Windows 10.......gratis?

Started by peterrr, June 13, 2015, 17:15:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xstream

#150
Quote from: KillerbeeNL on August  3, 2015, 15:40:03
@Xstream

kom op zeg , hoe denk je dat de iPhone iPads en Android devices omgaat met je privacy???

Ok , bij android kan je ELK programma toestemming geven of simpelweg blokkeren zodat je contactenlijst GPS sms gebelde nummers etc. niet bereikbaar zijn voor de applicatie.

Helaas moet je hem daarvoor wel rooten of in het geval van Apple jailbreaken maar dat zou voor de gemiddelde gebruiker niet nodig moeten zijn.

sorry voor de offtopic reaktie, ik dwaal weer af ;D
Je dwaalt niet alleen af, je leest 't compleet verkeerd ook. Ik reageerde op de lichtzinnige reactie van "o, dan weten ze toch al die dingen van mij, wat maakt dat uit?".
Ik veroordeel al die praktijken net zo hard. Van Yahoo tot Google, de NSA, onze EU die 't allemaal maar toelaat en alle mobile devices zoals Android en iPhone die ALLES van je proberen te verzamelen. Zelfs pinnen kun je niet meer zonder dat die informatie direct in vage handen beland.

Zoals ik al zei "in 't algemeen", dat mensen dat zo lichtzinnig opvatten - daar verbaas ik me over. Die mensen hebben werkelijk 0,0 idee van wat het daadwerkelijk betekend. Of zijn we WikiLeaks en Snowden nu alweer vergeten? Of nooit begrepen?
Alle vrijheid die je hebt, of iig had, zijn we beetje bij beetje aan het inleveren totdat alles voor je bepaald wordt. Je kunt veroordeeld worden omdat jij net op die hoek van die straat stond waar 't gebeurde, want daar had je net geld gepind. Of het daadwerkelijk jij of je vriendin was die jou pas gebruikte is dan al niet eens meer relevant. Zo vaag begint die juridische lijn al te worden. Puur omdat het nergens bepaald is. En als er al een wet / regel voor is dan komt die nog uit de tijd van de 1e wereldoorlog.

Wake up people ...
Dat we 't blijkbaar al gaan accepteren dat je besturingssysteem, nog voordat je 't WWW op gaat alles al van je gaat scannen. Alleen zodat je meer persoonlijke advertenties krijgt? WTF!? Ik wil persoonlijk helemaal geen advertentie zien.

Maargoed, ik wijk nu deels af ... al is privacy een serieus punt m.b.t. W10, dus niet helemaal.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Erik

Quote from: Xstream on August 29, 2015, 12:59:27
Maargoed, ik wijk nu deels af ... al is privacy een serieus punt m.b.t. W10, dus niet helemaal.
Het wordt nog vervelender MS rolt al stiekem patches uit voor Win7 en 8 die ongeveer dezelfde zaken toevoegen onder de noemer telemetry gegevens analyse, zeer moeilijk uit te zetten. Ik heb ooit een poging gedaan maar geen idee of het nu goed is.
Ze bieden het soms aan in verschillende patches voor als je de 1e hebt geweigerd. Dus binnenkort heb je hoogstewaarscjhijnlijk niets meer te kiezen en kun je net zo goed naar Win10 overgaan. Ok Linux maar dan kun ik een hoop andere dingen weer niet dus geen optie imho.
Maar idd ik wijk af van het onderwerp dus mondje toe :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

dennism

Quote from: Erik on September  2, 2015, 12:28:42
Het wordt nog vervelender MS rolt al stiekem patches uit voor Win7 en 8 die ongeveer dezelfde zaken toevoegen onder de noemer telemetry gegevens analyse, zeer moeilijk uit te zetten. Ik heb ooit een poging gedaan maar geen idee of het nu goed is.
Ze bieden het soms aan in verschillende patches voor als je de 1e hebt geweigerd. Dus binnenkort heb je hoogstewaarscjhijnlijk niets meer te kiezen en kun je net zo goed naar Win10 overgaan. Ok Linux maar dan kun ik een hoop andere dingen weer niet dus geen optie imho.
Maar idd ik wijk af van het onderwerp dus mondje toe :D

Zo "stiekem" is het niet, alle gegevens staan gewoon in de KB artikelen behorende bij de updates, daarnaast doen de updates voor Windows 7 en 8(.1) alleen wat wanneer de gebruiker een opt-in heeft gedaan om mee te doen aan het CEIP programma (Customer Experience Improvement Program).

Erik

#153
Quote from: dennism on September  2, 2015, 13:18:09
Zo "stiekem" is het niet, alle gegevens staan gewoon in de KB artikelen behorende bij de updates, daarnaast doen de updates voor Windows 7 en 8(.1) alleen wat wanneer de gebruiker een opt-in heeft gedaan om mee te doen aan het CEIP programma (Customer Experience Improvement Program).
Wat ik begrepen heb is dat laatste standaard altijd "aan" staat.

edit: ah ok alleen op aan bij installatie MSOf niet MSW die gebruik ik toch niet.


