Match versterker met welk merk luidspreker.

Started by Alex Groningen, February 7, 2015, 17:58:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex Groningen

Geregeld kom ik hier op dit forum vragen tegen welke luidspreker doen het goed met welke versterker en visa versa.
Iedereen blij met zijn eigen combi. Maar......welke merken zijn echt de juiste combi? Te vaak zie ik hier namelijk dat ieder zijn eigen luidspreker + versterker aanprijst. Leuk en aardig, maar je hebt er gewoon niks aan. Smaken verschillen immers. Wat ik graag wil weten is: waarom welke match beter is qua versterking en luidsprekers dan de ander? Waar moet ik op letten om de ideale combi te verkrijgen?

Nu even weinig tijd om mijn verhaal helemaal duidelijk te maken, maar kom er nog even op terug.


















erik s.

de ideale combi is denk ik idd 80% smaak grbonden.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Sopper

Quote from: erik s. on February  7, 2015, 18:03:23
de ideale combi is denk ik idd 80% smaak grbonden.

En misschien nog wel hoger %
Stereo/HT/Muziek .... het is allemaal smaak.
Wat de één als kill beschouwt, vindt de andere weer analytisch...
Wat de één warm vindt, vindt de ander wollig...  :P
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Mordante

Quote from: erik s. on February  7, 2015, 18:03:23
de ideale combi is denk ik idd 80% smaak grbonden.

Nee.

Een Apogee Scintilla ga je echt niet kunnen aansturen met een willekeurige versterker. Zo zijn er nog meer combinaties welke gewoon niet werken. Impedancy en gevoeligheid van een luidspreker zijn van wezenlijk belang voor de keuze van een versterker.

Buiten impedancy en gevoeligheid zijn er vast nog wel een aantal zaken die meespelen.

erik s.

Quote from: Mordante on February 10, 2015, 19:34:59
Nee.

Een Apogee Scintilla ga je echt niet kunnen aansturen met een willekeurige versterker. Zo zijn er nog meer combinaties welke gewoon niet werken. Impedancy en gevoeligheid van een luidspreker zijn van wezenlijk belang voor de keuze van een versterker.

Buiten impedancy en gevoeligheid zijn er vast nog wel een aantal zaken die meespelen.
sure,

maar er zijn zat versterkers op de markt die ze wel aansturen met duidelijk verschillende klanksignature.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

drevox

Het klinkt allemaal wel. Stabiele versterker stuurt alles goed aan. Dikke speaker met stabiele versterker klinkt gewoon.

Ik ben het er mee eens. Kwestie van smaak en mogelijk akoestiek.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Mordante

Quote from: erik s. on February 10, 2015, 19:36:38
sure,

maar er zijn zat versterkers op de markt die ze wel aansturen met duidelijk verschillende klank signature.

Klopt maar een hoop combinaties werken ook niet goed. Sommige speakers doen het beter met buizen dan ander. Waarom geen idee. Maar het is wel zo.

Alex Groningen

Een smaak kwestie is het sowieso, net als het huis (akoestiek) waar het te staan komt.
Maar er zijn toch genoeg merken waarvan de versterker totaal geen goede match heeft met bepaalde merken luidsprekers?

Ik heb namelijk de tijd om een serieus bedrag de komende tijd bijelkaar te sparen, maar dat zal nog 2 jaar duren omdat er andere leuke dingen gaan gebeuren in m'n leven die even wat belangrijker zijn.
Maar in die tussentijd wil ik me goed oriënteren wat voor leuks er zoal is dat aan mijn smaak voldoet.
Dus veel lezen, informatie vergaren en vele luister bezoekjes brengen aan audiozaken, zodat ik niet dezelfde fouten maak als het verleden. Je kunt je geld immers maar 1 keer uitgeven!

Zal de komende tijd dan ook diverse samenstellingen hier neerzetten waarvan ik denk, dat lijkt me wat. Hoor dan wel of ik in de goede richting zit of niet. ;)

quattronl

Alex, het is puur een smaak en akoestiek ding.

Ik kocht mijn speakers 2e hands. Puur op basis van reviews.
Bij de koper beluisterd, dikke prima.
Zet ze thuis neer, klinkt ook uitstekend alleen weinig bass. Puur een akoestiek-issue.
Kortom: ook al klinkt het in een audiozaak of bij iemand goed, thuis kan het weer heel anders klinken.

Ik zou dus zeker gaan luisteren bij anderen en in audiozaken.
Met je short-list kan de thuis-demo's aanvragen.
't Kost allemaal wel veel tijd maar da's ook deel van de hobby. En 't gaat om veel geld (zo te lezen) dus dan wil je wel (tot op zekere hoogte) zeker weten dat het goed is wat je koopt.

Concreet: de combi Totem-Marantz (premium) klinkt in mijn oren erg goed! Totem heeft wel een enigszins potente versterker nodig (de mijne redt het net heb ik het idee). Zou ze ook nog graag eens op een buizenamp willen horen.

't Is dat je zo ver weg woont maar je bent altijd van harte welkom hier te komen luisteren ;)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Roksan

Ik vind dit wel een goede vraag. Soms heb je een set waar de match gewoon klopt en daardoor een bepaalde synergie onstaat waardoor het mooier staat te spelen dan met een andere combinatie. Degelijke sets zijn denk ik vooral door een ervaren vakman samengesteld die veel verschillende combinaties en merken heeft gehoord.

Zo vanaf papier lijkt mij dit onmogelijk om samen te stellen. En ja thuis luisteren is de beste optie. Maar ik vind het zelf altijd een mission impossible om vooraf te bepalen wat je gaat luisteren. Er is binnen een prijsklasse zoveel keuze. Dus hoe weet je nu vooraf welke luidsprekers bij je smaak passen en welke versterker en bron daar weer mee matchen?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

drevox

Marantz marantz marantz. Dit forum gaat eigenlijk alleen maar over marantz. Vind het niet gek met die overkill aan advertising wat ze de laatste 25 jaar hebben gedaan.
Ik zou zelf eerder voor een leuke Job bak kijken of zo. Of een 2de hands accuphase  of een Meridian 557 eindtrap 2de hands, etc
Marantz is wel mooi spul hoor maar er is meer.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Maneblusser

Een greep uit mijn ervaringen hiermee !
Dynaudio is ook zo'n moeilijk merk om behoorlijk aan te sturen, vind ik.
Is het daarom dat ze van hun speakers in het "lagere" gamma ook een actieve versie hebben ?
Zo is er al een Excite X14A en is er op heel de Focus-reeks al een actieve XD-versie uit gekomen.
Ik heb zelf ondervonden hoe moeilijk ze aan te sturen zijn.
Mijn vroegere Primare I20 kon mijn Focus 140 echt niet aansturen.
En zelfs bij mijn huidige Lyngdorf SDAI2175 bleef het geluid enigszins aan het speakerdoek plakken.
Ondertussen de Focus 140 vervangen door een paar Dali Mentor 5 : probleem opgelost.
Nu kan ik écht genieten van muziek. Vroeger was het altijd "Mooi, maar er mankeert iets".
Soms is dat "iets" erg moeilijk om in woorden te vertalen. In mijn geval was dat dus "het geluid dat aan de boxen bleef plakken".
Maar om op het onderwerp terug te komen :
NAD en DALI passen zeer goed bij mekaar. Beide merken zijn opgericht door Peter Lyngdorf.
En beide merken staan zeer vaak samen in de winkel.
Zo wordt een NAD van het lagere gamma (C326,C356,...) altijd getest met een Dali Ikon 2.
Ook Lyngdorf wordt in de fabriek getest op DALI. En is dus, zoals ik zelf ondervonden heb, een prima match.
En wat matcht er dan met een Dynaudio Focus 140 ?
Een Sugden A21a MK2 ! Met het ongelofelijke vermogen van twee keer 30 watt klasse A.
Of "Aah" als je het ding na een half uur spelen aanraakt.
Hij wordt zo heet als Nina Hartley , maar is zo muzikaal als maar kan zijn.

Cambridge Audio CXC - Lyngdorf SDAI2175 - Dali Mentor 5 - Michell Tecnodec - Cambridge Audio CXN - Trichord Dino Mk2 - Northstar Design Essensio DAC

drevox

L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

scrutinizer

Quote from: Maneblusser on March 31, 2015, 10:01:54
Een greep uit mijn ervaringen hiermee !
Dynaudio is ook zo'n moeilijk merk om behoorlijk aan te sturen, vind ik.
Is het daarom dat ze van hun speakers in het "lagere" gamma ook een actieve versie hebben ?
Zo is er al een Excite X14A en is er op heel de Focus-reeks al een actieve XD-versie uit gekomen.
Ik heb zelf ondervonden hoe moeilijk ze aan te sturen zijn.
Mijn vroegere Primare I20 kon mijn Focus 140 echt niet aansturen.
En zelfs bij mijn huidige Lyngdorf SDAI2175 bleef het geluid enigszins aan het speakerdoek plakken.
Ondertussen de Focus 140 vervangen door een paar Dali Mentor 5 : probleem opgelost.
Nu kan ik écht genieten van muziek. Vroeger was het altijd "Mooi, maar er mankeert iets".
Soms is dat "iets" erg moeilijk om in woorden te vertalen. In mijn geval was dat dus "het geluid dat aan de boxen bleef plakken".
Maar om op het onderwerp terug te komen :
NAD en DALI passen zeer goed bij mekaar. Beide merken zijn opgericht door Peter Lyngdorf.
En beide merken staan zeer vaak samen in de winkel.
Zo wordt een NAD van het lagere gamma (C326,C356,...) altijd getest met een Dali Ikon 2.
Ook Lyngdorf wordt in de fabriek getest op DALI. En is dus, zoals ik zelf ondervonden heb, een prima match.
En wat matcht er dan met een Dynaudio Focus 140 ?
Een Sugden A21a MK2 ! Met het ongelofelijke vermogen van twee keer 30 watt klasse A.
Of "Aah" als je het ding na een half uur spelen aanraakt.
Hij wordt zo heet als Nina Hartley , maar is zo muzikaal als maar kan zijn.

NAD was an abbreviation for New Acoustic Dimension.
The company was founded in London, England, in 1972 by Dr. Martin L. Borish, an electrical engineer with a PhD in physics
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

larsonator

Quote from: scrutinizer on April 14, 2015, 13:06:46
NAD was an abbreviation for New Acoustic Dimension.
The company was founded in London, England, in 1972 by Dr. Martin L. Borish, an electrical engineer with a PhD in physics
Toch blijft het in mijn ogen één van de best(e) passende combi's binnen het audio gebeuren.

Isflicka

Quote from: drevox on March 16, 2015, 15:27:50
Marantz marantz marantz. Dit forum gaat eigenlijk alleen maar over marantz. Vind het niet gek met die overkill aan advertising wat ze de laatste 25 jaar hebben gedaan.
Ik zou zelf eerder voor een leuke Job bak kijken of zo. Of een 2de hands accuphase  of een Meridian 557 eindtrap 2de hands, etc
Marantz is wel mooi spul hoor maar er is meer.
De Job bakjes zijn inderdaad niet met Marantz te vergelijken. Job ziet er niet uit maar ze zingen wel....  :pompom:
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Kaakberg


Rudy1968

Quote from: Alex Groningen on February  7, 2015, 17:58:15
(1) Maar......welke merken zijn echt de juiste combi?

(2) Wat ik graag wil weten is: waarom welke match beter is qua versterking en luidsprekers dan de ander?

(3) Waar moet ik op letten om de ideale combi te verkrijgen?

[Kleine edit van jouw post voor de overzichtelijkheid].

Jouw vragen zijn van kwalitatieve aard richting apparatuur.
Dan denk ik, dat het fair is om zaken als kamerakoestiek voor dit draadje even buiten beschouwing moet worden gelaten, uiteraard totdat je zelf tot aanschaf overgaat  :smile: !
Datzelfde geldt m.i. ook voor smaak.
Het is ook subjectief om te proberen vast te leggen, wat hier objectief gezien als 'goed' geldt.
Ik wil het proberen met de vaststelling dat indien een grote groep mensen iets als heel erg positief ervaren, dit als 'goed' mag worden bestempeld.

Ad 1:
Als je dit zou willen weten voor jouw toekomstige situatie, kan het misschien geen kwaad om een budgetindicatie nieuw/gebruikt af te geven?
Kijk je trouwens naar Solid State of naar buizenversterkers?
Merken als Living Voice, Zingali en Diapason 'doen het goed' op buizenversterkers.
Het kan geen kwaad te kijken welke combi's de fabrikanten gebruiken tijdens hun ontwikkeling of op shows.
(Let wel op: op shows is de keuze ook vaak beperkt tot de merken die door de distributeur worden gevoerd.)

Ad 2:
Ik denk dat het een combinatie is tussen
- de primaire functie van de versterker, het aansturen=het 'controleren, beheersen' van de luidspreker
- de signatuur van de versterker en luidspreker tezamen.

Ad 3:
onder andere de bij 2 genoemde aspecten die jou qua smaak bevallen.
Bijv. buizenversterkers passen in de regel bij hoogrendements (hoorn)luisprekers, grote full range speakers hebben meestal baat bij grote versterkers die veel stroom kunnen leveren.

Wat losse flodders als antwoord op (1):
Puresound - Acoustic Energy
Kondo - Living Voice
Orpheus - Kharma