Yippie

Author Topic: solitaire's Hedonic System  (Read 12067 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline solitaire

• HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+7)
  • Hinterm Horizont geht's weiter.
Re: solitaire's Hedonic System
« Reply #125 on: September 10, 2017, 14:33:51 »
Net toch maar weer eens met de fase instelling op de Sunfire sub gespeeld, na de opmerking van Dirk. Delay kan ik nu, en waarschijnlijk ook in de toekomst (gezien de plannen die er liggen), niet instellen.

De fase stel ik in door een 100Hz fragment (file) te repeaten, te luisteren op m'n luisterplek, met sub + frontspeakers, en te bepalen op welke fase-instelling op de sub (staploos regelbaar) de weergave het luidst is. De 100Hz file is gekozen omdat dat de overgangsfreq. is die ingesteld staat, en dus fronts en sub onafgezwakt laat spelen.

Er is me verteld dat dat de meest efficiente manier is de fase instelling te bepalen. Iemand een ander idee, om deze instelling nog eens op een alternatieve manier te bepalen ?

soli
stereo set: 3D Sonics the Transparence > AudioInnovations First Audio Triode > Trichord Orca NC+ > Rega Saturn R > Tellurium Q Black / Eupen EMC > Synergistic Research MiG / AmCan VSI & 'lossy' DIY audio-rack
TV set (in opbouw): MA MASS & Sunfire HRS-8 > Ion Obelisk 100 > Oppo 101 > Samsung UE46F8000 > NVA LS3 & SC / Audioquest Pearl HDMI / Eupen EMC

Offline solitaire

• HT forum donateur
« Reply #126 on: September 13, 2017, 11:46:49 »
Vandaag een ... brok ... Belgisch hardsteen binnen gekregen, 6cm dik, geslepen, zwaaaar. Voor de sub.
stereo set: 3D Sonics the Transparence > AudioInnovations First Audio Triode > Trichord Orca NC+ > Rega Saturn R > Tellurium Q Black / Eupen EMC > Synergistic Research MiG / AmCan VSI & 'lossy' DIY audio-rack
TV set (in opbouw): MA MASS & Sunfire HRS-8 > Ion Obelisk 100 > Oppo 101 > Samsung UE46F8000 > NVA LS3 & SC / Audioquest Pearl HDMI / Eupen EMC

Offline Dynky

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+37)
« Reply #127 on: September 13, 2017, 13:14:15 »
je hebt er toch 4 Soundpath demper-voetjes onder zitten? waarom dan deze steen?
of 't is puur om de looks, dan snap ik 'em ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3645 albums (and counting) & some toys to enjoy them
the toys : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110775.msg1916137#msg1916137

Offline solitaire

• HT forum donateur
« Reply #128 on: September 13, 2017, 13:21:39 »
Just for 'the looks' doe ik niet zo veel ...

heb geduld, het antwoord heb ik ... morgen, uiterlijk overmorgen :cheesy:
« Last Edit: September 13, 2017, 13:32:11 by solitaire »

Online chansig

• Beyond The Elite Upper Class
  • Trade Count: (+121)
  • Doof en slechte set...neem dat mee in wat ik post.
« Reply #129 on: September 13, 2017, 16:16:37 »
Voor bovenop de sub. Ik ben benieuwd.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm PW Link, Focal Spirit Classic , Fiio A5

Offline Ralf67

• The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+79)
« Reply #130 on: September 13, 2017, 21:25:51 »
Voor op de subwoofer werkt prima.
Denon x4300 +Audyssey MultiEQ app, Oppo 93,Monitor Audio RS8, RX-LCR en Hepta Spring.
4x Bach S1 +Marantz SR4400, voor Dolby Atmos en DTS X
Subwoofers 2 Rel Q50/Stealth , Rel Storm III
Panasonic 55 inch UHD 4K, Xbox one S Samsung ubd-k8500

Offline Dynky

• HT forum donateur
  • Trade Count: (+37)
« Reply #131 on: September 13, 2017, 21:43:02 »
dan is de sub te licht (qua gewicht bedoel ik dan) tov z'n geleverde output, anders zie ik hier het voordeel niet van  ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