-------------------------------------------------
Microsoft ligt weer onder vuur vanwege het verzamelen van gegevens van Windowsgebruikers. Vorige week publiceerde de softwaregigant verschillende niet-security gerelateerde updates die de "telemetrie trackingservice" toevoegen. Via deze service, die ook in Windows 10 aanwezig is, wordt extra informatie over het systeem naar Microsoft gestuurd, zo meldt Ghacks.

Het gaat om KB3068708, KB3022345, KB3075249 en KB3080149. De laatste twee updates zijn optioneel, maar KB3068708 is een aanbevolen update. Standaard zal Windows deze update dan ook installeren. Het versturen van de gegevens lijkt alleen te gebeuren als gebruikers aan Microsoft's Customer Experience Improvement Program (CEIP) meedoen, zo laat Ars Technica weten. Dit gebeurt echter standaard bij de installatie van Microsoft Office.

Wat voor gegevens er precies worden verzameld en naar Microsoft gestuurd is onduidelijk. Als CEIP staat uitgeschakeld blijkt er nauwelijks data naar de servers van Microsoft te gaan. Het uitschakelen van CEIP vereist verschillende handelingen. Critici vinden dat Microsoft het eenvoudiger voor gebruikers moet maken om zich voor dit soort dataverzamelingsprogramma's af te melden en dat duidelijk wordt gemaakt welke gegevens er worden verzameld.
------------------------------------------------
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

DofN

Windows 10 was in 40 minuten geïnstalleerd. Het geluid op de LS van de laptop kraakt maar de ASIO driver op de DAC werkt feilloos. Eens kijken hoe ik het geluid weer goed krijg, want als ik de TV gebruik om series te kijken vanaf de laptop, kraakt het geluid soms ook. Dat moeten we niet hebben :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Pjotr

Quote from: doorofnight on September  2, 2015, 21:38:47
Windows 10 was in 40 minuten geïnstalleerd. Het geluid op de LS van de laptop kraakt maar de ASIO driver op de DAC werkt feilloos. Eens kijken hoe ik het geluid weer goed krijg, want als ik de TV gebruik om series te kijken vanaf de laptop, kraakt het geluid soms ook. Dat moeten we niet hebben :)

Even via apparaatbeheer het stuurprogramma bijwerken. Anders even een goede driver downloaden en installeren voor Windows 10. Had dit ook van de week op de laptop van mijn buurmeisje.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

peterrr

Nou.. Windows bedankt!
Installeerde ik Windows 10 prachtig werkte 1 week als een zonnetje....

Zet ik de de laptop vandaag aan begint hij met een upgrade.....
Nu 4 uur later kom ik na het aanmelden op mijn bureaublad en werkt niks meer!
Kan aanklikken wat ik wil er gebeurt  helemaal niets...

Iemand een idee of kan ik deze 3 maanden oude laptop in de kliko gooien?

Grt Peter
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

gast2018


peterrr

Quote from: ergé on September  4, 2015, 21:52:22
Org win r weer op zetten..

Hoe?  Je krijgt tegenwoordig geen recovery disc meer..
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

dennism

Quote from: peterrr on September  4, 2015, 22:09:35
Hoe?  Je krijgt tegenwoordig geen recovery disc meer..

Als het goed is zit er gewoon een recovery mogelijkheid in de laptop zelf, dit wordt tegenwoordig veel meer gebruikt dan recovery disks. meestal toegankelijk via F10, F11 of F12 bij het opstarten. In de documentatie staat vast hoe deze precies te activeren is op jouw type machine.

DofN

Quote from: Pjotr on September  3, 2015, 14:28:32
Even via apparaatbeheer het stuurprogramma bijwerken. Anders even een goede driver downloaden en installeren voor Windows 10. Had dit ook van de week op de laptop van mijn buurmeisje.

Dank je voor de tip.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

peterrr

Nou, pfoe

Zoals ik als zei werkte geen enkele toets meer, geen klik..
Na een tip om te wachten van een it- kennis control,alt,delete tot taak beheer in beeld komt ( na 3 uur)
Gezien dat vele programma's en apps  alle niet waren voor bereid op de " ongevraagde " update van gisteren!

Kreeg ik de mogelijkheid om terug te gaan naar 8.
Omdat dit maar een beperkte tijd kan maar eieren voor mijn geld gekozen!
Terug naar 8,1

Ik wacht dus voorlopig om naar 10 weer te gaan.
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Kjelt

Hi Peterrr weet niet of dit helpt, maar ik heb dit slechts eenmaal eerder meegemaakt maar dat was met Win8, wat er toen aan de hand was was dat er twee virusscanners tegelijk aktief bezig waren en vermoedelijk met elkaar aan het vechten waren (i7 pc was niet meer vooruit te branden).
Er bleek een proefversie van MacAfee automatisch geinstalleerd te zijn die ik dus eerst er af moest slopen voordat ik onze eigen virusscanner installeerde.

peterrr

Hoi, kjelt,

Nee, er zat er maar eentje op, maar ik weet niet of het nu in W10 normaal is omde updates te doen tijdens de start?
En werkt alles weer normaal.
Maar buiten wat grafische dingen leek het niet veel anders. (w10)

En als je je computer nodig heb voor je werk om s'avonds wat te doen trek je wel evenje haren uit je rug!
( op het hoofd zat al niks meer :-) )


Grt Peter
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Kjelt

Ja ze hebben besloten mandatory updates (verplichte) die vaak met beveiligingsrisico's te maken hebben volledig automatisch uit te voeren.
Veel users bleven maar uit stellen en kwamen dan later in de problemen.

