Kodi + usb dac als audiostreamer

Started by katwax, August 5, 2015, 14:31:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

Ik maak even dit topic aan om mijn bevindingen te geven ivm Kodi als audiostreamer.
Kort gezegd dit is super :)

Xbmc, nu Kodi gebruik ik al enkele jaren om mijn series en filmen af te spelen, de interface en de gui zijn gewoon vele malen beter dan welke mediaspeler ik ook al gebruikt heb. Dus het leek mij ook leuk om dit te gaan gebruiken voor mijn muziek te beheren, alles in 1 mediaspeler :)


Hoe ziet mijn Kodi infrastructuur eruit:
-zotac (barebone) atom cpu, ion2 gpu, 2gb ram en 1 ssd 30gb
-qnap 4bay nas gebruik ik om al mijn muziek, filmen en series op te bewaren -> aanleveren gebeurt via smb (ik heb nog geen nadelen gezien waarom ik nfs zou gebruiken)
-Kodi gebruikt mysql database op deze nas om zijn bibliotheken in op te slaan, hierdoor kan je meerdere spelers hebben die dezeflde bibliotheken gebruikt en kan je bv verder kijken naar een film in bed als je in de woonkamer begonnen was.

Over het video gedeelte is al vrij vaak geschreven en dat ga ik dan ook overslaan in dit topic, echter kodi als muziekstreamer zie je niet zo vaak voorbij komen.

Als OS voor Kodi maak ik gebruik van Openelec. Klein, vrij eenvoudig te installeren en gemaakt om Kodi te draaien zonder allerlei andere services.
Om Kodi te besturen gebruikte ik tot voor kort een Logitech one, hiervoor heb ik aan de zotac een usb ir reciever gekoppeld.
Nu gebruik ik Kore op android omdat ik dan mijn tv niet moet opzetten, wat bij muziek toch niet echt de bedoeling is.
Kore heeft alles wat je nodig hebt, je kan bladeren door je bibliotheken en zo opzetten wat je wil horen/zien. Er is ook de navigatie mogelijkheid om te bewegen door Kodi als je tv aanstaat. Setup volgt later

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

Setup van Kodi voor muziek:
-Eerste om te doen is zorgen dat je een muziek bibliotheek hebt, hiervoor ga je in Kodi naar music -> files
Selecteer hier Music folder edit (in Kore links naast pijl naar boven) edit source -> add -> "smb of nfs share waar de muziek staat"
daarna doe je terug edit van deze Music folder en neem je settings -> dit brengt je in music settings
music settings voor libary -> zijn default en ik gebruik de Universal Album Scraper
Playback -> replayGain volume adjustmenst -> off
Crossfade -> off

In Kodi System -> Settings -> Audio output
Audio output devide -> usb dac
Output configuration -> best match (indien je 24/192 file hebt maar je dac kan maar 24/96 dan gaat hij deze down brengen naar 96)
stereo upmix -> nope
De rest default

Met deze settings had ik het probleem dat flacs in hires ook in 16/44 afgespeeld werden
Reden hiervoor is dat default instelling in Kodi 44Khz is als max
Om dit aan te passen met je naar sytem -> settings -> audio output
Zet de settings level op expert
Limit sampling rate (Khz) komt nu erbij en deze kan je dan aanpassen naar max van je dac bij mij 192 Khz

Volgend probleem dat ik had was drops/cracks bij het afspelen van muziek, vooral hires bestanden
1ste oplossing was de playback speler aanpassen naar de oude dvdplayer
Echter kwam ik dan al snel een beperking tegen van de oude dvdplayer welke in de paplayer opgelost is, gapless playback

Na wat research is het verschil dat dvdplayer een veel grotere buffer heeft dan de paplayer en dit de oorzaak van de drops is.
Oplossing is buffer dus, niet in paplayer maar op network
buffermode 1 -> alles eerst in buffer (ook beter voor video playback)
<cachemembuffersize 52428800 (50mb buffer)
<readbufferfactor 20(grote van leesbuffer tov avg bitrate file) readahead buffer zoals we dat ook noemen :)


Dit alles moet in de advancedsettings.xml file komen (deze file heb je ook nodig om gebruik te maken van mysql db voor gedeelde bibliotheken)
Moest je deze file niet hebben kan je deze simpel maken en voor buffer moet er het volgende instaan:
<advancedsettings>
<network>
<buffermode>1</buffermode>
<cachemembuffersize>52428800</cachemembuffersize>
<readbufferfactor>20</readbufferfactor>
</network>
</advancedsettings>

Locatie van deze file -> \\"ip van mediaspeler"\Userdata -> hier sla je bestand op advancedsettings.xml

Reboot Kodi -> settings uit deze file worden ingelezen.

