Hulp met kiezen Nas , mediaspeler , hardeschijf?????

Started by buckler, March 10, 2015, 12:58:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ikkeenjij36

Voor ts:imho een nas met een mediaspeler is een supercombi.
Is nog wel ff handig om te weten,wat kijk/zie je het liefste?
Ik doe zowel films als series dl op mijn syno.
Alles streamen naar mijn mediaspeler.
Op de nas kan alles automatisch gaan,nml series met sickbeard of dergelijk progje,films via couchpotato,muziek via headphones en ondertitels via autosub.
Zelfs mijn vrouw die a technisch is kan nu haar films dl en bekijken.
Voor  verdere tips en vragen geef maar een gil.
Natuurlijk is een en ander afhankelijk van budget.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

jaco

Ik zag op tweakers forum dat jij veel problemen had met een zelfbouw NAS.
Ben je overgestapt naar een synology NAS ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

ikkeenjij36

Ja en nee,heb nu een diy nas met xpenology draaien.
Dat is gewoon alles net als een synology nas alleen met mijn eigen hardware.
Draait nu weer super stabiel,eventueel zet ik het later nog om naar een zfs nas maar zoals het nu draait kan het niet beter op het moment.
MARANTZ SR7008/Marantz PM8005/Taga 606v3 Se 5.0/Taga tsw200 sub/Fronts ls kabel canare 8s4/Center  ls kabel jib-hf004//rears standaard 2.5mm vd rol(onbekend).
squeezbox touch/pm8005 voor stereo/peout front jib hf-004 interlinks

road rebel

#28
Quote from: buckler on March 10, 2015, 12:58:44
...weet ik vrijwel niks van computers...
ok

Quote
zolang het bdmv bestanden zijn gaat dit ook prima maar er komen steeds meer x264 MKV's en die of zijn voor mij niet te branden en als dat wel lukt spelen onze blu-ray spelers ze niet af.
MKV naar bluray kan maar je moet die recoderen en aangezien je zegt weinig met computers te hebben lijkt mij dat niet verstandig om zich hier verder in te verdiepen.

QuoteNu wil ik die MKV hd films toch kunnen zien dus zit te denken aan iets 'erbij' om te kunnen streamen...

Het gemakkelijkste voor jou is inderdaad de BluRay (BR) speler te vervangen door een kant-en-klaar toestel voor aan jouw TV te hangen.
Of dat sowieso via streaming (zie puntje 1 en puntje 2) moet is een ander verhaal...

Quote
Zat eerst te denken aan een mac mini of de Macbook Pro met hdmi.
Er bestaan gemakkelijkere en elegantere oplossingen, zeker voor iemand die weinig met computers heeft.

De meest eenvoudige oplossing is: je verandert niets aan jouw gewoontes, je blijft alles branden op Bluray Disc (BD). Behalve voor de MKV bestanden: die kopieer je rechtstreeks op een BD (als het ware een soort Data-BD). Wat moet je dan kopen? Een BDspeler met ingebouwde mediaspeler capaciteiten die MKV kan aflezen. Zo een moderne BDspeler zal waarschijnlijk ook meer kunnen zoals het afspelen via netwerk of USB sticks, dus eigenlijk zal je waarschijnlijk toch geen BD branden. Lees daarom zeker verder:

Opmerkingen over streaming:
(1) Streaming houdt in dat je ergens centraal jouw films zal opslaan op een toestel en dat dat toestel (de server) de films ook beschikbaar houdt op het netwerk.
Dat kan jouw iMac zijn, dat kan met een bijkomende computer zijn, dat kan ook met een kant en klare NAS. De server moet dus aan staan wanneer je een film wilt kijken en je moet wel iets weten over netwerk.
Aan de andere kant (de TV kant) heb je dan een speler nodig (de client) die de films bij de server zal opvragen. Ook hier geldt dat er veel keuze is, dat kan met moderne BRspelers, met kant-en-klare mediaspelers zoals Mede8er, Dune, PopCorn of dat zou zelfs met een computer kunnen zoals een mac mini.

Het gemakkelijkste als je wilt streamen is een NAS aan de ene kant en een gemakkelijke mediaplayer aan de andere kant.
Een goede vraag is inderdaad of het draadloos netwerk (de wifi van jouw airport express) stabiel genoeg zal zijn voor een goede verbinding. Dan kan ik niet zomaar op afstand bepalen.
Of een streaming oplossing niet te complex is hangt er van af hoeveel tijd en energie je hierin wilt stoppen.

(2) Een alternatief op streaming is om de bestanden "lokaal" af te spelen.
Eigenlijk doe je dat nu al. Je downloadt de films, brandt die op BD en speelt ze lokaal af in de BDspeler.
Je zou de BD kunnen vervangen door een USB stick of een externe Harde schijf die je dan heen en weer sjouwt.
Aan de TV kant moet je dus in plaats van (of naast) jouw BRspeler een mediaspeler aanschaffen.

Als dat sjouwen van externe harde schijf en/of usb stick te lastig is zou je ook een mediaspeler met interne harde schijf kunnen aanschaffen.
Zolang die zichtbaar is in het netwerk kan je jouw films via jouw iMac slepen naar de HDD van de mediaspeler.
De snelheid van jouw wifi is dan van minder belang omdat dat enkel voor het kopiëren geldt en niet meer voor het streamen.

Conclusie: Je merkt het al, er lijkt veel keuze te zijn maar eigenlijk kan je in eerste instantie best een Mediaspeler kopen. Ik stel voor om eerst films lokaal af te spelen, aan de hand van een harde schijf (intern of extern). Je kan op een later tijdstip steeds een NAS erbij kopen om te gaan streamen, maar het hoeft niet.
Of die mediaspeler ook een ingebouwde BDspeler moet hebben (of een BDspeler met ingebouwde mediaspeler, het is maar hoe je het bekijkt) is eerder een persoonlijke voorkeur. Schaf je geen BDs of DVDs aan en heb je er weinig liggen, dan hoeft dat eigenlijk niet.

buckler

Allemaal hartstikke bedankt mannen...
Ik ben voor een popcornhour A410 met interne harde schijf gegaan.
Ik download nog net als altijd op mijn imac en sleept het gedownloade bestand/folder naar de harde schijf van de PCH.
De overdracht gaat via het netwerk.
Loopt als een trein en ben blij met mijn keuze tot nu toe.
Was allemaal ook vrij makkelijk te installeren dus zo enorm a-computer technisch ben ik blijkbaar ook niet helemaal ;D

Nogmaals bedankt voor de hulp en advies.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Paul H.

Pioneer sc-lx72/ Pioneer 5.0 S-81 serie/ XTZ 99W12.18 ICE/ LG 50" plasma/ Kodi/ Hue/ Harmony smart control.

road rebel


Erik1977

Misschien niet helemaal het juiste topic om de vraag te stellen, of misschien juist wel..
Zijn er geen goede mediaspelers die je ook als nas kunt gebruiken?
Ik heb niet zoveel zin om allemaal aparte apparaten aan te schaffen en aan te sluiten als het ook met 1 apparaat kan.
De criteria zijn dan wel dat je vanuit die mediaplayer direct moet kunnen downloaden en dat het een beetje gebruiksvriendelijk is.

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

road rebel

Tussen de 100% mediaspeler en 100% NAS vind je allemaal hybriden. De meeste consumenten NAS hebben trouwens mediaplayer functies en de meeste mediaplayers met interne schijf hebben wat NAS functies. Welke type jou meer zal aanspreken hangt af van wat het toestel precies moet doen!

Erik1977

Ok de nas als streamer of de streamer als nas... thanks het is een stukeenvoudiger geworden.  :lookaround:
Misschien eerst maar eens een Dune mediaplayertje aanschaffen en dan kijken of er nog een nas tussen moet.
Gewoon maar wat proberen want het is toch allemaal persoonlijk.

road rebel

#36
Ook een Dune (met harde schijf) kan eenvoudige functies van een NAS uitvoeren.

