Buizen meten, nieuw of gebruikt

Started by JOVOS, March 30, 2015, 21:56:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JOVOS

Hallo Allemaal,

Ik heb wat vragen over het meten van buizen, zit ik hier dan goed?
Volgens mij is er geen aparte buizen afdeling op dit forum...toch?

JOVOS

Nee...niet goed.. :unhappy:

Moet in het stereo hoekje staan...
Kan iemand dit fiksen?

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Midcall

Zonder vragen geen antwoorden, dus kom maar op  ;)
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

JOVOS

Nou oke, bij deze dan:

Als ik buizen aanschaf via marktplaats of Ebay, kan ik dan meten of de buizen die ik als nieuw koop ook echt nieuw zijn?
Lijkt me moeilijk te zien aan de buitenkant of het ook echt nieuwe buizen zijn.

Kingpin

Quote from: GONOX on March 31, 2015, 22:27:18
Nou oke, bij deze dan:

Als ik buizen aanschaf via marktplaats of Ebay, kan ik dan meten of de buizen die ik als nieuw koop ook echt nieuw zijn?
Lijkt me moeilijk te zien aan de buitenkant of het ook echt nieuwe buizen zijn.
Kun je idd aan de buitenkant niet zien of ze nog als nieuw presteren, ook de buizen die er als nieuw uitzien niet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Midcall

Quote from: GONOX on March 31, 2015, 22:27:18
Nou oke, bij deze dan:

Als ik buizen aanschaf via marktplaats of Ebay, kan ik dan meten of de buizen die ik als nieuw koop ook echt nieuw zijn?
Lijkt me moeilijk te zien aan de buitenkant of het ook echt nieuwe buizen zijn.
Ja, dat kan je meten. Maar hiervoor moet je een fatsoenlijke buizentester nodig plus je moet de specificaties van het type buis hebben.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

Former member 78

Het is niet te meten of ze 100% nieuw zijn.
Mochten ze 20uur gespeeld hebben, dan is dit niet te meten.

Zelfs waardes van 100% nieuwe buizen zullen verschillen.

JOVOS

Hoe kom ik achter de waardes van de buizen die in m'n versterker zitten?
Deze buizen zaten erin bij de aankoop en ik heb er geen doosjes of gegevens van.

chansig

Quote from: GONOX on April  1, 2015, 22:29:56
Hoe kom ik achter de waardes van de buizen die in m'n versterker zitten?
Deze buizen zaten erin bij de aankoop en ik heb er geen doosjes of gegevens van.

Quote from: Midcall on April  1, 2015, 00:18:00
Ja, dat kan je meten. Maar hiervoor moet je een fatsoenlijke buizentester nodig plus je moet de specificaties van het type buis hebben.

Duidelijk toch ?

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

JOVOS

Sorry, ik bedoel de specificaties.

Ik weet namelijk ook de bias waardes niet...

Midcall

Quote from: GONOX on April  1, 2015, 22:37:45
Sorry, ik bedoel de specificaties.

Ik weet namelijk ook de bias waardes niet...
Veelal worden de specificaties per type buis bij de buizentester geleverd. Buizentesters komen veelal uit het jaar kruik (50'er of 60'er jaren) en over het algemeen niet geschikt voor een beginneling op buizengebied. Nieuwe, moderne buizentesters zijn wel wat gebruiksvriendelijker, maar nogal prijzig (een bedrag met 3 nullen ben je al snel kwijt).
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

JOVOS

Oke, duidelijk.
Dus als ik wil weten hoe de conditie van een buis is moet ik ff langs iemand met een buizentester.

Nu zit er een setje EL34B buizen in de versterker welke ik wil wisselen met een setje 6550 buizen welke ik graag wil proberen. Ik neem aan dat ik na plaatsing van de 6550's de bias waarden opnieuw af moet stellen. Hoe kom ik nu aan deze waardes?

Midcall

#13
Quote from: GONOX on April  2, 2015, 09:39:33
Oke, duidelijk.
Dus als ik wil weten hoe de conditie van een buis is moet ik ff langs iemand met een buizentester.

Nu zit er een setje EL34B buizen in de versterker welke ik wil wisselen met een setje 6550 buizen welke ik graag wil proberen. Ik neem aan dat ik na plaatsing van de 6550's de bias waarden opnieuw af moet stellen. Hoe kom ik nu aan deze waardes?
Een EL34 buizenversterker is in vaak niet geschikt om 6550 buizen te handelen. Welke versterker heb je?
De ruststroom door een EL34 ligt in de regel tussen 35 en 50mA, voor de KT88 (6550) gaat dat richting de 80 tot 100mA.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

JOVOS

Ik heb een Icon Audio stereo 40 mkIII.
De vorige eigenaar had er Tung Sol 6550's in gehad, die heb ik er ook bij gekregen.

Midcall

Quote from: GONOX on April  2, 2015, 11:20:03
Ik heb een Icon Audio stereo 40 mkIII.
De vorige eigenaar had er Tung Sol 6550's in gehad, die heb ik er ook bij gekregen.
Die Meixing trafo's (het is eigenlijk een MeiXing/Ming Da versterker) zijn wel goed en kunnen het makkelijk aan. Je moet hem eenvoudig zelf kunnen biassen via de hiervoor bestemde vu-meter display. Als het niet in de manual staat zou ik even een mailtje sturen naar David Shaw (kan via de site van Icon Audio), echt een aardige vent die je in twee zinnen zal kunnen uitleggen op welke stand je hem moet biassen voor de 6550 buizen.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

JOVOS

Quote from: Midcall on April  2, 2015, 12:42:30
Die Meixing trafo's (het is eigenlijk een MeiXing/Ming Da versterker) zijn wel goed en kunnen het makkelijk aan. Je moet hem eenvoudig zelf kunnen biassen via de hiervoor bestemde vu-meter display....

Ik heb de versie zonder het vu metertje...zal waarschijnlijk het oude type zijn.
Zal de handleiding er nog eens op naaslaan, maar ik dacht niet dat hier iets in stond.

JOVOS

#17
Het volgende staat in de handleiding welke ik straks doorgestuurd kreeg:

7, To avoid damage to the amplifier and electric
shock hazard you must use only valves marked
KT88/EL34 (or 6550), 6SL7/6H9C, 6SN7 Or that you
know to be direct equivalents. Use only valves which
you know to be new or good condition and test the
amplifier thoroughly before resuming normal use.

En het volgende over de bias instelling:

3, Checking: You should get a reading of about
400mv EL34, 450mv KT88, if valve is working
correctly. But bear in mind that your mains voltage
fluctuations can affect your readings up to 10%
Check all valves, they should be within about 10% of
the ideal voltage.


KT120 buizen gaat dus niet, maar ik begrijp de KT88 en 6550 vergelijking niet.
Zijn dit nou identieke buizen met alleen een andere typeaanduiding?

Midcall

Quote from: GONOX on April  2, 2015, 20:22:01
Het volgende staat in de handleiding welke ik straks doorgestuurd kreeg:

7, To avoid damage to the amplifier and electric
shock hazard you must use only valves marked
KT88/EL34 (or 6550), 6SL7/6H9C, 6SN7 Or that you
know to be direct equivalents. Use only valves which
you know to be new or good condition and test the
amplifier thoroughly before resuming normal use.

En het volgende over de bias instelling:

3, Checking: You should get a reading of about
400mv EL34, 450mv KT88, if valve is working
correctly. But bear in mind that your mains voltage
fluctuations can affect your readings up to 10%
Check all valves, they should be within about 10% of
the ideal voltage.


KT120 buizen gaat dus niet, maar ik begrijp de KT88 en 6550 vergelijking niet.
Zijn dit nou identieke buizen met alleen een andere typeaanduiding?
De KT88 is de Sovjet variant, de 6550 de westerse uitvoering. Iets verschillend van klankkleur, specs zijn niet veel verschillend.
http://www.htforum.nl/showcase/usersetdetail.php?id=62 - Genesis 350+ - Audio Research Reference 3 - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 250 - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Statement XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Sony VPL-HW50ES - Yamaha CX-A5100 - Infinity Renaissance 90 rears - Callas Audio Clamprack - Bada Purer 3.8SE - Squeezebox Classic - Audio-GD NFB-8 DAC -

JOVOS

Oke, duidelijk.
Zou je het verschil in klankkleur eens kunnen omschrijven, want volgens mij heb je er wel ervaring mee...