Zeer traag internet via bedraad netwerk (Mac Mini mid 2011)

Started by Douma, June 5, 2015, 08:56:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Douma

Apparatuur, software en internet
Mac Mini (mid 2011)
OSX Yosemite
Cisco EPC3928 modem/router
Ziggo 120mbit

Probleem
Aangesloten via een netwerkkabel laden websites erg traag, sommige helemaal niet. HTTP downloads komen meestal niet boven de 50KB/s uit.

Wat werkt wel
Mac Mini verbonden via WiFi
Android tablet verbonden via WiFi
Windows laptop verbonden via een netwerkkabel
Windows laptop verbonden via WiFi
Usenet downloads via SABnzbd.

Verdere info
Als ik de Mac Mini een tijdje alleen via WiFi heb verbonden en vervolgens weer via de netwerkkabel aansluit en WiFi disable, dan is het probleem ongeveer een 30-60min weg. Daarna is het internet weer traag.
Omdat de snelheid bij usenet downloads wel goed is lijkt het op een DNS probleem. Ik heb andere DNS servers geprobeerd, maar dit haalde niks uit.

Wat heb ik gecontroleerd
Ik heb zowel OSX Mavericks als Yosemite geprobeerd, beide geven hetzelfde probleem
Ik heb gekeken of de netwerkinstellingen van bedraad en WiFi op mijn Mac Mini overeen komen. DHCP instellingen, DNS servers, etc.
Ik heb gekeken of de netwerkinstellingen veranderen zodra het internet weer traag is via bedraad aangesloten. Bijvoorbeeld of er nog steeds een gigabit connectie is met de router.



Wat zou hier aan de hand kunnen zijn?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Etiennevh

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Douma

Quote from: Etiennevh on June  5, 2015, 09:16:34
Al eens een andere kabel geprobeerd?

Dat heb ik niet geprobeerd omdat mijn Windows laptop het goed doet via die zelfde kabel.

Edit: Ik bedenk me net dat het niet aan de kabel ligt. Ik heb de Mac onlangs verplaatst waardoor een langere kabel nodig was. Dit probleem bestaat al veel langer. Ik had er dus ook met de vorige (zeer korte) kabel last van.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

road rebel

Wat zeggen de netwerkhulpprogramma en de activiteiten weergave? Dat zijn twee krachtige tools die in OSX ingebouwd zijn.

Heb je al eens geprobeerd de netwerkkaart te deïnstalleren en terug in te stellen?

Ik vind het overigens wel opmerkelijk dat usenet wel werkt.
Zou je eens de mac willen starten met geen enkele app in de achtergrond en alle netwerk-instellingen op automatisch?

Etiennevh

Quote from: Douma on June  5, 2015, 09:18:21
Dat heb ik niet geprobeerd omdat mijn Windows laptop het goed doet via die zelfde kabel.

Edit: Ik bedenk me net dat het niet aan de kabel ligt. Ik heb de Mac onlangs verplaatst waardoor een langere kabel nodig was. Dit probleem bestaat al veel langer. Ik had er dus ook met de vorige (zeer korte) kabel last van.
Je weet ook zeker dat je geen instellingen in de router hebt veranderd, waardoor een bepaald Mac address wordt gefilterd of wordt beperkt in bandbreedte verbruik?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Siddartha

Mac adres [emoji1]

Sorry flauw..

Wat krijg je bij een speedtest?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Douma

Quote from: road rebel on June  5, 2015, 09:32:50
Wat zeggen de netwerkhulpprogramma en de activiteiten weergave? Dat zijn twee krachtige tools die in OSX ingebouwd zijn.

Heb je al eens geprobeerd de netwerkkaart te deïnstalleren en terug in te stellen?

Ik vind het overigens wel opmerkelijk dat usenet wel werkt.
Zou je eens de mac willen starten met geen enkele app in de achtergrond en alle netwerk-instellingen op automatisch?
Ik heb de netwerkkaart even uitgeschakeld en later weer ingeschakeld. Zoals verwacht is het probleem dan even weg. Ik heb vervolgens network utility en activity monitor erbij gepakt en gekeken of er iets veranderde op het moment dat het internet weer traag werd. Dit was niet het geval.

Hoe deinstalleer je een netwerkkaart in OSX?

Hoe start ik de Mac met geen enkele app in de achtergrond?

