Hepta design audio topic!

Started by Rick-HEPTA-Scholte, April 3, 2015, 16:10:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frits marantz

Inderdaad. Echte vintage. Advertentie is inmiddels weg van MP. Kennelijk een liefhebber gevonden. Zag er bijzonder uit.

Ga zelf deze week nog naar een stel Four Tunes kijken ter mogelijke vervanging van de Spring Excellence in de opstelling beneden.

frits marantz

En dat is dus gelukt. Beneden nu ook een stel mooie Four Tunes in mahonie kleur. :pompom:

De Spring Excellence met de center Ace Excellence binnen een dag via MP verkocht met enige pijn in mijn hart. Het was mijn eerste positieve ervaring met Hepta, maar gelukkig niet de laatste. :headbanging:

frits marantz

Wie kent, of heeft ervaring met de Exposure?

Begrijp dat het de opvolger is van de Four Tune. Qua ontwerp in elk geval een heel andere speaker.

frits marantz

Ik heb toevallig afgelopen week in de opstelling boven zonder de REL sub geluisterd naar de Four Tunes. Ook zonder REL een erg goede bas. Had ik niet verwacht. Ga dat nog eens langer testen en de REL lager afstellen. Doet volgens mij teveel mee.

yorkie13

Gisteren voor een heel leuk bedrag een setje Hepta Spring Excellence in Silver opgehaald.

Klinken nu al lekker, maar ga het filter onder handen nemen.

frits marantz

Had ze ook gezien. Koopje. Wat mankeert er aan het filter?

yorkie13

#31
Filter is vrij basic met standaard componenten, dus kan altijd beter.

Heb nog Audyn cap plus liggen.

frits marantz

Wil kijken of in de achterkamer de Hepta Gem een mooier beeld geeft dan de Ace Gold. Iemand ervaring met de Gem?


frits marantz

Dank voor de tip, leuk om te lezen.

frits marantz

Inmiddels een net paartje Gem's gevonden en opgehaald. Eerste indruk op de set boven is niet verkeerd. Staan op de grond en dat is niet ideaal. Ga 1 GEM plaatsen voor 1 Ace in de achterkamer. Kijken wat het verschil is.

frits marantz

Combinatie met de GEM en Hepta Tweety is een mooie. Tweety's vullen het hoog mooi aan en ze hebben inmiddels een plekje gevonden in de achterkamer.

De beide Ace Gold gaan mogelijk naar een andere liefhebber. Mooie speakers om te zien met een bas punch die je van dit formaat speaker niet zou verwachten.

frits marantz

De Ace Gold worden nu aangestuurd door een vintage set versterker / tuner van Scott: A436/T526 bij mijn PC.

De witte Gem's in de woonkamer zijn vervangen door een set in zwarte pianolak. Eerst zonder Tweety's, maar nu toch weer met. Maakt het in het hoog toch weer af.

De witte set gaat tzt naar de nog te verbouwen keuken met een Denon DRA 700ae en staat nu bij mij boven. Er staan nu tweety's naast, qua geluidsbeeld ook hier een vette verbetering.

Ik denk er nu over om de tweeters van de Tweety's in de Gem te plaatsen ipv de bestaande tweeter. Qua maatvoering past het wel.In de Tweety's zijn de verbindingen echter gesoldeerd, in de Gem's niet. Wil niet prutsen aan de verbindingen en de Tweety's origineel houden, dus maar eens op zoek naar de Audax tweeters.

i2Paq

Je Tweety's staan op Marktplaats?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

frits marantz

Klopt, zoals geschreven: "Wil niet prutsen aan de verbindingen en de Tweety's origineel houden, dus maar eens op zoek naar de Audax tweeters."

Heb inmiddels wel begrepen dat het type inmiddels vervangen is voor een met een "textil kalotte" de TM025F1. Of dat qua klank dan ook hetzelfde is?

Dirkjanboon

ook hepta fan , de Ace de compacte speaker maar wel met fatsoenlijke prestaties zeker voor het formaat , voorlopig op de stereo versterker (beest)
de JVC speakers en pc sub doen ook aardig hun best op denoontje (bijnaampje niet de gebruiler Denoontje ;-)
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

frits marantz

De Ace is absoluut een fijne speaker met een lekkere punch, die je niet verwacht van dit formaat. Cris weet speakers te ontwerpen met een kwaliteit die je bij duurdere speakers nog vaak niet tegenkomt.

De oudere witte Gem mag van mij iets meer hoog geven, met de Tweety's lukt dit. Vandaar dat ik een wissel wil proberen voor de 2 die straks de keuken van een mooi geluid gaan voorzien.

frits marantz

2 stuks Audax TM025F1 besteld in Duitsland. Ben benieuwd.

frits marantz

Deze heb ik besteld. Komt eerdaags.

frits marantz

Tweeters zijn gearriveerd en gehoormatig getest in de Gem's. Ik kon geen verschil waarnemen. Heb ze dus maar weer origineel gemaakt.

In onderhandeling over een set Exposure. Benieuwd hoe dit klinkt t.o.v. de Four Tunes.

i2Paq

Quote from: frits marantz on May 31, 2018, 13:12:37
Tweeters zijn gearriveerd.

Die zijn ook lang onderweg geweest?

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

frits marantz

Nee, mijn reactie hier in het topic wel. ;)

frits marantz

#47
Exposure's opgehaald uit Enkhuizen, hoe kan het ook anders. Om de hoek bij Hepta.

Heb ze eerst beneden gehad. Een Exposure links en de Four Tune rechts. De Exposure geeft toch iets meer detail, lijkt in het middengebied iets sterker te zijn.

Mijn betere helft vond de zwarte FT's toch mooier qua kleur. Dus de Exposure's staan nu boven. Kan ik ze daar vergelijken met de FT's die daar ook staan.

Nog even wat mee stoeien dus.

Update:
Ik heb rechts de Exposure aangesloten en links de Four Tune om te kijken of er grote verschillen zijn. De FT geeft iets meer hoog en bij de E lijkt het midden iets meer naar voren te komen, zo ook de bas. Maar het laatste is minimaal. Er moet nog aardig wat meer geluisterd worden.

frits marantz

#48
Voor een beter vergelijk heb ik de beide subs uitgezet en de Four Tunes draaien met de DRA 700 en de Kenwood CD en de Exposure met de PMA/CD 1500. Heb toevallig 2 gelijke CD's van Phil Collins: "Both Sides". Is goed te gebruiken voor details.

Esposure klinkt nog steeds iets meer uitgesproken op mid en bas en wat ingetogener op hoog t.o.v. de Four Tunes. Lastig om de voorkeur te bepalen. Iets meer hoog is voor mijn oudere oren wel fijn.

2 de plaatje is van de Center en de Rears. Zijn de opvolgers van de Ace.

frits marantz

Heb nu de Four Tunes en de Exposure aangesloten op de PMA 1500 op de A en B uitgang. Indrukwekkend wat je dan krijgt. Het hele beeld is groter en dieper geworden. Merk ook dat de geluidsdruk is toegenomen. Versterker kan wat zachter staan bij een gelijkblijvend geluidsniveau t.o.v. 2 speakers.