solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Quote from: solitaire on June 18, 2017, 11:20:57
De panelen zijn gisteren geschuurd. Met de hand ... heb er spierpijn van: eerst met korrel 800 nat schuren, dan met korrel 1200 nat, vervolgens met koperpoets polijsten. Vanochtend de speakers in elkaar gezet, en met de zwarte achtergrond van de stand erachter vallen toch nog een aantal plekjes op in het plexiglas die wat doffig zijn ... nou ja, kan altijd later nog een keer verder behandeld worden als het me zou gaan storen.

Nu de speakers opstellen. In mijn woonkamer nog geen ervaring met OB's, dus dit zal wel even aftasten worden. En verder 'drivers aan de binnenkant of aan de buitenkant' ? Wat dat betreft zijn het net Maggies met hun lange tweeter 'strook' aan een kant van het paneel. En daar heb ik veel ervaring mee, dus wellicht dat dat gaat helpen. We'll see.



soli

Wauw.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Maikel_audionerd

Quote from: solitaire on June 18, 2017, 11:20:57
De panelen zijn gisteren geschuurd. Met de hand ... heb er spierpijn van: eerst met korrel 800 nat schuren, dan met korrel 1200 nat, vervolgens met koperpoets polijsten. Vanochtend de speakers in elkaar gezet, en met de zwarte achtergrond van de stand erachter vallen toch nog een aantal plekjes op in het plexiglas die wat doffig zijn ... nou ja, kan altijd later nog een keer verder behandeld worden als het me zou gaan storen.

Nu de speakers opstellen. In mijn woonkamer nog geen ervaring met OB's, dus dit zal wel even aftasten worden. En verder 'drivers aan de binnenkant of aan de buitenkant' ? Wat dat betreft zijn het net Maggies met hun lange tweeter 'strook' aan een kant van het paneel. En daar heb ik veel ervaring mee, dus wellicht dat dat gaat helpen. We'll see.

soli
Heb je nu 4 panelen; 2 van metaal en 2 van plexiglas??
Hoe werkt dat?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

solitaire

De metalen delen zijn de 'voeten' voor de plexiglas delen (die net-iets-achterover/bijna-rechtop staan), per luidspreker zit het plexiglas tussen een driver en een metalen voet.

Nu ben ik nog bezig met het zoeken naar de optimale plaatsing van de speakers, maar als ze eenmaal staan komen er wel weer wat kiekjes die ook de opbouw van de speakers laten zien.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

DofN

Ik ook.. Volg dit draadje nu.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

solitaire

En zo heb je toch in eens een unieke kabel in je set-up.

Nou ja, het kabeltje van KPN waarmee data je huis in komt is nieuw, omdat m'n aansluiting verandert is. Je kan als vaste klant, als je een dubbele telefoonaansluiting hebt en het juiste modem, kostenloos (nou ja, nu nog, wie weet wat in de toekomst gaat gebeuren) de twee aansluitingen combineren tot één data aansluiting. De max. internetsnelheid verdubbeld hierdoor.

Moet nog zien of ik het verschil ga merken, volgens mij was mijn aansluiting al sneller dan menig website mij kon aanleveren (of was er ergens onderweg een blokkade zodat niet mijn aansluiting de bottleneck was).


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#56
OK, ik zal het verklappen, de speakers zijn de 3D Sonics "The Transparence". De firma "3D Sonics" was eigenlijk Thorsten Loesch, oa. bekend van vele (DIY-) audio forums (fora ??) en de man achter Abbingdon Music Research (AMR) en iFi Audio. Info over deze speakers hier (link opent traag), link naar toegepaste driver hier (driver is gecoat met Ennemoser C 37). Een speaker die geen DSP manipulatie nodig heeft, geen multi-amping, nooit firmware updates of plugins ed., geen control-app, niets wireless, zelfs geen lossy passieve crossovers. Helemaal mijn pakkie-an dus 8).

De Focal Aria 906 luidsprekers waar ik de afgelopen tijd mee draaide waren een noodoplossing. Kwa weergave best fraai, betaalbaar en voor niet-hoog-rendemends-speakers goed te matchen met mijn laag-vermogen versterker. Ook deze nieuwe speakers zijn weer een tussenoplossing, maar dan nu wel echt in de 'goede richting'. Mijn gewenste speakers blijken ook 2e hands nog te duur, zelfs met hulp van vrienden, en met de nu aangeschafte LS heb ik even de tijd om verder te sparen.

