(Uitrijdbaar) rack voor apparatuurkast bij nieuw HT

Started by Gerbrand, April 27, 2015, 18:07:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerbrand

Hallo allemaal,

Wij hebben een ander huis gekocht. Dit huis wordt momenteel verbouwd en uiteraard komt er ook een dedicated HT erin. Op grond van eerdere ervaringen heb ik besloten alle apparatuur in een aparte kast buiten het HT te plaatsen. Ik heb loze leidingen voor alle luidsprekers, beamer etc naar deze kast laten trekken (onder de betonnen vloer door).

Nu komt de vraag: de kast is 70x70 cm. Dit is weliswaar groot genoeg, maar ook niet zo heel ruim. Nu zit ik eraan te denken om de apparatuur in een uitrijdbaar rack te plaatsen.

Op avsforum vond ik het volgende:


Dit wordt geleverd door: http://www.middleatlantic.com/products/racks-enclosures/slide-out-racks.aspx

Ik kon niet zo snel iets vergelijkbaars vinden in Nederland. Kent iemand een alternatief?

Alvast bedankt,

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Dirk

ik gok dat je (in verhouding) erg veel gaat betalen voor die "schuifmechaniek", maar persoonlijk zou ik het liever gewoon "los" op wieltjes hebben staan, zodat je er als dat nodig mocht zijn ook eens wat verder mee aan de wandel kan.

in mijn situatie staat de set opgesteld op een flexy rack (nu is dat rack nog maar 1m hoog, maar ooit was hij 1m80h) die net in een "verloren hoek" van 57cm breedte naast een inbouwkleerkast staat.
die hele rack staat op zijn beurt weer op een solide wielplank met degelijke wielen eronder.
dat geeft me de vrijheid om bij het wisselen van componenten/kabels het geheel even naar voor te rijden (zelfs het hoekje om, zodat het voor de kleerkast komt te staan), want alle vertrekkende kabels zijn daar qua lengte ook op voorzien...en zo kan ik ongehinderd en efficiënt alles wijzigen wat ik wil.

fwiw; die verloren hoek bij mij naast de kast meet 57cmB bij 60cmD, maar het rack heb ik 55x55cm gemaakt, zodat hij ietsje speling heeft in de breedte en er achter het rack voldoende ruimte is om het teveel aan kabels (de slack zo je wil) keurig op te hangen.
55x55cm geeft me ook meer dan voldoende ruimte om normale hifi-componenten (43cm breedte) te plaatsen zonder risico op schade...en alles heeft op die manier ook altijd voldoende koeling, zolang je de planken maar niet te dicht op elkaar gaat "spacen".
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ian

Je kan misschien een (2de hands) 19" rack kopen en er zelf wieltjes onder monteren.
Home-Cinema: Pioneer SC-LX901, Nvidia Shield TV, Epson TW9400, Elite Screens -
Aeon edge free 100", Klipsch SW112, 11x JBL Control 1 Pro
Stereo: Sonos Amp, Focal JM Lab Electra 906

Dirk

Quote from: ian on April 27, 2015, 20:41:09
Je kan misschien een (2de hands) 19" rack kopen en er zelf wieltjes onder monteren.
dat heb ik ook lang overwogen (werk zelf in de professionele AV wereld, dus lag bij mij erg voor de hand), maar als je dan ook gaat kijken wat stevige shelves (waar je alle standaard "non 19" apparatuur op moet gaan zetten) weer kosten, dan begint zo'n compleet afgewerkt 19" rack toch best aardig in de euro's te lopen.

dat was dan ook de reden waarom ik uiteindelijk heb gekozen voor het flexy rack, wat me zoals de naam zegt 100% flexibiliteit geeft.
het in elkaar zetten kost even wat tijd...maar het plezier achteraf is enorm groot  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kjelt

Ik heb zelf een halfhoog rek op wieltjes onder de trap in de trapkast.
Ik vind het elke keer weer een crime als er achter iets moet veranderen  :(
Gelukkig is dat niet zo heel vaak maar ook in dit geval moet je goed opletten op bv alle kabels die meemoeten buigen zonder in de weg te zitten of nog erger in het mechanisme (beschadigingen).
Ook de temperatuur kan flink oplopen zelfs met alleen een prepro al.
Mooist lijkt mij de kast voor en achter te voorzien van een deur dan kun je van beide kanten er goed bij.

