HTPC Upgraden

Started by mtimmermans, April 11, 2015, 17:48:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mtimmermans

Ik wil graag mijn HTPC upgraden naar een meer "audiofiel" systeem uitgaande van mijn huidige behuizing: OrigenAE S16V ATX.

Op dit moment heb ik er de volgende onderdelen in:
– Asus P7P55D-E, S1156, P55, 4xDDR3, ATX
– Intel Core i3-550, 3.20GHz, 4MB, GPU, S1
– Asus GeForce GT 430, 1GB
– Kingston ValueRam 4GB(2x2GB) DDR3 1333MH
– CoolerMaster Silent Pro M500, 500Watt, A
– blu-ray speler Lite iHOS104-06 4x SA

De htpc is aangesloten op mijn Denon AVR x4100 surround versterker via hdmi en voor het afspelen van media gebruik ik Kodi 14.2 (OS is Windows 7).

Welk moederbord is er momenteel aan te raden voor hifi audio, maar ook voor films/series met HD Audio in Surround 5.1?
Zijn er ook al grafische kaarten met een hdmi 2.0 aansluiting en zijn deze ook geschikt voor de beste audio mogelijkheden (DTS-MA etc., maar ook DSD via hdmi)? Of is het beter gebruik te maken van een USB-DAC?

Wie heeft er wat tips en adviezen? Alvast bedankt.

PRJK

Nvidia GTX970 en GTX 980 zijn HDMI2.0. Maar dat is dan meteen wel overkill voor HTPC. Tenzij je madvr wil draaien op een degelijk niveau.

mtimmermans

Bedankt PRJK, inderdaad misschien wel overkill. Ik wacht wel met het upgraden van de grafische kaart totdat de hdmi 2.0 aansluiting standaard wordt op de nieuwe modellen. Het is eigenlijk alleen maar om voorbereid te zijn op een UHD televisie (voorlopig nog niet aan de orde).

Zijn er wel suggesties voor een nieuw 'audiofiel' moederbord? Ik wil met name ook een stiller systeem in de huiskamer!

mtimmermans


Vooralsnog heb ik het volgende systeem samengesteld:

1 x GIGABYTE G1.Sniper B6 (rev. 1.0), socket 1150 moederbord
1 x Intel® Core™ i5-4460, 3,2 GHz (3,4 GHz Turbo Boost) 1150 processor
1 x Kingston HyperX 8 GB DDR3-1600 Kit, geheugen
1 x Noctua NH-D9L, Actieve CPU koeler
1 x Seasonic P-460 Fanless, 460 Watt voeding

Dit weekend nog maar eens overdenken en wellicht bestellen  :)

dennism

Echte "Audiofiele" moederborden ken ik niet misschien dat er specifieke modellen zijn van minder bekende merken, op een geloof ik redelijk mislukt Aopen moedenbord na een jaar of 10 geleden met een buizenversterker op het Moederbord ;), misschien dat het kiezen van een Mobo met een zo stabiel mogelijk voedingscircuit (kijk naar het aantal fases op het moederbord) iets winst geeft, maar daarvoor zit ik niet diep genoeg in, daarnaast durf ik ook niet te zeggen in hoeverre dit van toepassing is bij digitale signalen via HDMI waar de processing pas plaatsvind wanneer het signaal bij de versterker is.

Wel heeft Nvidia een wat goedkopere HDMI 2.0 kaart, de GTX960, ook qua prijsstelling zal deze wat beter passen bij een HTPC, al is ie met een prijs van rond de 200-230 euro nog steeds niet goedkoop, voordeel van deze kaarten is wel dat de ventilator niet draait bij een lage tot gemiddelde belasting, enkel bij gaming zal deze iets aan slaan, waardoor het wel mooie kaartjes zijn voor een HTPC.
 

marcelvandekamp

Hoi,

Elke HTPC zal wel voldoen. Wil je audiofiel doen m.b.t. het geluid, dan kan dit misschien wel wat voor je zijn: http://www.hifidelity.nl/cyp-au-d250.html
Haal je bij veel concert BR's het maximale uit je geluid. 

Ikzelf gebruik o.a. een intel atom box met daarop openElec XBMC. Draait als een tierelier. Weet alleen niet of dit voldoet voor de HD surroundformaten, daar hou ik mij niet mee bezig.

gr Marcel
met vriendelijke groet,

marcel

mtimmermans

Het moederbord wat ik heb uitgezocht (ook op aanraden van een ander forum), heeft een speciale usb poort met de functie DAC UP; dit komt de muziek kwaliteit ten goede. Voorlopig dus maar bovenstaande combinatie besteld en daarna verder kijken voor een DAC (ik denk daarbij aan een dragonfly, ifi idsd nano of denon usb300).

Ook die grafische kaart voor 2.0 zal er op termijn wel komen (inderdaad niet goedkoop). Voorlopig is deze in ieder geval nog niet nodig (ik heb immers (nog) geen UHD tv).

Dank voor het meedenken in ieder geval.

marcelvandekamp

Quote from: mtimmermans on April 20, 2015, 21:09:14
Het moederbord wat ik heb uitgezocht (ook op aanraden van een ander forum), heeft een speciale usb poort met de functie DAC UP; dit komt de muziek kwaliteit ten goede.

Sorry, maar dat is marketing BS. USB is gewoon een serieele datastroom, wat duidelijk gespecificeerd is. Waarom zou die poort beter zijn? Om wat voor moederbord gaat dat dan?

Gr marcel
met vriendelijke groet,

marcel

Witalik

Waarom externe dingen gebruiken? Neem aan dat je met HDMI naar je receiver gaat ? En die GT 430 speel toch alle formaten gewoon af ? Snap niet helemaal wat je ermee gaat winnen.

Ook niet met dat kastje van 700 euro
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

mtimmermans

Marcel.... Moederbord is Gigabyte G1 sniper B6 (zie hierboven). De betreffende USB poort heeft speciale filters tegen ruis door de voeding. Dit schijn je echt wel te kunnen horen.

Ik ga ook echt geen dac aanschaffen voor 700 euro, dat staat niet in verhouding met de rest van mijn apparatuur.

De gt430 blijf ik gebruiken hoor.... De enige reden om deze te vervangen zou hdmi 2.0 zijn, maar zo als reeds gemeld voorlopig nog niet aan de orde. De hdmi aansluiting gebruik ik voornamelijk voor film/series of bluray met HD audio, maar muziek in stereo is toch een ander verhaal.

Witalik

Voor muziek in stereo gebruik ik ook gewoon me HDMI. Zou er met iets anders voordeel te halen zijn ?
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

John Wx

Quote from: Witalik on April 21, 2015, 00:27:47
Voor muziek in stereo gebruik ik ook gewoon me HDMI. Zou er met iets anders voordeel te halen zijn ?

Ik denk het niet, maar als je vatbaar bent voor een filosofie van een merk en het klinkt je logisch en denkt ja dat is beter, o jee marketing


Doen waar je zelf goed bij voelt advies is leuk maar kan ook nog veel meer ...... brengen
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Xstream

#12
Als je 't over upgraden hebt naar "audiofiel" denk ik toch echt dat je beter kunt investeren in een goede externe DAC.
Qua HTPC zou ik dan meer kijken naar goede voeding en dat je wellicht nog kunt kijken naar hou je de lijntjes (mobo) zo goed mogelijk kan afschermen van invloeden in de kast.

"On board" audio op moederborden zijn imho per definitie niet audiofiel. Ik denk ook niet dat je er in de werkelijkheid verschil in zult gaan horen, aangezien je dezelfde DAC blijft gebruiken en 't principe hetzelfde laat: on board audio met alle risico's van interferentie.

Kijk dan evt. naar een losse geluidskaart die in ieder geval minder last zal hebben van de storingen op 't moederbord.
Misschien is een USB DAC (Dragonfly bijv) nog een idee?

Imho zit de meeste winst in:
A) Een digitaal signaal zonder interferentie uitsturen naar
B) een DAC die er een mooi analoog signaal van maakt

Maargoed, dat zijn mijn ervaringen, en ik ben zeker geen rocket scientist ;)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub