Stoffen gordijnen.

Started by KayaRahnee, March 19, 2015, 22:01:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

Achter mijn luisterplaats wil ik graag een gordijn hangen, één links voor de doorloop keuken/living en een rechts gewoon voor de muur.
Ik vraag me af of er stofsoorten zijn die misschien ook nog wat akoestische waarde hebben.
Welke stof word hier zoal voor gebruikt / is het meest geschikt?
Zelf kwam ik al "Molton" tegen maar dat zegt me weinig.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

bert stoltenborg

Molton is een katoenstof die wordt gebruikt, onder anderen, als achtergronddoek in theaters.
Als je molton met een gewicht van 300 gram per vierkante meter hebt zal dat, als je het geplooid ophangt, wel iets akoestisch doen. Meer doek, meer plooi/diepere plooi, en het wordt steeds beter.
Ik bazel maar wat.

DofN

Ik las een keer dat velours niet zo goed is - Toine schreef dat geloof ik.

Ik heb het wel hangen, in diepe plooien, in een dunne variant. Ongeveer 15 cm van de muren. En daarachter bergen melamineschuim en noppenschuim, en deze wand is afgespoten met akoestische spuc.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

KayaRahnee

Quote from: bert stoltenborg on March 19, 2015, 22:12:13
Molton is een katoenstof die wordt gebruikt, onder anderen, als achtergronddoek in theaters.
Als je molton met een gewicht van 300 gram per vierkante meter hebt zal dat, als je het geplooid ophangt, wel iets akoestisch doen. Meer doek, meer plooi/diepere plooi, en het wordt steeds beter.

De belangrijkste functie van het gordijn is dat ik bij muziekspelen de keuken/living doorloop kan dichten.
Als ik het echt wil/nodig zal blijken, kan ik ook nog eens voor het gordijn op de mirror points wat akoestische dingen hangen.
Over dat laatste heb ik nog een vraagje:
Bij het bepalen van de andere 1ste reflectie zone zat ik op de luisterpositie, terwijl men met de spiegel op zoek ging naar.
Nu vraag ik me af of ik voor het bepalen van mirror points achter de luisterplek ik deze ook moet bepalen vanuit luisterpositie?
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Erwin.VL

Van waar zou je die dan anders bepalen?

In een surround systeem heb je trouwens -tig reflectiepunten...

Ik ga ook molton van 300g nemen als gordijnstof. Kost niet veel en laat ook zeer weinig licht door. Er bestaat veel beter spul, maar dat kost dan een veelvoud.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

KayaRahnee

Quote from: Erwin.VL on April 22, 2015, 22:18:57
Van waar zou je die dan anders bepalen?

Twijfel hieromtrent ontstond omdat ik op foto's e.d. vaak zie dat panelen achter de  luisterplek eerder hoog worden geplaatst.
Wanneer ik ga bepalen vanop de luisterplek bevind het spiegelpunt zich op nauwelijks 80 cm van de grond.
Wanneer ikzelf met de spiegel in de hand plaatsneem aan de muur achter de luisterplek word dat meteen zo'n 130 cm, wat overeen zou kunnen komen met de hoogte die ik inschat bij beoordelen van voorbeelden/foto's.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Erwin.VL

Je moet de spiegel tegen de muur duwen, niet in je hand vasthouden.

Die hoger geplaatste panelen achter zullen wellicht een andere functie hebben dan absorber van de 1ste reflecties. Theoretisch ideaal is alle tweeters en alle 1ste reflectiepanelen op oorhoogte. In mijn ontwerp van mijn homecinema voorzag ik diffusie (SoundscapeS) op alle wanden behalve de vloer: de kleine WW1 1/2 op het plafond, de medium WW2 links, rechts en achter het projectiescherm naast de center speaker. En de grote WW3 op volle muurhoogte achteraan. De grotere werken lager door en dat is aangewezen achteraan. De achterwand moet zo akoestisch "open raam" als mogelijk zijn.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

bert stoltenborg

Quote from: Erwin.VL on April 24, 2015, 19:10:08
Je moet de spiegel tegen de muur duwen, niet in je hand vasthouden.

Die hoger geplaatste panelen achter zullen wellicht een andere functie hebben dan absorber van de 1ste reflecties. Theoretisch ideaal is alle tweeters en alle 1ste reflectiepanelen op oorhoogte. In mijn ontwerp van mijn homecinema voorzag ik diffusie (SoundscapeS) op alle wanden behalve de vloer: de kleine WW1 1/2 op het plafond, de medium WW2 links, rechts en achter het projectiescherm naast de center speaker. En de grote WW3 op volle muurhoogte achteraan. De grotere werken lager door en dat is aangewezen achteraan. De achterwand moet zo akoestisch "open raam" als mogelijk zijn.