Nu speelt Kodi perfect audio af zoals ik het wil, gapless, smooth en zonder de files te decoderen/aanpassen (bitperfect)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

katwax

#2
Kore setup kan manueel of heel simpel via Zeroconf

ik heb Zeroconf gebruikt, hiervoor doe je het volgende.
Zet je Kodi speler aan
Ga naar system -> settings -> zeroconf en zorg dat deze aan staat
Daarna start je Kore op je tablet en laat deze zoeken in je netwerk, deze zal dan je Kodi speler vinden

Eens gevonden moet je wel ff swipen bij je libaries zodat hij deze inleest.

Kore -> https://www.youtube.com/watch?v=bUtGn_5zcmQ
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Trabuca

Leuke setup, ik gebruik ook een Zotac met een ion2, deze is na een paar jaar dienst verhuisd naar de slaapkamer en er is een intel Nuc voor in de plaats gekomen in de woonkamer. Gedeelde library is ideaal inderdaad, beneden stoppen en boven verder kijken.

Ik gebruik hem ook voor audio maar gewoon met hdmi naar de Denon avr4520. Ik gebruik de app Yatse oo android en ios, dat is een onofficiele remote, maar die werkte altijd beter dan de officiele XBMC remote.  KORE ken ik niet, ziet er wel bijna hetzelfde uit
Denon AVC-X3800h | NCore500mp | Kef R3, R2C | Sony 85X95L | JL Audio 12W6 DIY Sub

katwax

Yatse was tot voor kort de enige deftige oplossing voor Kodi, maar nu is Kore de officiele remote en werkt zeer goed.
Tov van de oude xbmc controller is dit een juweeltje :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

JeroenGRT

Ik krijg binnenkort een Intel nuc DN2820FYKH hier binnen, dit is de 12v versie en deze wil ik aansluiten op mijn teradak voeding. Verder zit er nog een 128gb ssd schijf in en 4gb geheugen.

Ook ik wil eens openelec gaan testen, zou mooi zijn als dit een leuk alternatief zou zijn voor mijn daphile streamer en dune base 3D. Ben benieuwd naar de klankmatige verschillen als ik deze via USB aansluit op mijn audiolab mdac. Ik lees ook over een Logitech squeezelite client welke je installeert op openelec , heb je hier ook ervaring mee? Ipeng werkt wel erg fijn, of werkt de app voor openelec ook zo goed?
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

katwax

Quote from: JeroenGRT on October 22, 2015, 20:55:00
Ik krijg binnenkort een Intel nuc DN2820FYKH hier binnen, dit is de 12v versie en deze wil ik aansluiten op mijn teradak voeding. Verder zit er nog een 128gb ssd schijf in en 4gb geheugen.

Ook ik wil eens openelec gaan testen, zou mooi zijn als dit een leuk alternatief zou zijn voor mijn daphile streamer en dune base 3D. Ben benieuwd naar de klankmatige verschillen als ik deze via USB aansluit op mijn audiolab mdac. Ik lees ook over een Logitech squeezelite client welke je installeert op openelec , heb je hier ook ervaring mee? Ipeng werkt wel erg fijn, of werkt de app voor openelec ook zo goed?
Ik gebruik zelf Android en heb geen i-stuff in huis.
Als je Ipeng wil gebruiken heb je wel squeezelite ofzo nodig, maar als je geen Logitech streamers in huis hebt is het nogal overbodig.

Hier in huis zijn we zeer tevreden over de Kore remote om muziek af te spelen of film te kijken. Je kan alles met dezelfde app en het werkt zeer vlot.

Mijn mening is hoe minder apps je nodig hebt hoe beter, het zit in de core van Kodi en het is voorzien om muziek te beheren en afspelen.

Have fun en moest je ergens tegenaan lopen post je het maar even, als je deze post als guideline volgt zal je weinig problemen hebben met het afspelen van muziek :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Sopper

Ook ik heb een intel Nuc...
Heb er nooit bij stil gestaan dat ik via USB naar USB Dac muziek kan draaien... haha.
Deed het voorheen via HDMI naar receiver, tot ik een Linn DS heb aangeschaft.

Dus ik plug een USB kabel in de htcp, naar de usb dac en klaar?
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

katwax

Quote from: Sopper on October 23, 2015, 08:41:15
Ook ik heb een intel Nuc...
Heb er nooit bij stil gestaan dat ik via USB naar USB Dac muziek kan draaien... haha.
Deed het voorheen via HDMI naar receiver, tot ik een Linn DS heb aangeschaft.

Dus ik plug een USB kabel in de htcp, naar de usb dac en klaar?
Ik heb mijn Linn DS (Renew Klimax) hierdoor vervangen en de setup met usb dac/kodi klinkt op hetzelfde niveau en naar mijn mening kan deze combi zelfs mee in de hoogste regionen van streamers.

Als de openelec correct is ingesteld is het inderdaad zo simpel als usb in de htpc -> kodi aan en dan via Kore (of andere app) muziek kiezen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

koosnaampje-audiofiel

Quote from: katwax on October 23, 2015, 08:51:39
Ik heb mijn Linn DS (Renew Klimax) hierdoor vervangen en de setup met usb dac/kodi klinkt op hetzelfde niveau en naar mijn mening kan deze combi zelfs mee in de hoogste regionen van streamers.

Als de openelec correct is ingesteld is het inderdaad zo simpel als usb in de htpc -> kodi aan en dan via Kore (of andere app) muziek kiezen.
Waar in Kodi kan je de audio uitgang instellingen vinden om dit op usb te zetten?
Klipsch, Denon.

katwax

Quote from: koosnaampje-audiofiel on October 23, 2015, 09:20:56
Waar in Kodi kan je de audio uitgang instellingen vinden om dit op usb te zetten?
Zet de usb dac aan -> start Kodi
Dan bij settings.
In Kodi System -> Settings -> Audio output
Audio output devide -> usb dac (dit zal naam hebben van je dac)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

koosnaampje-audiofiel

Quote from: katwax on October 23, 2015, 09:23:58
Zet de usb dac aan -> start Kodi
Dan bij settings.
In Kodi System -> Settings -> Audio output
Audio output devide -> usb dac (dit zal naam hebben van je dac)
Ik heb geen USB dac, maar overweeg het wel, ik ga vanavond kijken, thanks.
Klipsch, Denon.

katwax

Quote from: koosnaampje-audiofiel on October 23, 2015, 09:34:46
Ik heb geen USB dac, maar overweeg het wel, ik ga vanavond kijken, thanks.
Ik heb een USB dac te koop staan die altijd top 3 haalt bij vergelijkingen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

koosnaampje-audiofiel

Quote from: katwax on October 23, 2015, 09:50:59
Ik heb een USB dac te koop staan die altijd top 3 haalt bij vergelijkingen :)
Ik zie het, bedankt voor het aanbod, is niet in verhouding tot mijn set, Cambridge dac ben ik opzoek naar. (black/grey)
Klipsch, Denon.

katwax

Quote from: koosnaampje-audiofiel on October 23, 2015, 09:59:08
Ik zie het, bedankt voor het aanbod, is niet in verhouding tot mijn set, Cambridge dac ben ik opzoek naar. (black/grey)
Ik zou wel kijken naar usb dac met async usb, dit zou veel verschil maken. Weet niet of de Cambridge dit doet?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

koosnaampje-audiofiel

Quote from: katwax on October 23, 2015, 10:20:45
Ik zou wel kijken naar usb dac met async usb, dit zou veel verschil maken. Weet niet of de Cambridge dit doet?
Dac magic ondersteund dit niet, spdif is hierop de beste ingang.
Dac magic 100 ondersteund dit volgens mij wel.

Klipsch, Denon.

TopGun2010

100 heeft inderdaad async, leuke dac, heb hem bij de pc staan.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...