Onkyo Equalizer werkt niet

Started by audio_stabilo, May 28, 2015, 00:35:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audio_stabilo

Goedeavond.

Bij meer modellen van Onkyo die ik heb gehad, en ook bij mijn maatje hoor ik maar geen verschil als ik de handmatige eq instel. 63 hz in de plus gooien... niks!
Ik luister gewoon stereo dus geen pure direct of iets. Audisy werkt wel gewoon goed. Maar ik zou het fijn vinden om het handmatig in te stelen. Hoe kan het dat ik maar geen verschil hoor bij geen 1 model? Het zal er niet voor niets op zitten toch? :)

Dankje wel!

road rebel

#1
Het gaat toch over een AVR he?
Op welke frequentie staat jouw cross-over en kunnen jouw luidsprekers 63hz in jouw ruimte aan?

Edit:en hoe test je of de 63hz er is? Gewoon op gehoor? Wat speel je dan af?
Trouwens, moet je niet kiezen tussen Manual EQ of ADSY? Of kan je tegenwoordig een ADSY manueel EQen?!

audio_stabilo

Quote from: road rebel on May 28, 2015, 09:08:19
Het gaat toch over een AVR he?
Op welke frequentie staat jouw cross-over en kunnen jouw luidsprekers 63hz in jouw ruimte aan?

Edit:en hoe test je of de 63hz er is? Gewoon op gehoor? Wat speel je dan af?
Trouwens, moet je niet kiezen tussen Manual EQ of ADSY? Of kan je tegenwoordig een ADSY manueel EQen?!

Nou hij staat op handmatige eq. Ik test niet alleen 63 maar ook 16 khz. Geen enkel verschil.

road rebel

Waarmee test je het? Gehoor op muziek?  Of met een DBmeter met toongenerator? Bij popmuziek heb je praktisch geen informatie bij 63hz of 17 khz.

Wat met 250hz - 3500hz?

audio_stabilo

Quote from: road rebel on May 28, 2015, 11:07:14
Waarmee test je het? Gehoor op muziek?  Of met een DBmeter met toongenerator? Bij popmuziek heb je praktisch geen informatie bij 63hz of 17 khz.

Wat met 250hz - 3500hz?

nou 16 kHz is heel hoog dus dat moet je wel horen met muziek ;)
Maar al het andere hoor je ook geen verschil 250 hz.
Net ook terug gezet naar fabrieksinstellingen en gelijk met de eq aan de slag. Niks geen verschil.

Dit is niet alleen bij dit model. Bij mijn maatje en andere onkyo's die ik heb gehad werkte het ook niet. Dus ik vind het erg raar

road rebel

#5
Bij pioneer was het vroeger zo op de goedkopere toestellen dat de manuele EQ enkel in stereo werkte en zonder auto EQ en dan nog eens enkel op digitale (of analoge?) bronnen. De speakers moesten ook op large staan of de cross-over op Bass plus (dus luidsprekers + sub).

Wellicht moet je duiken in de handleiding om te ontdekken hoe dat moet op jouw onkyo.

Overigens is er amper info in de >16khz regionen wanneer je naar popmuziek luistert... 250z zou wel een verschil moeten maken!