Uitbreiden standaard Netgear ReadyNAS NV+

Started by VlisChris, March 2, 2015, 01:45:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Even een kleine situatie-schets.

MacBook Pro
AC Ryan
Netgear ReadyNAS NV+
Netgear WNR3500L
Apple TV3

Ik loop tegen de situatie aan dat mijn bestanden op twee verschillende plekken staan. De foto's staan op de NAS, de muziek, films enz staan op de AC Ryan. Eigenijk handig en makkelijk, op twee kleine problemen na.
Het ene probleem is dat zowel de AC Ryan als de NAS nogal vol beginnen te lopen.
Het andere probleem is dat mijn AC nogal eens de neiging heeft om zijn dataverbinding kwijt te willen raken. Dan moet ik hem op beeld aansluiten, en via de diepere menu's Samba uit en weer aanzetten. Dit is in mijn situatie bijzonder onpraktisch. Het ding staat in mijn meterkast omdat er een hoeveelheid herrie vanaf komt waar je eng van wordt. Op zulke momenten moet ik dus alles afkoppelen, hem aansluiten op mijn tv, instellen, afkoppelen, en terug op zijn plek zetten. Mocht dit eens 1 keer per paar weken voorkomen zou het nog te doen zijn. In mijn geval gebeurd dit iedere twee dagen ofzo.

Nu wil ik mijn NAS uitbreiden. Momenteel zitten er twee x twee TB aan schijven in. Dat wil ik uitbreiden naar zijn max van 4 schijven.
Mijn idee is om gewoon 1 schijf bij te kopen, deze in te prikken in de NAS, en dan de bestanden die nu op de Ryan staan over te pompen naar de NAS. Als dat klaar is wil ik de schijf uit de Ryan halen, insteken in de NAS, en dan in gebruik nemen als gewone data-opslag.

Mocht dit alles probleemloos kunnen, kom ik bij de volgende vraag uit. Ik stream alles met mijn ATV3, uiteraard via iTunes. Kan iTunes gewoon bij de bestanden op de NAS, ook als ik geen iTunes-server aanzet? Dat zou wel kunnen, maar daar snap ik geen biet van, dus dat lijkt me niet de meest verstandige keus.

Dus in het kort:
Kan ik een nieuwe schijf bijprikken in de nas zonder dat ik bestaande data ga verliezen? Ik ken de term hot swappable, maar ik wil het zeker weten.
Kan ik daarna de schijf uit de ac ryan bijprikken (na overpompen van de bestanden) om in totaal op 4x2TB uit te komen?
Kan iTunes gewoon de bestanden vanaf de NAS lezen om ze te streamen naar mijn ATV3?

Het gaat me te ver om de links te posten die ik gezocht en gelezen heb via google. Maar geloof me maar dat ik al wat aan het zoeken ben geweest. Sommige dingen hoop ik via onze vrolijke mede-forummeres bevestigd te krijgen ;) (of juist niet)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Aanvullend:

Ik ben me er onderhand erg van bewust van iTunes niet overweg kan met bv MKV. Een groot deel van mijn films is nu net MKV. Dus tijd om het hele zaakje om te zetten naar .mp4 formaat. Daar gebruik ik nu iVI voor. En dat is in mijn beleving tot nu toe een bijzonder langzaam programma.
Komt dat omdat ik de bestanden op een netwerkschijf heb staan, ze met de laptop converteer, en dan terug opslag op de netwerkschijf? Het vreemde is, mijn netwerk geeft geen indicatie van enige vorm van activiteit. Maar verbreek ik het netwerk stopt die ook meteen met converteren. Dat vind ik vreemd.

Maar afgezien daarvan; zou het converteren sneller gaan als ik de ac ryan tijdelijk in de woonkamer zet, en hem via USB op de laptop aansluit? Want nu is converteren ong. 1:1 voor wat betreft speelduur van een film en voor je hem in iTunes ziet verschijnen. Met ruim 1TB aan films gaat dat nog wel even duren voor alles klaar is ..... Vandaar mijn hoop op een wat snellere manier.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jvanhambelgium

Met die X-RAID van Netgear kan je inderdaad disken "bijsteken" en het ding gaat het wel regelen...

