10 & 11 april 2015: Herintroductie Manger Audio - with special guests...

Started by garmtz, March 26, 2015, 22:44:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz



10 & 11 april 2015: Herintroductie Manger Audio

With special guests Daniela Manger (Manger Audio) en Erdo Groot (Polyhymnia)

Manger Audio is weer terug in de Benelux! Audio Ingang vertegenwoordigt dit legendarische merk sinds februari en kondigt met veel trots een herintroductieshow aan met de passieve MSM z1 monitor en de actieve MSM s1 vloerstaander. Het geluid uit de luidsprekers van Manger is absoluut uniek snel, gedetailleerd en natuurgetrouw en eenmaal gehoord, zal het je niet snel meer loslaten...

Op 10 april 's avonds vanaf 19:00 uur en 11 april overdag vanaf 13:00 uur, zullen bij Beter Beeld & Geluid Zevenbergen deze luidsprekers aan jou en de pers worden gepresenteerd. Hierbij zal Daniela Manger – de CEO van Manger Audio – hoogstpersoonlijk aanwezig zijn om tekst en uitleg te geven. Hiernaast zal Erdo Groot - 'Tonmeister' bij Polyhymnia International - met zijn onvergelijkbare kennis van opnames van klassieke muziek in zowel stereo als surround de Manger modellen met 'state-of-the-art' opnames demonstreren.

Het programma ziet er ongeveer als volgt uit:

13:00 (19:00) – Ontvangst
13:30 (19:30) – Introductie / uitleg Manger modellen door Daniela Manger
14:00 (20:00) – Muziekdemonstraties door Erdo Groot
16:00 (22:00) – Hapje / drankje / vrij luisteren naar (eigen) muziek
17:00 (23:00) – Afsluiting

Het belooft een heel bijzonder evenement te worden, dus wij zien je graag op een van de bovenstaande data.

Reserveer je ticket via Eventbrite:
http://www.eventbrite.com/e/tickets-herintroductie-manger-audio-with-special-guests-15806008196?aff=efbevent

Of stuur een mail naar [email protected]

_____________________________

Over Manger

Een enkele driver die van 80 tot 40,000 Hz weergeeft, een puntbron benadert en een perfect pulsgedrag heeft met een maximale geluidsdruk van 110 dB? Lijkt ongelooflijk, maar de 'Manger Sound Transducer' is de enige luidsprekerunit die aan die eisen kan voldoen. En hoe!

Eerst even wat historie... Al vanaf 1968 begon Joseph W. Manger met de ontwikkeling van een nieuw soort luidspreker. Geen enkel model kon namelijk tot dan toe voldoen aan zijn eisen van een realistische weergave. Door onderzoek te doen naar de menselijke waarneming, kwam hij erachter dat als de eerste aanzet (impuls/transiënt) van geluiden niet goed wordt weergegeven, het uiteindelijke geluid nooit natuurlijk klinkt. Het bleek dat de traagheid van de meeste luidsprekers veel meer invloed had dan tot dan toe gedacht en zelfs de belangrijkste factor in waargenomen verschillen. Door een zeer licht en buigzaam membraan met zeer lichte spreekspoel in trilling te brengen met bewegingen gelijk aan watergolven van een vallende steen in het water, wist hij iets unieks te bereiken: een uniek snelle reactie op het signaal, waarbij hogere frequenties worden weergegeven richting het centrum van het membraan - waar deze het dunst is - en lagere frequenties aan de rand, waar de schijf dikker is.

_____________________________

Over de Manger luidsprekers

Er zijn 5 verschillende modellen verkrijgbaar, zowel in passieve als actieve uitvoering. Alle uitvoeringen hebben naast de Manger unit een extra woofer beneden de 350 Hz, om het laag perfect aan te vullen. De actieve modellen gebruiken zeer hoogwaardige versterkers van respectievelijk 250 en 180 W voor laag en midden/hoog en hebben vele instelmogelijkheden om de speakers aan te passen aan de plaatsing en/of akoestiek.

