar de sub te brengen qua laag, in veel gevallen levert dit een veel mooier beeld op qua geluid gedurende films, de speakers krijgen meer "lucht" en dit hoor je vooral bij dynamische scenes goed terug, zorg dan wel voor een goede zware sub.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Witalik

Btw de eerste foto zie ik staan bij fronts GROOT  , is dat hetzelfde als Large , je kan proberen deze op small te zetten zodat je filter de lagen tonen van de fronts door stuurt naar de sub ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"