Laat je maar niets wijsmaken.
Studies van Genelec en anderen wijzen uit dat configuraties met tweeters die hoger dan oorhoogte onder de juiste hoek komen ook goed werken.
Die Galaxy-ruimte gebruikt een systeem waarvan me de naam is ontschoten, en dat is echt niet op oorhoogte, maar je wordt aardig weggeblazen, en ik heb ook het wave field synthesis principe uiteraard vaak zat gehoord, wat de referentie is.
Diffusie, daar ben ik laatst weer mee bezig geweest, en zoals ik al vaker heb gezegd hier, het voegt niets maar dan ook niets toe aan een kleine ruimte en maakt alles alleen maar kostbaar/bewerkelijk. Doe toch verstandig en gebruik absorptie,
Ik bazel maar wat.

KayaRahnee

Quote from: bert stoltenborg on April 24, 2015, 23:17:19
Doe toch verstandig en gebruik absorptie,

Ben ik ook van plan, en alles stelselmatig opbouwen, eerst de basis.
En indien nodig zal ik meer specifieke maatregelen treffen maar de woonruimte moet ook weer geen studio worden.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

DofN

Dit vind ik een mooie samenvatting van dit ingewikkelde onderwerp:

"In de meeste kleinere ruimtes thuis zal in het ideale geval een evenwicht moeten worden gerealiseerd, waarin allereerst voldoende absorptie toegepast wordt om de nagalmtijd aan te passen, en vervolgens strategische diffusie om ervoor te zorgen dat de vroege reflecties, die wel degelijk constructief aan het geluidsbeeld kunnen bijdragen, geen vervorming kunnen introduceren. Als reflecties niet constructief kunnen worden benut (bijv. omdat diffusers geen optie zijn), dan zal absorptie de voor de hand liggende keuze zijn."

http://www.puresound.be/nieuws/article/wat-is-akoestiek-thuis/
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

bert stoltenborg

In kleine ruimten heb je eigenlijk helemaal geen nagalmtijd, beste man. En als die ruimte ook nog is voorzien van absorptie al helemaal niet.
Ik bazel maar wat.

morca

Quote from: bert stoltenborg on April 25, 2015, 10:56:05
In kleine ruimten heb je eigenlijk helemaal geen nagalmtijd, beste man. En als die ruimte ook nog is voorzien van absorptie al helemaal niet.
Als de ruimte een beetje vol staat niet ,maar hoe leger hoe meer nagalm imo.
Wel vaak stuk minder als een grote ruimte dat dan weer wel  ;D

Knor

Quote from: bert stoltenborg on April 25, 2015, 10:56:05
In kleine ruimten heb je eigenlijk helemaal geen nagalmtijd, beste man. En als die ruimte ook nog is voorzien van absorptie al helemaal niet.

Weleens in een moderne vinex-woonruimte geweest, Bert? :)
Daar kun je een moeizaam bijeengespaarde en met zorg samengestelde set in wegzetten, om vervolgens doodongelukkig te worden van wat je hoort.
Gelukkig ligt dat dan niet aan de akoestische omstandigheden, zo vertel je nu, maar waar zou het volgens jou dan wel aan kunnen liggen dat het nergens naar klinkt?
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

jvanhambelgium

Quote from: Knor on April 25, 2015, 12:15:52
Gelukkig ligt dat dan niet aan de akoestische omstandigheden, zo vertel je nu, maar waar zou het volgens jou dan wel aan kunnen liggen dat het nergens naar klinkt?

Kabels natuurlijk !!  :clapping: :clapping: :clapping: :clapping:
Dat hoort toch iedereen ?  :-X :-X
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

bert stoltenborg

Galm is een stochaisch geluidsveld waar dus alle reflecties statistisch zijn en geen richting hebben.
In een kleine ruimte gebeurt dat alleen bij zeer hoge frequenties, zelfs in een vinexhuis.  ;D
Het absorberen van die galm impliceert de toepassing van niet-lineaire absorptie.

In een luisterruimte waar wij het over hebben moeten we, naast staande golven die patronen in de ruimte vormen, vroege reflecties die interfereren met het directe geluid bekijken.
En die reflecties kun je het best vermijden, zeker in een thuisbios met al die speakers.

Als een reflectie al constructief zou zijn, moet je hem, volgens de recente onderzoeken, intact laten en hem niet met een rare diffuser vervormen tot een kamfilter.
Lees bijvoorbeeld het boek van Floyd Toole maar eens, als je geïnteresseerd bent in akoestiek en het echt beter maken van je luisteromgeving.

Diffusie is bedoeld om in grotere ruimten zoals zalen voor klassieke muziek geluid over een bepaald oppervlak te spreiden zodat iedereen het geluid hoort.

Ik vind het verder prima dat mensen de boel volhangen met diffusoren, net als dat ik het prachtig vind dat iemand gouden kabels koopt, alleen is het voor diegenen die serieus willen blijven maar die niet goed genoeg onderlegd zijn om zin en onzin van elkaar te onderscheiden enigszins verwarrend met al die ongefundeerde meningen. Daarom probeer ik aan te geven wat door gewoon onderzoek, liefst door verschillende experts uitgevoerd en gecontroleerd,  als de beste manier om voort te gaan wordt beschouwd.
;D.
Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

KayaRahnee:
Het is hier een HT-forum, maar gebruik je die ruimte waarover het gaat eigenlijk als luisterruimte (stereo) of als multi channel ruimte?
Ik bazel maar wat.

