solitaire's Hedonic System

Started by solitaire, May 31, 2015, 20:16:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

solitaire

Doel: simpel CD-based systeem dat je verleidt muziek te luisteren ohne Ende (solitaire goes universeel :dozingoff:)

Onderstaande foto geeft de huidige staat van de set weer ... brokstukken, in transitie, eerste fase ...

Tweede fase is het verder van de hand doen van oude spullen en het binnenhalen van nieuwe.



solitaire


edit/   toevoeging link naar geschiedenis  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=78036.msg2800001#msg2800001
Hinterm Horizont geht's weiter.

Maximus_Aurelius

#1
Zie ik daar een Audioplan PowerStar liggen? Kan alleen niet uithalen of het een G of S is  ;)

Voor diegene die niet weten wat ik bedoel met Audioplan. Het is die ronde stekkerblok.  ;)
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

solitaire

Dat is een Audioplan PowerStar S, de oude (eerste) versie.

Ziet er wellicht wat vreemd uit door de witte pluggen in de ongebruikte sockets, wat after-market producten zijn (niet-Audioplan, bedoeld om resoneren van de sockets/bekabeling te minimaliseren).



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

BuSpu

Ha, ha dacht dat het kinderveilige stopcontacten waren   :clapping:

solitaire

yes, alles is lekker multifunktioneel hier :angel:
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Als uitgangspunt zullen het stekkerblok en de stroomkabels (Eupen EMC, ook die vanaf de meterkast naar het stekkerblok) in de nieuwe set ook weer gebruikt gaan worden: in de oude set en in andere opstellingen bevielen ze me erg goed, had ik veel toe moeten betalen om betere resultaten te behalen, en 'k heb ze in meerdere lengtes klaarliggen.

Mijn eindversterker, AudioInnovations First Audio Triode, blijft ook zeker weten.

Een tijd geleden had ik Focal Aria 906 luidsprekers in huis, en die bevielen me erg goed (als je Focal denkt te kennen zal deze serie je denk ik doen verbazen). De match met mijn versterker was wonderwel wonderbaarlijk ... Via **Marco 76** kon ik een mooi setje aanschaffen (dank je Marco). Later bleek dat Epos ST15 stands eigenlijk een must waren ... zie daar deze combi als niet onbelangrijk puzzelstuk in de opbouw van de nieuwe set.


Voorversterker / bron / bekabeling / akoestiek / ed. is nog ter nadere invulling (maar ideeën concretiseren zich).



solit
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#6
lekker luisteren naar Gazpacho - Night (met dank aan simsatit's tip in z'n mooie showcase op het stereoforum)

Aankomend weekend gaat de CD speler retour waar ik een tijdje naar kon luisteren in mijn eigen setup. Nog een paar zilverschijfjes als afscheid ...


Er komt nu ook wat meer schot in de verdere opbouw van de set. Het rack waarvan een deel van de modificaties uitbesteed was is weer terug in huis (vakantieperiode zat me 'dwars') en kan afgemaakt worden nu. Nog niet alle onderdelen zijn binnen, but no hurry, en ik kan desondanks toch het eea. doen. Foto's volgen.

In de opstelling van de speakers zit me iets kleins dwars (maar als iets een maal je aandacht heeft ...), en daar komt een oplossing voor (hoop ik dan toch) binnenkort. Een schoonheidsprijs zal het niet krijgen :-[ (maar form follows function not fashion)

D'r zijn wat onderdelen van vroegere projecten over, die ik eens zal uploaden en jullie om een prijsindic vragen.


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#7
Sommige van jullie weten het misschien ... 'mechanische plaatsing' binnen audio is een beetjes mijn shtick. Voetjes, racks/stands, plateaus, mechanische aarding, ontkoppeling, additionele massa ... je kon me er altijd wakker voor maken en 'k was er veel mee bezig. Voor mijn huidige audiosetje (nog steeds in opbouw) heb ik nu een rack kunnen bouwen dat er keck uitziet en dat gebaseerd is op tried & tested ideeen: het rack is een vaste invloed op de geluidsweergave als totaal (alsof je van apparatuur wisseld) ipv. dat je met kleine wijzigingen je set aan het tweaken bent (en met de ontelbare variabelen die er zijn ... aan het tweaken blijft). De gebruikte (match van) apparatuur speeld hierdoor wel een prominentere rol. Onderstaand zowel een korte als een wat uitvoeriger (...) presentatie. Please read in the sincere but light-hearted spirit it was compiled.

