Dolby Cinema Eindhoven

Started by konijntje, February 7, 2015, 14:16:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

skyfox

Even dit topic afstoffen... Weet iemand wat (if any) de technische verschillen zijn qua projectie tussen Dolby Cinema en Kinepolis Laser Ultra? Ik was echt onder de indruk van DC 3D weergave, het contrast is echt super. In de openingsscène van SW:TFA met het grote schip zie je enorm veel detail, wat ik miste in Pathé Spuimarkt Imax. Ik ben dus wel erg benieuwd of het systeem van Kinepolis gelijkwaardig is aan DC.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

MaxxMark

Dolby Cinema heeft als extra officieel Dolby Vision support.

De laser bioscoop in Antwerpen is een barco projector. Daarnaast maakt de laser projector gebruik van 6P (6 primaries) voor 3D. Dit houdt in dat ze voor elk van de 3 hoofdkleuren (rood groen blauw)  2 varianten hebben die qua golflengte net iets van elkaar verschillen. Hierdoor kunnen ze de scheiding per oog heel goed doen.

Ik heb zelf TFA zowel in Antwerpen (3D) als in DC Eindhoven gezien (noot: Eindhoven had toen wel al zn Dolby Vision projector, maar TFA was niet in dolby vision). Wat voor mij de grootste verschillen waren zat hem niet in de techniek an sich. Het beeld in Eindhoven is kleiner tov Antwerpen. Verder is het geluid in eindhoven een stuk harder dan in Antwerpen. In mijn optiek is het geluid in Antwerpen zachter, maar veel gecontroleerder en beter.

Wat ik wel heb gelezen (helaas geen bron van) is dat hoewel beide projectoren 4K ondersteunen, de standaard niet native 4K per oog wordt ondersteund. Zowel Antwerpen als Eindhoven zouden de bron alleen in 2K aansturen. De barco had op dat gebied wel een voordeel. Of het was zo dat Eindhoven geen 4K per oog doet en dat Antwerpen de 2K upscaled naar 4K per oog. Of dat beiden upscalen naar 4K per oog en dat de Barco de mogelijkheid heeft om 4K per oog input te ondersteunen.

Naar mijn mening is het de keuzen vooral de voorkeur van de persoon. Afstand, gemak, comfort, geluidsvoorkeur en schermformaat maken een groter verschil dan techniek onderling.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Fox


Dolby Vision

Dolby Vision is an in-house projection system developed by Dolby Laboratories in conjunction with Christie Digital. The system consists of dual Christie 4K 6P (primary) modular laser projectors featuring a customized design to allow for unique light path. The system is capable of delivering up to 14 foot-lambert on unity-gain matte-white screens for 3D (and up to 31 foot-lambert for 2D), a substantial improvement on current generation 3D systems which deliver in the range of 3 to 4 foot-lambert for 3D. The result is improved brightness, color and contrast compared to traditional xenon projectors. The first theatres temporarily used off the shelf dual Christie 4K laser projectors until the Dolby Vision-capable ones were shipped out in spring 2015.

Dolby 3D uses spectrum separation, where the two projectors function in stacked operation and each projector emits slightly different wavelength of red, green and blue primary. There is no polarization present on the projector and the 3D spectacles have notch filters that block the primaries used by the projector that projects the image intended for the other eye.

Dolby Vision is able to display the following resolution / frame rate combinations:
2k - 2D at 60fps, 48fps and 24fps
2k - 3D at 60fps, 48fps and 24fps per eye / projector
4k - 2D at 30fps and 24fps
4k - 3D at 30fps and 24fps per eye / projector

squeek

De laser projector in antwerpen is best mooi in 2D, maar een schandaal in 3D. continu paarse gloed in de brilrand verknoeit het beeld kompleet. De dolby cinema doet dit wel perfect goed.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Loric

Afgelopen week Logan gezien in de nieuwe Kinepolis Jaarbeurs, te Utrecht. In zaal 7, Laser Ultra.

