Beamer in trapkast?

Started by HuubF, May 4, 2015, 20:32:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HuubF

Ik weet helemaal niets van projectie en de mogelijkheden hiermee... dus een vraag. Er moet hier een meubel komen waar TV en hifi in geplaatst moeten worden maar die &%$*-TV is nogal bepalend voor het ontwerp. Nu is er tegenover die wand (=buitenmuur) een trapkast die ongeveer 1:10 breed is. De afstand van trapkast naar buitenmuur is 3:50 meter. Die trapkast zou een enorme uitkomst zijn als ik daar een projector in kan zetten en een projectiescherm van een meter of 2 zou gebruiken voor de momenten dat we TV kijken. Dan hangt het gelijk voor het raam.

Maarrr... de projector kan onmogelijk mooi in het midden van het scherm. Is dat een probleem? Kunnen alle projectoren uit het midden worden geplaatst zonder vervorming van het beeld?
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MechanicalAnimal

#1
wat jij nodig hebt is een projector met lensshift.

Met lensshift kun je het beeld verschuiven zonder afbreuk te doen aan het beeld mits je niet de meest extreme uitersten opzoekt.

http://www.youtube.com/watch?v=boKNjl5q1pc



Nee, niet alle projectoren hebben lensshift. Tevens is er verschil in de maximale haalbare shift per merk en/of type.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

HuubF

Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Mediasluis

Het filmpje legt het goed uit en de Epson projectors hebben een zeer ruime Lens Shift.

Je zou dit stik kunnen lezen over de plaatsing van projectors en de verschillende mogelijkheden hierbij:
http://www.mediasluis.nl/review/projector-plaatsen-en-uitlijnen
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Jep

Als het qua positioneren kan, zou het inderdaad mooi zijn om de projector in de trapkast te plaatsen. Dan heb je ook minder tot geen last van het geluid van de koelventilator.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Mediasluis

De projector moet wel kunnen ademen anders is het een korte show.
De Epson zuigt en blaast aan de voorkant dus als je hem voor wel open hebt staan is het goed.
Let op: De Lens Shift is ruim, maar niet oneindig.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

HuubF

#6
Bedankt... mijn kennisniveau zit nu op zo'n 1%.  :bigsmile:

De situatie is:

         raam
_____|- - - - - |_______
hifi        scherm      |
                        |
                        |
                        |
                        | 3:50
                        |
              hoekbank  |
                        |
              \ /       |
             __ ________|
            |projector
            | 1:10
            |
            |

N.b.  Onder het raam zit 90 cm muur.

De eisen zijn:

1. De AB van de beamer werkt niet als ie achter een muurtje staat dus daar moet een oplossing voor zijn (standby, wifi, bluetooth)
2. Beamer moet horizontale lens-shift hebben (of de lens strak aan de linkerkant want dat gaat net)
3. Het scherm van 1:60 breed moet lichtdicht zijn want bedekt een raam (en verduistert dan overdag mooi)
4. Het scherm moet 90 cm zwart aan de bovenkant hebben want het plafond is 2:65 hoog en het raam moet helemaal worden bedekt.
5. Het scherm moet erg eenvoudig kunnen worden uitgeklapt want de TV wordt volledig vervangen.

Is er méér waar ik aan moet denken? Is het handiger om een 2e-hands beamer te kopen of is voor die 3:50 afstand en 1:60 breedte een instapper met lens aan de linkerkant (en oplossing voor bediening achter muur) genoeg?
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: HuubF on May  6, 2015, 06:38:53
Bedankt... mijn kennisniveau zit nu op zo'n 1%.  :bigsmile:

De situatie is:

         raam
_____|- - - - - |_______
hifi        scherm      |
                        |
                        |
                        |
                        | 3:50
                        |
              hoekbank  |
                        |
              \ /       |
             __ ________|
            |projector
            | 1:10
            |
            |

N.b.  Onder het raam zit 90 cm muur.

De eisen zijn:

1. De AB van de beamer werkt niet als ie achter een muurtje staat dus daar moet een oplossing voor zijn (standby, wifi, bluetooth)
2. Beamer moet horizontale lens-shift hebben (of de lens strak aan de linkerkant want dat gaat net)
3. Het scherm van 1:60 breed moet lichtdicht zijn want bedekt een raam (en verduistert dan overdag mooi)
4. Het scherm moet 90 cm zwart aan de bovenkant hebben want het plafond is 2:65 hoog en het raam moet helemaal worden bedekt.
5. Het scherm moet erg eenvoudig kunnen worden uitgeklapt want de TV wordt volledig vervangen.

Is er méér waar ik aan moet denken? Is het handiger om een 2e-hands beamer te kopen of is voor die 3:50 afstand en 1:60 breedte een instapper met lens aan de linkerkant (en oplossing voor bediening achter muur) genoeg?

Kennisniveau zit inmiddels op zeker 2%.  :o

Naar het schijnt is het niet zo maar mogelijk om op 3:50 meter een scherm van 1:60 breed precies goed te krijgen. Dan moet het zoombereik groot genoeg zijn en bij de goedkopere projectoren is dat zeker niet zo.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Jorgmom

Let erop dat de beamer die je aan gaat schaffen ook genoeg licht output heeft. Als je de situatie gaat krijgen waar je het over hebt, dat het scherm ook gelijk de raamafdekking is, dan zal je nooit overdag een compleet verduisterde ruimte hebben. Veel beamers zullen dan nog steeds een duidelijk beeld kunnen projecteren, echter gaat er in een niet (goed) verduisterde ruimte enorm veel licht opbrengst van de beamer verloren wat het plaatje en de kleuren absoluut niet ten goede komt.

konijntje

Denk dat je met jouw wensen richting de Epson EH-TW7200 gaat, of als je budget wilt blijven zou een EH-TW3200 (2e hands) ook nog kunnen, wel mis je dan 3D.

HuubF

Quote from: konijntje on May  6, 2015, 15:43:09
Denk dat je met jouw wensen richting de Epson EH-TW7200 gaat, of als je budget wilt blijven zou een EH-TW3200 (2e hands) ook nog kunnen, wel mis je dan 3D.

3D hoef ik niet. Bedoel je dat die Epsons voldoende zoombereik hebben voor 160x90 op 3:50 meter?
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Bas Akkerman

Quote from: HuubF on May  6, 2015, 16:51:06
3D hoef ik niet. Bedoel je dat die Epsons voldoende zoombereik hebben voor 160x90 op 3:50 meter?
Ik heb een TW5500 en die redt het op ruim 3 meter makkelijk om een scherm van ruim 2 meter te vullen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

bmateijsen

Hoe hoog ga je de projector zetten? Het lijkt op de tekening of de hoekbank ervoor staat. Epson projectoren projecteren vanuit het midden (dus zonder een off-set). Het is dus afhankelijk hoe hoog je de projector gaat zetten, hoeveel je naar de zijkant kan shiften.

Groet,

Bjorn

HuubF

Quote from: Bas Akkerman on May  6, 2015, 17:02:54
Ik heb een TW5500 en die redt het op ruim 3 meter makkelijk om een scherm van ruim 2 meter te vullen.

Maar kan ie desgewenst ook op 3:50 meter 1:60 breed?  ;)
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Quote from: bmateijsen on May  6, 2015, 17:10:07
Hoe hoog ga je de projector zetten? Het lijkt op de tekening of de hoekbank ervoor staat. Epson projectoren projecteren vanuit het midden (dus zonder een off-set). Het is dus afhankelijk hoe hoog je de projector gaat zetten, hoeveel je naar de zijkant kan shiften.

Groet,

Bjorn

Liefst op een hoogte waarbij ik m'n hoofd niet stoot als ik in de trapkast moet zijn. Dus zo'n 1:90. Als de lens aan de linkerkant zit dan is er net geen horizontale shift nodig; de trapkast is 1:10 breed en het scherm moet 1:60 breed zijn (want anders zit hij nóg voor het beoogde meubel). Dus dat lukt wel vanuit de kast.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Bas Akkerman

Quote from: HuubF on May  6, 2015, 17:37:33
Maar kan ie desgewenst ook op 3:50 meter 1:60 breed?  ;)
Bij jou staat hij bijna net zo ver en je hebt een kleiner scherm, dus het lijkt me van wel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

HuubF

Quote from: Bas Akkerman on May  6, 2015, 17:44:54
Bij jou staat hij bijna net zo ver en je hebt een kleiner scherm, dus het lijkt me van wel.

Maar dan moet de zoomfactor het toch aankunnen? Veel van die beamers kunnen volgens mij niet op exact 3:50 meter een beeld van exact 1:60x0:90 produceren.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

konijntje

#17
Epson heeft op hun site een calculator dan kan je het precies zien.

Epson heeft over het algemeen een groot zoombereik

home@the movies

Quote from: HuubF on May  6, 2015, 19:23:48
Maar dan moet de zoomfactor het toch aankunnen? Veel van die beamers kunnen volgens mij niet op exact 3:50 meter een beeld van exact 1:60x0:90 produceren.

Met de Epson TW7200 bvb kan je de beamer op min 2m14 en max 4m59 zetten voor een scherm van 1m90 breed, geen probleem dus.

Gr
Werner

HuubF

Quote from: home@the movies on May  6, 2015, 20:49:29
Met de Epson TW7200 bvb kan je de beamer op min 2m14 en max 4m59 zetten voor een scherm van 1m90 breed, geen probleem dus.

Gr
Werner

Ken het ook goedkoper? ;D
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

home@the movies

Quote from: HuubF on May  6, 2015, 21:17:32
Ken het ook goedkoper? ;D

De 6600 kan wat zoom betreft ook, maar heeft wel een veel kleinere lens shift, zou even moeten nakijken of je dit gaat redden.
Veel goedkoper met ruime lens shift en groot zoom bereik ga je niet snel vinden denk ik, tenzij tweedehands natuurlijk.

Gr
werner

HuubF

Quote from: home@the movies on May  6, 2015, 21:33:55
De 6600 kan wat zoom betreft ook, maar heeft wel een veel kleinere lens shift, zou even moeten nakijken of je dit gaat redden.
Veel goedkoper met ruime lens shift en groot zoom bereik ga je niet snel vinden denk ik, tenzij tweedehands natuurlijk.

Gr
werner

Inmiddels ben ik er achter dat die lensshift alleen horizontaal hoeft; er is plek zat om hem op het midden van het scherm te richten. Maar hij hangt wel hoger dan het midden van het scherm en hij moet vanaf 3 meter 50 een schermpje van 1 meter 60 breed aankunnen. Breder kan niet omdat dan het te kopen/bouwen meubel toch nog in het gedrang komt.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)