Geen vloeiend beeld HTPC (1080p) na aanschaf nieuwe 4k TV

Started by Michel038, July 20, 2015, 15:07:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Michel038

Beste HT forummers,

Hoewel ik normaal gesproken altijd veel zelf probeer/zoek om een probleem op te lossen, heb ik nu echt advies nodig.

Het Probleem
Ik heb sinds een week een nieuwe televisie gekocht. Een Samsung UE48JS8500. Een prachtige SUHD 4K led tv. Na het aansluiten van mijn HTPC teste ik direct even de ultieme testfilm avatar 1080p (Total Bitrate: 27831 kbs, Frame Rate: 23 frames/second, video track: H264 (High @L4.1). Het beeld had om de paar seconde een lichte hapering en bij snelle actie kreeg ik verwaarlozing bij de pixers (werden wazig/blokkerig). Nu speelde ik de film gewoon van mijn harde schijf af en met VLC Player. Later nog MPC HC geprobeerd, maar hier hetzelfde verhaal.

Als ik het filmbestand op een externe HDD doe en deze via USB rechtstreeks in de tv plug dan loopt het wel vloeiend.

Ik heb ook andere bestanden geprobeerd en ook hier "lagt" mijn HTPC. Dit waren relatief kleinere bestanden (8 GB).

Hardware HTPC
- AMD A Serie A8-5500. 3,2 GHz - 4 cores - 4 threads - 4 MB cache - Socket FM2 - Box (heeft een geïntegreerde grafische chip: AMD Radeon HD 7560D)
- Gigabyte GA-F2A75M-HD2 Moederbord - micro ATX - Socket FM2 - AMD A75 - USB 3.0 - Gigabit LAN
- Corsair Vengeance - Geheugen - 8GB : 2 x 4 GB
- Crucial m4 - SSD 128 GB
- Be Quiet! Pure Power BQT L7-430w
- Scythe Big Shuriken 2 Rev. B SCBSK-2100 Koeler

Software
Windows 7 (x64)
Direct x 11
Nieuwste Drivers e.d.
Nieuwste Adobe Flash

Test resultaten
Tijdens afspelen van film: 5% CPU
Overzicht van testgegevens mijn htpc: http://oi62.tinypic.com/1433t04.jpg

Weet iemand waar dit aan ligt? Heb ik toch een losse videokaart nodig? Staan mijn codecs niet goed? Ik heb van alles geprobeerd (hardware versnelling enz..) Alvast enorm bedankt voor de hulp!


Michel038

PS, misschien nog nuttige informatie. Als ik een 1080p film afspeel en ik ga met mijn muis over het scherm, dan hapert mijn muis enorm!

Dday

Heb het zelfde gehad met mijn Apple TV, Samsung BD, Ziggo TV, Dit alles loopt via de reciever Marantz 6009

Ik heb de kabel omgedraaid tussen de one connect box en de TV. Dit loste al 90% van de problemen op. Tevens "Samsung instant aan" uitgezet en Annet + HDMI-CEC.
Daarnaast op de reciever aangegeven HDMI doorgeven uit.

Heel af en toe heb ik het nog bij de Apple TV. Verder lijkt het hier opgelost. Zelfde type en formaat TV ;-)


Michel038

Quote from: Dday on July 20, 2015, 15:22:43
Heb het zelfde gehad met mijn Apple TV, Samsung BD, Ziggo TV, Dit alles loopt via de reciever Marantz 6009

Ik heb de kabel omgedraaid tussen de one connect box en de TV. Dit loste al 90% van de problemen op. Tevens "Samsung instant aan" uitgezet en Annet + HDMI-CEC.
Daarnaast op de reciever aangegeven HDMI doorgeven uit.

Heel af en toe heb ik het nog bij de Apple TV. Verder lijkt het hier opgelost. Zelfde type en formaat TV ;-)

Bij mij loopt het niet via een reciever, maar rechtstreeks naar de TV, hier zit wel een simpel dolby surroundset aan gekoppeld. Echter doet hij de haperingen ook als ik zonder dolby surround set kijk (gewoon TV geluid).

Heb Samsung instant aan en Annet +HDMI-CEC uitgezet, maar helaas geen resultaat nog.

Dday

Klinkt raar maar heb je de kabel ook omgedraaid. Dit heeft hier echt geholpen. En winkel gaf aan dat zij dit ook al meerdere malen hebben ervaren.
Heb zelf niks anders dan gedoe gehad met de TV. Beeld was gewoon weg goed, maar die haperingen waren storend of zich zelf resten naar HDMI kanaal.

