Marantz AV8802

Started by Passion4Sound, February 11, 2015, 13:21:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Criterionlover

Het menselijk brein blijft ( gelukkig) nog een groot mysterie !  ;)
T+A ; Sonos

vik

Press release HDCP 2.2 upgrade :



Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Laurens_B

Quote from: TabCam on February 14, 2015, 21:01:58
Zo heeft iedereen andere ervaringen. Ik geloofde nooit dat inspelen waar was, tot ik een Anthem I225 op auditie kreeg. De eerste vier dagen werd ik er niet koud of warm van. Wenden mijn oren eraan? Ik denk het niet maar na vier dagen merkte ik wel een veel warmer geluid. Voetjes gaan meetappen, mijn glimlach werd elke dag groter etc. . Met een ingespeelde Primare was dat niet nodig, die klonk gelijk warm. Ik denk dat we nog steeds verkeerd meten maar dat is een andere discussie.

Een ander iets is qua gebruik als voorversterker. Ik heb nu de I225 zowel direct aan mijn dac aangesloten als via een AC-receiver. Die staat dan met analogue direct doorgeschakeld naar de I225. Ik hoor geen significante verschillen. En dat terwijl ik dat wel tussen versterkers hoor, wat toch niet zou moeten. Ik weet dat mijn oren mij kunnen bedriegen, maar geloof dat verkoper en internet dat nog meer doen.

@Alex; blij dat ofwel je oren naar de AV8802 gaan staan, of dat hij ingespeeld raakt  ;).

Just my 2 (€)ct.

Het lijkt alsof veel mensen het idee hebben dat een versterker een natuurlijk voorkomend fenomeen is ofzo. Iets waar we nog wat aan moeten ontdekken of leren. Het is gewoon ontworpen en gebouwd door engineers, en zij weten exact hoe het apparaat werkt, en aan welke specificaties het moet voldoen. De vier parameters die bekend moeten zijn zijn noise, frequentie respons, distortion en time-based errors. De "specificaties" (eigenlijk meetresultaten) die wij krijgen van fabrikanten zijn alleen erg incompleet, waardoor we aan de hand daarvan niets kunnen zeggen over de prestaties van het apparaat (helaas). Mochten er nog magische dingen in zitten die we niet zouden weten, dan wordt dit duidelijk door null-tests (en wisten we het allang dus). Overigens is inspelen van versterkers vaak genoeg nagemeten, en veranderen deze vier parameters niet over tijd. Bovendien denk ik dat de Denon AVP en de 8802 in een DBT niet te onderscheiden zijn, of zeg ik nu iets gevaarlijks :O

Kjelt

Quote from: vik on April 10, 2015, 10:39:01
Press release HDCP 2.2 upgrade
Waar blijven de bronnen en de software om dit te kunnen gebruiken  ;)

Kjelt

Quote from: Laurens_B on April 10, 2015, 11:16:04
Het lijkt alsof veel mensen het idee hebben dat een versterker een natuurlijk voorkomend fenomeen is ofzo. Iets waar we nog wat aan moeten ontdekken of leren. Het is gewoon ontworpen en gebouwd door engineers, en zij weten exact hoe het apparaat werkt, en aan welke specificaties het moet voldoen. De vier parameters die bekend moeten zijn zijn noise, frequentie respons, distortion en time-based errors. De "specificaties" (eigenlijk meetresultaten) die wij krijgen van fabrikanten zijn alleen erg incompleet, waardoor we aan de hand daarvan niets kunnen zeggen over de prestaties van het apparaat (helaas). Mochten er nog magische dingen in zitten die we niet zouden weten, dan wordt dit duidelijk door null-tests (en wisten we het allang dus).
Op zich ben ik het hier wel mee eens, als je alle parameters gelijk houdt kan een mens geen verschil waarnemen in een DBT.
Nu spelen de fabrikanten uiteraard met die parameters en dan krijg je persoonlijke voorkeur en smaak die meespelen.

QuoteOverigens is inspelen van versterkers vaak genoeg nagemeten, en veranderen deze vier parameters niet over tijd.
Het is soms zelfs zo erg dat eigenaren van 20 jaar oude versterkers soms niet eens door hebben dat hun elco's inmiddels defect aan het raken zijn of het moet wel heel erg worden dat de voeding helemaal inzakt.