Dus : steek nu 1 disk bij ... je capaciteit zal groeien ... daarop copieer je de AC spullen en al laatste stop je de oude AC-Ryan disk als 4e in de ReadyNAS en gaat ie weer "expanden" Dan is je ReadyNAS op maximale capaciteit met 4 disken.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

VlisChris

Prachtig 8)

Die bevestiging kon ik zo letterlijk nog niet vinden. Dus dat is fijn 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jvanhambelgium

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

VlisChris

Nou heb ik zelfs de handleiding erbij gepakt en daar kon ik het niet vinden :-X

Dus hartelijk dank voor de link! Ik maak uit de tekst van ITunes overigens niet 100% op hoe ik dat kan gebruiken.
kan de nas dienst doen als computer vanaf waar je gaat streamen? Dus zonder je laptop aan te hebben staan? Of moet die toch aanblijven staan?

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

mijkie

Je kunt i-tunes server bereiken met alle apple apparaten in je netwerk, ook je Atv, hoeft je laptop niet aan blijven !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

jvanhambelgium

Music Sharing with Apple iTunesĀ® Server
With the built-in Apple iTunes 7.0 server, the ReadyNAS can be used as a large shared jukebox. With the iTunes service enabled, iPods, iPhones, and PCs or Macs running the iTunes client can access the shared music library stored on the ReadyNAS.


Op de ReadyNAS zal een iTunes-server draaien en zal dus muziek kunnen serven naar clients...
Laptop hoeft niet meer aan te staan hiervoor.
Voor VIDEO vrees ik dat je met een probleem zit, de iTunes-server op de Netgear NV+ gaat geen Video kunnen streamen naar pakweg AppleTV ofzo voor zover ik gelezen heb...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

VlisChris

Thanks mannen!

Momenteel staat de nas de derde schijf te initialiseren. Dat gaat nog wel een flink aantal uren duren :o Ergens rond 2 uur vannacht vermoed ik dat die daar klaar mee moet zijn.
Dan daarna de data van de ac ryan overpompen, en de schijf daar uit halen, en insteken in de nas.

Als muziek wel, en films niet gebaat zijn bij iTunes server hou ik het gewoon bij de nas enkel als data-opslag gebruiken. Dan maar mijn laptopje aanzetten bij het draaien van films. Muziek luisteren doe ik toch niet veel vanuit iTunes. Hoofdzakelijk podcasts of youtube :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Bijzonder. Het is al klaar. De nas staat nu opnieuw op te starten, en dan daarna eens kijken wat ik allemaal kan vinden/instellen enz.

Met een beetje geluk vanavond al de data gaan overzetten 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Bijzonder?

Ik heb maar 2288GB tot mijn beschikking. Voor ik de schijf bij stak zat ik op 1859GB. Dan is 400GB erbij als je een 2TB schijf bijprikt toch wel erg weinig?

Iemand een idee welke RAID uitvoering hier gebruikt wordt? Dit valt me serieus tegen. Met wat pech moet ik nog via een omweg gaan werken om de data over te zetten. Best kans dat die drie schijven zo 100% vol zitten tegen de tijd dat ik klaar ben.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

En nu snap ik het niet meer. Finder geeft 1.87TB vrije ruimte aan.
Dat bevalt me al beter :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jvanhambelgium

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

VlisChris

Check. De NAS liep nog iets achter de feiten aan. Nu geeft die het zelf ook aan 8)

Handige tool btw 8) Dan klopte mijn gok dat een 3TB schijf in mijn specifieke geval weinig toegevoegde waarde had ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jvanhambelgium

Inderdaad, tenzij je overal 3TB's zou steken...1 zo'n schijf tussen 2TB's is niet interessant.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

NielsLu

Quote from: jvanhambelgium on March  4, 2015, 06:17:12
Inderdaad, tenzij je overal 3TB's zou steken...1 zo'n schijf tussen 2TB's is niet interessant.