Michel038

Ik had ook al een andere HDMI kabel geprobeerd. Beide kabels gaven de zeer lichte hapering. Beeldkwaliteit is gewoon goed, alleen continue een kleine hapering alsof iets het niet helemaal aan kan.

pameijer

Die haperingen zijn meestal een tijdelijke aanpassing van de framerate om synchroon te blijven met de audio. Welke afspeelsoftware gebruik je? Om te testen kun je de software de audio al laten decoderen en als multikanaal PCM naar de tv/audiodevice  sturen. Als het probleem dan opgelost is ben je of klaar of je weet waar je naar moet zoeken.
Het kan ook liggen aan het feit dat de tv geen goede edid info verstrekt aan je htpc. Of een instelling in de tv dat hij zich qua framerate aanpast aan het bronmateriaal. Het kan zoveel zijn...., maar we komen er wel uit!
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Dday

Heb het niet over de HDMI kabel bij de 48JS8500 zit een kastje waar je de HDMI aansluitingen etc vind. De kabel die hier en tussen je TV zit. Deze eens omdraaien. Dit kan een oplossing zijn. Anders eens contact opnemen met de winkel of met Samsung. Ben zelf ook nog in gesprek met de winkel. Want beeld is hier ook nog niet vloeiend wat je van deze TV wel mag verwachten. Beeld is super. Hier is he nog minimaal, maar zo nu en dan nog steeds aanwezig.

OP AVS forum vind je aantal soort gelijke gevallen
http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/1970346-official-2015-samsung-4k-suhd-js8500-series-tv-thread-2.html


Michel038

Quote from: Dday on July 20, 2015, 16:09:02
Heb het niet over de HDMI kabel bij de 48JS8500 zit een kastje waar je de HDMI aansluitingen etc vind. De kabel die hier en tussen je TV zit. Deze eens omdraaien. Dit kan een oplossing zijn. Anders eens contact opnemen met de winkel of met Samsung.

OP AVS forum vind je aantal soort gelijke gevallen
http://www.avsforum.com/forum/166-lcd-flat-panel-displays/1970346-official-2015-samsung-4k-suhd-js8500-series-tv-thread-2.html

Ik heb hem omgedraaid, maar dit had geen resultaat. Ik had wel het idee dat de film minder goed via de USB aansluiting liep. Daarom heb ik de kabel weer omgedraaid, echter blijf ik het gevoel hebben dat hij nu via de USB aansluiting ook niet meer perfect draait (Geen hapering, maar lijkt iets minder frames dan daarvoor), maar dit kan ook psychologisch zijn haha.

Quote from: pameijer on July 20, 2015, 16:08:04
Die haperingen zijn meestal een tijdelijke aanpassing van de framerate om synchroon te blijven met de audio. Welke afspeelsoftware gebruik je? Om te testen kun je de software de audio al laten decoderen en als multikanaal PCM naar de tv/audiodevice  sturen. Als het probleem dan opgelost is ben je of klaar of je weet waar je naar moet zoeken.
Het kan ook liggen aan het feit dat de tv geen goede edid info verstrekt aan je htpc. Of een instelling in de tv dat hij zich qua framerate aanpast aan het bronmateriaal. Het kan zoveel zijn...., maar we komen er wel uit!

Ik gebruik momenteel MPC-HC. Deze heeft een geluid decoder aanstaan.

cardas49

De haperingen die je ziet zijn waarschijnlijk judder. Windows 7 (en ook andere Windows versies) geven geluid prioriteit boven beeld bij de weergave van media. Wanneer de framerate van het bronbestand niet perfect past in de refresh rate van de weergever (tv), dan past Windows het beeld aan om beeld en geluid synchroon te laten lopen zoals pameijer al beschreef. Resultaat is een haperend beeld. Het is een totaal achterhaalde en antieke benadering naar het afspelen van media, maar omdat 99% van de wereld er totaal geen probleem mee heeft / het niet ziet doet Microsoft er niets aan ::). Vroeger was je op Reclock aangewezen om dit op te lossen op HTPC's. Tegenwoordig hebben we gelukkig een beter alternatief.