Quote from: Etiennevh on June  5, 2015, 10:43:48
Je weet ook zeker dat je geen instellingen in de router hebt veranderd, waardoor een bepaald Mac address wordt gefilterd of wordt beperkt in bandbreedte verbruik?
Jup, ik heb geen instellingen veranderd. De router staat op SSID en wachtwoord na gewoon in default modus.

Quote from: Siddartha on June  6, 2015, 19:57:49
Mac adres [emoji1]

Sorry flauw..

Wat krijg je bij een speedtest?
Een beetje variable, maar meestal haal ik de maximale snelheid van mijn internetverbinding. Het grote verschil zit het in de tijd die het duurt voordat de speedtest begint. Als ik de speedtest via WiFi doe of als ik de netwerkkaart net een tijdje uitgeschakeld heb gehad, dan laden de speedtest website bijna direct (1s). Maar na een tijdje duurt het 10-20s voordat de websites laden.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Pjotr

Heb je in de DNS instellingen van de bedrade netwerkkaart deze ingesteld op het IP-adres van je router?
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

abbcdcg

Quote from: Pjotr on June  8, 2015, 12:40:19
Heb je in de DNS instellingen van de bedrade netwerkkaart deze ingesteld op het IP-adres van je router?
^^

Doe eens prt-scr'tjes, of vergelijk eens ethernet v.s. wifi:

- open netwerkvoorkeuren
- ehternet configuratie / IP adres / Subnetmask
-- geavanceerd:tabbladen TCP/IP en DNS

 

CZ79

Duplex issue? Na herstart snel en daarna langzaam...? Klinkt als een duplex iets
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Douma

Quote from: Pjotr on June  8, 2015, 12:40:19
Heb je in de DNS instellingen van de bedrade netwerkkaart deze ingesteld op het IP-adres van je router?
Heb ik gedaan en dat had geen effect.

Quote from: abbcdcg on June  8, 2015, 15:15:57
^^

Doe eens prt-scr'tjes, of vergelijk eens ethernet v.s. wifi:

- open netwerkvoorkeuren
- ehternet configuratie / IP adres / Subnetmask
-- geavanceerd:tabbladen TCP/IP en DNS
Zoals vermeld heb ik dit al vergeleken. ;) Jammergenoeg geen verschillen te zien.

Quote from: cz79 on June  8, 2015, 19:05:47
Duplex issue? Na herstart snel en daarna langzaam...? Klinkt als een duplex iets
Heb ik aan gedacht. Ik zie alleen geen verschil in de duplex mode net na het herstarten of op het moment dat het weer mis is. Maar ik zal eens gaan spelen met de duplex instellingen. Automatisch pakt ie 'Full duplex, flow control, energy-efficient-ethernet'. Ik zal m eens op 'Full duplex, flow control' zetten.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

CZ79

Normaliter zet je de duplex instellingen aan beide zijden gelijk, dus auto-auto of anders
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Douma

Quote from: cz79 on June 10, 2015, 00:10:28
Normaliter zet je de duplex instellingen aan beide zijden gelijk, dus auto-auto of anders
Beide zijden? Je bedoelt dat ik dit op mijn router hetzelfde in moet stellen?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

CZ79

Ja dus op het werkstation Auto en op de router auto, of 1Gbps Full duplex aan beide zijden (of 100Mbps full duplex).
Speed en duplex settings zijn hierbij van belang
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Rusher

Is via Apple Instellingen al het netwerk verwijderd met "-" en met "+" opgevoerd waarbij automatisch configuratie zal plaatsvinden? Daarna kijken en goedzetten van verbindingen van boven naar beneden; dus eerst Ethernet (dus bedraad , bovenaan), daarna Bluetooth enz. Wifi moet je verwijderen met "-"

Douma

Ik ben voorzichtig positief. Gisteravond de duplex insteling op "Full duplex, flow control gezet" zoals aangegeven en nog steeds goed internet. Dit heb ik al in geen maanden zo gehad, dus wie weet!

Misschien had het "energy-efficient-ethernet" er iets mee te maken. Eerst maar eens kijken hoe het zich de komende dagen houdt. Indien het na het weekend nog steeds goed is, dan zet ik de instelling weer terug om te kijken of het probleem terugkeert.
"Nothing lasts, but nothing is lost."