Zekering buiten de stoppenkast

Started by Raymen, February 22, 2015, 19:49:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raymen

Ik heb een mischien rare stomme vraag


Ik zie alemaal mensen audiofiele zekeringen in de stoppenkast plaatsen.

Nu dacht ik ik heb wel eenaparte groep voor mijn HT
Wat nu als ik die audiofiele zekering na mijn kabel zet.

Dus bij mijn HT set.

Dan heb ik wel 2 X gezekerd, maar dat maakt volgens mij niks uit

Mvrg
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Rowdy

Bedoel je de automaat of een glaszekering?

cable-guy

Quote from: Raymen on February 22, 2015, 19:49:10
Ik heb een mischien rare stomme vraag


Ik zie alemaal mensen audiofiele zekeringen in de stoppenkast plaatsen.

Nu dacht ik ik heb wel eenaparte groep voor mijn HT
Wat nu als ik die audiofiele zekering na mijn kabel zet.

Dus bij mijn HT set.

Dan heb ik wel 2 X gezekerd, maar dat maakt volgens mij niks uit

Mvrg
Raymen
Maar waarom zou je een extra zekering willen plaatsen?

Dirk

Quote from: cable-guy on February 22, 2015, 20:31:32
Maar waarom zou je een extra zekering willen plaatsen?
ben ik ook wel benieuwd naar  :popcorn:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Raymen

Nee niet speciefiek een 2de zekering
Maar de audiozekering dichter bij de apparatuur
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Henrie

Quote from: Raymen on February 22, 2015, 19:49:10
Nu dacht ik ik heb wel eenaparte groep voor mijn HT
Wat nu als ik die audiofiele zekering na mijn kabel zet.

Dus bij mijn HT set.

Dan heb ik wel 2 X gezekerd, maar dat maakt volgens mij niks uit
Dat maakt wel uit. Niet voor het geluid, maar je gaat 2 beveiligingen in serie zetten. Als je dat goed zou willen doen, moet je ze selectief maken. Dat wil zeggen: als er achter de tweede beveiliging een kortsluiting plaatsvindt, moet en mag alleen de tweede beveiliging uitschakelen. De eerste niet. Dat gaat je niet lukken...

In huis maakt dat allemaal niet zo veel uit natuurlijk, maar waarom zou je een extra beveiliging toepassen? Het voegt niks aan veiligheid toe...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Raymen

Oke duidelijk

Het was ook maar een vraag
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

erik s.

je bent zo wie zo verplicht om de groep in de groepenksst te zekeren.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Henrie

#8
Quote from: Raymen on February 22, 2015, 20:36:24
Nee niet speciefiek een 2de zekering
Maar de audiozekering dichter bij de apparatuur
Dus een zekering bij je apparatuur in plaats van in de meterkast? Dus in de meterkast geen zekering meer voor je audiogroep? Dat mag niet! Niet doen dus!

Want hoe denk je dat de bekabeling vanaf de meterkast naar de zekering dan nog beveiligd is? Doorgaans is dat 2,5mm2 draad. Dat moet je afzekeren met maximaal 20A. Een hoofdzekering is doorgaans al 25A of meer. Als je al een hoofdzekering hebt in huis. Dus de bedrading zou dan te zwaar afgezekerd zijn, of zelfs helemaal niet afgezekerd (ja, door de netbeheerder). Als je dan een overbelasting (of onvolledige kortsluiting) in die bedrading krijgt, dan wordt dat niet afgeschakeld, met alle gevolgen (eerst gesmolten isolatie, dan smeulende leidingen en uiteindelijk brand) van dien...

Het is niet voor niets dat de bedrading IN een groepenkast uitgevoerd wordt in 6mm2. En nee, 6mm2 door je huis in de leidingen trekken, gaat je niet lukken. Is veel te stug...

Mensen, blijf toch met je vingers van de netspanning af, als je niet weet wat je doet. Dat is geen sneer, maar een goed bedoeld advies...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Raymen

Hoho begrijp me goed ik ga niks doen
Ik vroeg het me alleen af
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Henrie

Quote from: Raymen on February 22, 2015, 20:54:10
Hoho begrijp me goed ik ga niks doen
Ik vroeg het me alleen af
Ja, dat is al erg genoeg... ;D

Nogmaals, was geen sneer of zo, maar een welgemeend advies (ook naar alle andere 'leken' hier)...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kjelt

Ik ben het 100% met Henrie eens  :thumbs-up:

roeleken

heb onlangs een aparte groep voor m'n audio set aan laten leggen maar niet een 'hifi zekering' in de kast. Iemand advies over een merk?
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

Henrie

Quote from: roeleken on February 22, 2015, 21:52:54
heb onlangs een aparte groep voor m'n audio set aan laten leggen maar niet een 'hifi zekering' in de kast. Iemand advies over een merk?
ABB, Siemens, Hager, NH...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

cable-guy

Quote from: roeleken on February 22, 2015, 21:52:54
heb onlangs een aparte groep voor m'n audio set aan laten leggen maar niet een 'hifi zekering' in de kast. Iemand advies over een merk?
AHP Klangmodul III (geschikt voor Nederland en Oostenrijk)




Ik heb er ook een paar ingebouwd. Klinkt heel goed!

twani

Zo zit ie bij mij in de meterkast.  Vanaf dáár naar een stopcontact óók in de meterkast. Vanaf daaruit een Lapp Ölflex 3GY2.5 naar het JouwHifi stekkerblok. 

Omdat deze kabel vanaf een stopcontact in de meterkast komt hoeft de Lapp niet door een plastic buis naar de set.

Ik zet mijn set dan ook áán in de meterkast :D

skoebiedoe

En dat mag normaal gezien ook niet omdat een zekering geen schakelfunctie heeft....dus mag niet gebruikt worden als schakelaar. ;)

Rowdy

Het is boven de zekeringkast slecht afgewerkt. Zie nog de bruine, blauwe en groen/gele draad.

cable-guy

Quote from: skoebiedoe on March 28, 2015, 09:53:40
En dat mag normaal gezien ook niet omdat een zekering geen schakelfunctie heeft....dus mag niet gebruikt worden als schakelaar. ;)
Hij heeft niet gezegd dat ie hem aan zet met die schakelaar. Hij zegt dat ie hem aan zet in de kelder. ;D

Quote from: Rowdy on March 28, 2015, 11:56:36
Het is boven de zekeringkast slecht afgewerkt. Zie nog de bruine, blauwe en groen/gele draad.
Dat betekent alleen dat er een grotere kwetsbaarheid is voor mechanische invloeden van buiten. Dat heeft geen invloed op de geluidskwaliteit.

Hier is mijn zekeringenkastje dat ik speciaal voor de audio/video in de kelder gemonteerd heb. Dit wordt gevoed door een fase die niet op de rest van het huisnet zit dus geen negative invloed van dimmers, wasmachines of magnetrons.


Kjelt

#19
Quote from: cable-guy on March 28, 2015, 12:42:30
Hier is mijn zekeringenkastje dat ik speciaal voor de audio/video in de kelder gemonteerd heb. Dit wordt gevoed door een fase die niet op de rest van het huisnet zit
Dus je neemt een fase, je verlengt die naar je nieuwe groepenkast en maakt daar twee subgroepen van met drie groepen ieder met 16A.

Aangezien je twee subgroepen hebt gebruikt voor dezelfde fase (wat eigenlijk al niet mag) moet de bedrading tussen deze 2e groepenkast en de hoofdgroepenkast dus minstens 32A aan kunnen
De vraag is nu welke bedrading heb je hier voor gebruikt:
Hoe is die fase in de ingangsmeterkast groepenkast afgezekerd?
- Met een C-karakteristiek automaat: De kabel tussen deze groepenkast en de hoofdgroepenkast moet dan minstens 4 mm2 zijn.
- Met een smeltpatroon: De kabel tussen deze groepenkast en de hoofdgroepenkast moet dan minstens 6 mm2 zijn.

Als de hoofdautomaat of smeltpatroon in de hoofdgroepenkast van deze fase >25A zijn betekent het ook dat je in principe ook minstens een 35A netaansluiting hebt of je loopt kans dat je hoofdzekering er uit vliegt (elektricien 150 euro per keer).



Snowmaster

#20
@Raymen : je bent nu al 2x gezekerd. Meterkast en apparaat zelf  ;).


@topic : Zekering in meterkast moet je nooit of te nimmer erbuiten plaatsen. Geluidstechnisch levert het ook geen enkel voordeel op. Ik heb (te) veel geprobeerd  :-X  ;). Als je al besluit iets erbuiten te plaatsen, mag dit alleen om installatietechnische redenen zijn. Cable-guy heeft hiervoor gekozen maar dan komen ook direct weer de voorschriften om de hoek kijken (zie post Kjelt)
Als je gaat afwijken van dit soort dingen, kun je langzaam "wildgroei" krijgen in je huis.
Wat bedoel ik daarmee? 
Het begint met 1 fase opsplitsen over 2 groepen, het overslaan van hoofdschakelaar, "te" dunne bekabeling, alternatieve zekeringen, stekker met WCD in diezelfde lijn etc, etc.
Langzaam treedt dan een echte ongewenste situatie op.

Te veel audiogroepen leveren klangtechnisch ook nauwelijks iets op is mijn ervaring.
Belangrijker is om de vervuilers of gevoelige comonenten in je audio/videoset te ontdekken en deze apart te houden van de rest. De plek van de stekker in de stekkerdoos (ondanks sterbedrading) kan je hier soms bij helpen. De componenten storen elkaar dan minder. Twee groepen zijn dan toereikend.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

cable-guy

Quote from: Kjelt on March 28, 2015, 13:29:04
Dus je neemt een fase, je verlengt die naar je nieuwe groepenkast en maakt daar twee subgroepen van met drie groepen ieder met 16A.
Ja

Quote from: Kjelt on March 28, 2015, 13:29:04
Aangezien je twee subgroepen hebt gebruikt voor dezelfde fase (wat eigenlijk al niet mag) moet de bedrading tussen deze 2e groepenkast en de hoofdgroepenkast dus minstens 32A aan kunnen
De vraag is nu welke bedrading heb je hier voor gebruikt:
Hoe is die fase in de ingangsmeterkast groepenkast afgezekerd?
- Met een C-karakteristiek automaat: De kabel tussen deze groepenkast en de hoofdgroepenkast moet dan minstens 4 mm2 zijn.
- Met een smeltpatroon: De kabel tussen deze groepenkast en de hoofdgroepenkast moet dan minstens 6 mm2 zijn.
Volgens de officiële elektricien die dit voor me geïnstalleerd heeft moest hij twee subgroepen maken omdat hij verplicht is per 4 groepen een aardlekschakelaar te installeren.
Ik weet de dikte van de kabels niet maar het is dezelfde dikte als van de kabels die van buiten binnen komen in de hoofd groepenkast. De binnenkomende fase die naar de tweede kast gaat loopt eerst door een grote smeltzekering (1 voor iedere fase).

Verder weet ik natuurlijk wat het maximale verbruik is:
2x eindversterker= 2x 4,3 Ampere maximaal = 8,6 Ampere (maar dan alleen super kortstondig)
1x voorversterker= maximaal 0,7 Ampere
1x streamer= 0,07 A
1x UHD TV = 0,5 A
2x active speaker 2x 0,5 A+ 1 A
En dan nog wat kleine spullen (Apple tv, een klein Blu-ray spelertje, een NAS, een UPS, een router, een switch, een internet modem.
Zelfs in volle belasting zal dit alles ruim onder de 16 Amp blijven.

Quote from: Snowmaster on March 28, 2015, 15:48:58

@topic : Zekering in meterkast moet je nooit of te nimmer erbuiten plaatsen. Geluidstechnisch levert het ook geen enkel voordeel op. Ik heb (te) veel geprobeerd  :-X  ;). Als je al besluit iets erbuiten te plaatsen, mag dit alleen om installatietechnische redenen zijn. Cable-guy heeft hiervoor gekozen maar dan komen ook direct weer de voorschriften om de hoek kijken (zie post Kjelt)
De aparte groepenkast levert geluidstechnisch niets op. Een fase apart voor audio wel degelijk, omdat je dan namelijk de storende factoren er automatisch buiten houdt.
Volgens mijn gecertificeerde elektricien is alles volgens de voorschriften geïnstalleerd.