Gerbrand

Hallo,

Bedankt voor alle tips tot dusver. Het 19 inch rek op wieltjes heb ik ook overwogen, maar dan zit je inderdaad met al je niet 19 inch apparatuur. Het flexyrack met wieltjes lijkt me inderdaad de goedkoopste oplossing, dus ik denk dat dat hem wordt (of eventueel een andere kast op wielen). Een extra deur aan de achterkant zit er helaas niet in. Ik ben wel van plan om de deur van ventilatie openingen te voorzien en eventueel plaats ik hier dan een aantal fans achter.

Het probleem met de kabels kan ik me wel voorstellen. Ik heb waarschijnlijk ca. 10 cm achter het rack. Ik vraag me af of hierin de extra kabel lengte past (ca. 70 cm). Professionele system werken hier volgens mij met een soort flexibele kabelgoot.

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

jossie

Helaas is de import van MA in Nederland gestopt. Maar er is nog wel aan te komen. De prijs zal je wel tegenvallen, zeeer professioneel spul. Ik installeerde regelmatig uittrekbare racks die daarna kunnen draaien. Heb ik nu nog veel plezier van bij onderhoud.
Je zou even kunnen kijken bij Samson, die maken goedkope maar stevige stalen racks op wieltjes voor ongeveer 150 euro. Zelf in elkaar zetten.
Legplateau's kosten wel geld maar je kunt bv ook twee apparaten per plateau plaatsen.
Overigens, als de kast inwendig 70 is kun je een eigengemaakt rack in de kast draaien denk ik, als je maar wieltjes gebruikt.
MA racks 20 HE op uitrekbaar plateau en draaibaar reken op 600 euro.

Omni !

Kjelt

Quote from: Gerbrand on April 27, 2015, 22:57:01
Het probleem met de kabels kan ik me wel voorstellen. Ik heb waarschijnlijk ca. 10 cm achter het rack. Ik vraag me af of hierin de extra kabel lengte past (ca. 70 cm). Professionele system werken hier volgens mij met een soort flexibele kabelgoot.
Je kunt eens kijken/zoeken op "kabelrupsen" die zijn van hard plastick en worden voor beweegbare machines gebruikt en zijn in verschillende afmetingen te koop. Dit werkt alleen goed als de beweging steeds dezelfde is, een draai bv werkt dan niet. Ik heb zelf om mijn audiokabels van die kabelspiraal gebruikt, kom even niet op de merknaam maar zijn in iedere bouwmarkt te koop om je kabels samen in een spiraalbuis te krijgen, werkt prima en een stuk robuuster dan al die losse kabels.
Ik zou overigens de netspanningsdraden wel goed scheiden van de audiodraden.

jossie

Ik zou de kabels eerst in een goot omhoog brengen tot bv 150 cm boven de vloer. Dan laat je ze naar de vloer zakken en weer omhoog naar de bovenkant van het rack. Daar maak je ze vast met tyraps oid en leidt je ze het rack in. Als je nu het rack naar buiten rijdt heb je een lus van ongeveer 3 meter, voldoende om te manouvreren. Je kunt ze een beetje samenbinden met tyraps. Eventueel gescheiden lussen maken voor verschillende soorten (niet overdrijven [emoji6]).
Omni !

Gerbrand

Hallo,

Zo'n kabelrups zou in mijn geval misschien kunnen omdat ik het rack niet perse hoef te draaien. Die Samson racks zijn erg mooi. Ik denk alleen dat ik aan 21U niet genoeg ga hebben. Er moet namelijk in: Emotiva XPA-3, XPA-2 en nog een 2 kanaalsversterker (heb ik nog niet), Bluray speler, game console, HTPC, Surround Processor, NAS. Ik vermoed in totaal dat ik zo'n 1m20 nodig heb.

Gerbrand

Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

jossie

Je kunt ze stapelen, neem een 21 plus een 8 of 12 erboven op.
Omni !

ruud2

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Gerbrand

Quote from: jossie on April 28, 2015, 00:29:45
Je kunt ze stapelen, neem een 21 plus een 8 of 12 erboven op.

Ok. Dat is goed om te weten. Ik denk dat ik dan zeker voor zo'n rack ga. Bij Thomann hadden ze ook losse planken e.d. die je in dat rack kunt zetten. Ik neem aan dat ook standaard computer apparatuur in zo'n rack past, dan kan ik mijn HTPC in een 19 inch kast stoppen.

Wat betreft de rups ga ik het denk ik eerst eens met kabelbinders van de bouwmarkt proberen.

Gr

Gerbrand
Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

Duck Twacy