Het is een 'mid'-georrienteerde luidspreker. Yes, de allerhoogste en allerlaagste tonen doen er toe, is het niet tonaal dan wel bv. qua positieve uitwerking op afbeeldinggrootte en autoriteit (denk aan iets als 60Hz oid. ondergrens weergavegebied, en volgens specs 19kHz bovengrens). Maar persoonlijk heb ik liever een speaker die de freq. extremen niet volledig pakt maar verder prachtig zingt dan een speaker die geheel volgens HiFi voorstellingen ook die extremen er bij pakt maar klinkt als een toongenerator (daarbij ben ik niet zo'n tonaal-georienteerde luisteraar). Bas weergave is op papier vergelijkbaar met de Aria (39x23x28cm kast en 55-28k Hz weergave), maar luisterend lijken de Transparences zelfs dieper te gaan en zijn ze vele malen strakker/ sneller/ dynamischer/ informatiever (BTW de match versterker > Aria was technisch dus niet ideaal). De weergave is dus nu voor mij perfect as-is, maar misschien dat ik in de toekomst een (super)tweeter toevoeg, als ik die mooi kan laten matchen met de Supravox (en het resultaat is een opbloeien van de hele weergave-range). Ook andere Supravox drivers bv. de 215-2000[EXC]) of, met wat kleine veranderingen aan de baffle, andere merken drivers zijn mogelijk. En tijdens het plaatsen zijn me een aantal dingen opgevallen die wellicht binnenkort al voor een nog fraaiere weergave kunnen zorgen.

Dat plaatsen koste me werkelijk wat tijd (alhoewel ik tijdens de tropische dagen van afgelopen week de versterker en mijzelf ontzien heb). In het verleden in een andere luisterruimte wel eens een OB gehoord (was erg ruw geluid, en heeft geen indruk gemaakt), en in de huidige ruimte een DIY OB gehad, opgesteld door de maker, die zonder correcties al lekker klonk (de correctie was op het moment van luisteren in ontwikkeling). Kwa plaatsings optimalisatie was er dus geen ervaring met OB's. Na veel schuiven met de Transparences staan ze nu 52 69 en 54.5 72 cm. van de voorwand (gemeten vanaf midden magneet achterkant) en minimaal 68 cm. van een zijwand (gemeten vanaf buitenrand baffle), drivers aan de binnenkant, ingedraaid direct gericht op de luisterpositie [edit - ze staan nu iets sterker ingedraaid, met de kruislijn vlak voor de luisterpositie]. Zo is de basweergave het egaalst en diepst en de midrange verslavend (damn ... strakker dan ik voor mogelijk had gehouden, maar ... anders: koppeling aan de ruimte is denk ik een van de redenen)[laatse edit - bas is nu sterker, en de attack van noten krachtiger]. De soundstage is erg goed, groot maar niet overdreven en zeer natuurlijk klinkend ... brr ... hard turning back to 'doos'luidsprekers.


soli

edit - driver data toegevoegd
edit - nog eens drastisch met de speakers zitten spelen, en de nieuwe opstelling vermeld
Hinterm Horizont geht's weiter.

chansig

Gave speakers om te zien...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Quote from: chansig on June 24, 2017, 11:11:31
Gave speakers om te zien...

Gr. Hans

Precies. Ze zijn eigenlijk heel lomp als je het plexiglas zou inkleuren... ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

solitaire

ha ha, waren de baffles niet transparant geweest, waren ze waarschijnlijk niet het huis in gekomen ;D (hoewel de weergave die je er mee in huis haalt wel vreselijk veel vergoedt ...)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Maikel_audionerd

Woow, dat zijn toch wel serieus indrukwekkende speakers. Je verhaal erbij zeker net zo interssant. Daar ga je volgens mij veel plezier aan beleven. Qua resonantie zit de koppeling tussen aluminium en plexiglas goed?
Waanzinnig simpel en slim design hoor
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

solitaire

Holy Wow ... de speakers geven je meer het gevoel dat wat je ook hoort, het bij elkaar hoort, samen de muziek is. Minder detail gericht wellicht, de eenheid doet het 'em.

Maar dan ... details op bv. Atom Heart Mother (Pink Floyd), de stukken met het ontbijt, het roeren, lepel neerleggen, ... het is spooky hoe levensecht het klinkt ... het spatten bij het bakken, je kan duidelijk horen of een spat iets verder of dichterbij de microfoon gebeurde ... wat nou 'minder detailgericht', 'meer als eenheid neerzetten' ...

