solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Net toch maar weer eens met de fase instelling op de Sunfire sub gespeeld, na de opmerking van Dirk. Delay kan ik nu, en waarschijnlijk ook in de toekomst (gezien de plannen die er liggen), niet instellen.

De fase stel ik in door een 100Hz fragment (file) te repeaten, te luisteren op m'n luisterplek, met sub + frontspeakers, en te bepalen op welke fase-instelling op de sub (staploos regelbaar) de weergave het luidst is. De 100Hz file is gekozen omdat dat de overgangsfreq. is die ingesteld staat, en dus fronts en sub onafgezwakt laat spelen.

Er is me verteld dat dat de meest efficiente manier is de fase instelling te bepalen. Iemand een ander idee, om deze instelling nog eens op een alternatieve manier te bepalen ?



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Vandaag een ... brok ... Belgisch hardsteen binnen gekregen, 6cm dik, geslepen, zwaaaar. Voor de sub.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Dirk

je hebt er toch 4 Soundpath demper-voetjes onder zitten? waarom dan deze steen?
of 't is puur om de looks, dan snap ik 'em ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

solitaire

#128
Just for 'the looks' doe ik niet zo veel ...

heb geduld, het antwoord heb ik ... morgen, uiterlijk overmorgen :cheesy:
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Voor bovenop de sub. Ik ben benieuwd.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

yorkie13

Voor op de subwoofer werkt prima.

Dirk

dan is de sub te licht (qua gewicht bedoel ik dan) tov z'n geleverde output, anders zie ik hier het voordeel niet van  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

solitaire

Dat toevoegen van gewicht aan ('op' meestal) een luidspreker, al of niet met trillingsabsorberende maatregelen, een positief effect kan hebben is bekend. Zie ook het aantal producten dat daartoe op de markt is. Een sub, zeker een big-headed loud mouth als de mijne, met z'n extreme driver-'motor' en extreme conus uitslagen, zou een ideaal toepassingsgebied zijn. Maar dat was niet mijn primaire reden gewicht toe te voegen aan de sub.

Ja, er zitten SVS voeten onder. Per saldo ruim 3kg van de sub per voetje. Aan SVS gevraagd wat aan gewicht het werkingsgebied is van hun voetjes ... uh ... sales talk, no facts. Maar kijk naar hoe zij zelf de voeten inzetten, en wanneer er van 4 naar 6 voeten per sub wordt omgeschakeld, en je ziet dat 3kg eigenlijk onvoldoende is om de voeten in hun optimale werkgebied te laten komen (denk 'Fiat Panda met DAF Truck schokdempers'). Hun SB-1000, de kleinste sub uit hun portfolio (afmetingen zijn groter dan wat ik heb, maar gewicht is iets lager), zal ook vlak onder het optimale gewichtgebied zitten.

Dus: massa toevoegen om voeten te laten funktioneren. Theoretisch. Gewoon proberen.

Vandaag mijn tweede gewicht in huis gekregen. Betonnen/ geslepen/ gecoat paalmuts, pyramide vormig. Met de brok Belgisch hardsteen totaal bijna 19kg massa, 24x24 cm. en 17cm. hoog (massa is ± 1½x de massa van de sub, en de sub is 25x25x25cm.). De twee 'stenen' gaan verlijmt worden, en er komt een laag rubber tussen deze massa en de sub (trillingsabsorbtie en om krassen tegen te gaan). Het rubber is industrieel spul, silica-reinforced silicone, bedoeld voor compound layering construkties, moet dus met het volledige oppervlak onder duk staan om goed te werken (in mijn geval dus die 19kg op 23½x23½cm., mooi binnen het werkingsgebied van het rubber ... damn, alsof ik erover nagedacht heb ...). Als eea. brengt wat ik hoop dat het brengt (bass strakker, meer gedefinieert) zal de stenen massa in zwart worden afgewerkt (in mijn woning valt het dan het minst op).

Nu eerst wat lopende zaken afwerken, maar dan relaxed lekker eens gaan luisteren. Afwachten of theorie alleen door mijn ideële werkelijkheid of ook door de reële werkelijkheid ondersteund wordt :D


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Maikel_audionerd

Daar heb je goed over nagedacht zeg. Mooi stukje huisvlijt zeg  ;D
Ik ben benieuwd of en vooral hoe het brengt wat je ervan verwacht. Succes
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

solitaire

Dank je, Maikel.

Heb nu twee CDs kunnen beluisteren. Het lijkt dat mijn gehoopte verbeteringen er zijn. Niets wereldschokkends, geen 'heel ander geluid', maar hier doe ik het voor. Maar ... verder luisteren.

Ik blijf het lastig vinden, misschien nu iets minder dan toen ik de sub net had, om specifiek naar het sub-bass gebied te luisteren. Meer dan specifiek naar een ander frequentie gebied. Mmmm. Weinig ervaring met subs, nooit lage-tonen freak geweest (en nog niet ...) ... ? Waarom dan ook, ik blijf snel afgeleid.

(Had ik maar Hans' gave om binnen een paar seconden waarnemingen op hun merites te beoordelen :angel:)



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Peerless Monster

#135
Quote from: solitaire on September 14, 2017, 21:39:57
(Had ik maar Hans' gave om binnen een paar seconden waarnemingen op hun merites te beoordelen :angel:)

Hahahaha LOL. ;D ;D ;D
En terecht. Ik heb vaak ook genoeg aan een paar secodenn om te kunnen constateren dat het mijn sound niet is net als Hans ;D
Maar in dit geval lijkt me dat toch wel lastig hoor.
Massa is prettig, maar teveel kan ook problemen veroorzaken. Het is gewoon lekker experimenteren...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

solitaire

lekker experimenteren idd., en als het dan nog iets positiefs brengt (afgezien dat je eigenlijk altijd wel iets leert van experimenteren), dan ben ik helemaal happy
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Quote from: solitaire on September 14, 2017, 21:39:57

(Had ik maar Hans' gave om binnen een paar seconden waarnemingen op hun merites te beoordelen :angel:)



soli

Gewoon oefenen en jezelf geen druk opleggen. Je gedachten losmaken van alle overtuigingen die je hebt en dan....poef.!!! :D

Veranderingen/verbeteringen hoor je vrijwel direct...of je het mooi vindt is een ander verhaal, daar moet je lekker de tijd voornemen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

Zelf hoor ik idd. ook sommige verschillen direct. Maar vaak ook zijn veranderingen subtieler, en het duurt even voor ik me er van bewust ben wat er precies verandert is. Of de verandering een verbetering (een  'update' of een 'upgrade' ;) ) is is een ander verhaal, en idd. ook niet altijd direct te bepalen.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Wat een enorme diversiteit en diepgang heeft onze hobby toch.

Draai je zoals ikzelf al iets van 35 jaar mee in audio-land, kan het alsnog gebeuren dat je tegen aspecten aanloopt waar je misschien net de basics van kent. Oude technieken (maar in soms hele moderne toepassingen) zoals compressiedrivers of field coil electromagnet drivers, of juist moderne technieken als fluid dynamics software om de vinger te kunnen leggen op luidsprekers' exacte interne funktioneren, of de voortschrijdende inzet van DSP, of de in-en-outs van audio-specifieke netwerk- en file-based systemen of juist nieuwe aspecten op gebieden waar je je simpelweg nog niet echt in verdiept hebt tot nu (voor mij bv. akoestiek, of het inregelen van een sub) ... om maar enkele voorbeelden te noemen.

Dan merk ik toch een kennisgebrek, een 'de klok hebben hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt', een simpel 'de plank misslaan' dus ook vaak ...

Mooie hobby !




soli 
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

mmmm, als source in de nieuwe PC-set (de oude is verkocht / deels nu in gebruik in TV-set) ....

Burson Play

klikbaar

wel weeeer een ESS chip (de grijze muis onder de chipsets, daardoor overal aanwezig, en nu is 't overal griijjs), maar wel met opamp 'rolling'
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#141
Zojuist de BD van Gregory Porter 'LIve In Berlin 2016' binnen gekregen. Direct even kijken.

Nou ben ik vanochtend aan het klooien geweest oa. met een netfiltertje dat ik hier heb liggen, een wat veranderde TMR FS-8 (lijkt nu op FS-3 filter, en is bedoeld voor digitalia). Heb hem tussen een stekkerblok en de Oppo 101.

Resultaat: er lijkt meer ruimte in het beeld te zitten, afgebeelde items staan meer op zich / staan wat losser van de omgeving ... Kan het niet goed omschrijven (ben gewend audio te beschrijven ...) maar een verandering is er zeker, en volgens mij is dit beter. Of iig. bevalt het mij erg goed zo :pompom:


Oh, en Gregory doet ook erg lekkere dingen !!



soli

Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Terug van een weekendje Bonn. Leuke dingen gehoord :coffee:

Wat ik in mijn achterhoofd wel wist was dat Odyssey Audio in Amerika producten maakt obv. ontwerpen van het Duitse Symphonic Line (even gezocht, maar deze info heb ik waarschijnlijk uit dit artikel). Wat ik niet wist, waarschijnlijk omdat ik aannam dat Symphonic Line dat wel uitgesloten had, was dat de Odyssey producten ook geexporteerd worden oa. naar Europa (netjes 230V uitvoeringen). Wat ik verteld kreeg was dat er zelfs een distributeur zit in Nederland (Audioarte). I did not know that. Leuke spullen, 'weinig' geld. Nice.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Misschien ... van waarde ? ... om het hier eens te noemen.

De 1e van de maand ... altijd kort even checken ... 'vinger-op-de-zere-plek'-blog oid ... : http://www.soundstageultra.com/index.php/features-menu/opinion-menu



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

solitaire

#145
Gewicht op m'n sub bevalt uitstekend. Heb de afgelopen weken met & zonder geluisterd, en zonder meer voor toepassing ervan gekozen.

Dus de twee brokken steen aan elkaar gelijmd en gecoat (zelfde spul als op m'n audio-rack, alleen nu zonder filler: zwart en onregelmatig oppervlak, dus geen reflecties oid., en dus onopvallend in mijn luisterruimte !).

eea. ligt te drogen nu:
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Je bedoelt licht reflecties ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

ha ha ha  :D  yes indeed, sir ...
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Gelukkig... :D

Geen idee of ik het wat vind. Maar is ook niet echt boeiend. Als het effect er maar is.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

#149
Mwoah, een schoonheidsprijs zal ik er denk ik iid. niet mee winnen. Maar echt lelijk is 't ook niet imo., en effectief / funktioneel zeker wel. Daar doe ik het voor ...

Bij kleinere / lichtere subs, zeker als ze squeezable geplaatst zijn, is het denk ik de moeite waard uit te proberen wat het toevoegen van gewicht doet. Dat kan heel simpel met een stapel boeken / soepblikken of je voorraad alcoholisch ... De definitieve uitvoering kan zo esthetisch pleasing worden als je zelf wilt. Met wat mazzel haal je meer uit je sub zonder dat het je veel kost.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.