Het grote DALI Topic

Started by Maneblusser, February 20, 2015, 10:00:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gawain

Quote from: pvd_66 on May 16, 2016, 16:57:30
Mooi verhaal  ;D zonde van die ruis ..
Heb een Audio Research LS25MKII gehad, een superding. Zette een gigantische stage neer, veel lucht om de instrumenten en was absoluut niet wollig.
Heb je die Parasounds te leen?

Wat voor eindversterking gebruikte jij bij deze Arc? Wordt steeds benieuwder naar dit merk en ga zo snel mogelijk eens proberen het één en ander te beluisteren.

De Parasounds had de vorige eigenaar mee genomen en gingen die avond weer met hem mee terug naar huis helaas.. :p

DofN

Toename van "echtheid" herken ik wel, ik noem dat "natuurlijker" toen ik de stap zette van Helicon naar Euphonia. Die echtheid is niet toegenomen bij de Epicon, één van de redenen waarom ik niet overstap naar de Epicon. Details hoor ik ook niet meer, maar wel beter en ook hoor ik beter wát die details zijn. De Euphonia is echt een heel fijne lijn.

Verder denk ik dat Hans groot gelijk heeft: als je akoestiek niet al te best is, moet je dat als eerste aanpakken. Dat zet pas echt zoden aan de dijk :)

Krijgen we nog een actiefoto van je MS5?


You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

pvd_66

Ik had er een VT100MKII bij, volledig buizen. Nog beetje experimenteren met buizen ook  ;D
Ik heb ze nooit op een Dali speaker gehoord, kan dus niet zeggen of en hoe dat matchen.
je zat in een "bel" van muziek maar dat is ook een beetje toe te schrijven aan mn speakers ...

Goed dat ie ze mee wilde nemen heb je meteen een beetje beeld wat het met een andere speaker doet  ;D

Enne foto ja  ;)
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

DofN

Gawein, welke LS vervangen bij de vorige eigenaar de MS5? Ben wel benieuwd.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

#229
Wil ik ook wel eens proberen, zo'n flinke buizen eindtrap. Ben alleen zo bang dat ik vervolgens elke paar jaar de buizen kan vervangen.. Of valt dit mee en gaan die buizen lang mee?

Het volgende huis gaat er zeker rekening gehouden worden met de akoestiek, nu is het even roeien met de riemen die ik hier heb :D

De ms5's worden vervangen voor boekenplank luidsprekers ivm een geplande verhuizing, welke is hij nog niet uit.

Edit: ik probeer een foto bij te voegen via mijn telefoon maar krijg de melding dat deze te groot is...

pvd_66

Een goede huizenversterker speelt met een bepaalde "luchtigheid en gemak". De stem van Louis Armstrong heb ik nooit meer zo gehoord als met de AR combi. Louis had er gewoon een keel bij als het ware.
Of de stem van Louis in werkelijkheid ook zo klonk, geen idee want die heb ik nooit gehoord. Ik weet wel dat de stem heel realistisch was.
Dat vond ik een nadeel, ik bedacht me wel 2 x voordat ik hem aanzette, zomaar een dag/nacht (voor nop) aan laten staan zoals ik nu weleens doe deed ik nooit.
Het blijft een berg geld al je eindbuizen (laten) vervangen / afregelen. Hoe lang ze meegaan 10.000 tot 12.000 uur, de meningen zijn verdeeld.
AR zeker een merk om mee te nemen ze hebben hele mooie dingen, ook oudere modellen  ;D
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

DofN

Dit draadje ontbeert foto's van de laatste aanwinsten van Dali liefhebbers..  :coffee:
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

guilty as charged...  :police:
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

DofN

Ik wilde je niet met naam en toenaam noemen  ;)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Siddartha

gelukkig ken je alleen mijn toenaam :D
maar, het komt er aan, beloofd!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

Je hebt helemaal gelijk [emoji5] Kreeg het initieel niet voor elkaar vanaf mijn iphone omdat het forum max 600kb accepteert.. Maar hier zijn ook mijn nieuwe aanwinsten op de gevoelige plaat vastgelegd.


martien

Wat een joekels, iig mooi om te zien.
Zullen ook wel erg goed klinken.
Maar je oude zijn ook erg mooi.

Gawain

#238
Ja zijn best reusachtig, zeker als je bedenkt dat de Helicon's ernaast ook geen kleine jongens zijn [emoji16]
De boel staat nu ook lekker te spelen, echt genieten dit.

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

DofN

Erg mooi.. Heb nu toch wel weer spijt :/

Welke verschillen hoor je in de imaging?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Gawain

Quote from: doorofnight on May 26, 2016, 10:51:27
Welke verschillen hoor je in de imaging?

Het is op het moment niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat ik de Nad M2 ook nog eens heb ingeruild voor Arc voor- en eindversterking die ook een enorm verschil maken.

Maar wat mij in het begin opviel toen de M2 hier nog stond te spelen op beide luidsprekers dat de echtheid iets toeneemt. Alsof alle instrumenten ietsje zijn gegroeid en de zager/zangeres rechtop is gaan staan. Zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen.

De Arc versterking heeft naar mijn mening nog een schepje bovenop die echtheid gedaan en er een licht "warm" tintje aan gegeven wat je in de opname sleept. Maar het meest opvallende van deze versterking is dat iedereen in de opname's meer ruimte om zich heen heeft gekregen.

pvd_66

Hele mooie speakers, lekker groot ook  ;D
Ik zou alleen ff naar je eindbak kijken of die zijn hitte wel goed kwijt kan, hij lijkt me een beetje opgesloten te staan.
Samsung QE75Q9FN - NAD M17v2 - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Opticon Vokal Center - B&W Cinema 7 Surround - 4 x Atmos B&W CCM 663 RD - SVS SB-3000 -  Panasonic DMP UB704 - Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv4 - Siltech - Audioquest

Gawain

Quote from: pvd_66 on May 26, 2016, 19:57:49
Hele mooie speakers, lekker groot ook  ;D
Ik zou alleen ff naar je eindbak kijken of die zijn hitte wel goed kwijt kan, hij lijkt me een beetje opgesloten te staan.

