Dolby Cinema Eindhoven

Started by konijntje, February 7, 2015, 14:16:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fox

Quote from: Loric on March 30, 2015, 14:10:42
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, het was niet mijn bedoeling om te stellen dat de Pathe Imax Arena zaal veel beter is dan JT h'sum 1. Enkel dat je inschatting van de volgens jou vergelijkbare afmetingen, nee ook in verhouding niet, niet klopt.

De aanpassingen van de Arena zaal en dat dit meer een lie-Max dan een Imax is, dat is oud nieuws. Want ja, ik ben naar echte Imax zalen geweest, in buiten-(Zelfs ooit het oude Imax 3D systeem gezien, met echt geavanceerde bril met ingebouwde speakertjes.)  en binnenland. Rotterdam had ooit een echte, de Pathe Imax aan het Spui in Den Haag mag er ook zijn.

Wat betreft de breedte, ik zou zeggen, wandel eens stap voor getelde stap langs het doek in de Arena, en langs het doek in Hilversum, dan weet je het.

En nee, het aantal stoelen in een zaal is niet helemaal relatief, tenzij je ze op een gegeven moment wil gaan stapelen.

Nogmaals, het gaat mij niet om de kwaliteitsverschillen, dat is allemaal geen nieuws. (Imax is in NL op dit moment (dubbele) 2K, er zijn inmiddels veel betere projectoren. Geluid is idem ingehaald.) Maar het criterium waarmee je de zalen vergelijkt klopt volgens mij niet.

"ECHT" IMAX is een scherm in de verhouding van 1.44:1 (afkomstig van de 70mm horizontale frames met 15 perf, normaal is zijn de frames verticaal) en een minimale schermbreedte van 25m. Reken zelf de hoogte maar uit. Daarbij hebben de stoelen ook een andere hoogte opstelling in een veel steilere hoek en de rijen staan ook hoger tov elkaar (lijkt meer op de stadium opstelling).

De Franse Kip Imax zalen hebben geen van allen deze afmetingen, maar gebruiken wel Imax projectoren en geluidinstallaties.

Alhoewel het resultaat vaak beter is dan de standaard 35mm/2K digitale projectie vind ik het gezien de ervaringen die ik heb met de echte IMAX presentaties in het buitenland oke, maar zeker niet WHOOOOOOOO.

Maar goed dat is mijn ervaring. Het kan komen door mijn hoogtevrees, waarbij ik dan tintelingen in mijn voeten krijg.
Dat had ik absoluut bij bv IMAX presentaties in Grand Canyon, Niagara Waterfalls, Kennedy Space Center, maar nooit in NL ...

Loric

Ben je nou aan het preken voor eigen parochie...  ;D

Quote from: Fox on April  3, 2015, 10:51:59
"ECHT" IMAX is een scherm in de verhouding van 1.44:1 (afkomstig van de 70mm horizontale frames met 15 perf, normaal is zijn de frames verticaal) en een minimale schermbreedte van 25m. Reken zelf de hoogte maar uit. Daarbij hebben de stoelen ook een andere hoogte opstelling in een veel steilere hoek en de rijen staan ook hoger tov elkaar (lijkt meer op de stadium opstelling).

De Franse Kip Imax zalen hebben geen van allen deze afmetingen, maar gebruiken wel Imax projectoren en geluidinstallaties.

Alhoewel het resultaat vaak beter is dan de standaard 35mm/2K digitale projectie vind ik het gezien de ervaringen die ik heb met de echte IMAX presentaties in het buitenland oke, maar zeker niet WHOOOOOOOO.

Maar goed dat is mijn ervaring. Het kan komen door mijn hoogtevrees, waarbij ik dan tintelingen in mijn voeten krijg.
Dat had ik absoluut bij bv IMAX presentaties in Grand Canyon, Niagara Waterfalls, Kennedy Space Center, maar nooit in NL ...

