Marantz AV8802

Started by Passion4Sound, February 11, 2015, 13:21:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Passion4Sound

Ik ben al ruim twee jaar de trotse bezitter van de Denon AVP A1HDCI 3D en eigenlijk verre weg van ontevreden over dit monster. Paar maanden geleden is het gaan jeuken, tekeningen van de nieuwe Marantz zagen er geweldig uit. Een geheel nieuw ontwerp, korte geluidstromen, nieuwe DACs, meer rekenkracht, verbeterde eindtrappen, Atmos, Airplay, enz enz....
De Denon is nu nog zeer waarde vast voor hoe lang dat nog mag duren, allemaal zaken die meespeelde.
Na veel beraad en bedenkingen toch de stap gemaakt, de Denon AVP A1HDCI 3D eruit en voor de Marantz AV8802 gaan.
Hopende zonder dit gehoord te hebben dat deze nieuwere en modernere AV unit beter zal klinken. Wie zal het zeggen, de meningen zijn verdeeld.

Het goede nieuws is, dat door de geweldige en sympatieke service van Marcel van HcHifi te Oostrum, staat de AV8802 nu hier in mijn huiskamer. Primeur mag ik wel zeggen, worldwide.

Hij staat in te spelen dus durf er nog niet veel over te zeggen. Ik houd jullie op de hoogte....

grtz,

Alex
Passion4Sound



H&C Hifi

Leuk Alex  ;D


Ben echt benieuwd wat je er van vind en wat Sebas tzt nog gaat modificeren aan dit ''beest''

R

Mooi ding zeg! Wat heb je er qua versterking achter hangen, en heb je een eigen topic?

H&C Hifi

Quote from: R on February 11, 2015, 14:49:17
Mooi ding zeg! Wat heb je er qua versterking achter hangen, en heb je een eigen topic?

Ik verwacht actieve focal's ;)

Passion4Sound

Quote from: R on February 11, 2015, 14:49:17
Mooi ding zeg! Wat heb je er qua versterking achter hangen, en heb je een eigen topic?
Het zijn inderdaad de actieve SM9s, de professionele studio monitors van Focal.
Deze monitors zijn ondertussen alweer 2x tot monitor van het gekozen geweest.

heel blij mee,

grtz,

Alex


vik

#6
Gefeliciteerd met de AV 8802 Alex!  :pompom:

Een mooi apparaat en wij zijn al bezig met een tuning.  Marantz heeft dit keer een apart digitaal DAC board geplaatst (voorheen geïntegreerd op het hdmi board) Foto hieronder is het gemodificeerde DAC board van de AV 8802. 125 onderdelen vervangen met totaal 290 soldeerpunten.



In het bijzonder volledig discreet opgebouwd, en ook de fantastische nieuwe dacs niet te vergeten. Voor het analoge gedeelte ook een hele mooie aparte voeding. Dit wordt onze nieuwe referentie processor en de verwachtingen zijn hoog.

Ik heb hier wat punten op een rijtje gezet:

  • 11.2 Channel Preamp with Reference Grade (PM-11S3) Balanced Circuitry
  • Brand new, Fully Discrete Current Feedback HDAM-SA2 Modules
  • Brand new Jitter reduction circuitry for all Optical, Coaxial & HDMI inputs
  • New Lower Noise Toroidal Power Transformer, derived from the PM-11S3
  • New Audiophile Capacitors with twice the reserve as what was in the AV8801
  • Brand new 768kHz / 32Bit Digital to Analog Converters – AKM4490
  • USB-A with DSD playback
  • Full 4K Video Processing. Upgradable to HDCP 2.2 (FREE Hardware upgrade)
  • 13.2 channel XLR and RCA
  • Three Piece Top Cover with Copper Plated Chassis and new Isolation Feet










Veel plezier Alex en ben erg benieuwd naar je bevindigen.  :coffee:





Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jaco

Zijn de gebogen panelen naast het front van plastic of van aluminium ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

R

Quote from: jaco on February 13, 2015, 10:48:52
Zijn de gebogen panelen naast het front van plastic of van aluminium ?

Is bij de goedkopere modellen al aluminium, dus zal hier ook wel zijn.

DVDmartinDVD

Samsung 82Q950R / NAD M17.2 M27 / Luxman L590x / Mola Mola Tambaqui / Grimm MU1 /
OPPO UDP205 CM Final / Melco S100 / Dynaudio Confidence 20 / Contour 20i 25ci / Velodyne DD15+ /
M-Way 3DW ref kabels en Purecable MSTR

H&C Hifi

#10
Quote from: jaco on February 13, 2015, 10:48:52
Zijn de gebogen panelen naast het front van plastic of van aluminium ?

