Veel storend geluid/ruis over hdmi

Started by Jep, May 24, 2015, 11:41:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jep

Hallo!

Dit weekend voor het eerst zelf een (HT) PC in elkaar gezet en tot mijn grote verbazing werkt alles! ;D Tenminste, dat was mijn conclusie toen die alleen nog analoog op een monitor was aangesloten.

Vanochtend vol goede moed de PC aangesloten op mijn receiver via HDMI. Ik wil namelijk beeld en geluid (HD audio formaten) over HDMI sturen. In principe werkt dat ook, maar ik hoor hééél veel ruis door de speakers. Het vreemde is, dat dit geluid niet wordt versterkt als ik aan de volumeknop draai. Het geluid verandert ook met het beeld. Soms hoor je de cursor knipperen en als ik het touchpad van het keyboard bedien, hoor je dat ook.

Wie kan mij uitleggen waardoor dit veroorzaakt kan worden en hoe ik dit zou kunnen oplossen? Voor de goede orde mijn PC configuratie:

- Gigabyte GAF2A88XMD3H moederbord
- AMD A8-7600, 3,1 GHz (3,8 GHz Turbo Boost) FM2+ processor
- Samsung 850 EVO, 120 GB SSD
- Corsair 4 GB DDR3-1600 Kit
- Be Quit 430W voeding
- Fractal Design Node 605 behuizing
- Logitech Wireless Touch Keyboard K400
- Win 8.1

Alles is via HDMI aangesloten op een Pio SC-LX85. Ik heb de HDMI kabel van mijn Popbox V8 overgezet naar de PC. Met de Popbox nooit last gehad van dit soort storingen.

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Even een aanvulling: als ik de receiver op tuner of tv zet, hoor ik de ruis ook. Aardingsprobleempje?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Het probleem is in ieder geval gelokaliseerd. Ik heb een verlengsnoer uitgerold vanaf een geaard stopcontact en daar de PC op aangesloten. Daarmee was eigenlijk het probleem opgelost. Helaas is mijn complete AV systeem op één ongeaard stopcontact aangesloten, waaronder dus ook de HTPC.

Voordat ik een heel gedoe overhoop haal om een geaarde voeding naar de HTPC te leggen, kan het ook op een andere manier opgelost worden om de ruis in het geluid via HDMI weg te halen?
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

eduard

Hoi jep
Niet om vervelend tedoen maar een aarde aansluiting is er niet voor niks.

Jep

#4
Tot nu toe hebben mijn PC's altijd zonder problemen op een ongeaard stopcontact gedraaid. Kennelijk is dat bij HTPC toepassing kritischer. Ik heb bij een projector meegemaakt dat het beeld slechter werd als de projector op een geaard stopcontact werd aangesloten... (Of het was een vervuilde groep)

Ik ben in ieder geval opgelucht dat er een oplossing is! Nu nog ervoor zorgen dat er op een nette manier aarde in mijn AV meubel beschikbaar komt.

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Jep

Dit aardingsverhaal is erg vaag. Het aarden van de HTPC bleek helemaal niet de oplossing. Inmiddels was ik al wel begonnen met het aanleggen van aarde naar mijn AV meubel, dus de apparaten die randaarde hebben, zijn inmiddels ook op aarde aangesloten.

Voor de geïnteresseerden enige uitleg: mijn AV systeem was aangesloten via diverse stekkerblokken met en zonder randaarde op een wandcontactdoos zonder randaarde.

Nadat ik alle stekkerblokken zonder randaarde had vervangen door blokken met aarde en de wandcontactdoos ook van randaarde had voorzien, ontstond een nieuw probleem. De sub veroorzaakte een flinke brom over de speakers. Als ik de sub via een ongeaard stekkerblok aansloot, was de brom weg. Na wat heen en weer gestekker naar geaarde en ongeaarde stekkerblokken, kwam ik tot de conclusie dat de sub de uiteindelijke boosdoener was. Werd de sub via aarde aan de receiver gekoppeld, dan ontstond er een brom. Werd de sub via aarde aan de HTPC gekoppeld, dan ontstonden de problemen waardoor ik aanvankelijk dit topic heb gestart. De uiteindelijke oplossing in de nieuwe situatie werd dus het ontkoppelen van de sub van de aarde.

Voordat ik alles van aarde had voorzien, had het oorspronkelijke probleem al opgelost kunnen zijn door de HTPC of de sub te ontkoppelen van de aarde. Die werden namelijk via een geaard stekkerblok met elkaar verbonden. Geen idee waarom dit storingen geeft.

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

jossie

Jep,

Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die last heeft van aardlussen. Geaarde apparatuur en audioverbindingen via tulp (cinch) verbindingen gaan niet samen. Soms kom je er mee weg en soms niet.

De sub is niet de boosdoener, de sub is (voor zover ik begrijp) geaard. Het is zeker niet de bedoeling om de sub op wat voor manier dan ook te -ont-aarden. Aarding heeft niks met audio te maken maar wel alles met veiligheid, die dingen kun je beter niet door elkaar halen of creatief inzetten om bromproblemen op te lossen. Apparaten met een geaard chassisdeel of stekker horen in een geaard stopcontact.

Als je er wat meer over wilt weten kun je ook mijn topics over gebalanceerde verbindingen bekijken. Ik denk dat je dat wel interessant vindt. Voor nu kun je het beste de geaarde stekker van de sub en de PC in dezelfde geaarde doos steken met zo kort mogelijke kabels en hopen dat het afdoende is maar ik denk het niet.

Dan rest je in jouw situatie eigenlijk alleen maar een ongeaarde sub kopen of een scheidingstrafo in de signaalweg van receiver naar sub. Laatste is zeker niet ideaal bij erg lage frequenties (lees: duur om het goed te doen).

Info:


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=141104.msg2585703#msg2585703

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128728.msg2310203#msg2310203
Omni !

EJR

#7
Aardlus geeft geen ruis maar een brom. Ruis kan worden veroorzaakt als er meerdere punten in de ketting zijn waar het geluid kan worden versterkt of verzwakt. Als je een bron bv verzwakt en verderop in de keten weer versterkt versterk je ook de noisefloor mee.  Daarom probeer je de de keten altijd op 0db te houden (oftewel het maximaal vermogen zonder oversturing) veel bronnen kunnen tegenwoordig harder uitsturen dan die 0db. Bv iphones enz. Je kan daarmee het signaal zover opkrikken dat je vervorming krijgt.

Of dit het probleem is wat je hebt weet ik niet het kan ook gewoon een matige dac zijn mn pc speakers ruizen ook altijd een beetje.

In andere woorden controleer of eer geen software matige volume regeling plaatsvind en alles op origineel vermogen (0db) word uitgestuurd. Volume pas in versterker regelen.
Stereo: Jriver MC  -> Holoaudio RED ->Shiit Ygrdrasil -> Morrow Audio MA5 -> [Goldmund] Job Pre2 > MA4 > [Goldmund] Job 250 Monos -> Van Damme Hi-fi -> PMC twenty.26
HT: mede8er MED1000X3D - Panasonic P42ST30
Data: 20TB Unraid server

Jep

#8
Hallo!

Dank voor het mee denken. Ik heb een schemaatje gemaakt om de situatie te verduidelijken. Ondertussen heb ik een vraag uit staan bij Hypex, waar ik tot op heden nog geen reactie op heb mogen ontvangen. De receiver heeft overigens geen geaarde stekker.

Situatie 1:
Dit was de situatie zonder HTPC. Alles werkte en klonk naar behoren. Let op de aanwezigheid van aarding op stekkerblokken en de wandcontactdoos.

Situatie 2:
HTPC toegevoegd. Aanvankelijk op het geaarde stekkerblok aangesloten en gekoppeld met HDMI op de versterker. Dit gaf de ruis/storing door de speakers. De ruis veranderde ook met het beeld van de PC. Soms leek het alsof je de cursor hoorde knipperen... Deze ruis werd niet versterkt als ik aan de volumeknop van de receiver draaide. Achteraf gezien had ik de problemen kunnen oplossen door de HTPC op het ongeaarde blok aan te sluiten. Dan zijn de sub en de PC niet via randaarde verbonden.

Situatie 3:
Aarding aangelegd naar alle componenten. Met sub en zonder HTPC hoorde ik al een dikke brom over de speakers. Trok ik de sub uit het stekkerblok, dan was ook de brom weg. Met de HTPC erbij aangesloten, hoorde ik door de brom ook de ruis. Door de aarding in de stekker van de sub los te koppelen, waren alle problemen verdwenen. Dit is tot op heden de situatie.

Ik hoop dat Hypex hier ook iets over kan zeggen.

Groeten, Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

jossie

In het derde plaatje  (als de sub geaard is) heb je een extra lus door de aardleidingen waarbij stoorstromen door de analoge kabel van receiver naar sub gaan lopen. Aangezien dat deel analoog is verstoort dat direct het signaal. Soms subtiel soms erg.

Wat je kunt doen is de module van Hypex onderzoeken of je daar de signaalmassa los kan maken van de chassisplaat. Dan kan de module toch geaard in het stopcontact blijven en is het probleem ook over.

Dus de aardleiding die in de module binnenkomt laat je vastzitten waar die zit. Het zou kunnen dat de audiomassa met de plaat wordt gemaakt via een schroef die door de print steekt.
Als je kunt omgaan met een voltmeter zou je hier naar kunnen kijken. Als je geen idee hebt hoe je kunt checken of een eventuele SMPS spanningsloos is kun je er beter afblijven.
Omni !

Jep

#10
Jossie,

Bedankt voor de tekst en uitleg. Het is natuurlijk het veiligst als de Hypex geaard zit. De signaalmassa die je bedoelt, is dat de mantel van de analoge kabel en de buitenkant van de tulp? Die hoeft in principe toch maar aan één kant geaard te zijn (of bij de receiver, of bij de sub)? Bedoel je dat met los koppelen?

Ik zal Hypex eens contacten en jouw idee voorleggen. Ik heb ze deze kwestie al eerder voorgelegd, maar helaas nog geen reactie mogen ontvangen.

Eigenlijk is het best vreemd dat zo'n probleem ontstaat. Het zit aangesloten, zoals de bedoeling is.

Wordt vervolgd...

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

jossie

Welke Hypex is het? heb je een foto van de binnenkant?

Er zijn (nog steeds) fabrikanten die apparatuur verkopen met ongebalanceerde verbindingen (cinch/tulp) maar met randaarde. Vervolgens knopen ze de randaarde in het apparaat aan de signaalmassa en als de gebruiker dan ergens anders in de keten nog een aardpunt heeft is het feest.

In mijn ogen dus gewoon een ontwerp dat vraagt om problemen. Nou ja dat geeft problemen ook al vraag je er niet om.

Probeer in de discussie aarde en massa even te scheiden als aparte begrippen, dat is makkelijker dus aarde = randaarde, massa of de nul van de audioschakeling is signaalmassa.

Het is dus niet de bedoeling dat je de signaalmassa aan een kant van de tulpverbinding gaat losmaken. Het is de bedoeling dat je de signaalmassa van de hele audioschakeling in de subwoofer loskoppelt van de aluminiumplaat waar ook de randaarde aan vastzit (en blijft). Als je dat lukt heb je de aardlus onderbroken en is het probleem weg en is de situatie nog steeds veilig.

Omni !

Jep

#12
Jossie,

Vanmiddag heb ik contact gehad met Hypex. Ze moesten er even induiken, aangezien de HS200 een oud model is dat ze niet meer verkopen. Uiteindelijk stuurden ze mij onderstaande foto waarop te zien is dat het ingangsbordje verbonden is met de aarde. Ze denken dat het doorknippen van dat draadje het probleem zal oplossen, terwijl het chassis van de versterker nog wel verbonden blijft met de aarde. Moet ik alleen de randaarde in de voedingsstekker weer in ere herstellen.

Volgens mij is dit precies wat jij bedoelt? A.s. weekend zal ik de sub open schroeven en de aardedraad verwijderen. Ben benieuwd  :smile:

Jep.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

jossie

#13
Jep,

Dat lijkt inderdaad de boosdoener. Heb je een multimeter? Check dan daarna:

* of de randaarde nog steeds goed contact maakt met de AL plaat; op andere foto's zie ik dat die eerst met een bout vastzit op de plaat en dan naar de print loopt.
* of de massa van de cinch verbinding (buitenkant tulpstekkertje) niet alsnog via een andere weg contact maakt met de AL plaat.

Pas even op met het geheel. Afhankelijk van het ontwerp kan de voeding nog lading bevatten, dat kan vonken als je met metalen voorwerpen ergens sluiting maakt op de print.

Even voor de helderheid, dit is een noodgreep en zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. De afscherming van de sub elektronica (de aluminium plaat voor zover effectief) loopt straks door de randaarde aansluiting. Dit verdient zeker geen schoonheidsprijs.



Omni !

Jep

Vanochtend de Hypex uit de sub geschroefd en de aardedraad doorgeknipt. Vervolgens de randaarde in de stekker van de voedingskabel weer in ere hersteld. Alles weer dicht geschroefd, opgestart en... problemen zijn weg  :smile:
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

jossie

Omni !