Op volgende website lees je hoe:
http://dune-hd.com/eng/support/online_manual/accessing_player_from_network

Erik1977

Ik ga inderdaad eerst maar eens zo'n dune aanschaffen en van daar uit zie ik vanzelf of er nog een nas bij moet.
Er komen regelmatig wat mediaspelers en nassen langs in de marktsectie dus op zich ook wel weer leuk om een setje samen te stellen.


Erik1977

Jammer dat je daar niet een SSD kaartje in kunt prikken.
Ik ga op zoek naar een BD prime, daar past een SSD in.

gast2018


Erik1977

Ik zat op tweakers te zoeken naar sata 300 3,5 inch SSD's (niets) maar of er een adapter bestaat? geen idee.
Op zich zou je verwachten dat je ruimte over hebt in de bay dus een adapter zou moeten kunnen.
Aan de andere kant, dan ben je weer een Frankensteinproject aan het maken.
Naast de HD smart D1 heb je volgens mij ook weer een aparte module nodig voor je hdd.

gast2018

Ik heb in een pcooit een samsung ssd830 ingebouwd in een 3.5 tray, de adapter werd gewoon met de ssd meegeleverd.

Xstream

Quote from: ergé on April  3, 2015, 20:53:13
Ik heb in een pcooit een samsung ssd830 ingebouwd in een 3.5 tray, de adapter werd gewoon met de ssd meegeleverd.
Dat is niet vanzelfsprekend. Soms wel, meestal niet.

Quote from: Erik1977 on April  3, 2015, 20:43:09
Ik zat op tweakers te zoeken naar sata 300 3,5 inch SSD's (niets) maar of er een adapter bestaat? geen idee.
Op zich zou je verwachten dat je ruimte over hebt in de bay dus een adapter zou moeten kunnen.
Aan de andere kant, dan ben je weer een Frankensteinproject aan het maken.
Naast de HD smart D1 heb je volgens mij ook weer een aparte module nodig voor je hdd.
Overdenk dit niet. Vaak zitten er gaatjes waar je simpelweg met 2 schroefjes ofzo m kan bevestigen. Een SSD heeft geen bewegende delen en wordt niet heet. Dus je kunt m zelfs vast tapen in de 3.5" bay. Je kunt m er zelfs los in leggen, maar dat is weer niet zo fijn als je een keer je dune optilt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Erik1977

Ok ik geloof je als je zegt dat het kan. Neemt niet weg dat je toch de aparte module van dune moet kopen om uberhaupt een HDD aan te kunnen sluiten.
Vandaar dat nu mijn oog is gevallen op een Dune base.

Xstream

Quote from: Erik1977 on April  4, 2015, 16:28:18
Ok ik geloof je als je zegt dat het kan. Neemt niet weg dat je toch de aparte module van dune moet kopen om uberhaupt een HDD aan te kunnen sluiten.
Vandaar dat nu mijn oog is gevallen op een Dune base.
Ik weet van m'n Dune Smart D1 (te koop in marktsectie) dat die een esata heeft. Dan kun je de schijf dus extern aansluiten en gaan met die banaan.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

jaco

Ik heb ook een ssd in een hdi max gedaan met een adapter. Die is dan 3.5" metalen adapter waar de ssd in zit. Lijkt to dusver goed te werken met yadis erop.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

gast2018

De d1, h1 zijn intern hezelfde. Er zit een 3.5 tray voor hdd sata in. Aan de achterzijde heb je een sata voor sdd of de bdmodule. Dus ssd met adapter of tape of hoe je het knutselen wil maakt niet uit. Jullie doen echt te moeilijk. Hd is intern een 3.5 tray en extern wat jij wil. Bovendien zit er op beide prints een usb poort voor een usb stick om het intern geheugen uit te breiden tbv snelheid etc.

gast2018

Als er behoefte is draai ik hem morgen wel even open en maak wat fotos van de binnenkant en de achterzijde.