Een grotere schijf dan 2tb heeft bij deze nas geen zin (ik heb hem zelf ook  ;)) Er kunnen max 4 2tb schijven in deze nas, dit is tenminste wat deze nas officieel ondersteund. Ik weet niet of er mensen zijn die grotere schijven werkend hebben gekregen.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

VlisChris

@ Nielslu; dat vermoeden had ik ook. Volgens mij heb ik het zelfs ergens gelezen in de documenten van Netgear.
Maar ik kan nu weer even vooruit :) Straks (ergens de komende dagen hoop ik) zit er 4x2TB in, en dan zou ik een kleine 6TB over moeten houden.
Daarvan is dan zo'n 3 in gebruik. Als je bedenkt dat de NAS nu zo'n 4 jaar oud is kun je je voorstellen dat het volpompen van de rest wat langer kan duren.

Het enige is; ik gebruik hem nu ook om mijn muziek en films op te plaatsen. Die ruimte gaat wat harder. Och. Tegen de tijd dat die straks echt vol zit kijk ik wel weer verder. Dat zal nog makkelijk een jaartje duren vermoed ik. Desnoods verwijder ik een zooi oude films enz die ik niet meer kijk als ik op dat moment het budget niet heb voor een tweede of nieuwe NAS. Het zijn maar films ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Dan de vraag: weet iemand een programma dat sneller is in converteren dan iVI? Dat is zo bespottelijk langzaam....
Als ik mijn volledige collectie om mag zetten is die serieus een maand continue aan het converteren.Als ik geluk heb.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jvanhambelgium

Quote from: Christiaan S on March  4, 2015, 13:17:39
Dan de vraag: weet iemand een programma dat sneller is in converteren dan iVI? Dat is zo bespottelijk langzaam....
Als ik mijn volledige collectie om mag zetten is die serieus een maand continue aan het converteren.Als ik geluk heb.

Je wil zeggen de iTunes-server op de ReadyNAS ? Tja, een NAS is niet gemaakt als media-cruncher/convertor etc want dit gaat ongetwijfeld belachelijk traag  :devil: :devil:

Mischien gewoon de "bestanden" processen via een erg snelle laptop die dan over een "share" aan die media kan oid ?
Daarna terug importeren in iTunes ?

Ik gebruik al die iTunes spullen niet dus ik weet niet wat kan qua "export/import" etc.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

VlisChris

Nee, het converteren gebeurd niet op de nas voor zover ik weet. Volgens mij doet de laptop dat zelf.
Maar hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet. Laptop heeft wel verbinding met de nas nodig, maar ik zie weinig netwerkactiviteit.

Nu las ik in een review van het programma dat het bij anderen ook zo krankejorum langzaam gaat. Het ligt gelukkig dus niet aan een fout van mij.... Nu maar eens gaan zoeken naar een vervangende mogelijkheid. Jammer van de 4 euro :) Programma werkt goed hoor, daar niet van. Maar dat goede kost dus blijkbaar ook de nodige tijd :devil:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

NielsLu

Wil je persee alles via atv kijken? Ik zou je adviseren om een losse mediaspeler (bijv een Dune smart oid) te zoeken, dan hoef je helemaal niks meer om te zetten en kun je zo alles kijken, dit werkt dan ook vlekkeloos.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

VlisChris

Dat heeft wel mijn voorkeur ja :) Al is het maar omdat ik even geen zin heb om geld uit te gaan geven voor weer iets nieuws. En het bevalt me meer dan uitstekend dat ik een bijzonder onopvallend kastje heb staan dat toch alles (ok, via de nodige omwegen) kan afspelen :)

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.