Stemmen, piano (!), percussie (!!) ... aaahhhhh. Zeker niet perfect, maar toch zo perfect ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Maikel_audionerd

Quote from: solitaire on June 27, 2017, 12:45:46
Holy Wow ... de speakers geven je meer het gevoel dat wat je ook hoort, het bij elkaar hoort, samen de muziek is. Minder detail gericht wellicht, de eenheid doet het 'em.

Maar dan ... details op bv. Atom Heart Mother (Pink Floyd), de stukken met het ontbijt, het roeren, lepel neerleggen, ... het is spooky hoe levensecht het klinkt ... het spatten bij het bakken, je kan duidelijk horen of een spat iets verder of dichterbij de microfoon gebeurde ... wat nou 'minder detailgericht', 'meer als eenheid neerzetten' ...

Stemmen, piano (!), percussie (!!) ... aaahhhhh. Zeker niet perfect, maar toch zo perfect ...



soli
Goeie keus man, Pink Floyd  :inlove:
Je omschrijving klinkt alsof je voorlopig hiermee heel goed kunt leven :)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

boem

Gave dingen. Ik vermoed trouwens dat de vlek op je foto's niet in je lens, maar op je sensor zit, heb je een verwisselbare lens? Dan kun je dat bij een beetje fotozaak zo laten schoonmaken of, als je dapper en handig bent, zelf schoonmaken...
Na heel wat up/side/down-grades: squeezebox touch- antimode dc 2.0 - audiogd dac-19 - vanmedevoort ca440 - holton nxv500 - troels super mini monitor

solitaire

#65
@ Maikel_audionerd : Yep deze gaan nog even niet weg. De korte pure signaalweg, de dynamiek en het gebrek aan 'naklinken' van de kast, de koppeling aan de akoestiek, usw., alles zorgt voor een weergave karakter dat verslavend werkt. Aan de andere kant mis je soms bv. de transparantie, of, in hifi termen, de 'airy-ness', in het super hoog (maar minder vaak als ik eerder dacht) en de drukopbouw in het laag ('slam' zo je wilt, maar dan bedoel ik niet het US type slam, dat kan me zowiezo gestolen worden).

Om bij Pink F te blijven, de meer massieve effecten die ze gebruiken, ik weet dat er meer diep dreigend karakter in de opname zit dan ik nu hoor. Maar ook na zo'n drie decennia audio als hobby ben ik van mening dat een sub, qua werking en (bij-)effect, enkel in een entertainment omgeving een plek heeft, en muziekweergave voor mij schijnbaar een te serieus karakter heeft om mij het daar toe te laten passen ... (I know :embarassed:).

Er moet ergens een weergave systeem bestaan dat het pos. van een OB combineert met die van gesloten systemen/ hoorns/ vliesweergevers ... I'm looking for it. Mmmm, heb wel wat ideetjes ... maar 'k mis het budget nog even ...



@ boem : De fotos zijn genomen met een mobiele telefoon ... Een 'volwaardig' fototoestel heb ik wel, maar nog nooit gebruikt, en het 'inlezen' schuif ik steeds weer voor me uit ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Maikel_audionerd

Quote from: solitaire on June 27, 2017, 17:21:25
@ Maikel_audionerd : Yep deze gaan nog even niet weg. De korte pure signaalweg, de dynamiek en het gebrek aan 'naklinken' van de kast, de koppeling aan de akoestiek, usw., alles zorgt voor een weergave karakter dat verslavend werkt. Aan de andere kant mis je soms bv. de transparantie, of, in hifi termen, de 'airy-ness', in het super hoog (maar minder vaak als ik eerder dacht) en de drukopbouw in het laag ('slam' zo je wilt, maar dan bedoel ik niet het US type slam, dat kan me zowiezo gestolen worden).

Om bij Pink F te blijven, de meer massieve effecten die ze gebruiken, ik weet dat er meer diep dreigend karakter in de opname zit dan ik nu hoor. Maar ook na zo'n drie decennia audio als hobby ben ik van mening dat een sub, qua werking en (bij-)effect, enkel in een entertainment omgeving een plek heeft, en muziekweergave voor mij schijnbaar een te serieus karakter heeft om mij het daar toe te laten passen ... (I know :embarassed:).

Er moet ergens een weergave systeem bestaan dat het pos. van een OB combineert met die van gesloten systemen/ hoorns/ vliesweergevers ... I'm looking for it. Mmmm, heb wel wat ideetjes ... maar 'k mis het budget nog even ...



@ boem : De fotos zijn genomen met een mobiele telefoon ... Een 'volwaardig' fototoestel heb ik wel, maar nog nooit gebruikt, en het 'inlezen' schuif ik steeds weer voor me uit ...



soli
Dat zou, wanneer je drivers nog niet volledig ingespeeld zijn, wellicht nog beter kunnen worden
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

solitaire

#67
Dat zou kunnen, alhoewel ik nu al enkele dagen veel luister en waarschijnlijk al behoorlijk ingespeeld raak (uh, de speakers dan ... ga ik van uit ;)). Daarnaast is drukopbouw in het laag geen sterk punt van OB's.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

De volgende stap gaat worden het opnieuw opbouwen van de TV-set.

De versterker daaruit gaat naar de PC-set (de Ion Obelisk 100), en daarmee zijn eigenlijk alle onderdelen van de oude TV-set weg. In het verleden heb ik daar staande luidsprekers gehad, maar die waren me voor deze locatie veel te groot. Dus de opzet gaat worden stereo versterker met sub-uitgang op twee kleine speakers + sub. Verder simpel, een KPN set-top box, een Oppo 101 als player en een Oppo 93 als regiovrije reserve player.

Kwa bekabeling ga ik niets buitengewoons doen, simpel will do. Uit een nog niet ver verleden heb ik een aantal NVA LS3 speakerkabels en NVA (Super) Sound Cord interconnects over (toen gebruikt in test / vergelijk setups). Wel heb ik een paar HDMI kabels vergeleken om te kijken of het mogelijk is zonder een al te groot budget de Audioquest Pearls die ik nu heb te verbeteren. Ik had daarvoor een van den Hul Ultimate 4k HEAC,  Transparent Performance en een Shunyata Venom te leen obv. meerdere berichten dat dit voor het geld extreem goede performers zouden zijn. Een Audioquest Cinnamon kwam nog voorbij, mooie 2e hands aanbieding (en 'veilig' omdat me de Pearl al goed bevalt), maar met de koop was ik net iets te laat.

De Transparent en de Shunyata zijn beide mooi, overall vergelijkbaar met de AQ Pearl, op punten wat beter/slechter. Voor het geld blijf ik lekker bij de Pearl. De VDH is duidelijk beter, alhoewel ik denk dat het wat vetter/verzadigder/Sony-full-colour effect mensen ook kan tegenstaan. Verder leken details tegelijk meer één met het gehele plaatje en daarbij toch ook sprankelender/duidelijker. Het lijkt een wat dynamischer/sneller/frisser beeld. Daar zou ik mijn Pearls wel voor inruilen.

Maar mij is verteld dat tweede helft van dit jaar de HDMI2.1 kabels komen (kwa kabels niet veel anders, alleen moeten ze geschikt zijn voor een grotere data hoeveelheid, als ik het goed zeg), die misschien en-passant een mooiere weergavekwaliteit brengen. Nou ja, dan dus daar maar even op wachten nu eerst.


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Net met de post een setje SVS SoundPath ontvangen. Via via aan kunnen schaffen voor een vriendenprijsje. Dan hebben we dat alvast in huis. Sh#t, ik heb nog helemaal geen sub ! De buren kunnen iig. niet zeggen dat ik niet aan ze gedacht heb.

Over een uurtje of zo stap ik op de trein naar een luisterweekendje. Kijken welk moois ik tegen ga komen.


soli



PS sorry mikeske ;)
Hinterm Horizont geht's weiter.

Maikel_audionerd

Goed bezig soli, je timmert lekker aan de 'weg' zeg  :D
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

mikeske

Quote from: solitaire on July 14, 2017, 10:32:36
PS sorry mikeske ;)

Geeft niet hoor, cobraatje had nog een setje.
Zijn nieuwe sub had al goede voetjes dus deze mochten ook de verkoop in.
Zijn al onderweg naar mij  ;D
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

yorkie13

Een subwoofer bij dipool luidsprekers ?

Dat is een aardige uitdaging.

Peerless Monster

Quote from: Ralf67 on July 14, 2017, 22:55:23
Een subwoofer bij dipool luidsprekers ?

Dat is een aardige uitdaging.

Met mijn electrostaten lukt dat aardig hoor 😄.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

solitaire

Quote from: mikeske on July 14, 2017, 18:02:53
Geeft niet hoor, cobraatje had nog een setje.
Zijn nieuwe sub had al goede voetjes dus deze mochten ook de verkoop in.
Zijn al onderweg naar mij  ;D

:headbanging:
Hinterm Horizont geht's weiter.