Langzaam overschakelen naar headphones+reparatie nieuwe DAC

Started by Horzel, February 28, 2015, 20:18:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horzel

Aangezien ik met mijn huidige opstelling van mijn speakers en de akoestiek van mijn woonkamer niet echt veel verbetering kan behalen zonder grote aanpassingen. Ben ik maar eens mijzelf gaan verdiepen in hoofdtelefoons en een versterker/dac. En dan wel voor de wat kleinere beurs.

Ben uitgekomen voor puur portabel gebruik bij een Sony NWZ-A15 hi-res speler en een BeyerDynamic T50P. Wat mij bij deze hoofdtelefoon erg bevalt is de sprankelende hoge tonen weergave (ben wel van de hoge tonen).

Voor thuis gebruik heb ik een NAD Viso HP50 op de kop getikt, helaas wel in het rood, maar heb hem toch alleen maar binnen op. En dan in combinatie met mijn vandaag aangeschafte Denon DA-10 versterker/DAC. De NAD biedt iets minder sprankelend hoog, maar op de een of andere manier wat meer een evenwichtig geheel. Gehele spectrum voelt wat meer in balans. De T50P is meer van de uitersten (Bass en Treble). Alles behalve de Denon is via Marktplaats aangeschaft in zo goed als nieuwe staat, maar wel voor een leukere prijs.

Ik ben echt geen pietlut op audio gebied (meeste veranderingen hoor ik niet eens). Maar heb nu toch echt eens een verbetering ondervonden, tussen de NAD rechtstreeks aan de NWZ-A15, en de NAD aan de laptop via de Denon. Merk toch dat de Sony het niet helemaal trok om de NAD aan te sturen. Geluid is voller geworden in het lage gebied.

Grootste verbetering hoorde ik bij gewone MP3's via mijn Iphone 6 en de NAD, en daarna via de Denon digitaal vanuit de Iphone. Dan verbeterd het geluid over het hele gebied. Bij flac files, hoor ik veel minder verschil.

Blijft een boeiende hobby, waar je geld aan uit kunt blijven geven merk ik wel. Maar dat weten we allemaal wel denk ik.
Yamaha RX-A2020  - Pioneer N-50A -  JBL Studio 590  -  Sony KDL-50W815B - Astell&Kern AK100II - BeyerDynamic T51P - UE900S - B&W P7

Horzel

#1
Twijfelde gisteren al over een probleem met het linker kanaal vanuit de Denon, en ja hoor defect!!

Als ik lichtjes op de behuizing tikte viel het linkerkanaal weg en kwam weer terug. Even getwijfeld over retourneren, maar aangezien er geen voorraad meer was bij de winkel en ik gezien mijn werk mijzelf redelijk handig inschat. (en meestal weinig vertrouwen heb in het werk van anderen). En ik al iets gelezen had over slecht gesoldeerde condensatoren, de stoute schoenen aangetrokken en de 1 dag oude DAC maar open gemaakt (ondanks de 5 jaar garantie).

Alles zit redelijk simpel in elkaar, alleen de batterij zat een beetje vast geplakt. 2 printplaatjes op elkaar deze konden makkelijk gedeeld worden. 2 connectoren naar de volume knop en de hoofdtelefoon uitgang en hij lag uit elkaar.

En inderdaad 1 soldering van een condensator had niet gehecht op het soldeereilandje. Deze, en meteen de 7 andere ook maar, opnieuw gesoldeerd. En hij doet het weer als nieuw  :pompom:

En nu weet ik in ieder geval dat ze goed zitten, bij een vervangende moet je het ook maar weer afwachten.

Al met al 1 uurtje werk, en ben nu een blij man.
Yamaha RX-A2020  - Pioneer N-50A -  JBL Studio 590  -  Sony KDL-50W815B - Astell&Kern AK100II - BeyerDynamic T51P - UE900S - B&W P7