Op zich wel goed alleen ontzettend vervelend als je net even iets wilt doen en dan mag je niet shutdownen omdat dat kreng 10 minuten bezig is met zijn updates uit te voeren of te verwerken. Ik herken het gevoel. Ik heb vaak zat gedacht van wie is deze computer nou eigenlijk, van degene die hem betaald en gebouwd heeft of Microsoft die zelfstandig zijn gang gaat en de hele computer lam legt.  :-X

marcelvandekamp

http://pastebin.com/raw.php?i=1Xv9y8mb

deze lijst aan je host file toevoegen, en win10  babbelt niet zo makkelijk meer met thuis. :) :devil: :devil:
met vriendelijke groet,

marcel

Raphie

#166
Storm in een glas water weer Telemetry is puur voor software gebruik meten.
Wil je als bijv audiofiel meer high end drivers dan zal microsoft toch echt moeten zien daar daar voldoende draagvlak voor is. Er worden géén persoonlijke gegevens verzameld en het is ook geen sloot data.
Ik zie het probleem niet.
En updates worden je niet door de strot gedrukt, die melden zich weken van te voren installeren zich uiteindelijk gewoon in de achtergrond. Waarna hij ook nog aangeeft dat hij graag wil rebooten en als je dat zelf niet doet, dat hij het uiterlijk over 24 uur zelf doet. Ik zie het probleem niet.

Hoe minder telemetry hoe minder MS resources kan alloceren naar wat de mensen willen en updaten heb je nog steeds zelf in de hand.
JBL PRX Power!

pameijer

Quote from: marcelvandekamp on September  6, 2015, 16:13:09
http://pastebin.com/raw.php?i=1Xv9y8mb

deze lijst aan je host file toevoegen, en win10  babbelt niet zo makkelijk meer met thuis. :) :devil: :devil:
Dat is wel een flinke lijst. Ik vraag me af welke ongewenste bij-effecten dit nog meer heeft, zou best wel wat vage klachten op kunnen leveren.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

RobertVanWoerden

#168
Is dit een goede tool om de settings wat aan te passen? Shutup10, http://www.oo-software.com/en/shutup10

Pjotr

Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

RobertVanWoerden

#170
Dank je Pjot. Ik heb W10 op een oude pc geinstalleerd, zal eens zien wat Shutup10 daarvan maakt.

marcelvandekamp

#171
Quote from: pameijer on September  6, 2015, 16:31:47
Dat is wel een flinke lijst. Ik vraag me af welke ongewenste bij-effecten dit nog meer heeft, zou best wel wat vage klachten op kunnen leveren.

geen klachten hier. Draait nog steeds zonder vage klachten.

edit: lees net dat win10 een stukje hardcopy code gebruikt die niet eens naar de host file kijkt. Nou ja, dan heeft aanpassen host file ook geen zin meer.
met vriendelijke groet,

marcel

dennism

leuke links trouwens in die host file, als je die allemaal toepast werken ook een boel nuttige zaken niet meer in Windows zoals o.a. probleem rapportage e.d.

Als je echt wil filteren kan je beter gefinetuned gaan blokkeren in de firewall van je router dan dit soort zaken gaan toepassen, wie weet wat je hiermee allemaal stuk maakt in het OS wat je eigenlijk toch nodig blijkt te hebben....

marcelvandekamp

Quote from: dennism on September  6, 2015, 20:19:59
leuke links trouwens in die host file, als je die allemaal toepast werken ook een boel nuttige zaken niet meer in Windows zoals o.a. probleem rapportage e.d.

Als je echt wil filteren kan je beter gefinetuned gaan blokkeren in de firewall van je router dan dit soort zaken gaan toepassen, wie weet wat je hiermee allemaal stuk maakt in het OS wat je eigenlijk toch nodig blijkt te hebben....

Nou stukmaken , dat zal wel meevallen, alleen kan er in een aantal gevallen niks verzonden worden naar MS. Probleem rapportage, ik heb er nog nooit wat aan gehad, dus dat zal ik niet missen.
met vriendelijke groet,

marcel

jaco

Quote from: RobertVanWoerden on September  6, 2015, 17:35:43
Is dit een goede tool om de settings wat aan te passen? Shutup10, http://www.oo-software.com/en/shutup10
Ik heb die tool gebruikt, van alles is goed af te stellen.
Verder de hot fill voorzien van minimaal 80 url's die naar 127.0.0.0 worden geredirect.

Gevolg was totaal geen contact met microsoft , maar ook geen enkele update.
Heb alles maar terug gezet en ga het nu wel via de firewall dicht spijkeren.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm