Airplay/DHCP i.c.m. TimeCapsule en KPN Experiabox

Started by Etiennevh, March 29, 2015, 18:04:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Etiennevh

Misschien ben ik de enige, maar dat denk ik niet. Altijd als ik wat wilde laten zien op mijn Apple TV liep het ding vast of was zijn IP config in de war. Vandaag was ik het zo zat dat mijn KPN Experiabox de DHCP uitdeelt hier in huis (wat dus vaak fout gaat) dat ik er eens in gedoken ben.

Mijn situatie:

KPN Experiabox V8
Apple Time Capsule
9 apple devices (2 MBP's, 2 iPhones, 3 iPads, Apple TV en Time Capsule zelf) en een zakelijke Samsung

Altijd liep Airplay vast of kon ik mijn Time Capsule niet benaderen. Tot ik vandaag deze tutorial vond (echt super simpel)

http://experiabox-bridge-modus.weebly.com

Mijn Experia Box heb ik nu in Bridge modus gezet, zodat ik geen last meer heb van alle rariteiten en KPN niet langer voor mij bepaalt hoe ik mijn interne netwerk instel. (DHCP was niet uit te zetten etc.)

Vervolgens de Time Capsule op PPPoE gezet, WiFi van de Experia Box uit en een vast IP adres aan de Apple TV gegeven in de Time Capsule. Alles draait nu zonder haperingen, storingen en connection failures, wat een verademing.

Voor diegenen die ook een Experia Box hebben i.c.m. een Airport Extreme / Time Capsule: het is dus mogelijk die irritante Experiabox alleen als doorgeefluik te gebruiken :)





Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Siddartha

Dat kan volgens mij alleen met de V8... De andere experia boxes niet
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Hanky Panky

Op zich best handig  :)

Mijn ervaring met een Atv3 is het ding via WiFi niet lekker loopt. Bedraad aangesloten en de ipad niet via de experia WiFi maar via een apart accesspoint werkt het prima. Zodra het WiFi vd experiabox in play komt gaat het dramatisch ruk....
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Etiennevh

Hi Hanky,

Klopt, was bij mij ook het geval. Maar door DHCP conflicten ging het ook wel eens mis met bedraad op de ATV. Nu werkt alles vlekkeloos en ik heb geen last meer van de beperkingen van de Experiabox.

Quote from: Siddartha on March 29, 2015, 23:15:36
Dat kan volgens mij alleen met de V8... De andere experia boxes niet
Ik las het inderdaad. Maar toen ik belde met KPN voor een andere Experiabox gaven ze aan dat de V9 tijdelijk niet te leveren is en dat ze daarom vooral de V8 uitleveren. Dus voor diegenen die moeten wisselen met Experiabox is dit je kans :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Siddartha

Goed nieuws! Haha ben er over aan het denken om over te stappen, maar wil wel mijn eigen router blijven gebruiken [emoji6]
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Hanky Panky

Quote from: Etiennevh on March 30, 2015, 11:42:47
Maar toen ik belde met KPN voor een andere Experiabox gaven ze aan dat de V9 tijdelijk niet te leveren is en dat ze daarom vooral de V8 uitleveren. Dus voor diegenen die moeten wisselen met Experiabox is dit je kans :)

Mooi, ik heb een V8  :)

Maar het loopt nu eigenlijk best goed, geen klachten zolang je het Wifi maar niet gebruikt en de interne routerswitch ook niet  :D

Als ik mijn netwerk inplug via die 4 poorten in de Koleriabox dan haal ik max 10-15mbit.... plug ik alles in via een aparte unmanaged Switch met alleen een uplink naar de Koleriabox dan haal ik gewoon 85% van mijn GB-lan  :-X
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Matthias

Oh, ik heb dat p*kkeding ook gebridged en er een eigen Asus router achter gehangen. Veel betere WiFi, de gastWifi staat gelijk uit, 5g er bij. Verder heb ik mijn nas en mediaplayers ook een vast ip-adres gegeven met behulp van het Mac-adres.
Veeeeel beter!
Technics 1200 / Origin Live Onyx, Heed Quasar
Metrum Nos Mini DAC
Audio Research LS7, Hypex UcD400
Tannoy R3

road rebel

Ook al zet je de router van jouw ISP niet in bridge modus, door de AirPort router aan te sluiten op de WANpoort en een PPPoE sessie erop te starten en een eigen IP-range pool aan te leggen omzeil je de meeste problemen door een nieuw netwerk aan te maken!

road rebel

Dus dat zou ook moeten werken met andere experia boxen!

Etiennevh

Roadrebel, als je Experiabox dan op DHCP staat en je probeert een PPPoE sessie op te bouwen komt het niet van de grond. (tenminste, bij mij werkte dat niet)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Siddartha

En die deelt dan ook geen IP-adressen meer uit?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Etiennevh

De Experiabox deelt bij mij niets meer uit. Dat doet de TimeCapsule nu. Heerlijk dat het netwerk zonder haperingen en storingen werkt. Had ik veel eerder achter moeten komen dit :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Siddartha

Was meer een vraag aan road rebel..
In bridge mode id het enkel een modem zeg maar.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Hanky Panky

#13
Quote from: road rebel on March 30, 2015, 22:50:05
Ook al zet je de router van jouw ISP niet in bridge modus, door de AirPort router aan te sluiten op de WANpoort en een PPPoE sessie erop te starten en een eigen IP-range pool aan te leggen omzeil je de meeste problemen door een nieuw netwerk aan te maken!

Nee, dat geeft alleen maar meer gezeur. Ik had een AirPort express en die stond af fabriek op dhcp en die ging ook IP adressen uitdelen met als gevolg dat geen enkele pc de andere nog kon zien in mijn netwerk. Printers verdwenen etc etc.

Daarna de AirPort als access point only geconfigureerd en ik had alle netwerkshares en printer weer terug.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dennism

#14
Quote from: road rebel on March 30, 2015, 22:50:05
Ook al zet je de router van jouw ISP niet in bridge modus, door de AirPort router aan te sluiten op de WANpoort en een PPPoE sessie erop te starten en een eigen IP-range pool aan te leggen omzeil je de meeste problemen door een nieuw netwerk aan te maken!

Hiermee creer je wel een router achter router situatie waardoor het kan zijn dat services die een (automatische) portforward of open connectie vereisen niet meer werken zonder veel gedoe. In een aantal gevallen kan dit inderdaad een oplossing zijn, doe je echter veel aan online gaming, voice applicaties, file transfers, own cloud oplossingen met bijv een synology dan gaat een opzet als deze je in de regel enkel meer hoofdpijn opleveren dan dat deze wegneemt.

road rebel

Met een express werkt dat niet, je moet een router hebben met WANpoort, jij had een dubbel DHCP met dubbel NAT. Alles achter de WANpoort kan je beschouwen als een nieuw netwerk.
Geen port forward of dubbel NAT want jouw 2de router heeft een eigen afzonderlijk netwerk met eigen ip adres range.
De enige die roet in het eten kan gooien is de ISP door geen dubbele PPPoE sessie toe te laten. Hoe het zit bij KPN weet ik niet, maar technisch dus goed te doen. Ik zal vandaag eens een tekening maken en posten over gebruik van de WAN poort en dubbel PPPoE.
Er zijn zaken die moeilijker/niet te regelen zijn maar 99% van de gebruikers zal dat toch niet gebruiken...

Hanky Panky

Quote from: road rebel on March 31, 2015, 06:29:13
Met een express werkt dat niet, je moet een router hebben met WANpoort, jij had een dubbel DHCP met dubbel NAT. Alles achter de WANpoort kan je beschouwen als een nieuw netwerk.
Geen port forward of dubbel NAT want jouw 2de router heeft een eigen afzonderlijk netwerk met eigen ip adres range.
De enige die roet in het eten kan gooien is de ISP door geen dubbele PPPoE sessie toe te laten. Hoe het zit bij KPN weet ik niet, maar technisch dus goed te doen. Ik zal vandaag eens een tekening maken en posten over gebruik van de WAN poort en dubbel PPPoE.
Er zijn zaken die moeilijker/niet te regelen zijn maar 99% van de gebruikers zal dat toch niet gebruiken...

Je zou het kunnen oplossen in mijn situatie door de Experiabox de range 192.168.2.1 t/m 100 te laten pakken en de tweede router/dhcp de range van .2.101 te laten pakken. Maar de dhcp functie in de airport killen was veel praktischer  O0
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Etiennevh

Nog makkelijker is gewoon de Experiabox in bridgemodus zetten ;)

DHCP vanuit 2 devices moet je idd voor oppassen, omdat het kan zijn dat je loops in je netwerkje creert (of dezelfde IP adressen) waardoor de juiste route van het verkeer niet meer duidelijk is. Sinds de Time Capsule hier op PPPoE staat zijn onze interne netwerkproblemen opgelost.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Hanky Panky

Quote from: Etiennevh on March 31, 2015, 19:05:44
Nog makkelijker is gewoon de Experiabox in bridgemodus zetten ;)

DHCP vanuit 2 devices moet je idd voor oppassen, omdat het kan zijn dat je loops in je netwerkje creert (of dezelfde IP adressen) waardoor de juiste route van het verkeer niet meer duidelijk is. Sinds de Time Capsule hier op PPPoE staat zijn onze interne netwerkproblemen opgelost.

Dit speelde 1,5 jaar geleden  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000