- de basis is een Solidsteel Serie 5 - model 5.3 rack
- rondom extra voorzien van enkele hard-elastische lagen (undercoating vezel-versterkte-pasta)
- inwendig onder vacuum aangebracht closed-cell expanding urethane schuim (low-density 'non-structural' foam, normaal toegepast in bv. drijf/dompel elementen)
- schappen vervangen door Atacama Staticstage01 exemplaren
- schap/rack interface, een kegeltje, vervangen door een gietijzer kogeltje met hard-rubber ringetje aan de schap-zijde
- de kegel-ontvangers in het frame professioneel opgesoldeerd (van de twee typen 'ontvangers' aanwezig, zijn nu alle gelijkvormig, nml. licht conisch aan de bovenkant)
- AmCan footers onder het rack
- voorzien van een schroef aarde/batterij verbinding
- da's alles ... pimp your rack ...

Dit rack heb ik een tijdje geleden voor een kennis van me uitgedoktert, over de periode van grofweg een jaar (en een aardige duit aan allerhande onderdelen, uitbesteed-werk en transportkosten) en dit is simpelweg een copy daarvan.
     
Een Solidsteel 6.4 rack zat een aantal jaren geleden in m'n set en beviel erg goed. Het 5.3 rack is gelijk de 6.4 opgebouwd zonder onnodige ornamenten / montagemateriaal / materiaalovergangen (met elk hun eigen resonanties/~spiegelingen), mooi stabiel en niet overbuild. Zeker met de extra demping aangebrachte op en in het frame is het een rack dat trillingen kan verdelen over het hele rack en deze en-route zelf om kan omzetten in warmte. Da's waarom ik niet een massarack neem: de massa lijkt de trillingen terug te spiegelen je apparatuur in en dat wat wel wordt opgenomen blijft lokaal, onder je apparatuur, in het rack, wat averechts werkt (wat dan weer is op te lossen door voetjes te kiezen die op kleine schaal dat moeten proberen te doen waar ik nu een heel rack voor heb ...). Het rack inwendig te vullen helpt ook interne reflecties van geluidsgolven voorkomen.

De Atacama schappen zijn sterk en stijf, maken geen dood dof maar een levendig snel uitdovend geluid als je er op tikt. Ze blijken itt. spaanplaat, MDF en het meeste sedimentair gesteente goed in een 'lossy' omgeving te werken. Voor de toekomst ... een afgeleide van de voetjes die ik zelf jarenlang maakte is een schap voor dit rack, echter a/ ze zijn dan uniek maatgemaakt en vergen veel overleg met de producent en b/ vergen een flinke investering (iig. in mijn budget context) waarvoor dan weer eerst gespaard dient te gaan worden. En miscchien dat ik dan toch binnen de context van de setup te veel van het budget alloceer aan het rack (en aan een onbeproefd idee, de samenhang van het huidige rack weer omverwerpend) ... wellicht dat het er nog eens van komt.

De gietijzeren kogeltjes blijken ook goed in een 'lossy' omgeving te funktioneren. De rubber ringetjes zijn zoals zoveel in dit rack empirisch gevonden en zitten tussen kogel en schap (dusdanig dat het schap vol steunt op de kogel maar tegelijk het ringetje samendrukt). Er zijn vele voetjes die het te plaatsen apparaat dragen op een kogeltje, en op de meeste ervan die ik probeerde bracht een qua maatvoering en hardheid juist gekozen ringetje winst. Het uitproberen waard. Om de kogeltjes stabiel te kunnen plaatsen in het frame moesten de standaard voorhandende kegel-ontvangers in het frame enigszins conisch opgesoldeerd worden.

Mijn woning is oorspronkelijk een 4-hoog simpel jaren-70 sociaalwoningbouw appartement redelijk dicht bij een behoorlijk drukke verkeerskruising, waardoor LF rumble slechts zelden hoorbaar maar blijkbaar toch vaak aanwezig is. Om de invloedt daarvan te minimaliseren (je wilt het rack dat is gebouwd om op zichzelf te funktioneren voor laag-amplitude trillingen niet vervuilen door deze rumble) ontdekte ik een aantal jaren geleden een perfect werkende oplossing in de AmCan. Je wilt natuurlijk het rack 'op zijn plek houden', maar daarnaast de uiteinden van het rack waar de voetjes aan zitten, zeker in het horizontale vlak, dempen (een magneetveldvoet bv. zou een oplossing zijn maar die biedt in het horizontale vlak geen werking). De AmCans worden toegepast als 'variable stiffness isolators', en zijn op maat gemaakt, hebben een langere veerweg primair om een langere schroef plaats te bieden in de voet maar waardoor in het horizontale vlak meer demping voorhanden is.

En dan is er nog de schroefverbinding om ... oh shock horror ... het rack te kunnen aaarden, of, waarvan ik merk dat de effecten duidelijker / frequenter zijn, op een batterij aan te kunnen sluiten. Deze constructie is ontstaan nadat ik een Phonosophie rack met Rack-Erdungskabel hoorde (note: ook de breedbanders in mijn laatste DIY luidsprekers waren geaard). Het verhaal erachter (het zou een kooi van Faraday creëren) verward me (zo'n kooi heeft geen aarding nodig) en prikkeld me tegelijk. Op een iets ander gebied is er zoiets als de Battery Ground Tweak (en de vele commerciele afgeleiden), en al spelende merkte ik dat een aardekabel leuk is, maar een batterij echt lachen. De batterij is nu 10x 1.2V 2600mAh (5x serie, in parallel, 6V 5200mAh, maar alleen de neg. is bedraad ...), echter the jury is still out (playing around). Wat moet ik er van zeggen. Ik weet niet eens in alle gevallen absoluut zeker of het uberhaupt effect heeft. Wel wat ik denk dat dat effect is (aarde of batterij maakt dan niet uit, en ook bij de breedbanders was het al soortgelijk): meer rust, grotere samenhang in de presentatie, een meer ontspannen gevoel, minder ruw/scherp. Geluid lijkt meer ruimte te krijgen (is meer gefocussed ?), heeft meer flow, is opener en dynamischer. Hell, what do I know. De effecten zijn niet altijd (even sterk) waarneembaar (waarom ? wanneer wel ?), maar mijn muziek lijkt er blij van te worden (het is meer 'luisteren met je hart' dan 'luisteren met je hoofd', 'ongeveer gelijk' als een ontdekkingsreis zien, en serieus nemen wat je al dan niet waarneemt, hoe abject dit voor sommigen misschien ook lijkt).

Alle maatregelen tesamen, het rack en de te gebruiken voetjes (zie onderstaande post) als systeem, zorgen er hier voor dat de weergave schoner [zwarter ?] is, specifieke kenmerken uit een opname, mits aanwezig, beter waarneembaar zijn, zoals transparantie (ook dieper in het geluidsbeeld), duidelijker plaatsbaar (daarbij komt dat er meer ruimte tussen de instrumenten mogelijk lijkt met een diepere ruimteafbeelding), groter dynamisch bereik (een langer te volgen opbouw/uitklank, wat sommigen volgens mij als 'de muziek lijkt langzamer te gaan' omschrijven) en resonerende objecten (borstkas, klankkast ed.) hebben meer vlees (iets afgeronde hoge tonen?) en minder 'ghostly apparition' (iets typisch 'hifi', dat vreemd genoeg door velen wordt nagestreeft en dmv. accesoires max versterkt ...). Er is nu duidelijk meer verschil tussen opnames onderling (en soms tussen afzonderlijke opnames op een CD), en tussen apparatuur onderling.




soli


PS/ Mijn excuses voor de alphabet mountain. Rack. Klaar. Muzikaal. Tevreden.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#8
Het rack is ontwikkeld met de Synergistic Research MIG als 'dienstdoend' apparaat-voetje (de kilootjes van de eindversterker staan standaard op AmCans). SR heeft veel mooie producten maar ook vele die voor mij helemaal niets doen. Hun marketing taal heeft daarbij een zeer hoog Diederik Stapel -gehalte. Maar WTF, de MIGs presteren ! ... als je het hun mogelijk maakt ...

De MIGs zijn diva's; niet op alle contactvlakken werken ze even goed (vergeet plexiglas, spaanplaat, bijna altijd MDF, meeste sedimentair gesteente), de lokatie onder het equipment is van wezenlijk belang en uiteindelijk of ze point up or down geplaatst worden. Geen 'cure for all' oplossing ... Ze zijn dermate 'tweakbaar' dat makkelijk ook een niet-wenselijke uitkomst mogelijk is ... 
Misschien niet as-is the meest neutrale footer (zoals de rest van het rack), maar met wat proberen wel neutraal te krijgen MET behoud van de mooie MIG-eigen eigenschappen zoals die volle-toon, grotere tastbaarheid en aanstekelijke weergave met duidelijke dynamiek ook achterin de weergavebuhne.
De MIGs passen perfect bij dit rack ondanks dat ze, als negatieve insteek, een imprint hebben in dat ze soms iets kunnen overdrijven qua vlees&bloed, grootte van de buhne en iets ruw naklinkende hoge tonen, maar daarnaast, de positieve benadering, eigenschappen van de apparatuur lijken te vergroten (hier komt de veelheid aan plaatsingsmogelijkheden van de MIG om de hoek kijken die de prestaties met wat oefening enigszins laat bijstellen).

Het rack als totaal heeft zo, door te spelen met kogeltjes / rubber ringetjes, plaatsing van de MIGs en in mindere mate door het batterypack, de mogelijkheid de werkwijze aan de prestaties van de te plaatsen apparatuur ietwat aan te passen en toch een vastomlijnde aanpak op gebied van 'mechanische plaatsing' te bieden.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#9
Quote from: solitaire on August 20, 2015, 17:34:55
In de opstelling van de speakers zit me iets kleins dwars (maar als iets een maal je aandacht heeft ...), en daar komt een oplossing voor (hoop ik dan toch) binnenkort. Een schoonheidsprijs zal het niet krijgen :-[ (maar form follows function not fashion)

Tja, dat 'iets' was (is) wat klinkt als een licht nasale naklank (een soort holle zucht, als dat iets duidelijk maakt ...). Een fenomeen dat ik eerder gehoord dacht te hebben. Het zou best een reflectie kunnen zijn van geluid tussen de onderkant van de speaker en de voet van de stand. En daar is wat aan te doen (en geheel naar hedendaagse gedachte "als het kan, moet het": ).

De 'oplossing' zie je in het onderstaande fotootje. Maar nee, geholpen heeft het niets. De oorzaak is ongetwijfeld iets anders, wellicht domweg de akoestiek, de eigenklank van de speakers, de basdriver of de baspoort die iets te weinig controlle krijgt (door ontwerp of aansturing). No big deal, maar het was leuk geweest als ik dit kleine puntje van aandacht weg had kunnen nemen. (afgelopen weken andere speakers in huis gehad, en dat is natuurlijk ook een oplossing ...)




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Robiwan

Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

chansig

Hout stand ?

Mooi ding trouwens en er heeft behoorlijk wat denkwerk ingezeten als ik het zo lees..

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Robiwan

Quote from: chansig on October 18, 2015, 15:09:26
Hout stand ?

Mooi ding trouwens en er heeft behoorlijk wat denkwerk ingezeten als ik het zo lees..

Gr Hans

een stand van hout! Is dat moeilijk om te begrijpen.
Naim Supernait 1 | Naim ND5XS | Audiolab CDT 6000 | MoFi Studiodeck+ | Naim Stageline N | Flatcap 2x | Neat Motive SX2

Raphie

Wat ga je doen aan akoestiek? Op de foto's zie ik alleen een kale kamer, daar is qua beleving de meeste winst te halen.
JBL PRX Power!

solitaire

Quote from: LPlover on October 18, 2015, 14:39:09
wat doet een houten stand?
geen idee :)

De stand is van metaal. Het houten paneeltje in het rack is wat ik hoopte dat wat zou doen (het breekt de luchtstroom tussen stand-voet en speaker-bodem en zou zo reflecties moeten voorkomen).
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Quote from: Raphie on October 18, 2015, 16:18:04
Wat ga je doen aan akoestiek? Op de foto's zie ik alleen een kale kamer, daar is qua beleving de meeste winst te halen.