De laatste film die ik in een Kinepolis zaal zag was Captain America Civil War, in Antwerpen. Zie wat opmerkingen daarover mijnerzijds eerder in deze topic. Zaal 7 in Utrecht is een stukje kleiner dan de Laser Ultra zaal 5 in Antwerpen. Maar met pak 'm beet 500 stoelen nog steeds fors. Veel belangrijker: de nooduitgang bordjes gaan uit tijdens de voorstelling, terwijl in Antwerpen er een aan bleef staan vlakbij het scherm. De zaal is dan bijna net zo donker als de Dolby Cinema zaal.

Wel merkwaardig in zaal 7 is een nooduitgang vlak voor het scherm, een soort trap naar beneden.

Het scherm is veel groter dan de Dolby Cinema zalen in Hilversum of Eindhoven en gelukkig in Cinemascope formaat. De projectie in een Dolby Cinema zaal is nog steeds het beste wat ik digitaal gezien heb. Zwart kan daar echt zwart zijn, in Utrecht is het grijs. Van het contrast en de kleuren was ik niet zo onder de indruk, dit kan ook aan de grading zelf liggen. Wat me bijvoorbeeld in digitaal tegenstaat is de magenta gloed, dit was toch wel evident aanwezig in Logan, helaas. De beleving van zo'n groot scherm maakt echter veel goed.

Het Dolby Atmos geluid was goed. Ik heb installaties gehoord met meer kracht. Dit kan wederom aan de mix liggen.

Wel verschrikkelijk jammer dat de film voor een pauze onderbroken wordt.

Ik voelde ook, dit complex is 20 jaar te laat. Want de 35- en 70mm projecties die ik in Antwerpen door de jaren heen bij de Metropolis heb gezien overtreffen nog steeds de digitale projectie daar en ook hier in Utrecht. Idem voor het geluid. Nu is er ook zoveel meer concurrentie op de bioscoop markt. 20 jaar geleden, in Utrecht en verder in de Randstad had zo'n Kinepolis multiplex de nieuwe standaard gezet.

Begrijp me niet verkeerd, deze zalen staan ver boven het Pathé of Cinemec niveau. Ik hoop van harte dat Kinepolis succesvol zal zijn.

HAL

Dus Kinepolis Utrecht is beter dan Cinemec Utrecht? Dat zou jammer zijn. Ik ga liever naar Cinemec vanwege het gratis parkeren.

Loric

Quote from: HAL on March  8, 2017, 12:52:22
Dus Kinepolis Utrecht is beter dan Cinemec Utrecht? Dat zou jammer zijn. Ik ga liever naar Cinemec vanwege het gratis parkeren.

Zeker.

Nou ja, mijn oordeel is gebaseerd op de vergelijking van Cinemec zaal 1 en Kinepolis zaal 7. Andere zalen of parkeerkwesties of wat dan ook heb ik niet meegenomen in het oordeel, het gaat wat mij betreft uiteindelijk om de zaal.

Fox

Quote from: HAL on March  8, 2017, 12:52:22
Dus Kinepolis Utrecht is beter dan Cinemec Utrecht? Dat zou jammer zijn. Ik ga liever naar Cinemec vanwege het gratis parkeren.

en ....................

"De projectie in een Dolby Cinema zaal is nog steeds het beste wat ik digitaal gezien heb. Zwart kan daar echt zwart zijn, in Utrecht is het grijs".

Loric

Quote from: Fox on March  9, 2017, 13:19:17
en ....................

"De projectie in een Dolby Cinema zaal is nog steeds het beste wat ik digitaal gezien heb. Zwart kan daar echt zwart zijn, in Utrecht is het grijs".

De keuze is betere projectie op een kleiner scherm in een Dolby Cinema zaal, of iets mindere projectie op een veel groter scherm in de Kinepolis.

dexter98

Jaaaa! Ook enorme fan van dolby cinema!

Kwa projectie beste wat ik tot nu toe gezien heb, zowel 2d als zeker ook 3d (buiten echte imax = 70mm/15 x2 voor 3d; daar kan digitaal denk ik komende eeuw nog niet aan tippen). Contrast echt top, crosstalk links/rechts ook top, maar ook niet onbelangrijk convergentie top. In veel andere bios-en... mwah.

Geluid is hard maar flink veel dynamiek dus niet storend. Maar echt dolby atmos vind ik lastig eruit pikken.

Zaal opzich prima maar vanwege scherm formaat kun je beter wat meer naar voren zitten.