Quote from: Laurens_B on April 10, 2015, 11:16:04
Bovendien denk ik dat de Denon AVP en de 8802 in een DBT niet te onderscheiden zijn, of zeg ik nu iets gevaarlijks :O
Denk het wel al is het alleen maar puur de verschillende analoge eindtrappen. Ik heb bij Cinemike zelf waargenomen dat puur door het veranderen van de eindopamps door snellere versies en een hoop elco's die door andere types vervangen zijn er toch een behoorlijk ander geluid uit verder hetzelfde apparaat tevoorschijn kwam.
Dus dan zouden twee verschillende merken prepros die daarnaast compleet andere opbouw hebben (meer of minder gescheiden voedingen andere eindtrappen) echt wel verschillend klinken denk ik.

Als je het over de digitale processing hebt, die worden gelicenseerd van Dolby of DTS daar zou in theorie in het decoderen geen verschil mogen zitten. Wel heeft bv de Marantz weer een wat nieuwere roomcorrectie algoritmes. Dat soort zaken verschillen uiteraard ook. Dus eigenlijk teveel verschil om zomaar te roepen dat het geen verschil zal maken.

Laurens_B

Quote from: Kjelt on April 10, 2015, 11:30:03
Denk het wel al is het alleen maar puur de verschillende analoge eindtrappen. Ik heb bij Cinemike zelf waargenomen dat puur door het veranderen van de eindopamps door snellere versies en een hoop elco's die door andere types vervangen zijn er toch een behoorlijk ander geluid uit verder hetzelfde apparaat tevoorschijn kwam.
Dus dan zouden twee verschillende merken prepros die daarnaast compleet andere opbouw hebben (meer of minder gescheiden voedingen andere eindtrappen) echt wel verschillend klinken denk ik.

Als je het over de digitale processing hebt, die worden gelicenseerd van Dolby of DTS daar zou in theorie in het decoderen geen verschil mogen zitten. Wel heeft bv de Marantz weer een wat nieuwere roomcorrectie algoritmes. Dat soort zaken verschillen uiteraard ook. Dus eigenlijk teveel verschil om zomaar te roepen dat het geen verschil zal maken.

Uiteraard als er DSP of andere processing wordt toegepast is het een ander verhaal. Echter doelde ik op een directe weergave van het geluid. Zaken als crossover distortion en intermodulatie distortion zijn in alle amps vanaf de jaren 80 zo'n beetje compleet onhoorbaar gemaakt (makkelijk zo'n 90dB zachter dan het signaal, is ook geen uitdaging elektrotechnisch). Ook is het niet wenselijk om met deze parameters te spelen om een specifieke "sound" te krijgen. Als dit het geval is (house sound) zal dit vrijwel altijd te zien zijn in de frequentie respons, welke toch bij de moderne versterkers wel +-0.5dB is voor het gehele gehoorbereik. Of het verschil tussen deze twee specifieke apparaten hoorbaar is in een DBT kan ik alleen maar over speculeren aangezien ik niet alle data heb van deze versterkers, noch ze zelf naast elkaar gehoord heb. Wel heb ik veel andere voor/eindversterkers DBT getest, en geen verschil waargenomen, terwijl ik wel verschillen hoorde voordat ik het blind deed. Nou zijn er uiteraard wel genoeg mensen die beter horen dan ik.

road rebel

Moet je die na de hardware update weer inspelen?

peterbig

Tav alex!

Hoi,
Gaat het na enige tijd nog beter? Of is het nog steeds geen blijver?

Gr. Peter

Passion4Sound

Quote from: peterbig on April 25, 2015, 18:43:58
Tav alex!

Hoi,
Gaat het na enige tijd nog beter? Of is het nog steeds geen blijver?

Gr. Peter

Hoi Peter,

Sorry voor de late reactie, maar de Marantz is zeker een blijver. Eigenlijk ben ik er met het surroundgeluid er nog niet helemaal uit. Dit heeft te maken met het feit dat ik hem opnieuw moet uitruizen. Denk ik...
Twee kanaals echt een top geluid. Klinkt acceptabel met Spotify, maar met de USB stick en AIFF bestandjes ben ik super tevreden. Prijs/kwaliteit onverslaanbaar.

Grtz,

Alex
Passion4Sound

eelco74

Mijn 8802 is vandaag ook aangekomen (Dank Marcel van H&C). Ik hoop ook echt dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

Ik ben ooit jaren 90 begonnen met een Rotel 972 voorversterker met 991 eindversterker en een Rotel RCD-975 CD speler. Dit speelde zo fijn, vooral de RCD-975 met CDM-9 loopwerk en 4 TDA1305 Dac's. Maar ja SACD kwam en DVD, dus weg met de 975 en een Denon 2900 erin en ook een Denon 3801.