KayaRahnee

Quote from: bert stoltenborg on April 25, 2015, 22:05:47
KayaRahnee:
Het is hier een HT-forum, maar gebruik je die ruimte waarover het gaat eigenlijk als luisterruimte (stereo) of als multi channel ruimte?

Mijn luisterruimte is tevens ook leefruimte/living, bedoeling is enkel in stereo weer te geven.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

bert stoltenborg

#17
Een HT-ruimte heeft als eigenschap dat je veel bronnen hebt die over de ruimte zijn verdeeld.
Ik zou zelf altijd gaan voor het absorberen van zoveel mogelijk reflecties, maar volgens de geleerden zijn die reflecties vanwege het feit dat er zoveel zijn in een dergelijke ruimte niet zo hinderlijk als de reflecties in een ruimte waar je stereo luistert.

Maar als het een living betreft zit je uiteraard met het probleem dat je niet alles dat je zou willen/moeten doen ook kunt doen.
Ik bazel maar wat.

KayaRahnee

Quote from: bert stoltenborg on April 27, 2015, 18:23:21
Een HT-ruimte heeft als eigenschap dat je veel bonnen hebt die over de ruimte zijn verdeeld.
Ik zou zelf altijd gaan voor het absorberen van zoveel mogelijk reflecties, maar volgens de geleerden zijn die reflecties vanwege het feit dat er zoveel zijn in een dergelijke ruimte niet zo hinderlijk als de reflecties is een ruimte waar je stereo luistert.
Maar als het een living betreft zit je uiteraard met het probleem dat je niet alles dat je zou willen/moeten doen ook kunt doen.

Ach ja, een apparte luister ruimte heb ik dan wel niet, maar anderzijds moet ik alleen met mezelf overleggen wat mogelijk is of niet ...... de bekende WAF waar ik geen rekening mee hoef te houden ......... en dat scheelt vaak ook wel heel wat.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Erwin.VL

Quote from: bert stoltenborg on April 24, 2015, 23:17:19
Laat je maar niets wijsmaken.
.....

Diffusie, daar ben ik laatst weer mee bezig geweest, en zoals ik al vaker heb gezegd hier, het voegt niets maar dan ook niets toe aan een kleine ruimte en maakt alles alleen maar kostbaar/bewerkelijk. Doe toch verstandig en gebruik absorptie,

Definieer "mee bezig geweest"?

Dus Confidence Mansion met al zijn diffusie-elementen is één grote verspilling van geld en moeite, hetzelfde resultaat had ook met absorptie mogelijk geweest?
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

bert stoltenborg

Mee bezig geweest voor een klant die zich heeft laten wijsmaken dat diffusie onmisbaar is in een luisterruimte.
Ik ben net zo onzeker als iedereen, dus ik heb de neiging om steeds weer te gaan meten en luisteren aan/naar diffusie om mezelf te verzekeren dat het nog steeds alleen, bij te geringe afstand tot de diffuser, de luisterervaring minder maakt en op afstand niets doet, en om te zien dat het beroerde dingen doet met reflecties.
Hij heeft zich allemaal van die lelijke piepschuim skyline-achtige dingen aan het plafond laten aansmeren. Hij vroeg zich, toen hij weer nuchter was (als je net een vermogen hebt uitgegeven aan iets wil je graag dat het ook iets goeds doet) af wat die dingen nu eigenlijk doen.  Gelukkig zijn het geen QRD-achtige gevallen, want die zijn omdat het resonatoren zijn, nog veel erger qua kleuring.  ;D

Wat is de Confidence Mansion?

Ik bazel maar wat.

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

bert stoltenborg

#22
Tja.....
Wat een werk....

https://www.google.nl/search?q=black+bird+studio&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=SmZOVfyNCMKR7Aaj2YGoAw&ved=0CCoQsAQ&biw=1680&bih=890
Hier is Eric Desart wel eens geweest om te kijken voor een andere grote studio of dit een nuttige approach was.
Ik mag nog steeds niet zeggen wat er aan mankeert, maar die approach is nooit gerealiseerd. Dus....
Bovendien zijn die skylineachtige dingen minder kleurend dan die QRD's in die Confidence ruimte.

Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Heeft die man van de confidence room ook meetgegevens van die ruimte gepubliceerd?
En met meetgegevens bedoel ik niet een galmmeting, maar een echte meting.
Die draad is 120 pagina's, dus dat is nogal veel om te doorzoeken.
Ik bazel maar wat.

Bas Akkerman

Ik zou zeggen, post in zijn topic. Topicstarter is meer dan bereid je vraag uitgebreid te beantwoorden.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten