André's woonkamer HT: update, verhuisd + nieuw speelgoed!

Started by André_84, July 21, 2015, 13:32:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

André_84

Update 27-9-2017: verhuisd, en nieuw speelgoed!

Afgelopen augustus verhuisd, en ik had mn nieuwe speelgoedjes nog niet gepost in dit topic, nl een Marantz sr6010, 10" diy pr sub en een nieuwe tv (panasonic tx58exw). Kort samengevat, grootste verbetering voor het geluid was de nieuwe woonkamer. Een fatsoenlijke sub was uiteraard ook een hele vooruitgang. ik was ontevreden over de KEF's, maar in de nieuwe woonkamer klinkt het dusdanig beter dat de vernieuwingswensen wat zijn afgezwakt.

op het wensenlijstje staat nu nog een mediaplayer, meetsetje en akoestische aanpassingen. daarnaast wil ik de sub nog in een ander kastje bouwen. Mocht ik verder nog eens tijd en geld over hebben dan wil ik nog wel eens zelf een speakersetje bouwen :-).

fotootjes:







oorspronkelijke post:
QuoteNa enige tijd hier rondgedwaald te hebben en her en der wat losse vragen te stellen, heb ik toch even behoefte om het even wat te bundelen, for the bigger picture zeg maar, of gewoon omdat ik het ergens wil delen :-). Hopelijk willen jullie een beetje meedenken om van mijn 'beginners-setup' te komen tot een mooie woonkamer HT.

Ik heb zo langzamerhand een beetje het ht virus te pakken gekregen. Mijn doel is nu om de ht beleving steeds te verbeteren waar mogelijk, waarbij vorm en functie van de woonkamer (waar ik ook rekening moet houden met de vriendin waarmee ik samenwoon), toch wel steeds voorop zal blijven staan.

Ik zal voor dit bericht eerst volstaan met het beschrijven van de HT setup:

Mijn setup bestaat op dit moment uit:
speakerset:
KEF iq7se vloerstaanders als fronts
KEF iq-2c als center
KEF iq1 boekenplankspeakers als rears
Sony SAW wms7 subwoofer

versterker: Sony STR- (euh exacte type moet ik nog even opzoeken) AV receiver.
Al een oud beestje, but still going strong. De kwaliteit valt me niks tegen (weinig vergelijkingsmateriaal), maar wat functionaliteit betreft beschikt deze nog niet over hdmi poorten en ondersteunt deze nog geen hd audioformaten.

Blurayspeler: Panasonic bd-80 blu-ray speler, dmv optische kabel verbonden aan de receiver. De analoge uitgang functioneert niet naar behoren..)
het liefst kijk ik films via de blu-ray spelert. In verreweg in de meeste gevallen is het echter via de computer (popcorntime of netflix), waarbij het beeld dmv hdmi naar de tv gaat en het geluid via een stereojack aangesloten wordt op de receiver. Dit laatste moet beter kunnen :-).

Scherm: een Panasonic viera 37" lcd tv, aangeschaft in 2008 (full-hd). Destijds behoorlijk top of the bill. Nu, zeker na de verhuizing naar een grotere woning, toch wel wat aan de kleine kant. Mooie 4k tv van 1.20m zou mooi zijn, of scherm en projector...?

HT ruimte
is dus mijn woonkamer. Onderstaand eerst een plattegrondje, foto's volgen nog. Maten wilde ik nog toevoegen, maar dat lukte even niet. De ruimte is 4.9m bij 3.9m. Ik beschik verder niet over meetapparatuur en kan dus op dit vlak weinig vermelden. Wat betreft akoestiek is er vrijwel niets aan de woonkamer gedaan. Owja...die center en de rearspeakers worden bij het exporteren van Floorplanner naar jpg steeds naar voren geschoven. In werkelijkheid ligt de center op de tv meubel, onder de hangende tv. de sub staat naast de tv kast en de rearspeakers zijn opgehangen in de hoeken van woonkamer tegen het plafond.