3645 albums (and counting) & some toys to enjoy them
the toys : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=110775.msg1916137#msg1916137

Offline solitaire

• HT forum donateur
« Reply #132 on: September 14, 2017, 14:10:36 »
Dat toevoegen van gewicht aan ('op' meestal) een luidspreker, al of niet met trillingsabsorberende maatregelen, een positief effect kan hebben is bekend. Zie ook het aantal producten dat daartoe op de markt is. Een sub, zeker een big-headed loud mouth als de mijne, met z'n extreme driver-'motor' en extreme conus uitslagen, zou een ideaal toepassingsgebied zijn. Maar dat was niet mijn primaire reden gewicht toe te voegen aan de sub.

Ja, er zitten SVS voeten onder. Per saldo ruim 3kg van de sub per voetje. Aan SVS gevraagd wat aan gewicht het werkingsgebied is van hun voetjes ... uh ... sales talk, no facts. Maar kijk naar hoe zij zelf de voeten inzetten, en wanneer er van 4 naar 6 voeten per sub wordt omgeschakeld, en je ziet dat 3kg eigenlijk onvoldoende is om de voeten in hun optimale werkgebied te laten komen (denk 'Fiat Panda met DAF Truck schokdempers'). Hun SB-1000, de kleinste sub uit hun portfolio (afmetingen zijn groter dan wat ik heb, maar gewicht is iets lager), zal ook vlak onder het optimale gewichtgebied zitten.

Dus: massa toevoegen om voeten te laten funktioneren. Theoretisch. Gewoon proberen.

Vandaag mijn tweede gewicht in huis gekregen. Betonnen/ geslepen/ gecoat paalmuts, pyramide vormig. Met de brok Belgisch hardsteen totaal bijna 19kg massa, 24x24 cm. en 17cm. hoog (massa is 1x de massa van de sub, en de sub is 25x25x25cm.). De twee 'stenen' gaan verlijmt worden, en er komt een laag rubber tussen deze massa en de sub (trillingsabsorbtie en om krassen tegen te gaan). Het rubber is industrieel spul, silica-reinforced silicone, bedoeld voor compound layering construkties, moet dus met het volledige oppervlak onder duk staan om goed te werken (in mijn geval dus die 19kg op 23x23cm., mooi binnen het werkingsgebied van het rubber ... damn, alsof ik erover nagedacht heb ...). Als eea. brengt wat ik hoop dat het brengt (bass strakker, meer gedefinieert) zal de stenen massa in zwart worden afgewerkt (in mijn woning valt het dan het minst op).

Nu eerst wat lopende zaken afwerken, maar dan relaxed lekker eens gaan luisteren. Afwachten of theorie alleen door mijn idele werkelijkheid of ook door de rele werkelijkheid ondersteund wordt :D

soli

Offline Maikel_audionerd

• HT forum legend group
  • Trade Count: (+5)
  • Assumption is the mother of all failures
« Reply #133 on: September 14, 2017, 17:41:27 »
Daar heb je goed over nagedacht zeg. Mooi stukje huisvlijt zeg  ;D
Ik ben benieuwd of en vooral hoe het brengt wat je ervan verwacht. Succes
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon gentegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Offline solitaire

• HT forum donateur
« Reply #134 on: September 14, 2017, 21:39:57 »
Dank je, Maikel.

Heb nu twee CDs kunnen beluisteren. Het lijkt dat mijn gehoopte verbeteringen er zijn. Niets wereldschokkends, geen 'heel ander geluid', maar hier doe ik het voor. Maar ... verder luisteren.

Ik blijf het lastig vinden, misschien nu iets minder dan toen ik de sub net had, om specifiek naar het sub-bass gebied te luisteren. Meer dan specifiek naar een ander frequentie gebied. Mmmm. Weinig ervaring met subs, nooit lage-tonen freak geweest (en nog niet ...) ... ? Waarom dan ook, ik blijf snel afgeleid.

