Akoustiek, (te) kort door de bocht!?

Started by PaulSQ, July 14, 2015, 22:40:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PaulSQ

Achterkant erop gemaakt, steenwol erin en stofje gespannen, en dat valt helemaal niet tegen :) de stof is vrij elastisch en liet zich dus netjes om het frame spannen.

Ik zal er van het weekend eens een foto'tje van maken. Op naar paneel 2 t/m 7  :-X
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

Martijn M

Dutch & Dutch

RalphH

Quote from: PaulSQ on July 29, 2015, 23:09:45
Achterkant erop gemaakt, steenwol erin en stofje gespannen, en dat valt helemaal niet tegen :) de stof is vrij elastisch en liet zich dus netjes om het frame spannen.

Ik zal er van het weekend eens een foto'tje van maken. Op naar paneel 2 t/m 7  :-X

Heb je de achterkant nu dichtgemaakt met een plaat?
Denk dn wel aan de tip van Bert. Open achterkant (stof) en iets van de muur, geeft je meer rendement in het laag..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

PaulSQ

Ik heb wat ruzie met foto s uploaden, dat blijft dus even achterwege. de achterkant is dicht, maar gezien dat de panelen 10 cm dik zijn, en de kamer 3 meter breed komen ze toch strak tegen de muur.

Ik kan in 2 hoeken kamerhoog een driehoekige bass absorbers kunnen maken, ook maar eens wat over rondlezen.

Tussenstand is dat er 1 paneel helemaal strak is, 2 op bekleding na af, en het hout voor nog 3 stuks gezaagd ( door de gamma :D)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS


RalphH

#30
Hoekjes volzetten? Leesvoer
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


PaulSQ

Quote from: RalphH on August  4, 2015, 22:43:56
Hoekjes volzetten? Leesvoer

Zoiets ben ik wel van plan!

Ondertussen 3 panelen af en 3 stuks work in progress... Langzaam maar zeker:)
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

PaulSQ

#33
Quote from: RalphH on August  4, 2015, 22:43:56
Hoekjes volzetten? Leesvoer

Momenteel  hangen er in mijn ruimte 5 panelen van 130*130 a 10 cm dik (strak tegen de muur). Vanavond een nieuwe audyssey meeting gedaan en wat ik al dacht te horen klopt. Er wordt door audyssey wat hoog bij gecreĆ«erd, ook tov vorige meting met zelfde speakers maar zonder panelen (ik heb nu dus nu wat teveel absoruptie). Het klinkt wel super nu, beter dan ik ooit met mijn set gehoord heb.

Nu wil ik iets voor laag gaan ondernemen, want dat krijgt audyssey niet netjes. (Sowieso rare instelling met mijn kleine speakers op 40hz, dat levert een enorme dip rond 50hz op, crossover op 80hz werkt al veel beter.) Ik loop tegen een paar vragen aan:

- corner absoruptie zoals beschreven in link moet bij voorkeur niet gaan leiden toch nog meer hoogabsoruptie, hoe krijg ik dat voor elkaar?

- ik denk eraan om driehoeken met korte zijden van 60 cm te maken (of misschien kleiner als dit te massief wordt, even aankijken met een frame van een paar latjes)=> ik vraag me af hoeveel meter daarvan nodig zou zijn om de 2 pieken (35 en 68 hz ongeveer >15db) te halveren?

En ondanks dat het met horten en stoten gaat toch al een mooie stap gemaakt, dus nogmaals dank voor de input tot nu toe!


Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

jvanhambelgium

Quote from: PaulSQ on November  9, 2015, 23:51:29
Momenteel  hangen er in mijn ruimte 5 panelen van 130*130 a 10 cm dik (strak tegen de muur). Vanavond een nieuwe audyssey meeting gedaan en wat ik al dacht te horen klopt. Er wordt door audyssey wat hoog bij gecreĆ«erd, ook tov vorige meting met zelfde speakers maar zonder panelen (ik heb nu dus nu wat teveel absoruptie). Het klinkt wel super nu, beter dan ik ooit met mijn set gehoord heb.

Nu wil ik iets voor laag gaan ondernemen, want dat krijgt audyssey niet netjes. (Sowieso rare instelling met mijn kleine speakers op 40hz, dat levert een enorme dip rond 50hz op, crossover op 80hz werkt al veel beter.) Ik loop tegen een paar vragen aan:

- corner absoruptie zoals beschreven in link moet bij voorkeur niet gaan leiden toch nog meer hoogabsoruptie, hoe krijg ik dat voor elkaar?

- ik denk eraan om driehoeken met korte zijden van 60 cm te maken (of misschien kleiner als dit te massief wordt, even aankijken met een frame van een paar latjes)=> ik vraag me af hoeveel meter daarvan nodig zou zijn om de 2 pieken (35 en 68 hz ongeveer >15db) te halveren?

En ondanks dat het met horten en stoten gaat toch al een mooie stap gemaakt, dus nogmaals dank voor de input tot nu toe!
Als ik me niet vergis moet je het absorptie materiaal in de hoeken niet bloot laten zitten maar span er plastiek voor en werk eventueel af met gyprocplaatje? Gaat zo niet echts iets van hoog bijkomend absorberen hoor denk ik...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

bert stoltenborg

Quote from: jvanhambelgium on November 10, 2015, 06:22:55
Als ik me niet vergis moet je het absorptie materiaal in de hoeken niet bloot laten zitten maar span er plastiek voor en werk eventueel af met gyprocplaatje? Gaat zo niet echts iets van hoog bijkomend absorberen hoor denk ik...

Als je een gipsplaat voor die minerale wol doet absorbeert het helemaal niets meer.  ;D
Plastic ervoor kan wel.
Ik kan me trouwens met geen mogelijkheid voorstellen dat je overdemping hebt, voor zover dat ueberhaupt al bestaat behalve dan in een dode kamer van een laboratorium.

Als je minerale wol in het pak gewoon in de hoeken van de kamer zet kun je al horen en meten wat het resultaat is in het laag.
Ik bazel maar wat.

jvanhambelgium

Quote from: bert stoltenborg on November 10, 2015, 08:29:27
Als je een gipsplaat voor die minerale wol doet absorbeert het helemaal niets meer.  ;D

:popcorn:

Owkee, die laten we dan maar vallen  :clapping:
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)