Recht en email huidige stand van zaken?

Started by Kjelt, February 12, 2015, 13:29:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Hi,
door een ander topic getriggerd vraag ik me af wat de huidige stand van zaken is met betrekking tot emailverkeer en het recht.
Aangezien iedereen per dag tig mailtjes ontvangt is dit wel interessant om te weten, dus juristen "enlighten us" ;)

De vragen zijn:

1) Is een email zonder expliciete toevoegingen tussen twee prive personen gebonden aan briefgeheim, auteursrecht of andere zaken die het verbieden om deze email openbaar te maken (krant, forum etc.?)
2) Is een email zonder expliciete toevoegingen tussen een bedrijf en een prive persoon gebonden aan briefgeheim, auteursrecht of andere zaken die het verbieden om deze email openbaar te maken (krant, forum etc.?)

3) wat moet er in een email staan opdat de ontvanger de email niet openbaar mag maken?

Enigste dat ik snel kon vinden is een hoogleraar die in 2003 zegt dat het publiceren van een prive email niet strafbaar kan zijn:
http://tweakers.net/nieuws/27559/publiceren-prive-e-mail-niet-strafbaar-volgens-hoogleraar.html

Toni71

"Disclaimer op e-mail

Zie ook
◾Elektronisch briefgeheim: de stand van zaken

Met name zakelijke e-mail wordt steeds vaker voorzien van een afsluiting zoals "De inhoud van deze e-mail is vertrouwelijk. Verder aanvaarden wij geen aansprakelijkheid voor eventueel in deze e-mail aanwezige virussen". Er is nog geen rechter die zich over de geldigheid hiervan heeft uitgelaten.

Een disclaimer kan nuttig zijn als waarschuwing. Hij moet natuurlijk wel kloppen. Een disclaimer "deze e-mail is strikt vertrouwelijk en mag niet verder worden verspreid" is niet op zijn plaats in een e-mail naar een openbare mailinglijst. "

Bron: http://www.iusmentis.com/maatschappij/juridisch/magdatopinternet/#Briefgeheimopemail

Het kabinet wil met een wetsvoorstel wel dat het briefgeheim ook voor email opgaat. Is nog niet zo.

(Nog geen jurist, over 2.5 jaar pas hoop ik, nog veel te pril, dit komt van het net)

flakkees

misschien als het op de algemene leverings voorwaarden staat
en die , wat heel belangrijk is voor betaling aan de andere partij is mede gedeeld
zou het misschien kunnen
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

Jinsu

Er bestaat nog geen briefgeheim voor e-mail verkeer, er is wel een Wetsvoorstel (33 989) ingediend ter aanpassing van artikel 13 Grondwet. En de welbekende disclaimers om aansprakelijkheid uit te sluiten is ook niet geldig, tenzij dit vooraf met de ontvanger is afgesproken.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

donaldk

Dus geen verwachting van vertrouwelijkheid, ten aanzien van openbaarmaking? Telefoongesprekken die worden opgenomen 'volgens het bandje', maar bij tweede opname ben je de sjaak?

Dan rechtsgeldigheid, electronische handtekening. Mijn indruk is dat het tegen je ook zonder dergelijke waarmerking geldt en wanneer het in je voordeel pleit, het niet aanvaard wordt omdat er wordt gezegd timestamps in de emailheaders is manipuleerbaar.