'gesproken' ondertitels

Started by barcokoen, March 12, 2015, 21:17:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

barcokoen

Weet niet goed waar ik met deze vraag terecht kan op het forum, dus hier maar even 'gepost'

Ik weet al uit ervaring dat er hier een berg kennis op audiovisueel vlak samenkomt, en heb een speciale vraag.

Mijn dochter heeft een niet aangeboren hersenaandoening.  Zij is oa visueel gehandicapt, en heeft CVI (celebrale visuele inperking=dit maakt het interpreteren van wat je ziet moeilijker/trager).  Zij kan wel TV kijken en een Nederlands gesproken film perfect volgen, maar ondertitels lezen is voor haar niet haalbaar.  Omdat ze nu op een leeftijd komt dat de films die Nederlands insgesproken/gedubt zijn haar minder en minder liggen, vraag ik me af of er een oplossing bestaat die ondertitels kan 'spreken'.  Mij lijkt dit technisch niet zo moeilijk, en voor de TV zenders bestaat het wel, maar in ons HT spelen wij natuurlijk steeds Blurays, Dvd's of streamen we.  Nu voor een bluray/DVD is het misschien moeilijker, maar in geval van streaming hoop ik dat er hier een oplossing voor bestaat of uit te dokteren is.

Is er hier iemand die op dit vlak kennis of ervaring heeft?

Alvast bedankt voor het lezen en eventuele meedenken!

Koen

angelo83


hayabusa

Quote from: angelo83 on March 13, 2015, 08:37:38
Dag koen ,

Bekijk dit eens zou ook moeten werken met dvd ..

http://www.ict4vip.nl/komfox-innovision-revolutie-in-gesproken-ondertiteling/

Mvg Angelo

Gesproken ondertiteling op de Nederlandse zenders ( via het komfox kastje) werkt doordat bij de uitzending de ondertitels worden voorgelezen door een tekst naar spraak convertor (van Lernout & Hauspie Speech Products). Vervolgens wordt dit als een digitale audio stream van 32kbit/sec meegestuurd met aan aantal teletekst lijnen.
Dit systeem werkt dus alleen op de Nederlandse zenders.

Maar technisch zou het mogelijk moeten zijn om op een PC de subtitle stream van een DVD/Blu-ray naar een tekst -> spraak convertor te sturen.

Alles bij elkaar niet heel erg simpel, ook het synchroniseren zal nog lastig worden.
Marantz AV8805 voor HT, miniDSP SHD voor stereo, Final Audio Model 15 elektrostaten met Hypex NC400 mono blokken, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 55OLED804, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

barcokoen

Bedankt voor jullie reacties,

Ik dacht ook dat de Komfox idd enkel werkt bij TV zenders die hiervoor geschikte signalen meezenden, maar volgens de toelichting in de link kan hij idd ondertitels uit 'live' of playback beelden filteren en in spraak omzetten, dit ga ik zeker eens nader bekijken.

Alvast bedankt!

barcokoen

Ik heb het even na zitten kijken en vrees dat hayabusa gelijk heeft.  Heb voor de zekerheid een mailtje gestuurd naar de mensen van KomFox, wordt vervolgd....

barcokoen

Ik heb van de mensen van Komfox hetvolgende antwoord ontvangen:

"Hartelijk dank voor uw bericht. Momenteel wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe Komfox. Voor zover nu bekend zou deze DVD's en Blurays moeten kunnen voorlezen. Wij kunnen u de werking op dit moment nog niet garanderen en kunnen u helaas ook niet vertellen wanneer dit nieuwe product op de markt komt.

Wij bewaren uw mail zodat wij u t.z.t. kunnen informeren."

Dus voorlopig uit die hoek nog geen uitkomst jammer genoeg, wat dan ook meteen weer aantoont dat er heel wat foutieve informatie verspreid wordt....