Tranen in mijn ogen, weg transparantie en strak laag, terug wollig, dikke deken en modderig laag. Wat een drama. :crazy: :crazy:
Daarna over gegaan naar een DVD-3930 en de Denon 3801 ingeruild voor een Rotel RSP-1098.
Weer een stuk gelukkiger, maar waarom heb ik de 975 nou weggedaan

Toen een Marantz UD8004, vooral op de stereo output een groot feest weer, de beste upgrade in jaren. En weer gelukkiger dan ooit.
De RSP-1098 staat ook Stereo echt wel zijn mannetje, qua surround ben ik niet bang dat de AV8802 m ruim overtreft.
Maar de Av7005 en 7701 (beiden thuis getest) kwamen stereo niet in de buurt.
De berichten over de 8802 zijn echter erg goed, dus ik ga vanavond het avontuur aan.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

H&C Hifi

Heel veel plezier Eelco !! moet helemaal goed gaan komen  :)

Passion4Sound

Jaaa Eelco,
Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst, houd ons aub op de hoogte van je ervaringen.
Ik ben echt erg benieuwd wat je ervan gaat vinden.

Grtz,

Alex

Passion4Sound

Quote from: HcHifi.nl on June 19, 2015, 17:29:50
Heel veel plezier Eelco !! moet helemaal goed gaan komen  :)

Hoi Marcel,

Welke upgrades zijn er nu allemaal voor de AV8802? Buiten de HDMI en de Aura, is er nu ook een upgrade voor de DTS? Of is dat alleen maar een gerucht? Of mis ik nog iets?

Grtz,

Alex

H&C Hifi

Hey Alex,

Ik heb enkel de 2.2 hdmi upgrade liggen.... verder is er nog niets officieel aangekondigd.


eelco74

Ik was vandeweek een beetje verkouden, dus met dichte oren nog niet veel kunnen luisteren.
Ik ben een avondje bezig geweest met herinrichten van het rack, maar alles is redelijk aangesloten.

Audissey bakt echt niks van mijn sub (focal Electra)
Wil eerst voor calibratie de volumeknop helemaal laag
En vervolgens ook nog eens -10db na calibratie.
Vervolgens geen output. Ook niet na handmatige Anpassing.
Reset van de 8802 en output is terug nadat -10db weer op 0 is gezet.

Ik zal morgen eens een nieuwe calibratie doen. Ik vind het momenteel met audissey wel erg vlak en levensloos.

Ik mis mijn tape out uitgang waar ik de pro-ject hoofdtelefoon versterker op had,  eens kijken of ik daar via zone-1 wat aan kan doen.

Verder is de bediening even wennen, ik ben echt nog op zoek naar bepaalde dingen.

Dolby atmos via de dune3d werkt, ik moet alleen nog even experimenteren met hoe ik een indirecte top luidspreker ga regelen, ik kom nog 1 kanaal te kort.

Voorlopig wel erg tevreden.
Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

Kjelt

Bij mijn 7702 heeft Audyssea de sub juist erg strak afgeregeld, ik moest hem wel inderdaad eerst +10dB ofzo geven anders kon hij hem niet goed meten daarna trok ie er weer -8dB van af, dat is inderdaad niet helemaal je van het.
Toch was het eindresultaat prachtig strak gecontroleerd bij de demo's.

Persoonlijke mening: veel mensen zetten hun sub veels te hard, willen het laten knallen en voelen, dat vinden die mensen misschien mooi maar dat is dus niet zoals het hoort te klinken. Heel veel subs flabberen ook, ook niet zoals het hoort. Als je dat wel wilt kun je hem manueel weer harder zetten.

Passion4Sound

#41
misschien off topic, maar....

Ik verkoop mijn Marantz AV8802,

zie:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=151767.0
De reden heeft eigenlijk niets met de AV8802 te maken, maar ik krijg een super deal op een Datasat RS20i, echt een top topprijs.

met veel tegenzin moet die toch gaan.  :(

grtz,

Alex
Passion4Sound

road rebel

#42
Quote from: Passion4Sound on June 27, 2015, 16:35:52
met veel tegenzin moet die toch gaan.  :(


Anders hou je de marantz en verkoop je de rs20i?
Ik bedoel, zo een rs20i kan niet eens DTS:X en zit nog met ouderwetse HDMIs enzo...


ruil je ook in tegen de rs20i?