Dit gratis pakket is een mooie oplossing. Ik gebruik het zelf nu een paar jaar, en zou niet meer zonder willen. Verdiep je wel even in de instellingen om het meeste er uit te halen. Mocht je hardware geen 100% halen met de default instellingen kan je ze omlaag bijstellen. Als het je puur om het wegkrijgen van de judder gaat, en je helemaal geen interpolatie wenst moet je de instellingen sowiezo omlaag schroeven. Zou ik zelf overigens niet doen. Frame Interpolation mode "2m" of "1.5m" geeft een smoothness in het beeld welke actie veel beter te volgen maakt.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Dday

Persoonlijk zou ik het voorleggen bij de winkel of Samsung.

Bij mij is minder geworden toen ik de connect kabel omdraaide en de eerder genoemde opties heb uitgezet. Het is nog wel iets aanwezig. Niet zo storend meer, maar het blijft vervelend als je film kijkt. Zo dit nogmaals bij de winkel neergelegd en in afwachting van hun reactie. Ook hier alle HDMI kabels vervangen.

cardas49

Dat kan, maar de winkel zal bij het woord HTPC waarschijnlijk zijn vingers er vanaf trekken.

De vraag is wat de tv bij andere bronnen doet. Hoe ziet het eruit vanaf een BD speler?

Probeer ook eens een FullHD bronbestand met lagere bitrate, bv een 8GB mkv.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Sjettepet

Doet het probleem zich alleen voor bij films met, zoals je schrijft: Total Bitrate: 27831 kbs, Frame Rate: 23 frames/second, video track: H264 (High @L4.1) ?.

Waarschijnlijk ondersteunt jouw TV 24Hz en niet 23Hz. Door het verschil is om de zoveel frames een correctie nodig en dit is zichtbaar als 'judder'.

Probeer het volgende eens: installeer XBMC (tegenwoordig Kodi) als mediaspeler en vink aan 'adjust refresh rate'. Uitgebreide instructies: https://techreviewstricksandtips.wordpress.com/2014/02/20/how-to-solve-23-976-fps-video-jitter-using-xbmc/

Je kunt Kodi gewoon op je huidige HTPC installeren, je gebruikt het als het ware in plaats van VLC of MPC.

Blijkbaar past jouw TV 'adjust refresh rate' zelf toe als je de interne mediaplayer van je TV gebruikt, vandaar dat rechstreeks van een USB HDD wel vloeiend werkt.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Michel038

Ik heb in AMD Catalist controller mijn beeldscherm op 24p Hz gezet. Hij stond op 60p Hz.
Hierdoor lopen de films nu wel vloeiend op mijn HTPC. Door het downgraden van de FPS loopt mijn muis wel haperig over het beeldscherm en wordt het spelen van eventuele games moeilijk in de toekomst.

Die SmoothVideo Project (SVP) heb ik ook geprobeerd, bij normale 1080p films speelt hij ze prima af. Echter bij grotere zoals avatar e.d. zit de CPU tegen de max aan en geeft hij nog wat bedreigingen aan. Het beeld loopt vervolgens enorm schrokkerig en geluid loopt flink voor op beeld.

Bedankt voor de hulp  :clapping:


Dday

Mijn TV wordt van de week vervangen voor de 48js9000. Bij mij bleef het schokkerige aanwezig bij diverse apparaten. Wel minimaal, maar bij films met snel afwisselende beelden was dit meest zichtbaar. Met tweaken van de TV kwamen we niet tot gewenste resultaat. Krijg nu een hoger model aangeboden. Afwachten hoe dat gaat.

s.t.

Quote from: Michel038 on July 21, 2015, 17:05:25
Ik heb in AMD Catalist controller mijn beeldscherm op 24p Hz gezet. Hij stond op 60p Hz.
Hierdoor lopen de films nu wel vloeiend op mijn HTPC. Door het downgraden van de FPS loopt mijn muis wel haperig over het beeldscherm en wordt het spelen van eventuele games moeilijk in de toekomst.

Die SmoothVideo Project (SVP) heb ik ook geprobeerd, bij normale 1080p films speelt hij ze prima af. Echter bij grotere zoals avatar e.d. zit de CPU tegen de max aan en geeft hij nog wat bedreigingen aan. Het beeld loopt vervolgens enorm schrokkerig en geluid loopt flink voor op beeld.

Bedankt voor de hulp  :clapping:

Als je MPC gebruikt kan je in de settings de refresh rate automatisch laten aanpassen. Dus 24 bij film en standaard 60 als je de PC aanzet. Dan krijg je geen judder en geen issue met gamen. Uitleg hoe:

http://www.avsforum.com/forum/26-home-theater-computers/1455052-how-change-framerate-mpc.html