De Manger luidsprekers zijn subliem afgewerkt en in vele uitvoering leverbaar: in satijn metaallak, mat Nextel, hoogglans en fineer.

garmtz

Nog wat extra informatie...

Opnametechnicus Erdo Groot van Polyhymnia speelt DSD bestanden tijdens introductie Manger luidsprekers

Tijdens deze show zal naast de ontwerper – Daniela Manger – ook opnametechnicus Erdo Groot van Polyhymnia aanwezig zijn. Hij zal 'native' DSD opnames meenemen en afspelen over een CH Precision C1 DAC/voorversterker en vertellen over (de techniek van) het opnameproces en wat daar allemaal bij komt kijken. In dit artikel wat achtergrondinformatie.

Super Audio CD en surround
Erdo studeerde af aan de Universiteit van Surrey in 1984 met een 'Tonmeister' graad. Tijdens zijn studie experimenteerde Erdo met surround in de vorm van Ambisonics. Na het afstuderen, werd Erdo bij Philips Classics in 1986 aangenomen als opnametechnicus. Hij concentreerde zich al snel op grote orkestwerken en operaproducties – waaronder de Kirov operaproducties, opera van John Eliot Gardiner en orkestrale opnames (en operaproducties) met Neville Marriner – voor zowel audio als video.

In 1991 begon Erdo weer te werken met surround-weergave. In eerste instantie door het mixen van bestaande multitrack opnamen naar surround voor de MPEG-ontwikkeling bij Philips Eindhoven. Na het horen van de mogelijkheden van surround, deed Erdo er alles aan om al zijn producties op te nemen in zowel stereo als surround, met als resultaat dat veel van die stereo-opnames makkelijk kunnen worden geremixed naar surround met extreem overtuigende resultaten. In 1996 begon Erdo te werken met Philips en Sony aan de ontwikkeling van meerkanaals Super Audio CD en maakte veel van de allereerste meerkanaals surround-opnames.

Erdo wordt algemeen erkend voor zijn expertise en bijdragen op het gebied van surround-opnamen en Super Audio CD, en neemt regelmatig deel aan professionele forums.

Momenteel is Erdo belast met Polyhymnia's opnamediensten in Rusland, waar een complete Polyhymnia opname-set permanent staat opgesteld. Dit wordt gebruikt om alle opnames voor Essential Music (een nieuwe Russische platenmaatschappij), alsmede opnamen in Rusland voor andere labels.

Geluidskwaliteit
Aan de basis van de beste geluidskwaliteit staan de beste opnames en de beste mastering. Erdo vertelt hierover: "Klassieke muziek registreer je op locatie. Dat kan in het Concertgebouw in Amsterdam zijn, waar we een vaste eigen opnameruimte hebben, maar ook op heel veel andere plaatsen. Voor onze opnames gebruiken we de allerbeste apparatuur en microfoons, die we altijd zelf meenemen. In veel gevallen is de elektronica die we gebruiken speciaal voor ons gebouwd.

Dat heeft in eerste instantie natuurlijk te maken met onze zeer hoge kwaliteitseisen, maar het verleent onze opnames ook een eigen, unieke sound. Het masteren doen we vervolgens hier in Baarn, in één van de drie speciale studio's die daarvoor zijn ingericht. We gebruiken ook hier de best mogelijke apparatuur, en we hebben de ruimtes zodanig akoestisch aangepast dat ze voor ons ideaal zijn om in te werken. Daarbij hebben we geprobeerd om de klank van de ruimtes een beetje natuurlijk te houden, zodat de ervaring van de luisteraar thuis vrij dicht in de buurt kan komen bij wat wij hier horen."

DSD demo's
Op 10 april vanaf 19:00 uur en 11 april vanaf 13:00 uur kunt u terecht bij Beter Beeld & Geluid Zevenbergen om de prachtige opnames van Erdo Groot te beluisteren op de uitzonderlijke actieve MSMs1 luidsprekers van Manger. De files zullen in 'native' DSD formaat worden gestreamed naar een van de allermooiste DACs op dit moment: de CH Precision C1. Ook kan er een vergelijk worden gemaakt met dezelfde opnames in 24bit/192kHz en CD-formaat.