(Had ik maar Hans' gave om binnen een paar seconden waarnemingen op hun merites te beoordelen :angel:)

soli

Offline Peerless Monster

• Mr. Plinius
  • HT forum donateur
  • The ultimate HT Forum elite group
  • Trade Count: (+49)
  • Note to my self: Don't lose it!!!
« Reply #135 on: September 15, 2017, 09:50:39 »
(Had ik maar Hans' gave om binnen een paar seconden waarnemingen op hun merites te beoordelen :angel:)

Hahahaha LOL. ;D ;D ;D
En terecht. Ik heb vaak ook genoeg aan een paar secodenn om te kunnen constateren dat het mijn sound niet is net als Hans ;D
Maar in dit geval lijkt me dat toch wel lastig hoor.
Massa is prettig, maar teveel kan ook problemen veroorzaken. Het is gewoon lekker experimenteren...
« Last Edit: September 15, 2017, 09:51:05 by Peerless Monster »
Stereo: CA-plates | Classe CP800 MKII / Classe CA2200 | Acoustat model one | T+A CRITERION TCD 610 W "het beest" 1500 watt | Test RS cables | Sonos connect modified Magna mod | Dual CS510 platenspeler
HT: JVC HD750 | CA-plate Diamond 2 | Classe SSP600 of Anthem Statement D2 | TAG McLaren 7 kanaals eindversterker | Acoustat model one gemodificeerd door Audiofiel | Subwoofer Teufel M 9500 SW THX Ultra 2 | KEF Reference dipolen DS206 | Jamo Ultra THX 2 center | Adam centr | Apple TV 4 |Dune HD MAX

Offline solitaire

• HT forum donateur
« Reply #136 on: September 15, 2017, 10:28:40 »
lekker experimenteren idd., en als het dan nog iets positiefs brengt (afgezien dat je eigenlijk altijd wel iets leert van experimenteren), dan ben ik helemaal happy

Online chansig

• Beyond The Elite Upper Class
  • Trade Count: (+121)
  • Doof en slechte set...neem dat mee in wat ik post.
« Reply #137 on: September 15, 2017, 10:39:25 »

soli

Gewoon oefenen en jezelf geen druk opleggen. Je gedachten losmaken van alle overtuigingen die je hebt en dan....poef.!!! :D

Veranderingen/verbeteringen hoor je vrijwel direct...of je het mooi vindt is een ander verhaal, daar moet je lekker de tijd voornemen.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm PW Link, Focal Spirit Classic , Fiio A5

Offline solitaire

• HT forum donateur
« Reply #138 on: September 15, 2017, 11:32:37 »
Zelf hoor ik idd. ook sommige verschillen direct. Maar vaak ook zijn veranderingen subtieler, en het duurt even voor ik me er van bewust ben wat er precies verandert is. Of de verandering een verbetering (een  'update' of een 'upgrade' ;) ) is is een ander verhaal, en idd. ook niet altijd direct te bepalen.

Offline solitaire

• HT forum donateur
« Reply #139 on: September 16, 2017, 13:41:00 »
Wat een enorme diversiteit en diepgang heeft onze hobby toch.

Draai je zoals ikzelf al iets van 35 jaar mee in audio-land, kan het alsnog gebeuren dat je tegen aspecten aanloopt waar je misschien net de basics van kent. Oude technieken (maar in soms hele moderne toepassingen) zoals compressiedrivers of field coil electromagnet drivers, of juist moderne technieken als fluid dynamics software om de vinger te kunnen leggen op luidsprekers' exacte interne funktioneren, of de voortschrijdende inzet van DSP, of de in-en-outs van audio-specifieke netwerk- en file-based systemen of juist nieuwe aspecten op gebieden waar je je simpelweg nog niet echt in verdiept hebt tot nu (voor mij bv. akoestiek, of het inregelen van een sub) ... om maar enkele voorbeelden te noemen.

Dan merk ik toch een kennisgebrek, een 'de klok hebben hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt', een simpel 'de plank misslaan' dus ook vaak ...

Mooie hobby !

soli