Loric

Vanmiddag ben ik dan ook naar de Dolby Cinema geweest. Dus nu kan ik echt uit ervaring spreken en vergelijken. Want ik had 'Avengers Age of Ultron' al gezien in de Pathe Arena Imax.

goede dingen

- Een donkere zaal, met geen leklicht van met name nooduitgang bordjes in de zaal, laat staan op het scherm. (Dit zou wat mij betreft de norm moeten zijn, ik begrijp de schijnbaar nieuwe regels waarbij de nooduitgang lichten tijdens een voorstelling aan blijven totaal niet. Of heb ik een desastreuze brand in een Nederlandse bioscoop gemist in de afgelopen tien jaar?)

- Geen zichtbare speakers in de zaal is een aparte ervaring. Het is een grappig contrast met de ronduit intimiderende Atmos opstelling in JT Hilversum.

- De akoestiek en controle van het geluid. Doet me denken aan de betere THX zalen. Fantastisch!

- Het totaalconcept is veel duidelijker en onderscheidender dan XD.

- Lichtopbrengst, contrast en 3D van het beeld is in orde.

iets minder goede dingen

- De Dolby branding door middel van niet minder dan 3 verschillende tags-filmpjes voor de hoofdfilm, 1 x Dolby Cinema en 2 x Dolby Atmos (?!), is een beetje overdreven. Ook Imax met twee keer een tag overdrijft.

- De stoelen zijn zeer comfortabel, de armleuningen niet zo. Die hadden best wel bekleed mogen zijn.

- De omvang en verhouding van het scherm. Wat mij betreft kan het scherm niet groot genoeg zijn, als de opstelling niet zo 'hoog' is als bij een Imax zaal, dan is een groter scherm helemaal wenselijk, omdat de kijkafstand tot het scherm groter is / lijkt. Een goed voorbeeld hiervan zijn de THX zalen in de Metropolis in Antwerpen of de Utopolis in Almere. Het scherm in de Dolby Cinema vind ik te klein. Voor films in 1.85 / 1.66 e.d. gaat het nog wel, maar voor scope (zoals bij 'Avengers Age of Ultron') wordt het scherm nog kleiner.

- Nou heb ik nog niet zoveel films in Atmos gezien, maar ik hoop toch echt een keer een film te zien die optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden. Ik had 'Avengers Age of Ultron' al een keer gezien in Imax, dus ik kon me goed concentreren op de mix en presentatie. De controle, rust en precisie was weer prachtig. Maar de mix op zich, en daar kan de zaal niet zoveel aan doen, is niet zo spectaculair. Dan bedoel ik niet dat ik constant elke beweging in beeld, en daar voorbij de zaal in, meegePANd wil hebben, dat zou met het hoge tempo onrustig kunnen worden. Het viel me wel op dat er in een film met zoveel gevlieg van robots, helden, raketten en noem maar op, weinig gebruik wordt gemaakt van de belofte van Atmos. Al dat gevlieg zou een kans zijn voor de plafondspeakers bijvoorbeeld. Natuurlijk zijn er momenten waar het laag fantastisch is. Maar het mogelijke holografische karaker van het geluid miste ik.

mindere dingen

- De brillen van het Dolby 3D systeem bevallen me helemaal niet. Vergeleken met de RealD en met name (vanwege het premium concept) de Imax brillen zijn ze te klein. De Dolby brillen beperken het gezichtsveld, en lijken me te zwaar waardoor ze niet comfortabel zitten. Nou ben ik zoiezo geen fan van 3D, maar als het dan 'moet', dan graag zo goed als het kan. Ik kan me voorstellen dat gezien Dolby Atmos en nu ook Dolby Cinema dat het Dolby 3D systeem met die brillen daarbij hoort. Hopelijk gaat men deze brillen ooit aanpassen.

Al met al een redelijk positieve ervaring, al weet ik eerlijk gezegd niet of het me helemaal de reis naar Eindhoven waard was. Ik hoop dat het gerucht dat de XD-zaal in Hilversum omgebouwd gaat worden naar een Dolby Cinema klopt.

En vergeleken met Imax?

- Het geluid is zondermeer veel en veel gecontroleerder, dynamischer, fijner van klank in de Dolby Cinema.

- Het beeld is qua lichtopbrengst vergelijkbaar. Imax projecteert ook met 2 projectoren. Resolutie bij deze film (niet gedraaid en of afgewerkt op 4K, zoiezo, want is 3D...), is vergelijkbaar. Zwart en contrast was beter in de Dolby Cinema.

- Omvang van het beeld, tja, daar wint Imax. Het beeld van de Dolby Cinema, bij 3D helaas ook met de beperkende brillen, is nog ietwat de beperkende factor, wat mij betreft. Het scherm mag echt wel een paar slagen groter. Zoals in Utopolis zaal 1, bijvoorbeeld. De XD-zaal in JT Hilversum is een stap in de goede richting.

- Stoelen, behalve de armleuning, veel beter in de Dolby Cinema.

r-win

Pas geleden naar fast and furious geweest in jt eindhoven. Behoorlijk wat geweld door die zaal heen!
Het viel me op dat veel mensen klaagde over het hoge volume. Ik persoonlijk heb hier weinig last van gehad  :clapping:
Epson TW7200 | Onkyo TX-nr636 | Mordaunt Short 906i | Mordaunt short 902i | Dolby Atmos enabled Onkyo speakers| 5.1.2

denada

Inmiddels een aantal films gezien in de Dolby Cinema zaal in Eindhoven, alles is daar eigenlijk wel prima, behalve inderdaad de brilletjes bij een 3D film, deze zijn vaak ook vies (die mag je dan zelf met je tshirt poetsen, en ook als iemand in je buurt even een gsm gebruikt, reflecteert dat direct in de bril en kun je eigenlijk de film niet meer volgen. Extra irritant dus als iemand zijn GSM tevoorSCHIJN haalt.

Het scherm is inderdaad ook kleiner dan het scherm in de IMAX zaal van Pathé, alleen hebben ze daar onlangs iets gewijzigd aan de stoelen en er een paar rijen VIP stoelen ingezet, waardoor ik in de IMAX zaal niet meer fijn zit. In de Dolby Cinema zaal dus maar gewoon wat dichter bij het beeld gaan zitten, dan lijkt het wat groter :)

Verder ben ik nog erg benieuwd hoe het beeld eruit gaat zien als van de zomer de CREST projectoren worden vervangen door de Dolby Cinema projectoren, dat zou een nog veel mooier plaatje moeten opleveren.

larsonator

Afgelopen zondagmiddag naar Mad Max geweest in Eindhoven. Dit is voor mij toch wel een referentie cinema hoor :)

Erik1977

Hoe was de film zelf? Ik wil er misschien voor naar de pathe IMAX(-achtige)  :popcorn:

larsonator

Quote from: Erik1977 on May 19, 2015, 16:38:06
Hoe was de film zelf? Ik wil er misschien voor naar de pathe IMAX(-achtige)  :popcorn:
Mad Max is op dit moment voor mij een van DE films van 2015! De film begint, en houd qua actie niet meer op. En met actie bedoel ik ook ACTIE. Niet normaal. Acteerwerk is goed, zo ook de casting, CGI ziet er zeer goed uit, stunts zijn awesome. Ik kan niet wachten op het vervolg ;)

Oh ja, voor diegene die wil gaan beginnen over ''het verhaal'', films als deze behoeven geen goed doordacht verhaal maar brengen een grote smile op je gezicht als je van actie houd, en dat doe ik hey :)


Erik1977

Haha duidelijk  :D
Binnenkort dan maar even naar Pathé.
De dolby bios in Alkmaar is pas in december klaar  :nopompom: het goede nieuws is dat als ie eenmaal klaar is dat het me maar 5 minuten lopen kost  :pompom: :pompom: :popcorn:

Loric

De ombouw van de XD-atmos zaal in Hilversum gaat binnenkort van start, en schijnt in juli klaar te zijn....




donaldk

#35
Er was er een aangekondigd voor juli en een voor december, door JT bij de aankondiging van de eerste in Eindhoven. Die voor juni/juli is de Atmos met groot scherm zaal in Hilversum, of bouwen ze een andere om, om twee premium zalen te krijgen? Alkmaar is complete nieuwbouw, Eindhoven was een herinrichting van een complex dat was gebouwd als cinema, maar nooit in gebruik genomen, volgens de website van het bouwbedrijf. Daarom ging het zo snel.

dchris

Ik ben afgelopen zondag naar Mad Max geweest in de nieuwe Bioscoop in Hilversum die net geopend is  :clapping:
In de 3D ATMOS XD zaal.

Een paar vergelijkingen met de Dolby zaal in Eindhoven waar ik de Hobbit heb gezien:

- Beide zalen gebruiken het Dolby 3D systeem, de brilletjes hebben een soort "shimmer, halo effect" als je naar de film kijken rond de rand van het glas, en dit irriteert mateloos.
- De zaal in Hilversum gebruikt 4K laser projectoren en het beeld was om te smullen! Vergelijkbaar met Eindhoven in kwaliteit.
- Het scherm in Hilversum is 2:35:1 formaat en groter dan Eindhoven waardoor het beeld met scope films groter is.
- Helaas hang het scherm in Hilversum wel hoog, lager dan de onderste 6 rijen zou ik niet gaan zitten anders kijk je de hele tijd omhoog.
- Stoelen hadden een goede zit, wel stevig, maar verder prima, en wat breder dan Eindhoven, al heeft Almere mijn voorkeur, die zitten écht het lekkerst.
- Speakers zijn zichtbaar in Hilversum, maar vind het niet hinderlijk, je hebt nu meer de indruk wat voor geweld je er staat te wachten, én WAT voor geweld !
- Geluid vond ik in Hilversum vreemd genoeg beter, misschien lag het aan de film, maar de mix kwam veel duidelijker over, en de object based audio was echt genieten geblazen  :clapping:

Mvg,

Dchris

donaldk

In Eindhoven leunen de voorste stoelen dan ook verder naar achteren. De enige onstabiel voelende immersive ervaring die ik heb is het oude planetarium als kleine jongen op schoolreisje, daar lag je echt achterover. Hilversum is toch pas in 2013 (her/ge-)opend, toen de eerste Atmos XD zaal, openingsvideo staat op youtube.

Loric

Quote from: dchris on May 20, 2015, 16:01:45
Ik ben afgelopen zondag naar Mad Max geweest in de nieuwe Bioscoop in Hilversum die net geopend is  :clapping:
In de 3D ATMOS XD zaal.

Een paar vergelijkingen met de Dolby zaal in Eindhoven waar ik de Hobbit heb gezien:

- Beide zalen gebruiken het Dolby 3D systeem, de brilletjes hebben een soort "shimmer, halo effect" als je naar de film kijken rond de rand van het glas, en dit irriteert mateloos.
- De zaal in Hilversum gebruikt 4K laser projectoren en het beeld was om te smullen! Vergelijkbaar met Eindhoven in kwaliteit.
- Het scherm in Hilversum is 2:35:1 formaat en groter dan Eindhoven waardoor het beeld met scope films groter is.
- Helaas hang het scherm in Hilversum wel hoog, lager dan de onderste 6 rijen zou ik niet gaan zitten anders kijk je de hele tijd omhoog.
- Stoelen hadden een goede zit, wel stevig, maar verder prima, en wat breder dan Eindhoven, al heeft Almere mijn voorkeur, die zitten écht het lekkerst.
- Speakers zijn zichtbaar in Hilversum, maar vind het niet hinderlijk, je hebt nu meer de indruk wat voor geweld je er staat te wachten, én WAT voor geweld !
- Geluid vond ik in Hilversum vreemd genoeg beter, misschien lag het aan de film, maar de mix kwam veel duidelijker over, en de object based audio was echt genieten geblazen  :clapping:

Gisteren ook MMFR in Hilversum gekeken, super! Een heel stuk beter dan de Imax-presentatie.

Een mini correctie, neem me niet kwalijk. Hilversum projecteert Barco 3D, niet Dolby 3D. De Barco 3D brillen zijn net wat groter dan de Dolby variant. Mij werd verteld dat deze projecteren onlangs geinstalleerd waren, vorig jaar, bij de opening stonden die er nog niet. Dat klopt ook, want toen kon ik met mijn Reald bril een 3D film kijken, nu niet meer.

De vraag die wel opkomt, met de aanstaande Dolby Cinema verbouwing, gaan ze dan weer wisselen van projector? Tenzij de Dolby 3D brillen groter gaan worden, heb ik nl. een voorkeur voor deze Barco brillen. Overigens vond ik het wel geestig dat je ook een 2D bril kan huren. Om inderdaad een 3D film in 2D te kijken. Ik kijk zeker liever een film in 2D, maar dan wel zonder bril.

Eens met het scherm trouwens, dit kijkt voor een scope film veeeeel lekkerder weg dan Eindhoven.

Wel reflecteert de rode vloer en de rode stoelen, dat zou best verbeterd kunnen worden à la Eindhoven's zwarte zaal en stoelen.

Ik heb grappig genoeg de indruk dat het geluid in Eindhoven beter was, hoewel ik MMFR daar niet gezien heb. Eindhoven voelde gecontroleerder en strakker. Maar het kan inderdaad helemaal aan de mix liggen.

donaldk

#39
De opgegegeven wattages voor de Dolby zaal en de Hilversumse Atmos zaal (is dat ook veranderd) schelen dan ook nogal wat. Dolby Cinema heeft ongeever drie maal het opgegeven wattage, 293000, versus 90000 als ik datlaatste goed heb onthouden van de JT website.

Ook gebruikt Dolby ribbon speakers mij is onduidelijk welke, in Eindhoven. Dolby had SLS nog niet overgenomen, Christie Vive was ook nog geen deal mee? En Alcons heeft alleen de Atmos, niet de Dolby Cinema onder zijn referentieprojecten. Maar JT werkt(e) met DCinex en die met Alcons aan de JT Atmos zalen.

Zover ik weet gebruikt Barco gewoon het door Dolby gelicenceerde Infinitec systeem, passief met een (plus een soort van kleurenwiel) of twee projectoren, met paar filters die frequentie(=kleur)verschil aanbrengen tussen links en rechts signaal. Dolby had in het verleden ook grote dure brillen, die heeft Infinitec nu nog. Maar daar had ik ook problemen mee met interne reflecties. Coating kan niet vanwege afbreuk aan de werking van de filters. De 6P projector van Christie heeft wel iets andere frequenties dan de standaard brillen, dus Infinitec vertelde mij dat ze rekening hielden met wijziging van de projector voor Dolby, 'mooi hoeven wij ook geen speciale versie meer te maken', maar de Dolby Vision uitvoering leveren zijnook, dus..., zo vertelde men mij op ISE.

dchris

De brilletjes die ik kreeg bij Hilversum waren dezelfde brilletjes als bij Eindhoven.
Er stond "Dolby 3D"op de zijkant geprint.
Ik had mijn eigen Polaroid 3D bij mij, maar die werkte idd dus niet  :P
Mvg,

Dchris

MaxxMark

#41
Gisteren met de vaste bioscoopgroep naar JT Eindhoven geweest (normaal altijd naar Metropolis antwerpen) om toch eens te kijken waar alle fuzz nou allemaal about is.

3 films in de queue:
1. Age of Ultron - 3D  (de XD experience zoals JT het noemt)
2. Mad Max - Dolby Cinema 3D
3. Tomorrowland - Dolby Cinema 2D

Alle 3 uiteraard met Dolby Atmos ;)

1. Age of Ultron - RealD - Zaal 2

Het was voor mij heeeeeel lang geleden dat ik normaal gepolariseerd 3D heb gezien. Altijd Dolby 3D gekeken in Antwerpen. En dat heb ik geweten. Gigantische cross-talk en een unbearable hoofdpijn. Het was voor mij zo klaar als een klontje dat de gebruikte 3D techniek een héél grote oorzaak is van waarom mensen hoofdpijn krijgen. Wat mij heel erg opviel was dat dat mn hersenen op sommige momenten  het beeld niet accepteerde en beide beelden los van elkaar zag op hetzelfde vlak (met een janboel als resultaat). Maar goed, Van RealD wist ik al dat het suckte, maar we wilden graag naar AoU en hij was helaas alleen in 3D.

Het was een kleine zaal, maar de Atmos setup was erg prima. Door de kleine zaal en toch de volle set aan speakers werkte dat erg goed en was de soundstage erg goed gedaan


2. Mad Max - Dolby Cinema - Dolby 3D - Zaal 6

Eindelijk naar de Dolby Cinema zaal! De entree was erg nice gedaan, goede gewenning voor je ogen! En omdat we net iets later waren, waren de lichten al uit. Pikkedonker! En nergens groene 'nooduitgang' bordjes, oplichtende rijnummers, etc. Dus gewapend met een telefoon met lampje maar onze rij gezocht.

Wat vooral opviel was het formaat van de zaal. Hoewel de grootste zaal van JT Eindhoven valt het in het niet bij de formaten van Metropolis Antwerpen. Wat dat betreft waren we een beetje underwhelmed. Dat werd vervolgens flink gecompenseerd door het geluidsgeweld wat de zaal wist te produceren. Of het "te" hard was is een kwestie van smaak. Opvallend ook hier weer was dat voor mijn gevoel het geluid in Antwerpen wat meer in balans is. Kwaliteit was wel dik in orde. Geen gevoel dat de speakers overbelast werden.

Dolby 3D was weer een verademing tov RealD. Meer lichtopbrengst, betere kleurweergave en géén crosstalk!

Erg jammer was het feit dat er met één van de projectoren wat mis was waardoor er op 20% aan de linkerkant één rij pixels groen oplichtte. Hinderlijk in de film, bleek een bekend probleem te zijn wat al eerder optrad en daar was wat aan te doen. (saillant detail is dat, door de brightness er van en het feit dat het op één van de twee projectoren was, je heel goed de scheiding van de glazen kon testen. Een oog open; helder groene lijn zichtbaar. Andere oog open; lijn compleet weg! De scheiding van Dolby 3D is dus zéér goed).

Als ik het vergelijk met de 6P 4K projector van Metropolis Antwerpen dan is het een nek-aan-nek-race. Mijn gevoel is dat Antwerpen een hogere lichtopbrengst had (zelfs bij een veel groter scherm). Maar omdat het beiden 4K is en dit scherm kleiner is, lijkt de scherpte daardoor beter.

De film zal ik verder niet op ingaan. Een twee uur durende aaneenschakeling van What-The-F*ck momenten.

3. Tomorrowland - Dolby Cinema - 2D - Zaal 6

Nu gewoon 2D kijken! Lekker rustig voor je ogen, geen reflecties omdat je 2 brillen over elkaar heen hebt. En geen groene rij pixels in beeld ;)

Gewoon ongecompliceerd een film kijken. Haarscherp beeld. En een film met ruim voldoende eye-candy om kleur, resolutie, etc. te kunnen beoordelen. Geluid dik in orde en Atmos is altijd fijn om te ervaren!


Conclusie.

Akoestiek verdient een eerste vermelding. Hier is duidelijk aandacht aan besteedt. In Antwerpen is het zo dat in iedere zaal een echo aanwezig is. Hierdoor lijkt het alsof mensen in een harde kamer (net geen badkamer) staan. Ik stoor me daar wel eens aan. Anderen valt het echter niet op.

In zijn algemeen is het een beetje een mixed bag. De aankleding van de zaal is super. Akoestiek is goed, beeld is haarscherp. Toch bleven we enigszins underwhelmed door het geheel. Waar dat aan ligt weet ik niet. Misschien dat het rustig (uitgestorven?) was en dat Metropolis een wat gezelligere indruk maakt (binnen dan, want een industrieterein is weinig gezellig).

Dat er een technisch mankement was is natuurlijk jammer, maar daar kan je niets aan doen (in metropolis antwerpen was toen we naar The Hobbit wilde gaan de koeling kapot. Daar rij je dan 1:30u voor). Dat het beter is dan een gemiddelde andere zaal staat ook buiten kijf. Vergelijk je het met een Pathé dan is het een no-brainer. Ga je het echter vergelijken met Metropolis Antwerpen dan is het over het geheel gezien nek-aan-nek en zal reistijd, afstand en persoonlijke voorkeur hetgeen dat je over de streep zal trekken.  Mogelijk dat de Dolby Vision projector (die deze zomer in Eindhoven geinstalleerd zou worden) iets dat JT een extra edge kan geven.

Voor ons zal het echter volgende keer gewoon weer Metropolis Antwerpen worden. Met als redenen;
1) de afstand (iets kortere reistijd)
2) meer keuze (met name belangrijk voor de tijdsplanning als je meer films wilt kijken op een dag)
3) groter scherm in de hoofdzaal icm het gevoel dat het beeld (volgens mij) nét iets beter was
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

donaldk

Eindhoven heeft maximaal 2x30000 Lumens, dat kan omhoog naar maximaal 2x 60/65K Lumens. Metropolis is Barco 6P? De 60L heeft 56K Lumens, dus daar zit weinig verschil met de Christie in Eindhoven. Zelfs Barco geeft toe dat dual head projectie een klein efficientievoordeel heeft in 3D, dus geen idee waarin we het verschil moeten zoeken.

MaxxMark

Het zou ook zomaar verbloeming van mijn gedachte/ervaring kunnen zijn(?). Dat de eerste keer de impact van een 6P opstelling met 3D en 4K gewoon even een flinke klapper was en daardoor meer bleef hangen. Of misschien dat Dolby3D toch iets aan licht filtert en dat met 6P er nét even wat meer licht uit komt? Ik weet het niet. Zoals gezegd, voor mij is het nek-aan-nek, waar Metropolis het dan voor mij wint op de non-techniek kant.

Het liefst heb ik de akoestiek en aankleding van Eindhoven in het formaat zaal 5 van Antwerpen evenals de bereikbaarheid en planningsmogelijkheden van Antwerpen :D
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

donaldk

De HDR projector in Action, in Texas, polaatje van Ash op AVS:


MaxxMark

Vandaag nog een korte mailcorrespondentie met JT gehad over het euvel (erg tof dat ze actief communiceren! daar kan een Pathé een puntje aan zuigen).

De oorzaak lag in de light-engine en die wordt ingevlogen vanuit de UK en wordt als het goed is morgen vervangen. Dat zal vast geen goedkoop grapje zijn denk ik zo.

Ook had ik gevraagd wanneer de nieuwe "Dolby Vision" projector geplaatst zou worden. Dit zou medio Juli zijn.

Wat betreft service dus weer een dikke thumbs-up voor JT Eindhoven. Waarschijnlijk toch nog een keertje naar Eindhoven gaan om  DolbyVision te kunnen ervaren.

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

donaldk

Dat is allemaal geregeld in de prijs van de projector en service contracten. Dolby willen ze ook te vriend houden;-). Christie houdt zover ik weet in Nederland geen serviceafdeling aan, dat zou ongetwijfeld duurder zijn dan af en toe iemand op een vliegtuig zetten. Soms is invliegen ook gewoon sneller dan een Hollander of een Belg die komt aanrijden. O.a. Ryan Air vliegt op Eindhoven.

MaxxMark

Wat mij overigens te binnen schiet; het viel mij op dat in Eindhoven in zaal 2 (Atmos zaal) de speakers achter het scherm nogal hoog leken te zitten (boven oorhoogte).

We zaten redelijk op de sweetspot (net iets rechts uit het midden, rond het midden van het scherm). Ik had heel erg het gevoel dat de speakers  boven de middenlijn van het scherm zaten waardoor spraak net niet lekker leek.


Of dit in de Dolby Cinema zaal ook zo was twijfel ik nu over.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

donaldk

Van de Dolby zaal zijn er geen naakte plaatjes bekend in het openbaar. Het is niet alleen geen afleiding, maar ook dat ze het bij Dolby voor zich zelf willen houden, welke speakers waar zitten. De Hilversumse Atmos XD zaal staat duidelijk op o.a. Youtube. De moeilijkheden van Kerkrade, duidelijk groter dan andere Nederlandse bioscopen, die custom speakers vereistten worden besproken door Dcinex en Alcons de D-Cinema service company en versterker/Speaker leverancier. Bij de Texaanse Dolby Cinema's moet er een serviceman komen om de projector te resetten als ze de deur hebben opgedaan, dan is DCP en andere info gewist, zo geheim moet het blijven, volgens een cinema integrator op AVS, die bij de lokale nieuwe Dolby Cinema kon gaan kijken vanwege zijn contacten bij Dolby, Christie en de integrator van die cinema.

larsonator

Quote from: donaldk on May 26, 2015, 07:28:30
De HDR projector in Action, in Texas, polaatje van Ash op AVS:


Dat is wel een referentieplaatje neem ik aan?  :tounge: