Wat voor een muziek vind ik leuk? : nieuweling

Started by Abupa, August 5, 2015, 23:35:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Abupa

Hoi,

Ik heb binnenkort de Beyerdynamic T1 in mijn bezit, en wil proberen een muzieklijst te maken. Ik heb echter nooit echt intensief muziek beluisterd, of een sterke voorkeur voor iets gehad. Ik vind het dan ook moeilijk om nu zomaar een goede muzieklijst in elkaar te zetten.
Ik wil muziek dat van goede kwaliteit is als ik muziek ga luisteren met de hoofdtelefoon thuis. Ik wil wegdromen: mooie stukjes, maar toch ook wat pit erin soms. Ik wil echte muziek, niet dingen zoals techno. Vind ik wel leuk, maar niet voor als ik thuis zit. En laat me niet beginnen over de pop hits van nu zoals Ariana Grande of die hiphop sterren... Ik krijg er de kriebels van.

Ik heb net even gezocht op Spotify, en ben tot een aantal nummers gekomen. Ik houd van nummers die wat pit hebben. Vooral het eerstvolgende nummer vind ik momenteel sterk:
Crazy - Seal: goed tempo, energiek, funky bass gitaar, lekker ritme, mooie effecten. Ik word energiek van het nummer, lekker met mn voeten tikken  ;D Ik vind de kwaliteit van het nummer ook goed: ruimtelijkheid, en zuivere geluiden. Stukje dat er soort van drumsolo is vind ik alleen niet zo leuk.

Resterende nummers: (soms verschillend: rustigere, en energiekere nummers)
Stars - Simply Red
Kiss from a rose - Seal
Mysteriet deg - Aki Sirkesalo, Lisa Nilsson
Right here waiting for you - Richard Marx
Tears in heaven - Eric Clapton
Private investigation - Dire Straits
High - Lighthouse Family
Torn - Natalie Imbriglia

Of verdrietige muziek als dit:
All gone (no escape) - Gustavo Santaolalla           (theme song van The Last of Us)

Mijn vraag is nu: Wat hebben sommige van deze nummers gemeen, wat kenmerkt het? Zo kan ik doelgerichter te werk gaan. Ik snap dat de nummers verschillen van elkaar, maar valt er je iets op? Ik wil ook andere dingen ontdekken, Jazz bijvoorbeeld. Dit genre lijkt alleen zo divers, wat het nog uitdagender maakt om iets te vinden. Ik houd niet van jazz dat heel stil is, of random lijkt. Beetje pit is goed, maar intieme jazz ook mooi. Klassieke muziek kan ik mooi vinden, maar vind ik toch vaak saai.. Als ik iets goed vind, ik het verdrietige klassieke muziek.
Mijn vraag is misschien wat breed, maar ik wil toch graag hulp! Hoe kan ik het beste te werk gaan? Spotify vind ik handig.



Sk

Quote from: Abupa on August  5, 2015, 23:35:40
Klassieke muziek kan ik mooi vinden, maar vind ik toch vaak saai.. Als ik iets goed vind, ik het verdrietige klassieke muziek.
Mijn vraag is misschien wat breed, maar ik wil toch graag hulp! Hoe kan ik het beste te werk gaan? Spotify vind ik handig.

Ik denk hierbij meteen aan de CD's van Lucovico Einaudi b.v. (Island en Divenire b.v.) Ook de CD van Roberto Cacciapaglia - Canone Degli Spazi zal je vast weten te waarderen. Benieuwd wat je ervan vind.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Sopper

Het resterende nummers-rijtje valt grotendeels onder easy-listening (zeg maar: Sky-radio  ;))
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Siddartha

ik denk dat je muziek van George Michael en Phil Collins ook erg gaat waarderen.
Daarnaast: Sting, Katie Melua, Norah Jones, sommige PF albums (The Division Bell, The endless river)...
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

paaj

#4
Een eigen muziekvoorkeur met bijbehorende artiesten en nummers komt niet uit de lucht vallen :)

Neem een streaming abonnement van Qobuz of Tidal (CD kwaliteit om die T1 optimaal te benutten ;)) en ga vooral gewoon op dingen klikken. Van de artiesten die je noemt kun je nog veel meer vinden, als Dire Straits je aanspreekt is Mark Knopfler (de gitarist daarvan) ook zelfstandig erg goed, en natuurlijk de rest van het Love Over Gold album

Goede muziek komt ook vaak langs in het 'wat luister je vandaag' topic hier op het forum, Youtube bij de hand en je hoort vanzelf of het wat voor je is.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

katwax

Ik zou zeggen probeer niet alles tegelijk te doen.
Een genre ontdekken zoals bv klassiek of jazz doe je volgens mij het beste door eerst naar wat bekende dingen uit het genre te luisteren en zo ga snel merken welk subgenre je leuk vindt.
Dan je daarna wat minder bekende zaken gaan opzoeken, spotify is hiervoor bv zeer leuk omdat die altijd een lijst geeft met artiesten die "gelijk" zijn.

Nu ik gebruik spotify enkel om te luisteren of ik iets goed vind, daarna koop ik het meestal op Qobuz ofzo.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Op Deezer staat een kopje: Hear this...hier staan dan onder andere complicatie albums samengesteld door gebruikers van Deezer. Erg leuk en kan verrassend zijn. Er zijn zoveel manier om met nieuwe muziek in aanraking te komen en met de komst van de streamingsdiensten is het zoveel makkelijker.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: paaj on August  6, 2015, 10:39:37

Goede muziek komt ook vaak langs in het 'wat luister je vandaag'
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52470.0

Is inderdaad een zeer goede bron waar ik regelmatig een ontdekking doe :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Brammus

Wanneer je van Jazz houdt kun je ook eens luisteren naar Diana Krall op Spotify. Of naar de afspeellijst "Women of Jazz", staan ook lekkere nummers tussen. Ben ik nu zelf aan het luisteren.

Vooral Diana Krall vind ik zelf erg prettig wegluisteren en ik vind de kwaliteit van haar opnames op Spotify van goede kwaliteit.

Mijn favoriete nummer tot nu toe; "Peal me a grape"

Enjoy, en experimenteer vooral lekker veel. Dat is het mooie aan zo een streamingservice vind ik.

Gr. Bram.
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.