  :D

Passion4Sound

Quote from: road rebel on June 29, 2015, 15:18:56
Anders hou je de marantz en verkoop je de rs20i?
Ik bedoel, zo een rs20i kan niet eens DTS:X en zit nog met ouderwetse HDMIs enzo...


ruil je ook in tegen de rs20i?

  :D

De roomcorrectie is waanzinnig en voor de rest is het een super audiofiel apparaat. Maar met nadruk en is echt een topprijs anders was het avontuur niet doorgegaan.
Geen makkelijke beslissing maar het leven bestaan uit moeilijke beslissingen soms :-D

vik

Veel plezier met je nieuwe aanwinst Alex  :clapping:

Wij hebben afgelopen winter de Datasat Mensa op bezoek gehad. Auro-3D had deze bij zich.



Nogmaals veel plezier en suc6 met de verkoop van de AV 8802..je bent wel snel met wisselen btw  :)




Quote from: Passion4Sound on June 29, 2015, 15:34:59
De roomcorrectie is waanzinnig en voor de rest is het een super audiofiel apparaat. Maar met nadruk en is echt een topprijs anders was het avontuur niet doorgegaan.
Geen makkelijke beslissing maar het leven bestaan uit moeilijke beslissingen soms :-D
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Passion4Sound

Quote from: vik on July  1, 2015, 09:11:52
Veel plezier met je nieuwe aanwinst Alex  :clapping:

Wij hebben afgelopen winter de Datasat Mensa op bezoek gehad. Auro-3D had deze bij zich.



Nogmaals veel plezier en suc6 met de verkoop van de AV 8802..je bent wel snel met wisselen btw  :)
Er is niets zo verandelijk als de mens  ;D, nee, ik heb inderdaad periodes dat ik snel doorschakel naar iets nieuws, maar dat kan ook weer opeens stoppen. Maar wanneer dat is dat is niet te voorspellen. ;D ;D

grtz,

Alex
Passion4Sound

road rebel

Een HT met Wisdom Audio speakers en versterkers, een datasat processor en een PD projector... wordt moeilijk te verbeteren zeker?  :coffee:

eelco74

Ik heb inmiddels de av8802 een beetje ingespeeld en vandaag ook nog eens een herhaalde audissey calibratie gedaan.

Tot op heden vond ik met surround audissey wel aardig, maar vandaag heb ik wat muziek (Rush) en wat films zitten kijken (hobbit, oblivion, Prometheus etc) en voor het eerst vond ik de stand direct minder fraai tov de audissey stand. Ik ben wel erg tevreden over de surround bubbel waar je je in bevind. Een duidelijke vooruitgang.

Stereo heb ik heel kort gespeeld analoog vanaf de UD8004, de eerste indruk in "pure direct" is erg overtuigend en zeker geen achteruitgang tov de Rotel 1098.

Ik heb heel kort even met Atmos gepeeld met twee indirecte speakers op de front speakers geplaatst. Ik wil hier nog wat meer mee experimenteren, mogelijk dat ik tijdelijk 2 indirecte speakertjes bouw om eens langere tijd mee te experimenteren. Plafond speakers zijn sowieso geen optie.

Rotel RB991THX/Marantz UD8004 & AV8802A & MM8077/Dune Base 3D/JMLab Electra 1027S/SW1000S/Chorus 705/ElectraCC905
Epson EH-TW8100/Kingpin Ces-180/Philips 48OLED935

Passion4Sound

Quote from: road rebel on July  1, 2015, 15:42:53
Een HT met Wisdom Audio speakers en versterkers, een datasat processor en een PD projector... wordt moeilijk te verbeteren zeker?  :coffee:
Wat speakers betreft zijn het de Focal SM9's en ik moet het helaas nog doen met een plasma  ;D
Met de processor ben ik dus nog aan het experimenteren want ik ben verre van ontevreden met de Marantz, maar het jeuk weer  :)

papaleo

#49
Even stof afblazen de AV8802 is inmiddels de AV8802A geworden;

Kreeg vandaag een melding op mijn AV8802A dat er nieuwe firmware voorhanden is....,deze update zal ongeveer 22min duren dus dat is een behoorlijke.

Firmware v.6900-3170-5212-01
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels