Guidelines voor instellen subwoofer level met ADSY, gecalibreerde mic & dB-meter

Started by GPO, May 31, 2015, 20:57:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GPO

Gisteren wezen stoeien met Audyssey, mijn UMIK-1, een SPL/dB meter en REW. Met die 4 tools heb ik nu naar tevredenheid mijn subs kunnen instellen.

De manier waarop ik dit gedaan heb is wellicht een handige guideline voor iedereen die net als ik zit te stoeien met de subwoofer-levels die Audyssey standaard instelt. Die lijken namelijk erg zacht.


Mijn methode:

1) zet je sub(s) op de juiste plek.
Dat is natuurlijk al veel beschreven, maar ik zeg het toch maar even. Zie google voor allerlei methoden. Bij mij staat 1 sub rechtsvoor en 1 sub staat rechtsachter. Phase zet je op 0 graden.

2) Laat Audyssey XT32 z'n werk doen.
ADSY is prima in staat om de afstanden te bepalen van de subs en zal ze ook zo goed mogelijk met elkaar afstemmen. Ik heb 3 locaties rondom de luisterplek ingemeten; je kunt tot 8 gaan, maar zelfs met 1 kun je al goede vlakke response krijgen. Zorg er ook voor dat het geluidsniveau van beide subs gelijk is. En in mijn geval zorgde ik ervoor dat ADSY beide subs op > 80 dB inmeet. Anders heb je niet genoeg headroom om later dit te wijzigen en geloof me dat ga je wijzigen. Vergeet niet dynamic EQ en dynamic Volume UIT te zetten als ADSY klaar is!

3) Alles op small zetten en crossovers van rond de 80 Hz zetten.
Na ADSY meting en berekening zet je alles op small. Dit is natuurlijk afhankelijk van de ruimte en de speakers, maar meestal werkt dit gewoon goed.

4) pak nu je SPL/dB meter.
Dit is voor mij de belangrijkste stap. De ADSY mic, maar ook de UMIK-1 mic zijn erg gevoelig voor lage bas tonen. Of anders gezegd onze oren zijn erg ongevoelig voor lage bas. Daarom gebruik ik hier een dB meter (Velleman) die zet je op 'slow' en 'C-weging'. Daarna zet ik de subwoofers op een niveau die overeenkomt van 1 vd fronts. Je kunt hier gebruik maken vd interne testtoon generator vj receiver of de generator van REW. In mijn geval had ik alles op 70 dB afgeregeld en beide subs rond de 66/67 dB en dan is 2 subs bij elkaar ongeveer 69/70 dB.

Als je de originele levels van ADSY laat staan, dan heb je waarschijnlijk een perfect strakke curve, maar dat klinkt gewoon niet lekker. Ik heb dat veel bekeken en beluisterd en zo'n gecalibreerde mic is gewoon erg gevoelig voor lage tonen. Dat wat de dB meter registeert komt veel meer overeen wat ik zelf ervaar aan lage tonen, vandaar dat ik die erbij pak als referentie-punt.


Meetresultaten.

Ik had net na het inregelen met ADSY deze curve via de UMIK-1 gemeten:



een full-range sweep liet zien dat dit perfect vlak was, maar het klinkt gewoon niet. Je hoort op normale niveaus gewoon geen bas en zelfs niet met stevige bas-muziek. Met films heb je wel iets meer, maar er is geen impact. Er gaat geen bank meetrillen; er is geen sensatie; het is futloos en bijna lachwekkend.

Dus ik heb daarna de SPL meter gepakt en de subs hetzelfde afgesteld op 70 dB. Als ik dan via REW de SPL bekijk wat de UMIK-1 registreert, dan ziet die zo'n 15 dB meer output (85 dB)...

Met de levels goed gezet met de SPL meter heb ik deze grafiek:



Overigens is dit mijn response zonder ADSY:



Dus ADSY verbeterd de strakheid flink en doet het een stuk beter als wat ik ooit met m'n Behringer gedaan zou krijgen.

Hoe klinkt het?