Ja ben ik ook een klein beetje bang voor inderdaad, zo'n buizenbak geeft nogal wat hitte af [emoji91]

Er zit nog zo'n 3cm speling aan de bovenkant en de zijkant/achterkant is helemaal open. Achterin de versterker zelf zitten 2 ventilators die hopelijk genoeg verkoeling geven, maar ik hou het in de gaten :)

DofN

Quote from: Gawain on May 26, 2016, 11:31:15
Het is op het moment niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat ik de Nad M2 ook nog eens heb ingeruild voor Arc voor- en eindversterking die ook een enorm verschil maken.

Maar wat mij in het begin opviel toen de M2 hier nog stond te spelen op beide luidsprekers dat de echtheid iets toeneemt. Alsof alle instrumenten ietsje zijn gegroeid en de zager/zangeres rechtop is gaan staan. Zou niet weten hoe ik het anders moet uitleggen.

De Arc versterking heeft naar mijn mening nog een schepje bovenop die echtheid gedaan en er een licht "warm" tintje aan gegeven wat je in de opname sleept. Maar het meest opvallende van deze versterking is dat iedereen in de opname's meer ruimte om zich heen heeft gekregen.

Ik had de indruk dat hoe groter de DALI's bij mij werden hoe minder goed de afbeelding werd indien op kleine afstand van elkaar geplaatst. Met klein bedoel ik alles korter dan 3 meter onderling. Zette ik ze 3 meter uiteen, dan was de afstand tot de zijwanden (plusminus 50cm) te kort en toen had ik daar weer last van.

Daarom, gezien de beperking van mijn kamer, geen grote DALI's meer voor mij (of andere grote LS). De kleinere MS4 geven hier een veel betere afbeelding dan de H800mk2. Een van de twee redenen waarom ik naar kleiner ben gegaan en ook zo twijfelde toen ik de MS5 zag.

ff iets anders: DaanvanDuif heeft zijn Epicon 8 te koop wegens upgrade! (althans, dat moet hem wel zijn, lijkt me) Ben benieuwd wat ervoor in de plaats komt. Ik heb die Epicons bij hem beluisterd.

http://link.marktplaats.nl/m1054861171

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Alex Groningen

Quote from: Gawain on May 26, 2016, 09:29:56
Je hebt helemaal gelijk [emoji5] Kreeg het initieel niet voor elkaar vanaf mijn iphone omdat het forum max 600kb accepteert.. Maar hier zijn ook mijn nieuwe aanwinsten op de gevoelige plaat vastgelegd.



:inlove:

Prachtige luidsprekers. Heel veel luisterplezier toegewenst!

jgpeggeman

Paar weken geleden een setje Dali Zensor 5 aangeschaft!



Ik kwam van een set Kef iq5's, en ik moet zeggen dat de Dali's een vooruitgang zijn. Met name het bereik lijkt completer. Ben erg gecharmeerd van het stereobeeld, en de hoge tonen. Dit aangevuld met de warme klank van de houten woofers, aangestuurd door mijn NAD geeft mij een echt wauw gevoel!

Zeker voor het relatief kleine formaat vloerstaanders, vind ik het geluid zeer groots!
Tijdens de aanschaf heb ik ook een setje Zensor 7 beluisterd, en moest toen concluderen dat ik de de Zensor 5 wat fijner vond klinken, en dan met name de weergave van lagere tonen

NAD T743, 2x DALI Zensor 7, 2x DALI Zensor 5, Magnat Needle Center, Indiana Line Basso 850, LG42", AppleTV2, Argon Stream 2, Audioquest / Monster kabels, Audioquest Dragonfly, Sennheiser Momentum 2 on ear

Siddartha

voor het geld zeker een hele mooie speakerlijn, de Zensors..
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Gawain

Quote from: doorofnight on May 27, 2016, 12:23:51
...

Ik heb de ms5's bij de vorige eigenaar in een grote kamer gehoord. Daar stonden ze denk ik zo'n 2,5-3m uit elkaar en hier bij mij maar ongeveer 1,70m. Ik vind in beide situatie's dat ze een indrukwekkende afbeelding neerzetten, met het verschil dat het hier meer het gevoel van een huiskamer concert/intiem zaaltje geeft en als ze verder uit elkaar staan geven ze meer het gevoel van een groot podium/concert zaal.

De Epicon 8's heb ik ooit eens gehoord bij hifi klubben in A'dam, met classé versterking, flinke stap vergeleken met de Epicon 6 welke ik in H'sum heb gehoord. Erg mooie luidspreker, maar stevig prijskaartje [emoji16]

Quote from: jgpeggeman on May 27, 2016, 15:48:10
Paar weken geleden een setje Dali Zensor 5 aangeschaft!

Gefeliciteerd :) Zien er strak uit. Heeft hij alleen een baspoort aan de voorkant? Dan een mooi voordeel dat ze waarschijnlijk dichter tegen de achtermuur te plaatsen zijn denk ik.

DofN

O maar ik geloof meteen dat de MS5 een mooi beeld neerzetten! Daar twijfel ik geen moment aan en bij kleine luisterdriehoeken kan het ook prima gaan. Is denk ik ook kamer afhankelijk. In een meer gedempte ruimte zoals bij mij gaat dat misschien sneller fout dan in een levendiger ruimte en iedereen luistert toch ook weer anders.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software