Daar is zeker winst te halen ! Alleen akoestiek kun je eigenlijk niet 'een beetje' aanpakken (misschien wat dempen/spreiden van vroege reflecties rondom je speaker), en ik zit tegen een grotere (professionele, want zelf gaat het me niet lukken) ingreep aan te hikken (ook budgetair).


Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#16
Quote from: chansig on October 18, 2015, 15:09:26
Hout stand ?

Mooi ding trouwens en er heeft behoorlijk wat denkwerk ingezeten als ik het zo lees..

Gr Hans

nou dat viel best mee (als je het houten paneeltje bedoelt ...)

ik hoopte op een quick fix en dan later zien hoe ik eea. meer toonbaar zou kunnen maken
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#17
Voor de plaatsing van de speakers op de stands heb ik de afgelopen tijd wat zitten pielen. Heb gekozen voor koolstofvezel-staafjes minimaal voorzien van Loctite SI5970. De weergave is wellicht wat donkerder in de lage stemmen (streven was tonaal niets te doen), maar het klinkt zo wat opener, heeft wat meer lucht (dynamische details komen wat meer uit) en stemmen (vnl. vrouwen-) lijken bij uithalen wat schoner.

SI5970 is icm. harde voetjes een zeer goed alternatief voor BluTack en soortgelijke; in vergelijking dunner / gelijkmatiger op te brengen, vormvaster en ook bij dunne laagjes blijvend voldoende flexibel na opharden (in vergelijking geeft het vaak een wat directer en opener geluid; BT is wat 'romiger'). Bij speakers met een veel hogere massa gebruik ik zelden Loctite/BluTack/ed, maar het voorkomt minimale trillingen op materiaalovergangen, het verschuiven van de staafjes (en de speakers), en het biedt nagenoeg de volle werking van het voetje en enigszins de werking van Loctite/BluTack/ed.


soli


macrofotootjes gaan bij mij niet lekker ... maar voor voor het idee ... (staafje naast de standaard spike op de stand)
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#18
Afgelopen weekend mijn laatste 'leen / uitprobeer' CD speler terug gebracht, en een punt gezet achter het traject een nieuwe bron voor de set te kiezen.

Heb toch besloten weer voor een CD speler als bron te gaan: streaming ed. is me te veel gedoe met zaken waar ik zelf geen verstand van heb om een goed resultaat te bereiken, en simply does not rock my boat zoals een physiek schijfje en een mechanisch loopwerkje dat wel doet ('geen verstand van' impliceerd ook dat ik niet zo kan experimenteren met m'n set als ik gewend ben; mijn PC set is wel filebased, maar is dan ook nauwelijks een uitprobeer hotspot). De afgelopen maanden heb ik daarom naar veel bronnen geluisterd (merendeels buitenshuis in een vertrouwde luisteromgeving, en 5 CD-spelers / 2 DACpre's uiteindelijk thuis).
In deze zelfde tijd heb ik ook uitgekeken naar kabels voor de set. God knows hoeveel ik heb beluisterd (het is zo makkelijk om om te pluggen ...). Ondanks dat heb ik sommige kabels die op mijn 'luister'lijstje stonden wegens 'niet beschikbaar' niet kunnen beluisteren. I digress ...
Voor player en kabels heb ik nu een beslissing genomen en leveranciers gekozen (voor de player is dat simpel: ik neem het demo apparaat over ...). Nu even geduld hebben tot alles in huis is: de player komt begin volgende week, de kabeltjes druppelen over wat langere tijd binnen. De set is dan klaar ... nou ja ... komt hiermee in een stabielere samenstelling. Kan het niet beter dan ? Absoluut, maar voor mij onbetaalbaar (maar de markt veranderd, dus er is altijd hoop).


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

#19
Op zoek naar een CD speler ... Het mogelijke gebruikersgemak van filebased systemen is aan mij niet besteedt, diens performance-upgrade dmv. highres files vaak twijfelachtig imo. (try blind ... / lousy files ?), en de weergavekwaliteit van CD is erg goed te krijgen.