Quote from: Snowmaster on March 28, 2015, 15:48:58
het overslaan van hoofdschakelaar, "te" dunne bekabeling, alternatieve zekeringen, stekker met WCD in diezelfde lijn etc, etc.
Langzaam treedt dan een echte ongewenste situatie op.
Dat van die te dunne bekabeling en het overslaan van de hoofdschakelaar heb je vermoedelijk van de vragenlijst van Kjelt overgenomen. Dit is allebei niet het geval.
De alternatieve zekeringen zijn gewoon toegelaten volgens de Nederlandse regelgeving. (KEMA, CE)
Wat je met de stekker en WCD wilt zeggen is me niet duidelijk.

Kjelt

Quote from: cable-guy on March 28, 2015, 20:10:13
Volgens de officiële elektricien die dit voor me geïnstalleerd heeft moest hij twee subgroepen maken omdat hij verplicht is per 4 groepen een aardlekschakelaar te installeren.
klopt.
QuoteIk weet de dikte van de kabels niet maar het is dezelfde dikte als van de kabels die van buiten binnen komen in de hoofd groepenkast.
Dat zou mooi zijn, heeft die electricien dat ook geinstalleerd?

QuoteDe binnenkomende fase die naar de tweede kast gaat loopt eerst door een grote smeltzekering (1 voor iedere fase).
Is dat de smeltzekering die meteen bij binnenkomst van de kabels van buiten zitten, dus de hoofdzekeringen (gemeentezekeringen)?

QuoteZelfs in volle belasting zal dit alles ruim onder de 16 Amp blijven.
Het is natuurlijk wel zaak dit goed te documenteren en bij verkoop van de woning aan de koper mede te delen of te demonteren. Als de nieuwe gebruiker bv er zware inductiekookplaten op wil aansluiten komt ie voor een verassing te staan. Dus prima als jij weet wat je doet en er op aan sluit maar zorg ook dat dit voor anderen duidelijk is.

QuoteVolgens mijn gecertificeerde elektricien is alles volgens de voorschriften geïnstalleerd.
Netjes, petje af, je bent een van de weinigen hier op het forum  :thumbs-up: , veel mensen klooien zelf maar wat aan vandaar mijn wat kritische vragenlijst  ;)

cable-guy

#23
Quote
klopt.Dat zou mooi zijn, heeft die electricien dat ook geinstalleerd?
Ja inderdaad.
Quote
Is dat de smeltzekering die meteen bij binnenkomst van de kabels van buiten zitten, dus de hoofdzekeringen (gemeentezekeringen)?
Ja dat klopt.
Quote
Het is natuurlijk wel zaak dit goed te documenteren en bij verkoop van de woning aan de koper mede te delen of te demonteren. Als de nieuwe gebruiker bv er zware inductiekookplaten op wil aansluiten komt ie voor een verassing te staan. Dus prima als jij weet wat je doet en er op aan sluit maar zorg ook dat dit voor anderen duidelijk is.

Overigens zit de tweede groepenkast zo'n twee meter van de eerste verwijderd.
Ik heb afgelopen najaar een nieuwe houten vloer laten leggen. Toen heb ik gelijk nieuwe leiding gelegd en vloerdozen voor de eindversterkers en actieve boxen in de keuken. Ook heb ik een nieuwe kast voor m'n audio gemaakt en de dedicated wandcontact dozen hier achter in de muur zitten. Verder zitten de netwerk utilities en NAS in de kelder. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een nieuwe bewoner een elektrisch fornuis op de vloerdozen aansluit  ;)

QuoteNetjes, petje af, je bent een van de weinigen hier op het forum  :thumbs-up: , veel mensen klooien zelf maar wat aan vandaar mijn wat kritische vragenlijst  ;)
Thanks! Ik heb zelf in een grijs verleden wat elektrotechniek gestudeerd en weet wel een beetje hoe het werkt.
Overigens zit de tweede groepenkast twee meter van de eerste.

Snowmaster

Helder, hoeft Kjelt zich geen zorgen te maken. Al die forumleden die zelf maar klojen...of niet Kjelt ??   :P .

Maar eh...ik zie meerdere dikke mantelstroomfilters (om interlinks?). Waarom?   Heb je al eens geluisterd zonder die filters?  Hoe beter je stroom nl. op orde is, des te meer wordt er overbodig.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)