Beste Jaco,

is hetzelfde als bij de AV7702  ;)
als deze ineens van aluminium zouden zijn zou het niet passen bij de bijpassende eindversterkers..

Kjelt

Aan de fotos van de brochure van Vik te zien is de binnenkant een volledig koperen chassis? Jammer dat ze daar nog iets voor hebben gebouwd dan vind het wel wat hebben  :D

jaco

Dat koperen chassis in die brochure is alleen geen AV8802 als ik het zo zie..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Quote from: jaco on February 13, 2015, 12:13:57
Dat koperen chassis in die brochure is alleen geen AV8802 als ik het zo zie..
Nu je het zegt Vik waar heb je die brochure vandaan want dat zijn geen 8802 chassis , dat zijn eindversterkers van een paar jaar oud, vreemde zaak.

Kjelt

Dit is hem, blikken chassis met aan de onderkant een paar plaatjes koper aan de zijkant.

Passion4Sound

#15
Hoi Vik,

Ik zat net je post te lezen, toekomst ziet er goed uit.

Even een update wat betreft mijn nieuwe Marantz AV8802,

Uit de doos in het stopcontact, kabels erin, uitruizen en luisteren. Nu moet de 8802 echt wel wat meebrengen om beter te klinken dan mijn gemodificeerde Denon AVP A1HDCI 3D. Dus ik was super benieuwd en zenuwachtig omdat mijn Denon ondertussen al verkocht was, living on the edge....

Na 2 minuten geluisterd te hebben zaten de tranen letterlijk in mijn ogen, ik was een emotioneel wrak, wat een ellende.
Blikkerig, dun, scherp, zeer vermoeiend, druk, vervorming enz enz wat een kuthobby, ik stop ermee die hele troep gaat eruit.
Er zat zelfs geen enige vorm van potentie of hoop in, het gevoel van dat komt mischien wel goed ontbrak. Affijn dat was afgelopen dinsdagavond. Hoe heb ik het in mijn hoofd kunnen halen om mijn Denon die ondertussen onderweg naar Duitsland was kunnen verkopen. Met alle stomme dingen die ik in mijn leven gedaan heb, staat dit wel in mijn top drie.

De woensdagavond, de 8802 heeft een groot deel van de dag aangestaan, na mijn thuiskomst onmiddelijk USB stick met WAV bestandjes erin en luisteren. Na dezelfde 2 minuten overviel mij hetzelfde gevoel als de dag ervoor, de beleving was iets verbeterd maar nog steeds, dun, mager, zeer vermoeiend. Fimpje opgezet, na de film was ik toe aan rust, ik was net niet uitgeput. Nu is het helemaal duidelijk voor mij, koop de Marantz AV8802 niet. Hij klinkt een beetje opgeblazen, pingeltje hier en daar, maar heeft niets met enige vorm van highend of hifi te maken. Als er enige vorm van rust in het apparaat zou komen dat is het op ze minst een leuk hifi apparaat met de laatste features maar niet meer dan dat en absoluut niet voor mij weggelegd. Ondertussen speelde ik al weer met de gedachte, Meridian, Theta, Krell, Datasat, Ada, Trinnov of misschien ergens in japan nog weer een AVP kopen. Al met al super ongelukkig.

De donderdagavond, zelfde ritueel, USB stick zelfde muziek en luisteren. Nu had het geluidsbeeld iets meer rust wat ik al ietjes aangenamer vond, veel lucht in het geluidsbeeld maar erg dun en mager klinkend. De emotie is er uit bij mij want deze Marantz gaat er toch uit. Alleen bleef ik zitten met de vraag: wat koop ik er voor terug.

De donderavond 22:00 uur, USB erin en weer luisteren, weer iets meer rust, iets analoger, veel detail, veeel detail, betere plaatsing maar nog erg ontevreden. 23:30 uur hmmm ik zou hier mee kunnen leven totdat misschien de AVP vervanger er is of zoiets. 01:00uur: jesus wat gebeurd er?????? betere plaatsing, stemmen krijgen meer vorm, veel lucht, minder dun, een enorme holografie en het vermoeide is vijwel weg. 02:00uur. ik ben ondertussen met Blueray concerten en CDs aan het slepen, eindelijk begin ik de potentie te horen die er totaal ontbrak. let wel, het is nog geen blijver maar mijn ongelukkigheid begint te verdwijnen.