't Geluid dat ik zoek moet de rauwheid en finesse van muziek hebben (in mijn belevenis) in een herkenbare ruimtelijke setting (geen opgeblazen ballon), open en niet nasaal; een beetje een Naim met buisjes ... Een EAR Yoshino Acute 2 (of '3' indien betaalbaar) stond bovenaan op mijn wenslijstje, maar de twee afzonderlijke demos met een '2' hadden een hoog 'fluitend' loopwerk dat me zeer tegenstond. Mmm. Verder gezocht, veel beluisterd (vnl. extern) ... betrouwbaarheid is toch vaak een punt (TOC lees/memory problemen kwamen regelmatig voor !?), drives maken me te veel lawaai (ben daar een pietlut in), sommige spelers zijn vrij stevig gevoiced voor (meestal) rustige akoestische muziek, klinken echt HiFi (mechanisch, leeg geluid / onwerkelijke dynamiek, klein tonaal palet), hebben geen digitale in/uitgangen en/of een tegenvallend transport (en dus geen upgrade pad naar externe DAC en/of file-based audio) ... 

Thuis beluisterd heb ik de volgende (let wel, de aantekeningen kunnen neg. overkomen, maar dit waren de IMO top vijf voor mij beschikbare spelers in de markt):

Audio Note CDT ONE + DAC 1.1x Signature   
pure rauwigheid is er wel maar als laagje op een wat plastic, vlak, lief, met iets gebrek aan intensiteit (pas de wat hogere modellen kunnen ook de rauwigheid / dynamische volheid van (live) muziek weergaven zoals ik dat herken)

Ayon CD-1sc   
weergave vanuit details, eenheid komt op tweede plek, hierdoor een vrij niet-substantieel geluid (wolk van details), iets gekunsteld maar toch wel erg fraai

Eera DL-0.5 
het omgekeerde van de LM: wat licht van toon, mooie gepolijste opbouw, bv. klein dynamiek is fraai maar macro gaat niet helemaal lekker

Line Magnetic Audio 215CD   
mooi vol van toon maar iets ruw in struktuur (attack en uitsterven) en neemt dynamisch iets te grote stappen (macro overdreven tov. micro)

Rega Saturn R   
de Apollo R is al erg mooi en Saturn R DAC is duidelijk een stepup, weergave vol gemak, stressvrij, wat baldadig (niet als de LM), grounded, minimaal plat maar ruim beeld, triangeltjes ed. doen me denken aan de modified Stax Dac Talent die ik had puntig en rauw en toch romig en in control

Verder zijn twee DAC/pre's thuis geprobeert op wisselende players (logistiek speelde niet mee hier ...), een M2Tech's Young DSD (zonder Van De Graff) en een SOtM sDP-1000 DAC/Pre, echter qua voorversterker is er best nog wat te winnen in mijn opstelling en de vraag was naar welke upgrade in weergave ik zat te luisteren (DAC of pre). Besloten bron / voorversterker (nog ?) niet te combineren en mogelijk gescheiden te upgraden.

De beslissing voor de Rega te kiezen was best een lastige. Hij is niet super gebouwd (wel lekker zwaar, maar veel kunststof), heeft niet het type 'ouderwets' overbuild loopwerk waar ik normaal goede ervaringen mee heb maar een mechanisch heel simpele drive, staat bekend om z'n niet geheel bulletproof software (het internet staat vol met waarschuwingen van Rega CDspelers met problemen, echter mijn exemplaar is nog ? foutvrij). De Rega funktioneerd fantastisch (ook als transport-only). Jammer is dat m'n trusty Marigo CD-matje er niet in is te gebruiken. Maar zo snel je de speler gebruikt en luisterd naar z'n kunnen ... ahhh ... Het is in mijn oren domweg de meest natuurlijk klinkende speler van diegene ik beluisterde (beter kan nog best, maar ver boven mijn budget).

Nu nog even geduld hebben voor de nieuwe interlinks (komen eraan) en luidsprekerkabel (nog geen mooie kans tot aanschaf gekregen).


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

screw

LG 55"|Lyngdorf 2170|Node2i|Focal Solo6BE|BADA Powerstation 5600|Blok STAX 300 |JL Audio E112 Subwoofer|and a shitload of DIY.

solitaire

dank je

Yep, een 'simpel maar doeltreffend' setje. Ben er zelf ook blij mee.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

De interlinks zijn binnen: Tellurium Q Black.