Hoe het er in de werkelijkheid uitziet:




Om het overzichtelijk te houden zal ik in vervolgposts ingaan op mijn 'upgrade'wensen/ideeën.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

#1
Deel 2:

Upgradewensen: volgens mij valt er nog veel te winnen. de sub kan vervangen worden door een beter exemplaar, de wijze waarop ik gedownloade films afspeel (media center/htpc/chromecast?), opslagcapaciteit (NAS) het scherm waarop ik het allemaal afspeel (mooie grote tv of scherm?). Allemaal heel veel wensen en heel veel mogelijkheden om van mn zuurverdiende centjes af te komen ;'),. ..maar om het allemaal mogelijk te maken en aan te kunnen sluiten heb ik volgens mij in de eerste plaats een andere versterker nodig. Eentje met HDMI poorten en die bovendien beschikt over bv audessy meet en inregelmogelijkheden?

Ik zit op dit moment te denken aan een Marantz nr1605. Slimeline model die modernere audioformaten aan kan en beschikt over genoeg hdmi poorten. Keuze voor Marantz omdat ik me heb laten vertellen dat dit beter combineert met de toch wel wat felle KEF luidsprekers, dan zeg een Yamaha.


Mee eens, of zijn jullie van mening dat er betere eerste verbeteringen zijn te behalen? Hopelijk willen jullie met me mee denken!  ;D
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

felix01

wekom op het forum!
Up graden kan je tot in het oneindige...
Een nieuwe surround versterker lijkt me ook een goed begin en Marantz is zeker een goeie keuze.Ik heb zelf een sr7007 gehad en daar was ik heel tevreden over.
De meerwaarde van audessy valt zeker niet te onderschatten!
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

twani

De Kefs IQ 7 heb ik gehad, hebben veel power nodig om "rustig" te worden in de klank.

Er staat een mooie Marantz SR9600 in de marktsectie, die kan dat ;)


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=151410.0


Ook in Stereo goed te pruimen.

André_84

Inmiddels even foto's geschoten van de woonkamer. Ik zie nu dat het niet de mooiste foto's zijn geworden, het lijkt een beetje rommelig en kaal zo, in werkelijkheid lijkt het heel anders :'). Ik vervang ze nog wel een keer, het geeft iig een goed beeld van de huidige situatie :-).



Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Reminds me, ik heb mn speakers nu geplaatst op dikke geschilderde straattegels. dit werkt :-), maar eigenlijk zoek ik nog deftige granieten exemplaren oid. Iemand tips voor in (omgeving) Groningen?
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

twani


thebest106


twani


Mokumer45

@ André: welke sub heb je daar naast je linker front speaker staan? Ik dacht even, dat het dezelfde sub was als die van mij (een Sony uit een al wat ouder surroud systeem), want op het eerste gezicht leek hij er spekend op. Maar bij nader bekijken bleken er toch diverse detailverschillen te zijn.
Ik ben benieuwd.
Trouwens zo te zien een best setje.
Ik vind wel, dat de rechter front speaker wel erg in de hoek is gezet (gepropt).
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

André_84

oke, wat betreft de rechter speaker :P....mijn gebruikelijke luisterplek is dichterbij de rechter speaker (op het chaise longue gedeelte van de bank) en die gaat in dat geval overheersen. Om die reden schuif ik m iets achteruit en de linkerspeaker plaats ik iets meer toe in zeg maar. Als ik er echt even voor ga zitten, dan ga ik wel in het midden zitten en kan ik de speaker naar voren halen, maar bij normaal gebruik lig ik lekker samen met het meisje in de hoek op de chaise longue.

Maaarrr verbetersuggesties sta ik altijd voor open!
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

André_84

Quote from: Mokumer45 on July 22, 2015, 23:37:05
@ André: welke sub heb je daar naast je linker front speaker staan? Ik dacht even, dat het dezelfde sub was als die van mij (een Sony uit een al wat ouder surroud systeem), want op het eerste gezicht leek hij er spekend op. Maar bij nader bekijken bleken er toch diverse detailverschillen te zijn.
Ik ben benieuwd.
Trouwens zo te zien een best setje.
Ik vind wel, dat de rechter front speaker wel erg in de hoek is gezet (gepropt).

@Mokumer: zo uit mijn hoofd is het de sony saw wms7. idd van een sony surround setje. De originele boxjes heb ik ook nog, ik overweeg bij een upgrade beetje bij beetje het spul naar de slaapkamer te verhuizen. Die is bijna net zo groot als de woonkamer :D.
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

Robiwan

Quote from: twani on July 22, 2015, 23:04:07
Rechts zal het geluid vast ook warmer klinken.

:D :D :D bij mij staan beide speakers voor de radiator ;)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

twani

Quote from: LPlover on July 23, 2015, 09:02:54
:D :D :D bij mij staan beide speakers voor de radiator ;)

Dat heb je dan prima voor elkaar :thumbs-up:  Altijd soepele wooferranden en nooit warmspelen.  Heerlijk lijkt me dat  :)

Robiwan

Quote from: twani on July 23, 2015, 10:04:56
Dat heb je dan prima voor elkaar :thumbs-up:  Altijd soepele wooferranden en nooit warmspelen.  Heerlijk lijkt me dat  :)

daar geloof jij toch niet in "warmspelen" ;)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

twani


Sirius666

Quote from: twani on July 23, 2015, 12:28:08
Nee, daar geloof ik niet in. :D

Zijn het niet de heren van hifi-gasten die ook netwerkkabels en displays van versterking eerst 500 uur inspelen? Waarbij het 1e helaas wel serieus is.....

André_84

Even aan het spelen met de indeling van de woonkamer :angel:. Zou dit HT-technisch een betere indeling zijn? bij gebrek aan een subwooferplaatje maar een extra luidspreker toegevoegd. Nadeel is dat je niet een comfortabele luisterplek creëert, daar waar die hoort. Je (mijn vriendin en ik althans) gaat toch sneller in de hoek zitten/liggen :').



Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

twani

Quote from: Sirius666 on July 23, 2015, 13:15:53
Zijn het niet de heren van hifi-gasten die ook netwerkkabels en displays van versterking eerst 500 uur inspelen? Waarbij het 1e helaas wel serieus is.....

Tja, er zijn  tegenwoordig inderdaad ook al lieden die hun netwerkkabels moeten inspelen.  These guys are beyond repair, geloof me.

frank2

Quote from: twani on July 23, 2015, 16:02:27
Tja, er zijn  tegenwoordig inderdaad ook al lieden die hun netwerkkabels moeten inspelen.  These guys are beyond repair, geloof me.

Nee hoor dat zijn mensen die full range speakers hebben en daardoor alles horen. Indien je die Engelse speakers hebt die bijzonder mooi midden geeft maar verder wat beperkter is kan dat anders zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Robiwan

Quote from: frank2 on July 23, 2015, 16:13:26
Nee hoor dat zijn mensen die full range speakers hebben en daardoor alles horen. Indien je die Engelse speakers hebt die bijzonder mooi midden geeft maar verder wat beperkter is kan dat anders zijn.

zonder inspelen van de netwerkkabels zijn sommige s.xsites niet te bezoeken ;)
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

André_84

Genoeg over alles dat warm'gespeeld' moet worden oke?  ::)
even een nieuw ploatie, speakers iets naar voren geschoven en vanuit de luisterplek genomen

Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

twani

Quote from: frank2 on July 23, 2015, 16:13:26
Nee hoor dat zijn mensen die full range speakers hebben en daardoor alles horen. Indien je die Engelse speakers hebt die bijzonder mooi midden geeft maar verder wat beperkter is kan dat anders zijn.
Dan zou ik je kabeladviezen aan TS in dit geval ook maar opbergen. 

TS heeft namelijk Engelse speakers met een erg mooi "mid" die verre van Full Range zijn. Dat wordt niks dus, hij kan geen enkel verschil horen :D

Overigens heb ik ze gehad, vond ze zeer indrukwekkend. Het puntbronprincipe klinkt erg fraai bij deze KEFs

André_84

help me effe, puntbron principe...? (waar is de 'i'm new here' smiley?)
Marantz sr6010 -> KEF IQ7se, KEF IQ1, KEF IQ2c, DIY Peerless 10" PR sub

twani

Quote from: André_84 on July 23, 2015, 20:54:53
help me effe, puntbron principe...? (waar is de 'i'm new here' smiley?)

De IQ70 heeft de tweeterunit (op coaxiale wijze) midden in de (mid) woofer zitten waardoor er sprake is van één plek waarvandaan het geluid komt.

Grote voordeel is de  (relatieve) afwezigheid/minimalisering van tijdsverschillen tussen de weergave van beide units, cq hoog en mid/laag.

De integratie van beide units zou homogener moeten verlopen.

Ik vind dit type unit bij veel (helaas niet alle) soorten muziek erg mooi klinken.