REW / HOLMimpulse metingen en DSP software (JRiver)

Started by XtrmB, February 14, 2015, 12:09:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

XtrmB

Misschien niet te vergeten, er zitten 2 basspoorten aan de achterzijde van de luidsprekers. Ik zal ze morgen eens van de wand af halen want dat zal nog wel eens enorm gaan schelen.

Dat gezegd te hebben, ik ben op zoek naar spikes maar dan niet van die kegels op schoteltjes. Als bovenstaande positief uitpakt dan zal ik regelmatig de luidsprekers van de muur af moeten zetten het kijken van een film oid. Ik kan de luidsprekers niet altijd een cm of 50 naar voren laten staan. Dat heeft nog niet eens met WAF te maken maar meer met de MAF :P
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

#26
http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=1091

Verhelderend stukje tekst hier hoor..

Voor mijn luisterruimte of eigenlijk gewoon mijn woonkamer kan ik dus prima deels DSP toepassen om het een en andere te corrigeren. Ik ben er mee eens dat de dalen (0-punten) hiermee niet verholpen zijn en dat enkel dit deels opgelost kan worden met akoestische materialen.

Nog meer interessante tekst. Leuk om te lezen  8)

http://www.homerecording.be/gids/akoestiek
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Knor

#27
Alles op een rij gezet schort het dus vooral aan de opstelling. Zolang je die niet verbetert hou je de problemen die ermee samenhangen (en die je metingen ook weerspiegelen), en die uiten zich vooral onder 300 Hz.
Als je alles met dsp gaat proberen op te lossen hou je niets over om enthousiast van te worden. Het is gewoon teveel om allemaal digitaal weg te poetsen zonder dat er een keerzijde is.

Daarom denk ik dat opstelling de primaire verbeteraar is, nu, en het mooiste is nog wel dat ie gratis is!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

morca

Quote from: Knor on March  2, 2015, 20:29:52
Alles op een rij gezet schort het dus vooral aan de opstelling. Zolang je die niet verbetert hou je de problemen die ermee samenhangen (en die je metingen ook weerspiegelen), en die uiten zich vooral onder 300 Hz.
Als je alles met dsp gaat proberen op te lossen hou je niets over om enthousiast van te worden. Het is gewoon teveel om allemaal digitaal weg te poetsen zonder dat er een keerzijde is.

Daarom denk ik dat opstelling de primaire verbeteraar is, nu, en het mooiste is nog wel dat ie gratis is!
Dat is mijn ervaring ook met een ruimte waar het zo uit de hand loopt.
Je krijgt het nooit zoals het zo moeten zijn.
Je kan in lichte mate dsp toepassen ,ik en de persoon waar we het deden werd er niet blij van.
Bleef een beetje aanmodderen.

XtrmB

weet iemand waar de umik-1 nog op voorraad is? Lijkt erop dat ik hem nergens meer kan bestellen
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


XtrmB

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

bert stoltenborg

Behringer ecm 8000 is ook ok.
Ik bazel maar wat.

morca

#33
Linkje toegevoegd hierboven

Emc is ook prima heb je alleen een losse mixer met 48 volt voeding nodig.
Deze bv http://www.behringer.com/EN/Products/UM2.aspx
Kost wel 50 eur wat weer boven de kosten van de emc komen( 70 euro)

XtrmB

Yup zon setje heb ik nog bekeken. En nog 10 euro voor een xlr kabel 😛
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

TornadoGo

#35
Dank voor je subtiele bijdrage. Ik benoem een kleed omdat ik verwacht dat hij boven het gemeten gebied ook problemen heeft.

/edit: Dit is een reactie op Raphie
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

teus1988

Quote from: Raphie on March  2, 2015, 18:51:48
Kleed doet NIKS onder de 200hz

en waarom niet ?
als ik vragen mag
hij meet nu ook zonder stoel er voor
staande golven van een woofer worden ook veranderd door de stoel toch? als deze er voor blijft staan natuurlijk

Raphie

Quote from: teus1988 on March  2, 2015, 23:34:32
en waarom niet ?
als ik vragen mag
hij meet nu ook zonder stoel er voor
staande golven van een woofer worden ook veranderd door de stoel toch? als deze er voor blijft staan natuurlijk
is veels te dun, daar heb je veel meer demping voor nodig, 20-60cm dik rockwool bijv.
JBL PRX Power!

teus1988

Quote from: Raphie on March  2, 2015, 23:42:10
is veels te dun, daar heb je veel meer demping voor nodig, 20-60cm dik rockwool bijv.

oke duidelijk waar is een kleed wel goed voor dan ?

martin778

Mid en hoog reflecties.

XtrmB

En aan het schuiven geweest.

40cm vanaf de muur met ongeveer 20 graden toe-in

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."


XtrmB

#42
Ik had het zelf nooit geloofd als ik het niet had gehoord  :notify: damn dat is een stuk beter!!!

edit: Er komt gewoon meer geluid uit de luidsprekers, niet meer als in harder maar meer als in tsja gewoon meer :P

Net een set je soundcares bij besteld dan kan ik wat actiever gaan schuiven
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Quote from: XtrmB on March  3, 2015, 21:10:28
Ik had het zelf nooit geloofd als ik het niet had gehoord  :notify: damn dat is een stuk beter!!!

edit: Er komt gewoon meer geluid uit de luidsprekers, niet meer als in harder maar meer als in tsja gewoon meer :P

Net een set je soundcares bij besteld dan kan ik wat actiever gaan schuiven
meer detail vermoed ik .
Veel luister plezier dan mooi dat het werkt een beetje schuiven  :thumbs-up:

XtrmB

Eind deze week zijn mijn surrounds klaar om opgesteld te worden dus dan gaan we nog wat meer meten.

Schuiven is in eerste instantie een goed iets om te zien waar het aan ligt. Nu nog een optima vinden voor de WAF/opstelling. Ik zie het niet zitten elke keer de speaker te verschuiven, dat gaat een keer fout.
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

TornadoGo

Zit je sub ook in deze meting? Als je crossover frequentie rond de 80 Hz zit kan je daar ook nog een beetje mee spelen (je fronts lager laten doorlopen), je kunt daarmee misschien de dip tussen 80-100 Hz verbeteren.

Een receiver met DSP (ik ben een fan van Anthem) kan hier zeker wel verbetering geven.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

XtrmB

Dsp als in arc, audessy en mcacc?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

morca

Yep dat bedoel ik.
Met die laatste meting kan je wel wat.
Maar je speakers kunnen daar niet blijven staan ?

XtrmB

Nee dat is echt geen gezicht. Ik zal even moeten gaan spelen met die afstand tot aan de muur en de plaatsing ten opzicht van de TV. Ben beperkt in de plaatsing wat in mijn geval gewoon dikke pech is.

In het geval van de laatste meting, ik zal donderdag eens kijken of ik dan MCACC kan laten draaien om te zien wat er daarna gebeurd. Het is wel een basic versie van MCACC --> VSX 819. Ondertussen al wel aan het rondkijken voor wat anders. Heb een LX60 zien staan met Advanced MCACC maar of dat veel zal schelen. Helaas niemand in mijn buurt met een betere DSP op een receiver
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

XtrmB

HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."