Nu snap ik als geen ander dat elk apparaat gewoon anders klinkt en dat als je zit te wachten op hetzelfde geluid als bijv. je Denon maar dan iets beter, zal je nooit tevreden zijn. Elk merk heeft zijn eigen visie, handtekening en ideeen hoe iets moet klinken. Dan is het aan de koper of hij wilt betalen voor de kwaliteit die er geleverd wordt en of het wel zijn smaak van geluid is.

maar goed: 03:00uur, ik begin me een beetje gelukkig te voelen, zowiezo geen spijt meer dat ik de Denon AVP A1HDCI 3D verkocht heb. Dit is een nieuwe generatie surroundprocessor. Super plaatsing, veeeel detail, micro detail, heel holografisch, heel realistisch, heel uitnodigend om je hele muziek collectie opnieuw te beluistern. Met film en muziek, ik krijg veel meer informatie dan voorheen met mijn AVP, de plaatsing is ook beter dan mijn AVP, het gehele geluidsbeeld is ook meer opgeruimd en er is veel meer lucht rondom de stemmen en instrumenten. Ik ben ermee gestopt om 3:45uur.

Door de BurrBrowns heeft de AVP een klankeigenschap die mij erg bevalt, het is verre weg van bruin, wollig of warm, want daar is het een te goed apparaat voor. Maar als ik het heb over een licht cognac achtige onderkant stem, met een bepaalde volheid, dan hoop ik dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Er staat iemand in de huiskamer visueel te zingen voor je. heel plezierig. Deze eigenschap wilde ik terug en more. De Marantz AV8802 doet dit niet, maar je krijgt er een veel realistischer stembeleving en een heel gedetaileerd geluidsbeeld voor terug. Dit na praktisch twee dagen. Ik zit er nu opeens helemaal anders in. ja ja ik weet, elk apparaat moet eerst inspelen voordat je kritisch gaat luisteren, het was voor mij een vrij zware beslissing om de AVP aan de kant te zetten en tevens een vorm van ongeduld. Meestal hoor ik wel dat het goed komt, dat had ik met deze  AV8802 totaal niet.

De meeste veranderingen vinden plaats tijdens de eerste 40 uur spelen, daarna komen de puntje op de "i" in de daarop volgende 100 tot 150 branduren. Ik heb nu absoluut het vertrouwen dat dit een monster van de surroundbak is, waarbij het beluisteren van muziek een super beleving wordt. Dit geloof heb ik nu wel na twee dagen pas.

Zal wel erg laat worden vanavond, kan echt niet wachten...

ik houd jullie verder op de hoogte de komende tijd. 


Mijn twee cent,

grtz,

Alex
Passion4Sound

   

     




jaco

Ach gewoon nog 3K€ investeren bij Cinemike. Dan gaan je haren ervan dansen (term is van Raphie, maar ik vond hem zo leuk)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Grappig deze ervaring.
De ervaring bij mijn 7702 nieuw uit doos: 1 uur calibratie verder geen peut gehad, klopte het Atmos geluidsbeeld vanaf de eerste minuut, fantastische soundbubble, perfect geluidsbad waarin je ondergedompeld wordt. Het is nu weken later hetzelfde, uitstekend niet beter niet slechter.
Ik luister weinig tot geen stereo muziek, en zeker zou ik dat niet willen op een pre/pro, zelfs eentje van 10k komt niet in de buurt van een stereo voorversterker van 2k en dat is makkelijk technisch verklaarbaar.
Mijn persoonlijke mening: inspelen = wennen aan, niet het apparaat maar de gebruiker verandert de eerste 40 uur.
Dit geldt voor bijna alles van nieuw huis, nieuwe auto zelfs je vriendin/vrouw was de eerste ontmoetingen waarschijnlijk flink wennen, just my two cents. Geniet van dit mooie apparaat  ;)

H&C Hifi

Quote from: jaco on February 13, 2015, 12:44:59
Ach gewoon nog 3K€ investeren bij Cinemike. Dan gaan je haren ervan dansen (term is van Raphie, maar ik vond hem zo leuk)

Ik denk dat deze eerder onderhanden word genomen door een andere kunstenaar  ;)

Passion4Sound

Quote from: HcHifi.nl on February 13, 2015, 12:58:18
Ik denk dat deze eerder onderhanden word genomen door een andere kunstenaar  ;)

Daar zou je weleens gelijk in kunnen krijgen, we hebben het al over andere opamps.
Maar 1 ding is zeker, we komen als Bas in Nederland is zeker bij jouw op de koffie.
Al is het alleen al om jouw mooie winkel te bewonderen.

grtz,

Alex

vik

Er wordt verwezen naar de PM-11 stereo versterker van Marantz.




Quote from: jaco on February 13, 2015, 12:13:57
Dat koperen chassis in die brochure is alleen geen AV8802 als ik het zo zie..
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Hier heb ik de link vandaan geplukt: http://www.soundvideo.com/2015/01/29/the-new-marantz-av-8802-av-7702-atmos-comparisons/

Er staat ook een vergelijking met de AV 7702 vs 8802 (powerpoint)


Quote from: Kjelt on February 13, 2015, 12:20:59
Nu je het zegt Vik waar heb je die brochure vandaan want dat zijn geen 8802 chassis , dat zijn eindversterkers van een paar jaar oud, vreemde zaak.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Ik heb de quote iets ingekort Alex.

Tja voor mij heel herkenbaar allemaal maar het niveau van onze CM AVP haalt de AV 8802 absoluut niet. Niet te vergelijken om eerlijk te zijn.

Ik kan mij dat eigenlijk ook niet voorstellen bij jouw oude AVP die Bas heeft gemodificeerd, maar jouw oren weten het het beste natuurlijk. Ik zou Bas gewoon benaderen om nog meer uit je AV 8802 te halen. De bouwkwaliteit van de AVP zal het nooit worden.

Nogmaals veel plezier met je aanwinst en je plannen met Bas. :thumbs-up:




Quote from: Passion4Sound on February 13, 2015, 12:35:29
Hoi Vik,

Ik zat net je post te lezen, toekomst ziet er goed uit.

Even een update wat betreft mijn nieuwe Marantz AV8802,

Uit de doos in het stopcontact, kabels erin, uitruizen en luisteren. Nu moet de 8802 echt wel wat meebrengen om beter te klinken dan mijn gemodificeerde Denon AVP A1HDCI 3D. Dus ik was super benieuwd en zenuwachtig omdat mijn Denon ondertussen al verkocht was, living on the edge....

Na 2 minuten geluisterd te hebben zaten de tranen letterlijk in mijn ogen, ik was een emotioneel wrak, wat een ellende.
Blikkerig, dun, scherp, zeer vermoeiend, druk, vervorming enz enz wat een kuthobby, ik stop ermee die hele troep gaat eruit.
Er zat zelfs geen enige vorm van potentie of hoop in, het gevoel van dat komt mischien wel goed ontbrak. Affijn dat was afgelopen dinsdagavond. Hoe heb ik het in mijn hoofd kunnen halen om mijn Denon die ondertussen onderweg naar Duitsland was kunnen verkopen. Met alle stomme dingen die ik in mijn leven gedaan heb, staat dit wel in mijn top drie.......
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Tabcam

Quote from: Kjelt on February 13, 2015, 12:55:27
Grappig deze ervaring.
De ervaring bij mijn 7702 nieuw uit doos: 1 uur calibratie verder geen peut gehad, klopte het Atmos geluidsbeeld vanaf de eerste minuut, fantastische soundbubble, perfect geluidsbad waarin je ondergedompeld wordt. Het is nu weken later hetzelfde, uitstekend niet beter niet slechter.
Ik luister weinig tot geen stereo muziek, en zeker zou ik dat niet willen op een pre/pro, zelfs eentje van 10k komt niet in de buurt van een stereo voorversterker van 2k en dat is makkelijk technisch verklaarbaar.
Mijn persoonlijke mening: inspelen = wennen aan, niet het apparaat maar de gebruiker verandert de eerste 40 uur.
Dit geldt voor bijna alles van nieuw huis, nieuwe auto zelfs je vriendin/vrouw was de eerste ontmoetingen waarschijnlijk flink wennen, just my two cents. Geniet van dit mooie apparaat  ;)

Zo heeft iedereen andere ervaringen. Ik geloofde nooit dat inspelen waar was, tot ik een Anthem I225 op auditie kreeg. De eerste vier dagen werd ik er niet koud of warm van. Wenden mijn oren eraan? Ik denk het niet maar na vier dagen merkte ik wel een veel warmer geluid. Voetjes gaan meetappen, mijn glimlach werd elke dag groter etc. . Met een ingespeelde Primare was dat niet nodig, die klonk gelijk warm. Ik denk dat we nog steeds verkeerd meten maar dat is een andere discussie.

Een ander iets is qua gebruik als voorversterker. Ik heb nu de I225 zowel direct aan mijn dac aangesloten als via een AC-receiver. Die staat dan met analogue direct doorgeschakeld naar de I225. Ik hoor geen significante verschillen. En dat terwijl ik dat wel tussen versterkers hoor, wat toch niet zou moeten. Ik weet dat mijn oren mij kunnen bedriegen, maar geloof dat verkoper en internet dat nog meer doen.

@Alex; blij dat ofwel je oren naar de AV8802 gaan staan, of dat hij ingespeeld raakt  ;).

Just my 2 (€)ct.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kjelt

Er worden calibratieapparaten gemaakt die 0,001% nauwkeurig zijn en die hoeven ook niet "in te spelen" die verlopen wel over tijd , ze worden dus slechter over de tijd maar dan praat je over een jaar en het verloop is dan een fractie. Maar blijf vooral geloven in je eigen overtuiging je doet er tenslotte niemand kwaad mee.