Storend is idd wel de spiegelingen de brillen, net irritant.

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk


Fox

Quote from: Loric on March  9, 2017, 16:00:21
De keuze is betere projectie op een kleiner scherm in een Dolby Cinema zaal, of iets mindere projectie op een veel groter scherm in de Kinepolis.

hoe is de reflectie  van het interieur in de Kinepolis zaal en nog belangrijker, blijven die storende Nooduitgang bordjes aan?

Loric

Quote from: Fox on March 11, 2017, 11:52:43
hoe is de reflectie  van het interieur in de Kinepolis zaal en nog belangrijker, blijven die storende Nooduitgang bordjes aan?

De reflectie staat me niet heel erg bij, voor mijn gevoel (hier volgt een subjectieve kwalificatie) was Utrecht donkerder. Een en ander had ook te maken met het feit dat in Antwerpen een Nooduitgang bordje pal bij het scherm bleef aanstaan.

Fox

#312
Quote from: Loric on March 11, 2017, 20:34:51
De reflectie staat me niet heel erg bij, voor mijn gevoel (hier volgt een subjectieve kwalificatie) was Utrecht donkerder. Een en ander had ook te maken met het feit dat in Antwerpen een Nooduitgang bordje pal bij het scherm bleef aanstaan.

ik bedoelde het feit dat bij Dolby Cinema het tapijt en stoelen zwart zij ipv rood. Ik zie nl in zalen met een rood tapijt die in een gloed terug bij de reflectie.
En wat ik heel fijn vind van Dolby Cinema is dat de verlicht nooduitgang bordjes uitgaan en dus ook niet meer de projectie beïnvloeden.

Nu nog die sukkels die niet van hun Dumbphone af kunnen blijven   >:(

Loric

Quote from: Fox on March 12, 2017, 11:35:01
ik bedoelde het feit dat bij Dolby Cinema het tapijt en stoelen zwart zij ipv rood. Ik zie nl in zalen met een rood tapijt die in een gloed terug bij de reflectie.
En wat ik heel fijn vind van Dolby Cinema is dat de verlicht nooduitgang bordjes uitgaan en dus ook niet meer de projectie beïnvloeden.

Nu nog die sukkels die niet van hun Dumbphone al kunnen blijven   >:(

Tapijt, stoelen en alles is zwart tot zeer donkergrijs!

dchris

Wat zou een mooie afstand zijn om te gaan kijken in Zaal 7 in Utrecht?
Ik zit normaal op rij 6 bij de Dolby cinema.
Dus ik hou wel van immersive, maar niet té.
Mvg,

Dchris

Loric

Quote from: dchris on April 19, 2017, 15:13:45
Wat zou een mooie afstand zijn om te gaan kijken in Zaal 7 in Utrecht?
Ik zit normaal op rij 6 bij de Dolby cinema.
Dus ik hou wel van immersive, maar niet té.

Goede vraag, ik ben nog maar één keer daar geweest. Kweet niet meer exact waar ik zat, 2/3e van het scherm in het midden. De zaal is, zoals gezegd, veel groter dan de Dolby Cinema zaal. Ook de afstand tot het scherm is groter, waardoor je je over té immersive niet veel zorgen hoeft te maken. Wat ga je daar kijken?

dchris

Ik ben voornemens om daar guardians of the galaxy 2 te gaan kijken.
Mvg,

Dchris

treky22

Laatst zijn wij bij ons in Eindhoven bij VUE wezen kijken naar Beauty And The Beast.

Er werd eerst ook nog een demo getoond over Dolby Cinema. Er werd toen gezegd zwart is echt zwart.
En het werd gewoon echt zwart voor mijn/onze ogen. Hier was ik zeer van onder de indruk. Ook de kleuren spatten van het scherm.
En dan ook nog Atmos sound. Ik was zeer onder de indruk van deze demo.

Vorige keer hebben wij hier ook Fantastic Beasts gezien.

Dit blijft echt een superzaal om in te genieten van films.
Sony KD-65XE9305 | JVC DLA-RS20 | Kingpin CES210 16:9
Marantz SR-7008 | Klipsch RP-280F
Mede8er MED800X3D + Logitech Harmony 1100
Xbox One X + externe drive 3 TB

Loric

Quote from: dchris on April 21, 2017, 08:11:11
Ik ben voornemens om daar guardians of the galaxy 2 te gaan kijken.

Gisteren heb ik de Kinepolis nogmaals bezocht. Ik heb daar 'Guardians of the Galaxy vol. 2' in 3D en 'Get Out' gezien. GOTG2 in Laser Ultra, zaal 13 dit maal, 'Get Out' in zaal 11. Zaal 13 is vergelijkbaar met de andere Laser Ultra zaal 7, 13 heeft wat minder stoelen, 407 ten opzichte van 497. Het scherm van 13 is ietsje groter dan zaal 7. Wel luxe om twee Laser Ultra zalen met Atmos in het pand te hebben.

Het beeld was niet echt vlijmscherp of zo kleurrijk als ik me herinner van de Dolby Cinema, en, nu met 3D helemaal, bleef in Hilversum scherper dan hier. Misschien vanwege het verbeterde contrast? Aan het geluid viel me niks bijzonders op. Kweet niet of dat enkel aan de mix zelf ligt, ik heb nog geen hele indrukwekkende Marvel Dolby Atmos mix gehoord, of aan de zaal.

Mijn eerste indruk werd gisteren bevestigd, het grote scherm hier is geweldig. De projectie echter, in 3D deze keer, is toch een stuk minder dan in de Dolby Cinema. Het geluid geef ik voor nu toch ook Hilversum het voordeel.

Vreemd genoeg beviel het me veel meer om 'Get Out' later in zaal 11 te zien. Zaal 11 is een stuk kleiner, 160 stoelen, maar voelde vanwege het ontwerp groot aan. Zonder 3D bril, heel groot scherm voor zo'n bescheiden film. Geluid in orde. Het verschil tussen Laser Ultra, en helemaal in 3D, en de projectie in zaal 11 vond ik nihil. Ze hebben dan ook in alle zalen laser projectie. Voor de algehele beleving is het verschil tussen de Laser Ultra en deze 'gewone' zaal niet bijzonder groot. Zeker in vergelijking met een Dolby Cinema zaal en een gewone zaal.

Het spoort mij niet aan om de volgende keer een Laser Ultra voorstelling uit te zoeken. Dat is ook een voordeel, dat de algemene standaard al zo hoog is. 



Raymen

Gisteren Guardians of the Galaxy vol. 2' in 3D in kinepolis breda gezien.
beeld was goed geluid was top, maar het 3d was ruk( de beelden lagen niet op elkaar,) waardoor meerdere mensen klaagde, ben naar de kassa gegaan om mijn beklaag te doen maar heeft niet geholpen, er zou wat aan gedaan worden, maar nope.

kon de film wel gewoon kijken, maar sommige ondertitels waren bijna niet te lezen.
zou wat aan gedaan worden.
slecht , niet meer naar breda toe
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

IMWhizzle

Ben geweest naar Hilversum, maar vond het geluid niet erg 'immersive' te noemen. Misschien ligt het aan de film? Fast 8
Klipsch 4x RP-280F, 1x 450C, 2x R-115SW, 4x RP-500SA's
Marantz AVR 7011
Oppo UDP-203
Apple TV 4K

Loric

Op het Film-Tech forum staat een uitgebreide indruk van de Imax laser in Brussel. Niet zo, ahem, positief:

http://www.film-tech.com/ubb/f16/t003024.html

Topic: The junk called IMAX with Lasers

I finally had the opportunity to visit an IMAX theater upgraded with their dual-laser projection system and I must say, it was a pretty significant letdown.

I went to see the late night show of Alien: Covenant at the recently reopened IMAX theater in Kinepolis Brussels. It was closed from 2005 until 2016 and before 2016 it didn't show feature films. It also never got an IMAX 3D upgrade. According to marketing back then, it was the second biggest IMAX screen in the world and according to the marketing now, it's the largest in Europe. Exactly where it ranks isn't really that important, but it's indeed pretty damn huge.

The theater is a traditional 70mm IMAX location, built pretty much according to IMAX specifications. During the recent refurbishment, new seats were installed, the walls got some treatments, a new silver screen was installed and the theater also got the 12 channel IMAX sound system. At the heart of the refurbishment obviously were the new laser projectors. I'm not sure if they also retained their original 70mm projector and if they did, in what shape it is.

Unfortunately, the visit already started on the wrong foot, when I went to the bathroom and they demanded 40 cents for the privilege and my 50 euros were no good, because they didn't have sufficient amount of change. Yeah, sorry, that's what the ATM gave me. When I told them I really had to use the bathroom, one of the cleaning ladies actually blocked the entry. I passed her by and went anyway. How can you deny a paying customer bathroom services? What are you thinking? I was greeted by security afterwards, I told them to call the police and tell them they deny people entry to their toilet facilities, which they're legally required to provide. Maybe they have a right to ask a fee for it, which I think is in itself already customer hostile, but then they also need to be prepared to accept all money considered to be legal tender or provide other means of payment. It ended in two figures barking insults at me, I decided to simply walk away and ignore them. The whole situation was actually quite comical, since it was a whole lot of theater about nothing and I would not let them ruin my evening.

What was more of an impact was the actual presentation, because it was a ton of shit. If this is the kind of quality IMAX believes can replace proper 70mm projection, please count me out.
But let's start with the sound first. I'm totally aware it's quite difficult to get sound right in such a large and especially high auditorium. Still, compared to what better Atmos and 7.1 rooms can achieve, this was especially dull and flat. The presentation totally lacked any form of bass. There was no dynamic in the sound and it lacked the punch necessary to leave an impression.

While the sound wasn't great, it was sufficiently good overall to avoid annoyances. What was annoying was the overall picture quality. I'd say I've never seen a picture as bad as this in any digital projection in all those years:

- Laser speckle all over the place. So dramatically visible, it's like someone threw a bunch of pearlescent beads all over the screen.
- IMAX with Laser uses anamorphic lenses to squeeze the image fill the screen. This results in non-square pixels. Even though the image is supposed to be in 4K, you WILL still see pixels at those screen sizes. The image looks a lot like that on an Apple Lisa, probably one of the few computers in history that featured non-square pixels...
- The non-square pixels result in the necessity to rescale practically all content and it shows. You get FAT and UGLY scaling artifacts EVERYWHERE.
The whole experience is a lot like looking full-screen at an 11-year old YouTube video on a large 4K monitor while pressing your head against it.

So, this is the technology which, according to IMAX (the company), is ready to replace 70mm on GIANT screens? You must be f*cking kidding me. This is just another hack job, to be honest, I even prefer the look of the Digital IMAX with Xenon.

Loric


Teebee

Hallo,

over 40 dagen is het zover, de nieuwste Star Wars, en ik vroeg me af welke stoel/rij jullie voorkeur heeft in zaal 6, de Dolby Cinema zaal?

De laatste film die ik gezien heb in de VUE Eindhoven was Rogue One, en vond het weer geweldig in vergelijking met de Kinepolis Hasselt/Pathé Eindhoven, maar als ik me goed herinner vond ik het scherm wat aan de kleinere kant, ik dacht dat ik op rij 4 of 5 zat.

Wat is jullie ervaring hiermee?

dexter98

Quote from: Teebee on November  3, 2017, 06:34:53
Hallo,

over 40 dagen is het zover, de nieuwste Star Wars, en ik vroeg me af welke stoel/rij jullie voorkeur heeft in zaal 6, de Dolby Cinema zaal?

De laatste film die ik gezien heb in de VUE Eindhoven was Rogue One, en vond het weer geweldig in vergelijking met de Kinepolis Hasselt/Pathé Eindhoven, maar als ik me goed herinner vond ik het scherm wat aan de kleinere kant, ik dacht dat ik op rij 4 of 5 zat.

Wat is jullie ervaring hiermee?
Ha, nice! Dolby Cinema is idd echt top. Na 70mm echte imax beste wat ik tot nu toe heb gezien.

Idd, in die zaal moet je wat meer naar voren zitten, al begin je dan wel weer beetje teveel naar boven te turen omdat hé dan ook lager in de zaal zit. Scherm is niet enorn groot idd. Welke rij dat exact is......dunno. Je krijgt toch kaartje te zien als je reserveert.

En idd 40 dagen encouting pompompom:

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk