Ernstig Android-lek ook via apps en websites aan te vallen

Started by Erik, August 1, 2015, 16:42:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Daar zijn we dan klaar mee  :nopompom:



Deze week werd bekend dat er een zeer ernstig lek in Android aanwezig is dat een aanvaller op miljoenen Android-telefoons malware laat installeren door alleen een enkel mms-bericht te versturen.

https://www.security.nl/posting/437881/Ernstig+Android-lek+ook+via+apps+en+websites+aan+te+vallen

Naast het versturen van een kwaadaardig MP4-bestand via een mms-bericht, is het ook mogelijk om een dergelijk bestand in een website te embedden of door een app te laten openen, en zo een Android-telefoon met malware te infecteren. Google heeft inmiddels een update uitgerold, maar veel Android-gebruikers zijn voor patches afhankelijk van hun telecomaanbieder of fabrikant van het toestel, als het apparaat nog wordt ondersteund. Volgens Trend Micro speelt het probleem in Android-versie 4.0.1 tot en met 5.1.1, wat neerkomt op 94% van alle Android-apparaten.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

MegaJ

Ja dit is een toppertje inderdaad :google: :-X

Geloof ik toch niet zo vervelend om allemaal Apple apparaten in huis te hebben  ::)
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

hifiman

Dit kan ook met apple IOS gebeuren hoor, of welk OS dan ook!Het is alleen maar groot nieuws omdat er zoveel android devices in omloop zijn. Daarnaast is een OS wat veel gebruikt wordt het interessants om te targeten.

MegaJ

Quote from: Audioloog on August  3, 2015, 11:24:47
Dit kan ook met apple IOS gebeuren hoor, of welk OS dan ook!Het is alleen maar groot nieuws omdat er zoveel android devices in omloop zijn. Daarnaast is een OS wat veel gebruikt wordt het interessants om te targeten.

Uiteraard kan dit ook met iOS. Echter het probleem lijkt nu wel erg vervelend bij Android omdat veel fabrikanten geen updates leveren voor de oudere modellen.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

Erik

http://tweakers.net/nieuws/105200/beveiligingsbedrijf-geeft-broncode-voor-stagefright-exploit-vrij.html

En de code voor een aanval is vrijgegeven, wel een beetje vroeg imho.
Mijn toestel is gelukkig gepatched sinds twee weken.
Wie android draait en nog niet gepathced heeft zou ik aanraden dat heel snel te doen of in ieder geval MMS automatisch afspelen uit te zetten.
Anders is een mmsje naar je nummer al genoeg om je toestel over te nemen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kwabbernoot

Datzelfde moet je ook doen in WhatsApp en eventueel andere message apps.

In de Playstore staat een app "stagefright" waarmee je kunt testen of je toestel veilig is. Ik zit zelf ook nog te wachten op de patch.

Ik snap sowieso niet waarom dat bedrijf dat überhaupt vrijgeeft. Maar ik zal wel iets missen.

Groeten...

Erik

Quote from: Kwabbernoot on September  9, 2015, 20:39:42
In de Playstore staat een app "stagefright" waarmee je kunt testen of je toestel veilig is. Ik zit zelf ook nog te wachten op de patch.
Groeten...
Dat is balen dan. Die patch is al tijd geleden door google uitgerold maar je blijft afhankelijk van je fabrikant. Ik had zelf ook al zoiets van kom op schiet op hoelang kan zoiets uitrollen duren? Straks komt de broncode vrij en dan zit ik straks met probleem.
Ik rekende op niets en tot mijn verbazing kwam ineens toch de patch.
Sterkte en hopelijk komt die voor jou ook op tijd.
Welk merk gebruik je?
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Kwabbernoot

Motorola Moto X eerste model. De patch is ook direct aangekondigd maar tot op heden niets gezien. Tja.

Groeten...

hifiman

Blij dat ik Cyanogenmod draai. Het lek was daar al gedicht voor het bekend werd  :clapping:

i2Paq


Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

i2Paq

Quote from: MechanicalAnimal on September 14, 2015, 12:19:16
Heb je daar anderhalve maand over nagedacht  joh :D

OMG! Ik zie nu dat dit topic na een maand gekickt is  :D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis