Het fenomeen 'inspelen': waarom, hoe lang?

Started by Zodiac, April 11, 2015, 14:40:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zodiac

#225
Quote from: Rusher on April 15, 2015, 17:03:11
Let op: Triple M kent heeeeeeeel goed zijn "standaard" producten!!! Het product van Zodiac is echter een uniek exemplaar en niet in serie gemaakt! En toen kwam er ook nog een nieuwe volumeregelaar in. En met dit unieke exemplaar is een fout gemaakt. Knudde! Triple M gaat het gewoon herstellen, met de erkenning dat het inspeelverhaal IN DEZE SITUATIE niet de reden is geweest van het barre geluid.

En heeft dit verhaal mij bang gemaakt voor Pink Faun? Nee, vandaag een pracht van een occasion DAC 3.32 kunnen aanschaffen!!! Nu nog één component van Pink Faun, een Phono versterker, en dan ben ik compleet[emoji2].
Hé, wat goed man! Gelukt dus!!!!! Daar wil ik meer van weten!!!
Start jij t grote PF topic? De weg is vrij......
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Bas Akkerman

Quote from: Bas Akkerman on April 15, 2015, 07:02:59
Ere wie ere toekomt, het was rovinggecko die het in zijn uitgebreide relaas over impedantie had. ;)
Ere wie ere toekomt, deel 2.

Quote from: Rowdy on April 12, 2015, 09:53:24
Kan het zijn dat door de modificatie de ingangsimpedantie is verlaagd. Dat daardoor de verhouding uitgangsimpedantie van de bron vs. ingangsimpedantie van de versterker te klein is geworden.
Sorry Bas!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Zodiac

Er blijken per toeval n aantal Bassen gelijk te hebben gehad! Dank aan alle Bassen!!
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Snowmaster

#228
Quote from: Zodiac on April 15, 2015, 19:28:58
Er blijken per toeval n aantal Bassen gelijk te hebben gehad! Dank aan alle Bassen!!

Wat bedoel je hiermee? Is het opgelost? Was er toch een defect?

Impedantieverschillen hebben inderdaad invloed, maar niet-ingespeelde onderdelen kunnen dat ook hebben. Het vervangen van een paar onderdeeltjes beïnvloedt niet het totale karakter van het geluid, maar kan wel leiden tot een tijdelijk gering klankleurverschil. Vergelijk het met bv. niet-in-fase-staan.
Als het nog niet is opgelost en het zou aan "inspelen" liggen, dan moet je na een aantal dagen wel kleine verbeteringen in je weergave opmerken. Als dit niet het geval is, ben ook ik bang dat de oorzaak in iets anders zit. 

Daarnaast even algemeen :
Wat ik wel enorm jammer vind, is dat commentaar in deze topic belangrijker lijkt dan hulp aan de TS-er.
Zelf heb ik veel ervaring met het inspelen van allerlei componenten. Dit kan inderdaad vrij extreem verlopen zoals Frank2 al aangaf.
Dat veel forumleden dit verschijnsel nog nooit hebben waargenomen, vind ik niet bijzonder.
Je let er immers niet op en eigenlijk is het ook niet zo belangrijk.
Mijn huisgenoten hoorden het ook nooit. Mijn oudste dochter is nu sinds vorige week ook spontaan "ervaringsdeskundige".  Ze heeft voor haar verjaardag een geluidssetje gekregen identiek aan haar oudere set thuis.  Helemaal zelf aangesloten  ;), maar na een uurtje appte ze al : "wat klinkt dit verschrikkelijk....geen bas...kaal...schel...en het geluid is ook niet consistent.
Foutje?
Blijkbaar niet....want vandaag appte ze : "Dat het geluid al veel beter was geworden, voller, muzikaler, maar nog niet zo lekker als thuis ".

Ik geloof haar wel  ;).
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Zodiac

Per toeval is door een aantal personen met de nam 'Bas' een richting aangegeven die bleek te kloppen. [emoji1]
Door het vervangen van een weerstand in de signaalweg (met een andere waarde) is het euvel verholpen. En geloof mij, dat is een verschil van dag en nacht.
Inspelen speelt hier dus een ondergeschikte rol, hoewel inspelen door 3M altijd als noodzakelijk wordt gezien.
De discussie over wel of niet inspelen raakt een aantal open zenuwen,. Ach ja. Het maakt de boel wel levendig. Als we elkaar maar heel laten.
Een beetje pesten en prikken moet wel kunnen, als er maar een smiley bij staat.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Snowmaster

#230
Ah super, het is dus opgelost.
Nu kun je weer genieten van je sound.

Je hebt het wel mooi omschreven :  "de discussie raakt een aantal open zenuwen"   ;D.

Weet je, ik heb in het verleden wel eens overwogen om een M&G te organiseren met twee extreme opstellingen. Waarom? Omdat ik weet dat ik probleemloos vrij grote verschillen tussen bekabeling, stroom en wel of niet ingespeeld kan creeëren.  Deze verschillen zullen probleemloos door het hele gezelschap worden waargenomen. Niemand hoeft zich dan geblinddoekt in te spannen of zorgen te maken dat hij geen verschil hoort. Ik dacht dat zoiets de gemoederen wel zou bedaren. Ondertussen weet ik dat de "funfactor" van zo'n M&G voor velen de enige drive is. Ik ga dus veel liever eens langs bij bv. Philip en naar de mooiste HT in de Benelux kijken want dat wil ik al jaren.

Met een big smile reacties van forumleden met open wonden lezen, is trouwens ook heel erg leuk  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

drevox

Ik heb wel eens speakers horen inspelen. Dat was toch een hele beleving zeg.
Ook verbaast geweest over kabels. Eigenlijk over alles maar de speakers sloegen alles....dat moet je toch wel horen mag ik hopen. :)
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

John Wx

Quote from: drevox on April 16, 2015, 23:11:39
Ik heb wel eens speakers horen inspelen. Dat was toch een hele beleving zeg.
Ook verbaast geweest over kabels. Eigenlijk over alles maar de speakers sloegen alles....dat moet je toch wel horen mag ik hopen. :)

Gelukkig worden vanaf de fabriek al veel units ingespeeld
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Zodiac


Quote from: Snowmaster on April 16, 2015, 22:45:21
Ah super, het is dus opgelost.
Nu kun je weer genieten van je sound.

Je hebt het wel mooi omschreven :  "de discussie raakt een aantal open zenuwen"   ;D.

Weet je, ik heb in het verleden wel eens overwogen om een M&G te organiseren met twee extreme opstellingen. Waarom? Omdat ik weet dat ik probleemloos vrij grote verschillen tussen bekabeling, stroom en wel of niet ingespeeld kan creeëren.  Deze verschillen zullen probleemloos door het hele gezelschap worden waargenomen. Niemand hoeft zich dan geblinddoekt in te spannen of zorgen te maken dat hij geen verschil hoort. Ik dacht dat zoiets de gemoederen wel zou bedaren. Ondertussen weet ik dat de "funfactor" van zo'n M&G voor velen de enige drive is. Ik ga dus veel liever eens langs bij bv. Philip en naar de mooiste HT in de Benelux kijken want dat wil ik al jaren.

Met een big smile reacties van forumleden met open wonden lezen, is trouwens ook heel erg leuk  ;)
Ik zou t wel leuk vinden zo'n M&G. Laat je niet tegenhouden zou ik zeggen[emoji6]

Wie is Philip, heeft die n showcase hier?
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

Zodiac

#234
Quote from: drevox on April 16, 2015, 23:11:39
Ik heb wel eens speakers horen inspelen. Dat was toch een hele beleving zeg.
Ook verbaast geweest over kabels. Eigenlijk over alles maar de speakers sloegen alles....dat moet je toch wel horen mag ik hopen. :)
Ik sta er blanco in geloof ik. In het inspelen bedoel ik.
Bij triple m zweren ze erbij. Die zijn nu hofleverancier in huize Z, dus ik ga er maar in mee......

Trouwens, bij xanadu hangen alle drivers ook een tijdje te 'brommen' voordat ze gebruikt worden.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

RobertVanWoerden

Quote from: Zodiac on April 17, 2015, 08:00:23
Ik zou t wel leuk vinden zo'n M&G. Laat je niet tegenhouden zou ik zeggen[emoji6]

Wie is Philip, heeft die n showcase hier?
Philip is HTip als ik het juist heb.

Rusher


Quote from: Zodiac on April 17, 2015, 08:00:23
Ik zou t wel leuk vinden zo'n M&G. Laat je niet tegenhouden zou ik zeggen[emoji6]
Me too!

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

Quote from: scrutinizer on April 11, 2015, 15:22:09
Gerenommeerd bedrijf! Misschien dat het digitale subboard de voeding of aarding "negatief" belast of beinvloedt.

Ik was hier voorzichtig met mijn conclusie gezien de reputatie van dit bedrijf. Vandaar ook mijn verweer waar voorwerk....de keuze van een verkeerde waarde van de pottie zeker als "fout" gezien mag worden. Een "beoordelingsfout" wel te verstaan, die m.i. niet afgedaan kan worden met iets dat "onoverzichtelijk" was, zoals dat hier nu lijkt..

Dat ze het oplossen geeft aan dat ze professioneel zijn.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Zodiac

#239
Graag maak ik een einde aan de discussie of er n fout gemaakt is. Triple M reageert afdoende. De Pink Faun volumeregelaar blijkt, nu ik weet, niet ontwikkeld specifiek voor Pink Faun apparatuur. In Pink Faun apparatuur zit een vaste volumeregelaar ingebouwd. Die volumeregeling is zo goed dat deze in een module is ontwikkeld om ook andere apparatuur te upgraden met een Pink Faun volumeregelaar en de diy markt te bedienen.
Deze module is bij mij ingebouwd.
Wat bij mij gebeurd is, is customizen van deze potmeter. Keurig en professioneel.
En t klinkt nu zoals het hoort! Ben uitermate tevreden na dit hobbeltje op de weg.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

scrutinizer

#240
Quote from: Zodiac on April 17, 2015, 10:11:00
Graag maak ik een einde aan de discussie of er n fout gemaakt is. Triple M reageert afdoende. De Pink Faun volumeregelaar blijkt, nu ik weet, niet ontwikkeld specifiek voor Pink Faun apparatuur. In Pink Faun apparatuur zit een vaste volumeregelaar ingebouwd. Die volumeregeling is zo goed dat deze in een module is ontwikkeld om ook andere apparatuur te upgraden met een Pink Faun volumeregelaar en de diy markt te bedienen.
Deze module is bij mij ingebouwd.
Wat bij mij gebeurd is, is customizen van deze potmeter. Keurig en professioneel.
En t klinkt nu zoals het hoort! Ben uitermate tevreden na dit hobbeltje op de weg.

Geen discussie ....
Zo ... nu de vering weer in comfort mode, Zodiac ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Zodiac


Quote from: scrutinizer on April 17, 2015, 10:38:10
Geen discussie ....
Zo ... nu de vering weer in comfort mode, Zodiac ;)
Zo is het! Met n mooi weekend voor de boeg. Zin in.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

tompj

Over inspelen......ik ben nogal sceptisch. Ik geloof wel sterk in het gegeven dat je na verloop van tijd op een bepaalde manier gaat wennen aan een bepaald geluid. Niet dat het in het begin niet goed was, maar na verloop van tijd wordt het prettiger. Zo is althans mijn ervaring. Ook nu weer, met een nieuwe versterker. Na een paar weken klinkt het gewoon nog een stuk fijner dan in het begin. En dat terwijl mijn nieuwe versteker helemaal niet nieuw is. Al lang 'ingespeeld' door de vorige eigenaar.

Wat kennelijk ingespeeld is geraakt zijn mijn oren.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Kjelt

 Ik ben ook zeer sceptisch.
Mechanische zaken als luidsprekers ok wil ik het voordeel vd twijfel geven.
Electrische componenten als elco,s alleen als ze jaren niet gebruikt zijn dan moeten ze geformeerd worden. Maar nieuwe elcos zijn juist op zijn top als ze nieuw zijn en worden helaas over tijd alleen maar slechter, electrochemisch proces waar al zoveel aan uitgezocht en getest is.
Halfgeleiders zoals bijunction of field effect transistoren, diodes en ics zijn en blijven vrij constant over tijd , ze worden getest af fabriek of ze aan de spec voldoen.
Zelfde met weerstanden, het zou de wereld op zijn kop zetten als deze significant "beter" zouden worden over tijd.
Dus het inspelen van electronische componenten of kabels daar geloof ik niet in.
En er worden dagelijks nieuwe ultra gevoelige en hoge precisie meetinstrumenten en medische apparatuur verkocht voor soms meer dan een ton per stuk , barstensvol electronica en ik heb nergens van een gerespecteerde fabrikant ooit een opmerking in de gebruiksaanwijzing gezien dat je hun apparatuur x uur moet "inspelen".
Sterker ze moeten ieder jaar gecalibreerd worden om te controleren hoeveel ze van de norm afwijken. Dus conclusie, electronische apparaten als ze al veranderen gaan na verloop van tijd alleen maar meer afwijken van de specificatie van de fabrikant, ze worden niet beter, tenzij dit voor sommige mensen beter klinkt, zou kunnen.

chansig

Zo vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat een klant het accepteert dat wanneer hij een nieuwe versterker koopt eerst moet wachten totdat de versterker op optimaal niveau presteert. Dit dan in combi dat de desbetreffende versterker in het begin dan altijd wat minder klinkt.....maarrrrrr....even 500 uur geduld beste klant het gaat echt wel goed klinken.

Raarrrr.

Gelukkig geloof ik niet in inspelen en hoor een produkt ook nooit beter worden.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Zodiac

Als je een apparaat nieuw koopt, dan zou dat inderdaad raar zijn. Na een ingrijpende modificatie is dat acceptabeler, ware de 500 uur wel een hele bittere pil, tenzij er in die periode sprake is van een subtiele verbetering. Van k*t naar perfect in 500 uur kan niet.
Wat Rusher al zei, bij PF, bijvoorbeeld, spelen ze de boel in voordat de klant n apparaat koopt. Daar staan hele schappen apparatuur aan t stroom.
In mijn geval ging t om een modificatie, en nee, die hadden ze niet ingespeeld op de manier dat zij vinden dat je apparatuur dient in te spelen.
Ik weet niet of t gel*l is, maar wil t van ze aannemen. Het hoort n beetje bij de gebruiken van mijn nieuwe PF religie.
Los van t gedoe, het klinkt verdorie wel verdomd lekker bij mij thuis hoor. Ik heb geen spijt van deze aankoop. Veel beter dan die Zodiac en monoblokjes die ik had.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

chansig

Ik ben dan altijd benieuwd waar die 500 uur vandaan komt ?

Het geheugen van de mensen is overigens ook niet 1 van de sterkste als het gaat om het horen/onthouden van verschillen etc.

G Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Zodiac

Die 500 is genoemd als in 'het kan soms tot wel 500 uur duren'. Niet als in: "het duurt 500 uur".  Dus das n beetje mij schuld dat die 500 uur nu rondzingt als de waarheid vrees ik [emoji16]
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *

chansig

Konden ze vertellen waarom het de ene keer bv 300 uur duurt en de andere keer 400 keer en soms zelfs 500 euro. Kunnen ze daarbij aangeven wat dan de verschillen zijn ? Want die zullen toch niet smaakgebonden zijn.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Zodiac

Ik heb er niet over doorgevraagd. Ze waren druk aan het meten en solderen en doen, dus ik dacht bij mezelf, "laat maar". Matthijs was er niet, anders had ik waarschijnlijk ongevraagd alle antwoorden gekregen, die ik voor 50% zou hebben begrepen. Ach, ik ben het ook wel met de critici eens dat een groot deel van die praatjes bij de show horen en gedaan worden om je onder de indruk te laten zijn. Het gaat gelukkig ook met de nodige humor. Het is ook een soort buurthuis dat Triple M. Ik vind dat wel geinig.
Devialet Expert 400 * Sonos Magna Ultimo * Xanadu HRS 38 BA *