De laatste keer dat ik me verdiepte in luidsprekerkabels stuitte ik op Tellurium Q, en kocht de Blue (die nu in m'n huidige set zitten, in afwachting op de Black ls-kabels). Dit opende mijn ogen, en Tellurium Q maakte deel uit van een heel scala aan kabels die uitgeprobeed zijn tbv. de kabelset voor m'n woonkamerset. Een  alle-neuzen-in-een-richting  one-brand  kabelset.

Geen mix/match, een kabel 'behorend' bij een apparaat / locatie in een set, per saldo funktionerend als een toonregeling op die specifieke plek in de set (met het risico een andere toonregeling uh kabel-eigenschap elders in de set te verstoren). In de afgelopen jaren heb ik opvallende voorbeelden gehoord van audiosets met een one-source kabelset itt. een gemengde kabelsset. En zo ben ook ik in deze setup nog meer richting uniformitijd, uitgebalanceerd vanaf de basis, gegaan. En dus een systems approach met een setup die meer als eenheid funktioneerd met een sprekender, intenser en transparanter geluid. De Eupen EMC stroomkabels blijven ongewijzigd; deze bevallen uitstekend, hebben een vergelijkbaar maar iets minder 'gedistingeerd' geluidsbeeld als de Shunyata Research kabels die ik eens had voor een fraktie van de de prijs ... en zitten bijna letterlijk ook in beton 'gegoten' ivm. de apparte stroomgroep hier. Geen kabels meer om te fine-tunen, maar de kabels als systeem zien als buildingblock voor de set. Om de optimale cable-loom te vinden kost je een flinke inspanning maar wanneer alle kabeltjes met de neuzen dezelfde richting op staan is het resultaat overtuigend (screw mix and match).

Tellurium Q zijn vrij dense kabels, emotioneel en tonaal. Toch klinken ze transparant / open. Geen kabels vol showstopping attack, maar wel een kabel met een erg natuurlijke dynamiek en nadruk meer op de toon zelf dan op de toonaanslag. Herkenbaarheid boven sec details (met meer details naarmate je hoger in de Tellurium Q portfolio komt). Zeer 'geaard'/rooted geluid met duidelijk een performance op een podium itt. min of meer als geesten zwevende artiesten/instrumenten in de ruimte. Substantie, vlees en bloed !

Wat elke keer weer opvalt, luisterend naar de set, is hoe rand-geluiden zoals dichtslaande deuren, blaffende honden, applaus, niesende toeschouwers, verkeer, onweer, marcherend tromroffeltje ergens ver weg, staande bas incidenteel 'geraakt', enz, zo freakish levensecht zijn !!! Om over muziek weergave maar te zwijgen ... (h)eerlijk :)

Aandachtspunten voor de set zijn nu nog de voorversterker (helemaal modifieren of iets nieuws ? heb daar wel wat ideeen) en de luidsprekers (ik hanteer een zeer specifiek wenslijstje ... HR/compact/toch LF/ongeforceerd muzikaal ... je ziet de moeilijkheid) en de akoestiek (nog geen idee hoe of wat).

Maar eerst is er muziek. En meer daarvan.


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Jumping Jack

Op het naim-forum zijn er ook veel aanhangers van Tellurium-kabels te vinden. En als ik jouw beschrijving lees, kan ik me er wel iets bij voorstellen.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dura

Interessante klankbeschrijving van die Telluriums.
Vooral dat attack vs body spreekt me aan; systemen waarbij het accent te veel op attack leggen hebben de neiging om de percussie voor de stem te zetten, dat ergert me vreselijk. Ik wil de stem voor alles geplaatst hebben, en daarbij goed de karakteristiek en schoonheid van die stem horen (aangenomen dat vokalen en opname dat toestaan natuurlijk).
Voorheen had ik Kimber 8TCs als LS-kabel, klonk prima met mijn oude wat doffere speakers (Dynaudio audience 122) maar met mijn huidige speakers ook te veel attack.
Een (goedkope) van Damme doet het al beter, de Telluriums zijn misschien wel wat voor mij... 
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.