Met muziek klinkt dit erg lekker; alles klinkt op alle volumes in proporties en met films is het heerlijk; niet overdreven maar wel goed aanwezig en het klinkt mooi als 1 geheel. Geen hangende tonen of overdreven gedreun; gewoon natuurlijk en impact zoals hoort bij films.

Ik denk dat ik voorlopig wel tevreden ben en ik vind dat ADSY best een mooi geluidsbeeld kan neerzetten als je maar je subwoofer level nameet met een SPL meter ipv uitgaat van de levels die ADSY zelf instelt (en ook een gecalibreerde mic geeft die levels). Dat werkte voor mij in ieder geval heel goed.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

GPO

Kleine update gemaakt in de startpost tav dynEQ en testtoon generator.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Berserker

Ik heb deze handleiding nog eens na gelezen. Ik doe het vrijwel op precies dezelfde manier, en heb dan ook een bevredigender resultaat qua subwoofer impact dan de standaard Audyssey instelling. Niet dat dat niet goed klonk, maar toch wel erg neutraal voor mijn smaak. Dus ook ik "boost" het subwoofer signaal wat op tov de "referentie instelling" waar Audyssey over spreekt. Dit klinkt inderdaad een stuk lekkerder.

Wat hier bij wel mee telt naar mijn mening (belangrijk!): als je echt een vrijstaande thuisbioscoop hebt en altijd op hele hoge volumes kunt genieten van films (op referentie-volume, dus volume op 0 of niet ver daar vandaan op je processor/receiver) dan is de audyssey instelling wellicht het beste. Maar de meeste mensen zullen films kijken ergens tussen de -25db en -10db vanaf referentie niveau, en dan klinkt het op de pure audyssey instelling na de meting niet zo lekker.

Tenslotte: Audyssey doet dit overigens zelf in de vorm van "dynamic EQ". Wanneer je dit aan zet dan boost audyssey de subwoofer behoorlijk op bij lagere luistervolumes (te extreem zelfs naar mijn mening). Tevens wordt er meer nadruk op de surround speakers gelegd. Dit vind ik niet mooi. Daarom kies ik liever voor een handmatige boost van de subwoofer tov audyssey referentie, en laat dynamic EQ gewoon uit.
Marantz AV8802A | NAD M25 | KEF R11, R2C, R800DS, R8A | Sony UBP-X800M2 | Dune prime 3.0 | Apple TV 4K | JVC DLA-RS440U | Hivilux 2.35.1 spanscherm 125"

broodro0ster

Quote from: GPO on May 31, 2015, 20:57:20
4) pak nu je SPL/dB meter.
Dit is voor mij de belangrijkste stap. De ADSY mic, maar ook de UMIK-1 mic zijn erg gevoelig voor lage bas tonen. Of anders gezegd onze oren zijn erg ongevoelig voor lage bas. Daarom gebruik ik hier een dB meter (Velleman) die zet je op 'slow' en 'C-weging'. Daarna zet ik de subwoofers op een niveau die overeenkomt van 1 vd fronts. Je kunt hier gebruik maken vd interne testtoon generator vj receiver of de generator van REW. In mijn geval had ik alles op 70 dB afgeregeld en beide subs rond de 66/67 dB en dan is 2 subs bij elkaar ongeveer 69/70 dB.

Ik raad niet aan om de testtonen van je receiver te gebruiken. Als die gebruikt, dan zijn die niet gefilterd door Audyssey.
Beste is dat je een afstel dvd/bluray gebruikt of een breedbandig ruissignaal genereert met REW.

Hoe Audyssey de subs inmeet hangt af van de ruimte. Bij de ene is het te stil, maar ik ken ook mensen waarbij het te luid is.
Tweaken naar smaak is dan ook de beste oplossing zoals je zelf aangeeft :-)
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

wrcveen

Verkeerde topic sorry
| Sony VW 760 | Cinemascope 380 cm | Apple TV 4K | Sony Playstation 5 | Anthem MRX 1120 7.2.4 | Revel W990 | Revel W893 | 2x JBL Synthesis S1S-EX |