Bronnen:
Over Erdo Groot: http://polyhymnia.com/names-faces/erdo-groot/
Over Pentatone: http://www.hifi.nl/artikel_pagina2/22952/PENTATONE-Liefde-voor-klassieke-muziek-n-techniek-Contact-met-de-luisteraar.html
Over de introductieshow: http://www.hifi.nl/artikel/23118//Audio-Ingang-viert-comeback-Manger-met-luistershows-en-speciale-gasten.html

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz

Ja, heel tof! Ik heb al wat testjes gedaan met DSD via de CH Precision C1 en dat is echt SUBLIEM!

Faxe

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

advr

Voor mij is het vooral dat de Mangel unit zo'n beetje het hele spectrum weergeeft en niet stopt bij 20 kHz.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz

Quote from: Faxe on March 29, 2015, 18:25:09
Het zal ongetwijfeld goed klinken. Heeft dat deze mening doen veranderen: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=146153.msg2698421#msg2698421 ?

Hoe krijgen mensen die zaken toch weer bij elkaar gezocht? Ik voel me gestalked! :)

Maar nee dus, mijn mening is niet veranderd. Het gaat ook helemaal niet over het beter klinken van DSD of PCM. Maar native DSD moet je native afspelen. En als de opname goed gedaan is en zoveel mogelijk echt native DSD (zoals Polyhymnia/Pentatone dat doet, hoewel zij ook niet ontkomen aan DXD), moet je deze ook zo lang mogelijk in dit native formaat houden. Ook 1-op-1 naar DSD overgezette master tapes kunnen geweldig klinken, maar klinken die niet ook gewoon goed of beter als je ze omzet naar 24bit/192kHz?

Nog steeds blijft 9 op de 10 DSD albums die je kunt downloaden of kopen op SACD een omzetting vanaf PCM.

garmtz

Quote from: advr on March 29, 2015, 20:44:52
Voor mij is het vooral dat de Mangel unit zo'n beetje het hele spectrum weergeeft en niet stopt bij 20 kHz.

Ik heb de combinatie van C1 en Manger nog niet kunnen proberen, dit was op de Wilson Benesch Endeavour... ;)  Ik ben er ook niet zo zeker van dat bandbreedte er zoveel toe doet, maar extensie een octaaf boven 20 kHz is nooit verkeerd (specs van de WB Semisphere tweeter is overigens tot 30 kHz (+/- 2 dB)).

advr

Gehoormatig ben ik er toevallig achtergekomen dat ik om de een of andere reden speakers heerlijk vind klinken welke verder gaan dan 20kHz. Ik ben eens de speakers gaan vergelijken welke ik heerlijk vond klinken. Alle gingen verder dan de gehoorgrens. Met de WB Trinity als top. Maar de Be tweeters van Focal.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Martijn M

Gisteravond heb ik de introductie bijgewoond. Het was de moeite waard! De avond was goed verzorgd en ik vond het leuk dat een heuse Tonmeister de presentatie en muziekselectie voor zijn rekening nam. Dat maakte de avond toch wat bijzonderder dan de doorsnee productintroductie. Met name de klassieke muziek die Erdo Groot mee had gebracht klonk heel fijn over de Mangers. Nadien heb ik nog een leuke discussie gevoerd met Erdo en zijn vakgenoot wiens naam me helaas ontschoten is. Het was een geslaagde avond. Bjorn, Garmt en Jan, van harte bedankt!
Dutch & Dutch

advr

Gistermiddag was het mijn beurt om samen met Ergé naar Zevenbergen af te reizen.
Voor mij een tweede kennismaking met deze unit en het werd toch een feest van herkenning.
De Manger unit laat bijna het volledige gehoormatige spectrum horen en doet dat op een heel andere manier dan 'conventionele' breedbander. Deze gaat door tot 40.000 Hz. Iets wat ik altijd heerlijk vind klinken.

Naast prachtige muziek uitgezocht door Danialle en Erdo (prachtig ook zijn verhalen over opnames en ruimten) getrapte ik me er een paar keer op hoe ik deze Mangers bij mij thuis zou moeten plaatsen  ;D ;D
Het overkomt mij maar zelden dat ik me afvraag hoe zoiets bij mij thuis zou klinken en ook hoe te plaatsen.

Garmt en Jan, bedankt voor een leerzame middag met koffie, mooie muziek en prachtige apparatuur!

Maner is terug in Nederland en da's heel mooi!!

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

garmtz

Quote from: Martijn M on April 11, 2015, 21:41:44
Gisteravond heb ik de introductie bijgewoond. Het was de moeite waard! De avond was goed verzorgd en ik vond het leuk dat een heuse Tonmeister de presentatie en muziekselectie voor zijn rekening nam. Dat maakte de avond toch wat bijzonderder dan de doorsnee productintroductie. Met name de klassieke muziek die Erdo Groot mee had gebracht klonk heel fijn over de Mangers. Nadien heb ik nog een leuke discussie gevoerd met Erdo en zijn vakgenoot wiens naam me helaas ontschoten is. Het was een geslaagde avond. Bjorn, Garmt en Jan, van harte bedankt!

Bedankt voor je komst Martijn! De persoon wiens naam je ontschoten is, heet Marijn Kooy en is van Sniprecords.

garmtz

Quote from: advr on April 12, 2015, 14:08:32
Gistermiddag was het mijn beurt om samen met Ergé naar Zevenbergen af te reizen.
Voor mij een tweede kennismaking met deze unit en het werd toch een feest van herkenning.
De Manger unit laat bijna het volledige gehoormatige spectrum horen en doet dat op een heel andere manier dan 'conventionele' breedbander. Deze gaat door tot 40.000 Hz. Iets wat ik altijd heerlijk vind klinken.

Naast prachtige muziek uitgezocht door Danialle en Erdo (prachtig ook zijn verhalen over opnames en ruimten) getrapte ik me er een paar keer op hoe ik deze Mangers bij mij thuis zou moeten plaatsen  ;D ;D
Het overkomt mij maar zelden dat ik me afvraag hoe zoiets bij mij thuis zou klinken en ook hoe te plaatsen.

Garmt en Jan, bedankt voor een leerzame middag met koffie, mooie muziek en prachtige apparatuur!

Maner is terug in Nederland en da's heel mooi!!

Ad.

Was gezellig Ad! Tof dat je er ook was! We kunnen altijd een thuisdemo plannen natuurlijk!

advr

Quote from: garmtz on April 12, 2015, 18:46:16
Was gezellig Ad! Tof dat je er ook was! We kunnen altijd een thuisdemo plannen natuurlijk!
Dat weet ik Garmt  :-)
Ze zijn ook redelijk prijzig....
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

scrutinizer

Quote from: garmtz on March 29, 2015, 20:53:45
Ik heb de combinatie van C1 en Manger nog niet kunnen proberen, dit was op de Wilson Benesch Endeavour... ;)  Ik ben er ook niet zo zeker van dat bandbreedte er zoveel toe doet, maar extensie een octaaf boven 20 kHz is nooit verkeerd (specs van de WB Semisphere tweeter is overigens tot 30 kHz (+/- 2 dB)).
::) ....dit is in tegenspraak, Garmt.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....


scrutinizer

Quote from: garmtz on April 14, 2015, 23:18:51
Niet.
Stel je voor dat je duidelijk bent. But, he  ... your choice  :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Dirk

Quote from: scrutinizer on April 14, 2015, 23:32:27
Stel je voor dat je duidelijk bent. But, he  ... your choice  :)

en dat zeg jij...Mr. Vague himself  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

scrutinizer

Quote from: Dynky on April 15, 2015, 07:11:31
en dat zeg jij...Mr. Vague himself  ;D
Yep, by choice!!
Deze reactie was meer, omdat hij mij daar vaker over aangesproken heeft.
Come's with the trade ....schijnbaar... :)

Maar als ik 'serieus' iets voor je kan betekenen..... Try PM ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....